Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2006, 11:51
ekki
ekki is offline
Kun je op één of andere manier weten of iets gebroken of gekneusd is?

M'n vriend is met de fiets gevallen en heeft een tintelende duim. Als hij er tegenaan duwt aan de 'voorkant' (dus tegen het topje) doet het heel zeer. Verder kan hij er wel mee typen, zegt ie.

Hij wil zelf nu ff geen foto's laten maken omdat ie denkt dat het gekneusd is, het is namelijk ook dik en blauw. Dat laat ik ook verder aan hem over, hij is degene die het voelt. En hij kan er dus nog mee typen.
Oud 07-03-2006, 11:54
Verwijderd
Duimtop ontleden met een scalpel. Bot inspecteren op breuklijntjes en andere onvolkomenheden en weer dichtnaaien
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 12:05
ekki
ekki is offline
Citaat:
sjek schreef op 07-03-2006 @ 12:54 :
Duimtop ontleden met een scalpel. Bot inspecteren op breuklijntjes en andere onvolkomenheden en weer dichtnaaien
.
Goed idee. Ga vanavond als ie thuis is meteen aan de gang.

Oud 07-03-2006, 12:13
Verwijderd
Volgens mij is een röntgenfoto laten maken de enige manier om het zeker te weten. (Of een lichaamsdeel moet in een onnatuurlijke houding staan, dan weet je het vaak ook wel. )
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 12:20
ekki
ekki is offline
Ik vrees het ook, maar het is altijd zo irritant als je naar het ziekenhuis gaat en het helemaal niet gebroken is .
Oud 07-03-2006, 12:25
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 07-03-2006 @ 13:20 :
Ik vrees het ook, maar het is altijd zo irritant als je naar het ziekenhuis gaat en het helemaal niet gebroken is .
Je hoeft niet voor alles meteen naar het ziekenhuis te rennen, maar als je echt twijfelt kun je beter het zekere voor het onzekere nemen, denk ik. Sowieso kan je het beste eerst even langs de huisarts gaan (dat moet geloof ik zelfs als je niet naar de SEH gaat) en die kan het misschien ook wel een beetje inschatten?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 12:41
Verwijderd
Volgens mij maken ze niet eens altijd foto's, van vingers en tenen iig niet. Als je het gewoon verbindt, niet te strak natuurlijk, komt het vanzelf weer goed.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 13:01
ekki
ekki is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 07-03-2006 @ 13:41 :
Volgens mij maken ze niet eens altijd foto's, van vingers en tenen iig niet. Als je het gewoon verbindt, niet te strak natuurlijk, komt het vanzelf weer goed.
Geen idee hoe ik dat moet verbinden (heb nog wel EHBO gehad + diploma zo'n 3 jaar geleden ). Kan het wel proberen, staat vast wel een beschrijving op internet...
Maar ik denk dat je gelijk hebt, ja. Het staat niet scheef ofzo zo te zien. Alleen als het gebroken is en hij valt er nog een keer op, dan gebeurt dat natuurlijk wel (scheef staan). Wat dat betreft is wat stevigheid wel handig.

Wist niet dat ze er niet eens altijd een foto van maken.
Oud 07-03-2006, 13:08
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
ekki schreef op 07-03-2006 @ 14:01 :
Geen idee hoe ik dat moet verbinden (heb nog wel EHBO gehad + diploma zo'n 3 jaar geleden ). Kan het wel proberen, staat vast wel een beschrijving op internet...
Maar ik denk dat je gelijk hebt, ja. Het staat niet scheef ofzo zo te zien. Alleen als het gebroken is en hij valt er nog een keer op, dan gebeurt dat natuurlijk wel (scheef staan). Wat dat betreft is wat stevigheid wel handig.

Wist niet dat ze er niet eens altijd een foto van maken.
Ik zou niet zelf daar aan beginnen. Maar ik zou ff de huisarts bellen. Mss wil hij het wel verbinden of heeft hij toch liever dat je een foto maakt.

Wat ik geleerd heb, dat als het bewegen erg zeer doet, dat je dan maar beter naar een arts kunt gaan.
Oud 07-03-2006, 13:19
Verwijderd
Als je het zelf niet kan, naar de huisarts gaan, die kan 't vast intapen en als hij het niet vertrouwd, geeft hij wel aan dat een foto beter is.

Ik heb mijn pink ooit eens gebroken of gekneusd gehad, de dokter gaf aan dat de behandeling hetzelfde is; intapen en laten rusten, dus dat foto's maken geen zin had.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 15:39
Enkie
Enkie is offline
Ik zou idd even naar de dokter gaan, dat is toch niet zo'n probleem? Het lijkt mij een groter probleem als het achteraf toch gebroken blijkt te zijn en het verkeerd is vastgegroeid.
Oud 07-03-2006, 15:41
snoopy
snoopy is offline
zelftestje is kijken of iemand asdrukpijn heeft.

Dat wil dus zeggen dat als je recht erop duwt (van de bovenkant zeg maar... godver hoe leg je dat uit in het nederlands ) en het doet zeer dan is de kans dat ie gebroken is aanwezig. Zo niet, dan is het vrijwel zeker niet gebroken.
Oud 07-03-2006, 16:15
ekki
ekki is offline
Citaat:
snoopy schreef op 07-03-2006 @ 16:41 :
zelftestje is kijken of iemand asdrukpijn heeft.

Dat wil dus zeggen dat als je recht erop duwt (van de bovenkant zeg maar... godver hoe leg je dat uit in het nederlands ) en het doet zeer dan is de kans dat ie gebroken is aanwezig. Zo niet, dan is het vrijwel zeker niet gebroken.
Dat is dus op het topje duwen?
Dat vroeg ik idd ook meteen aan m'n vriend en dat deed zeer, dus vandaar dat ik dacht aan gebroken.

Het is nu erg stijf en pijnlijk bij bewegingen, er zitten bloeduitstortingen op . Gezien het niet constant zeer doet maar alleen bij bewegen denk ik dat het niet gebroken is... maar ik weet niet of dat een goeie conclusie is .

En 'even' naar de dokter gaan: tsja, zou ik ook doen, maarja...
Oud 07-03-2006, 22:16
Warsocket
Warsocket is offline
kneuzen doet voglen mijn dokter zeerder als breken dus de hoeveelheid pijn wil weinig zeggen
Oud 07-03-2006, 22:27
Verwijderd
Citaat:
Warsocket schreef op 07-03-2006 @ 23:16 :
kneuzen doet voglen mijn dokter zeerder als breken dus de hoeveelheid pijn wil weinig zeggen
'zeerder als breken'

Overigens is het bovenstaande wel vaak waar als ik afga op wat ik van anderen hoor. Het makkelijkste is idd gewoon even langs de dokter te gaan, het hoeft niet langer dan 10 minuten te duren . Vaak er is er wel een inloopspreekuur o.i.d.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 07:27
Anno2007
Anno2007 is offline
maar je kan ook iets breken en kneuzen tegelijk, en dan heb je de dubbele pijn!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 21:59
Verwijderd
Ok, beetje laat nu, maar toch...
Toen ik m'n pols gebroken had en naar de ehbo ging (wist toen dus niet dat hij gebroken was) deden ze er ijs tegen.
Als het minder pijn zou doen was het volgens hen gekneusd en als het meer pijn ging doen was het gebroken. Het ging dus meer pijn doen en moest naar het ziekenhuis waar hij dus gebroken bleek te zijn.
Weet niet of het een algemeen geldende regel is, maar bij die ehbo deden ze het dus zo.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 23:43
ekki
ekki is offline
Hmm, grappig. Dat wist ik niet.
Oud 15-03-2006, 17:56
Anaïs
Anaïs is offline
Ik denk dat je niet echt kan voortgaan op 'aanvoelen' of 'hoeveelheid pijn'. Ik heb zowat elke vinger al eens gekneusd, en ook enkele gebroken. En soms deed het kneuzen meer pijn, dan het gebroken zijn. 'k Herinner mij dat bij gekneusde vingers, ze echt blauw en dubbel dik zaten, terwijl dat bij de gebroken exemplaren beperkt bleef. (Kan ook aan mij liggen).

Maar toch, in beide gevallen moet je ze wat beschermen, dus ze laten inbinden met zinkverband, zo'n ijzeren staaf of gips... Als hij gebroken is, en je verzorgt hem niet goe, dan hou je zoals ik misschien een scheve pink over. (Mja, ik kon dat jeukende gips niet zo goed verdragen).

Trust me, ik ben een professional in vingers bezeren
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 18:37
botervleug
botervleug is offline
Klopt, bij breuken is er vaak minder pijn en zwelling dan bij een kneuzing. Daarintegen is bij breuken meestal de beweegbaarheid, dus zeg maar hoever iemand zelf nog zijn lichaamsdelen kan bewegen, beperkt.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten