Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2002, 13:10
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Wat zouden jullie liever zijn: doof of blind? Ja allebei niet natuurlijk, maar als je moest kiezen? Das egwel moeilijk, als je doof bent, kan je geen muziek meer horen, geen stemmen, echt erg lijkt me dat.
Maar aan de andere kant, als je blind bent.... je weet niet eens wat bijvoorbeeld de kleur rood inhoudt ofzo, of hoe een computer eruit ziet (was et eerste wat zo in me opkwam...)

Maar als ik dan toch moest kiezen, zou ik denk ik zeggen doof...

Jullie?
Oud 23-06-2002, 13:29
Naz
Naz is offline
kweenie..

blind zijn heeft wel iets...

ik vertrouw zoiezo meer op me gehoor dan op me zicht. K ben er nog niet helemaal uit maar ik zou voor blind kiezen denk ik... en nog liever zou ik stom (niet kunnen praten ) zijn.. denk ik

grtz Nz-
Oud 23-06-2002, 13:47
ssjpan
ssjpan is offline
ik zou liever doof zijn denk ik kun je nog computeren
Oud 23-06-2002, 13:52
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
ik zou voor blind kiezen, ik denk niet dat ik echt goed kan leven zonder muziek, dat is echt heel belangrijk voor me. En je kan je altijd nog inbeelden hoe dingen eruit zouden kunnen zien door ze te voelen en te ruiken enzo, met geluid is zoiets niet mogelijk.
Oud 23-06-2002, 14:02
Undeclinable
Undeclinable is offline
Liever blind.
Als ik doof zou zijn kan ik geen muziek meer horen..blind zijn heeft een groot voordeel: je beoordeelt nooit meer op uiterlijk.
Oud 23-06-2002, 19:03
BBEM
BBEM is offline
liever doof, je kunt dan nog altijd veel meer. Als je blind bent kun je niet meer zo gemakkelijk door de stad heen, als je doof bent wel(alsnog extra uitkijken natuurlijk )
Oud 23-06-2002, 19:19
Jamiroquai
Jamiroquai is offline
Muziek is echt eheel belangrijk voor mij, maar mijn uiterlijk is ook belangrijk. Ik weet dus echt niet wat ik zou kiezen. Ik heb er weleens vaker over nagedacht, ik heb het zelfs eens aan m'n leraar scheikunde gevraagd (we kwamen op een onderwerp wat erop leek, en toen wou ik welens weten wat hij zou kiezen) Hij zou keizen voor blind, want dan kon ie nog zijn muziek instrument spelen... ik denk dat muziek voor veel mensen een belangrijke rol speelt. Mij helpt het in ieder geval de dag door, en ik 'leer' volgens mij ook veel van muziek/muziekteksten (en dan bedoel ik niet britney spears songteksten, haha, maar 'echte' teksten)

Maar dan is er nog zo een vraag: stel je rijd met je ouders met een auto in een rivier (ongeluk), en je kan maar 1 iemand redden, wie zou je dan redden, je vader of je moeder?
Oud 23-06-2002, 19:19
Daniel
Daniel is offline
Als ik moest kiezen zou ik denk ik liever doof zijn; lezen is erg belangrijk voor me, evenals computeren, en je bent minder hulpeloos dan wanneer je blind bent. Maar aan de andere kant... nooit meer muziek kunnen horen, nooit meer iemands stem te kunnen horen, dat zou erg zwaar zijn...
Oud 23-06-2002, 19:26
Verwijderd
doof. Ben ik namelijk toch al aan één oor... (anders kan ik geluiden helemaaaaal niet meer plaatsen )
Oud 23-06-2002, 20:09
marla85
marla85 is offline
Ik zou liever blind zijn. Ik kan niet zonder muziek, mijn hele leven bestaat uit muziek. Als ik blind ben kan ik ten minste nog wel in een band spelen ofzo.
Oud 23-06-2002, 20:17
TefnachT
TefnachT is offline
Hoe kun je nu zeggen dat je liever blind wilt zijn??? Je zal nooit meer iemand zien. ik zou me echt zo eenzaam voelen en zo weerloos.
Oud 23-06-2002, 22:21
Verwijderd
Is erg moeilijk om te kiezen.. ik luister heeeel veel muziek, eigenlijk bijna altijd wel, en het zou erg moeilijk zijn zonder, en ook zonder stemmen van andere mensen.. maar blind zijn lijkt me nog veel erger, alles altijd donker, je kunt veel minder zelf en je hebt vaak iemand nodig die je begeleidt.. blind zijn lijkt me heeel eng.. dus toch maar doof dan
Oud 24-06-2002, 11:55
dromerke
dromerke is offline
Moeilijke keuze, maar ik zou toch voor doof zijn kiezen omdat ge uw ogen nog altijd meer gebruikt dan uw oren. Uw ogen zijn belangrijker dan uw oren. Als ge doof zijt moet ge geen brailleschrift leren terwijl als ge blind bent wel. En ook als ge doof bent zult ge zeker nergens tegenlopen terwijl als ge blind bent moet ge zo'n speciale stok hebben...
Oud 24-06-2002, 14:21
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
ik zou me echt zo eenzaam voelen en zo weerloos.
Verandert er dan iets voor jou?
Oud 24-06-2002, 14:44
unintended
unintended is offline
liever doof, je kunt elkaar ook begrijpen via schrift en gebaren taal. Je kunt niet zien met schrift en gebarentaal.
Oud 24-06-2002, 16:11
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Verandert er dan iets voor jou?
Heb je hem nu alweer opnieuw neergezet
Oud 24-06-2002, 16:18
CraigDavid
CraigDavid is offline
dan ben ik 500% liever doof. Dat ik dan geen muziek kan luisteren lijkt me echt een domme argument en het zou me ook geen reet schelen als ik doof ben.
maar, het lijkt me echt vreselijk om niets te kunnen zien.
ten eerste lijkt het me een vreselijk gevoel, ik zou dan in een schock raken en dan komt erbij dat je niet zelfstandig kan bewegen zonder ergens tegenaan te knallen.

dan maar liever doof. Geluiden kan je je tenminste nog inbeelden.
Oud 24-06-2002, 16:38
Kennyman
Kennyman is offline
Liever doof, omdat de wetenschap dichter bij oplossingen voor doofheid is dan blindheid...
Oud 24-06-2002, 16:39
Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Citaat:
Kennyman schreef:
Liever doof, omdat de wetenschap dichter bij oplossingen voor doofheid is dan blindheid...
Off-topic, jij bent het scholierenniveau al lang ontstegen, meneer Adam Smith!
Oud 24-06-2002, 16:44
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Kennyman schreef:
hoe zit het btw met de microcameras die in je oog werden gezet en elektrische signaaltjes doorgaven aan je hersens zodat blinden konden zien?
Oud 24-06-2002, 21:34
Floef
Floef is offline
Mensen zijn echte oogdieren/ dus niet gek als je voor doof zou kiezen.
Oud 24-06-2002, 21:46
lady_x
lady_x is offline
Ik zou veel liever doof zijn moest ik de keuze hebben.
Muziek is mooi maar ik kan zonder.
Ik zou het daarentegen verschrikkelijk vinden om niets meer te kunnen zien.
De schoonheid van de natuur te zien, van jongens te zien, van literatuur te lezen, van een mooie film te zien, van alles, amai blind zijn zou voor mij het einde zijn denk ik.
Oud 25-06-2002, 12:00
Built to last
Built to last is offline
maakt me niks uit welke van de twee als ik maar niet compleet gevoelloos zou worden. geluiden lijken me toch belangrijker dan zien eigenlijk.
Oud 25-06-2002, 12:09
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Doof
Ik heb meer aan beelden dan aan geluiden..
Oud 25-06-2002, 19:29
Verwijderd
blind. al die rottigheid hoef ik niet te zien en ik zou niet zonder muziek kunnen.
Advertentie
Oud 26-06-2002, 12:24
Sophietje12
Sophietje12 is offline
Blind, dan kun je nog met mensen normaal communiceren en natuurlijk naar muziek luisteren. Het is natuurlijk heel jammer om nix te kunnen zien, maar je kunt nog een eigen voorstelling proberen te maken. Iets dat je zelf wil zien en hoopt te zien alle rottige dingen kun je weglaten in je eigen fantasie
Oud 26-06-2002, 12:31
woefke
woefke is offline
doof ik zou het beangstigend vinden als ik blind zou zijn !
Oud 26-06-2002, 13:35
lady_x
lady_x is offline
Wat ik ook erg zou vinden is als ik blind zou zijn, zou ik niet meer kunnen schilderen en tekenen, dat is een deel van mezelf en zonder zicht zou ik niet kunnen leven denk ik.
Oud 27-06-2002, 13:37
makita
makita is offline
blind ! als je doof bent hoor je geen muziek meer ( duh ! ) je kan niet meer met andere mensen praten enz. Volgens mij is je wereld als je doof bent kleiner dan dat als je blind bent. een klasgenoot van mijn oude school was blind maar dat merkte je soms niet eens hij kon zichzelf prima redden. Bovendien kun je als je doof bent alleen communiceren met gebaren taal en dat kunnen lang niet alle mensen.
Oud 29-06-2002, 12:29
*black rose*
*black rose* is offline
ik zou liever doof zijn als blind, als ik bijvoorbeeld op een dag blind zou worden zou ik denken dat ik slaap terwijl je wakker bent.... omdat je dan niets ziet, en ik vind zien fijner als horen, daar heb je denk ik dan toch meer aan, en liever een leven zonder muziek als een leven zonder beeld.
Oud 29-06-2002, 13:13
Rhinus
Rhinus is offline
Blind zijn. Anders kan ik niet meer met mensen praten.
Oud 29-06-2002, 22:58
LittleLucille
LittleLucille is offline
doof...
maar er iz ook nog een verschil he tussen doof en doof..
er zijn mensen die doof zijn en stem hebben en er zijn mensen die doof zijn en duzz geen stem hebben en via gebaren taal of liplezen met elkaar praten...
Oud 30-06-2002, 19:01
lady_x
lady_x is offline
Nu ik dit alles lees begin ik eigenlijk wel wat te twijfelen.. want het is moeilijk. Als je blind bent, kan je niks van de schoonheid nog zien maar kan je jezelf wel een mooie imaginaire wereld, misschien zelfs veel mooier dan deze wereld nu, inbeelden. Terwijl als je doof bent, je niks nog van de schoonheid van muziek kan horen, dat zou wel een groot verlies zijn ook denk ik..
Maar pff waar maak ik me zorgen om, ik ben niet blind nog doof dus
Oud 01-07-2002, 09:12
DBG
DBG is offline
Hej..
ik denk dat ik als ik dan toch moest kiezen ook liever doof zou zijn. Dan kun je denk ik toch nog meer zelfstandig leven.
En als je later doof wordt kun je toch nog steeds (een beetje) praten dusz jij kunt je al uiten.
Als je blind bent kun je vrijwel nergens meer alleen heen.
Nee, doe mij maar DOOF
(maar liever geen van beiden)

Grzz Karlijn
Oud 02-07-2002, 17:01
bonsai
bonsai is offline
ik zou denk ik liever doof zijn, maar dat komt denk ik omdat gebarentaal mij inresseert
Oud 10-07-2002, 21:24
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
zit ik weleens aan te denken ja....maar ik ben liever doof

Als je blind bent zie je niet hoe je vriend(in) eruit ziet, weet je de omgeving niet, weet je niet hoe iets eruit ziet.
Doof zijn kan iemand nog schrijven wat ze zegt...of gebarentaal maar blind.......
Oud 10-07-2002, 22:05
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Muziek speelt een erg grote rol in mijn leven. Maar toch denk ik dat ik liever doof dan blind zou zijn. Gezichtsuitdrukkingen zeggen veel meer dan wat er feitelijk gezegd wordt en met je ogen kun je (naar mijn mening) meer en vooral belangrijkere dingen waarnemen.
Oud 14-07-2002, 20:31
ssjpan
ssjpan is offline
je zou maar doof en blind zijn.... ( beetje off-topic)
Oud 14-07-2002, 20:57
Cinamon
Cinamon is offline
ps. dan ben je doofstom (ofzowiets)

ik zou trouwens 'liever' doof zijn
dan kun je nog comuniseren dmv gebarentaal EN zien
dus dat lijkt me fijner
Oud 15-07-2002, 11:01
liefebees
liefebees is offline
Citaat:
drinks@myplace schreef:
ps. dan ben je doofstom (ofzowiets)
nee
doofstom is als je niet kunt horen ('doof') en niet kunt praten ('stom')

ik zou kiezen voor doof, ook al betekent muziek verschrikkelijk veel voor me.
Oud 15-07-2002, 13:25
Verwijderd
Doof dus. Ik haat het afhankelijk te zijn van anderen, en ik vind dat je wanneer je blind bent meer afhankelijk van anderen bent dan wanneer je doof bent. Plus dat ik al wat gebarentaal kan en geen braille, dus tis ook 'handiger'.

Laatst gewijzigd op 15-07-2002 om 13:35.
Oud 15-07-2002, 13:28
Verwijderd
Citaat:
Sophietje12 schreef:
Blind, dan kun je nog met mensen normaal communiceren en natuurlijk naar muziek luisteren. Het is natuurlijk heel jammer om nix te kunnen zien, maar je kunt nog een eigen voorstelling proberen te maken. Iets dat je zelf wil zien en hoopt te zien alle rottige dingen kun je weglaten in je eigen fantasie
Als je blind bent zie je 'niets', vaak kunnen ze zich niks voorstellen, ze weten niet wat ze zich voor zouden moeten stellen (als ze blind geboren zijn) of ze zien alleen maar 'zwart' (niet echt zwart). Zo iets hoor je iig. Rottige dingen 'zien' ze niet, maar ze voelen en horen ze des te meer, dus ja...
Oud 15-07-2002, 13:31
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Blind. Ik haat het afhankelijk te zijn van anderen, en ik vind dat je wanneer je blind bent meer afhankelijk van anderen bent dan wanneer je doof bent. Plus dat ik al wat gebarentaal kan en geen braille, dus tis ook 'handiger'.
Er staat: wat wil je 'liever' zijn?

Ben liever doof dan blind.
Oud 15-07-2002, 13:35
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Er staat: wat wil je 'liever' zijn?

Ben liever doof dan blind.
Mijn excuses, lezen is best moeilijk (zou ik blind zijn? woordblind dan. ). Ik ben dus liever doof.
Oud 15-07-2002, 16:22
~*~WiCkEd~*~
~*~WiCkEd~*~ is offline
Doof je kunt dan de negatieve dingen die men over jezegt (als je niet kunt liplezen)tog niet horen,en als je blind bent dan ben je in een odnkere wereld je ziet nix meer het heeft iets eng,je ziet alleen maar zwart
Oud 16-07-2002, 11:24
ABrules
ABrules is offline
Blind, dove mensen die zijn op een of andere manier altijd ook gewoon wat dommer, ook asociaal, als blinde kun je nog praten tegen mensen, als je doof bent kun je gewoon niet goed communiceren zodat je erg alleen komt te staan. Dit zou ik dus nooit willlen.
Oud 16-07-2002, 12:15
Verwijderd
Citaat:
ABrules schreef:
Blind, dove mensen die zijn op een of andere manier altijd ook gewoon wat dommer, ook asociaal, als blinde kun je nog praten tegen mensen, als je doof bent kun je gewoon niet goed communiceren zodat je erg alleen komt te staan. Dit zou ik dus nooit willlen.
Dove mensen zijn dommer? Waar haal je dat nou vandaan? Zou ik dit onderbouwd mogen zien met feiten? Ik ken een doof meisje en ik weet toevallig dat dit een vooroordeel is waar zij nogal vaak tegen aanloopt en waar ze zich dood aan ergert. Ze lijken misschien dommer, maar ze zijn gemiddeld genomen echt niet dommer dan de horende Nederlander.
Oud 24-07-2002, 21:45
sublime
sublime is offline
ik zou zeggen blind... ik kan namelijk niet zonder muziek en ik vind stemmen waardevoller dan uiterlijk. verder kun je de zon voelen, bloemen ruiken, enz. als alles stil zou zijn, dat lijkt me echt verschrikkelijk. dan liever altijd nacht.
Oud 24-07-2002, 22:05
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
ik luister ook best veel muziek, zou erg stom zijn om te missen,
maar mijn OGEN die gebruik ik nog veel meer!

blind is leven ook een stuk moeizamer, dan maar geen muziek.
Er bestaan nog meer vormen van kunst.

doof zou je nog een redelijk normaal leven kunnen leiden...
Oud 24-07-2002, 22:33
McCaine
McCaine is offline
Gelieve niet te uppen als het meer dan een week oud is. Dank u.

Regels voor berichten