Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2006, 09:22
ready 2 comfort
ready 2 comfort is offline
Mijn vader, de schat, had voor mij een blad [Gitarist] meegenomen. Ik speel al enige tijd gitaar [ook in een band] maar meer dan een gitaartje en versterkertje heb ik tot nu toe niet gehad. In dit blad stond een artikeltje over Behrringer effectenpedalen. En ik dacht: €23,- , dat kost niks! Dus ik wil een beetje gaan experimenteren ermee. Het probleem is alleen, ik snap niet echt wat alles inhoudt. Op mijn 15 Watts versterkertje zit alleen Distortion aan/uit

De vraag is dus, wie kan mij ff grofweg uitleggen wat Overdrive, Chorus, Flanger, Phase Shifter, Reverb en Tremelo is. Ook vraag ik me af wat het verschil is tussen al die Dsitortion pedalen en waarom je die zou kopen als je al distortion op je versterker hebt.

Bij voorbaat Dank
Oud 08-03-2006, 09:30
Verwijderd
-> eigen muziek

Die Behringer Stomp Boxes zijn echt waardeloos, het geluid is ronduit slecht, het voegt veel ruis toe en de behuizing is kwalitatief ook niets.

verder zou ik voor die geluiden gewoon gaan zoeken op google onder de desbetreffende term en dan vind je vast wel wat mp3's waarin dat effect gebruikt wordt.

Boss pedalen zijn over het algemeen niet duur en komt een behoorlijk acceptabel geluid uit. Als je een leuke distortion wil ga dan eens kijken naar een Big Muff of een Vox Bulldog. Voor een phaser zou ik eens naar een MXR Phase 90 of een imitatie model daarvan gaan kijken. Line 6 maakt wel leuke delays maar deze laatste zaken zijn wel allemaal wat prijziger. Verder zou ik ook niet zo snel voor Digitech kiezen of voor een multi-effect van bijvoorbeeld Korg aangezien deze vaak ronduit slecht geluid geven en/of ruis toevoegen.

MXR Phase 90

Line 6 DL4 Delay

Vox Bulldog Distortion

Wat Boss pedalen
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 09:31
Ereshkigål
Ereshkigål is offline
Lag die shit ook niet op de forumgrindf?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 09:32
Verwijderd
Nope was een Korg multi-effect van Gorge en een Bass multi-effect van Jaap geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 09:51
Carn
Carn is offline
Ghhhhhoooorggggggggggggggeee
Oud 08-03-2006, 10:08
DeadNation
DeadNation is offline
Citaat:
ready 2 comfort schreef op 08-03-2006 @ 10:22 :
Mijn vader, de schat, had voor mij een blad [Gitarist] meegenomen. Ik speel al enige tijd gitaar [ook in een band] maar meer dan een gitaartje en versterkertje heb ik tot nu toe niet gehad. In dit blad stond een artikeltje over Behrringer effectenpedalen. En ik dacht: €23,- , dat kost niks! Dus ik wil een beetje gaan experimenteren ermee. Het probleem is alleen, ik snap niet echt wat alles inhoudt. Op mijn 15 Watts versterkertje zit alleen Distortion aan/uit

De vraag is dus, wie kan mij ff grofweg uitleggen wat Overdrive, Chorus, Flanger, Phase Shifter, Reverb en Tremelo is. Ook vraag ik me af wat het verschil is tussen al die Dsitortion pedalen en waarom je die zou kopen als je al distortion op je versterker hebt.

Bij voorbaat Dank
Overdrive: Boost je signaal en zorgt dat dat je signaal gaat "clippen" aka oversturen. Werkt t beste met een buizenversterker uiteraard.

Chorus: Gooit een vertraging(delay) en een verandering van toonhoogte op je signaal. Geeft sort of het effect dat je niet alleen staat te spelen. Je geluid word breder.

Flanger: Modulatiepedaal. Soort van oscillatie met variabele delay, snelheid van de oscillatie (de golfvorm van je signaal) en uitslag van die golfvorm. Kan heel erg op een chorus of phaser lijken, maar kan ook veel extremer zijn. Als je een ouder rockalbum luistert en t klinkt alsof er een straaljager overkomt dan hoor je een flanger.

Phase shifting: Ook wel phasen. Je inputsignaal gaat enerzijds door een allpass filter die de exacte output geeft van wat de input is en anderszijds door een filter die bepaalde frequenties weghaalt. Deze 2 signalen worden bij output gemixed. Lijkt ook weer enigzins op phasen en flangen. Alleen dan anders.

Reverb: Galm. Voegt een ruimtelijk effect toe. Maakt je sound bijv. groter alsof je in een kerk staat te spelen.

Tremolo: Voegt wat meer expressie aan je spel toe doordat het variatie in de amplitude(de grootte of sterkte van een trilling) van je signaal toevoegd.

Ik kan het niet beter uitleggen. Je moet t gewoon horen. Ga eens naar www.music123.com (is een webwinkel) en beluister daar wat samples.

Waarom zou je een pedaal kopen? Omdat je iets wilt toevoegen aan je geluid. Je hebt al een overdrive kanaal op je amp? Misschien ben je daar niet tevreden over, dan kun je dus een overdrive pedaal kopen.

Wat ik echter zou aanraden is om eerst beter basismateriaal te kopen(gitaar en versterker) en je dan pas in eventuele effecten te gaan verdiepen.
Oud 08-03-2006, 11:45
Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
Fake schreef op 08-03-2006 @ 10:30 :
Die Behringer Stomp Boxes zijn echt waardeloos, het geluid is ronduit slecht, het voegt veel ruis toe en de behuizing is kwalitatief ook niets.
Dat was z'n vraag toch niet
Oud 08-03-2006, 11:46
Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 08-03-2006 @ 11:08 :
Overdrive: Boost je signaal en zorgt dat dat je signaal gaat "clippen" aka oversturen. Werkt t beste met een buizenversterker uiteraard.
Dat klopt zeker Maar het klinkt pas goed als je de gain van je buizenversterker gebruikt en niet als je een overdrivepedaaltje voor een buizenversterker zet
Oud 08-03-2006, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Milan Dado schreef op 08-03-2006 @ 12:45 :
Dat was z'n vraag toch niet
Citaat:
In dit blad stond een artikeltje over Behrringer effectenpedalen. En ik dacht: €23,- , dat kost niks! Dus ik wil een beetje gaan experimenteren ermee.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 12:14
DeadNation
DeadNation is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 08-03-2006 @ 12:46 :
Dat klopt zeker Maar het klinkt pas goed als je de gain van je buizenversterker gebruikt en niet als je een overdrivepedaaltje voor een buizenversterker zet
True. Ik gebruik een overdrive met m'n non mastervolume buizenbak en dat ding moet gewoon flink open en pas dan klinkt het pedaaltje lekker. Van randje naar megascheur

Love it.
Oud 08-03-2006, 13:09
Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 08-03-2006 @ 13:14 :
True. Ik gebruik een overdrive met m'n non mastervolume buizenbak en dat ding moet gewoon flink open en pas dan klinkt het pedaaltje lekker. Van randje naar megascheur

Love it.
Mijn fav. blijft een knetterende Engl top
Oud 08-03-2006, 13:16
Snuitermans
Snuitermans is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 08-03-2006 @ 13:14 :

Love it.
Uh-huh. Dito voor fuzz.
Oud 08-03-2006, 13:24
DeadNation
DeadNation is offline
Fuzzverslaafde hier. Blazende buizenbak, dikke fuzz en een wah.

Kan niet wachten tot ik een Marshall JMPmk2 heb.
Oud 08-03-2006, 13:48
Verwijderd

http://www.zzounds.com/item--ZOM506II

Deze had ik bij me, prima ding . Zeker voor het geld wat ik heb neergeteld.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 13:51
Snuitermans
Snuitermans is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 08-03-2006 @ 14:24 :
Fuzzverslaafde hier. Blazende buizenbak, dikke fuzz en een wah.
.
Yeah. Meer heb je niet nodig.
Oud 08-03-2006, 13:55
Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
Mentu schreef op 08-03-2006 @ 14:48 :
[afbeelding]
http://www.zzounds.com/item--ZOM506II

Deze had ik bij me, prima ding . Zeker voor het geld wat ik heb neergeteld.
No fucking way dat ik ooit weer een Zoom pedaal aanraak rotzooi is et
k Ben blij met m'n Rocktron nu
Oud 08-03-2006, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Milan Dado schreef op 08-03-2006 @ 14:55 :
No fucking way dat ik ooit weer een Zoom pedaal aanraak rotzooi is et
k Ben blij met m'n Rocktron nu
Waarom is het dan rotzooi?

Aangezien ik er niet over klaag, en ik heb nog meer pedalen. En deze is echt wel ok.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 17:31
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:

Bij voorbaat Dank
Tja, Behringer. Ze kosten dan misschien wel niks, maar ze klinken ook echt nergens naar. Misschien wel leuk om mee te experimenteren als eerste pedaaltje(s), maar verwacht er niet meer van.

Besteed eens wat meer aandacht aan je geluid (in de hele keten; gitaar, effecten, versterker), je zal verbaasd zijn hoeveel beter het kan.

En wat dat uitleggen betreft; da's erg moeilijk.
Ga eens naar www.bossus.com, daar kan je makkelijk samples horen van allerlei effecten. ( > 'interactive' > 'virtual pedalboard' )

En wat de distortion betreft; veel mensen willen een specifiek distortion/overdrive-geluid, dat ze niet uit hun versterker kunnen halen.
Ik weet niet welke versterker je hebt, maar uit een 15-watt-versterkertje zal waarschijnlijk geen fatsoenlijke distortion komen.

Wat tips wat betreft pedalen, gelet op de prijs/kwaliteit-verhouding;

Delay;
Ibanez DE7
Line6 EchoPark

Chorus;
Boss CE2

Reverb;
Electric Harmonix Holy Grail
Line6 Verbzilla

Distortion/overdrive:
Visual Sound Jekyll&Hyde
Zoom Driver 5000 (zo ongeveer het enige fatsoenlijke Zoom-effect)
Line6 Ubermetal

Andere soorten effecten heb ik me nooit echt mee bezig gehouden, daar hebben anderen vast ook wel goeie tips voor.

Welke gitaar heb je trouwens? Vaak (vooral bij de goedkopere gitaren) is het heel erg aan te raden om er betere puck-up's in te gooien. Hoe goed je versterker en effecten ook zijn, als je modderige en ongedefinieerde pu's hebt heb je alsnog een baggergeluid.
Oud 08-03-2006, 18:44
Paniccore
Paniccore is offline
nerd
Oud 08-03-2006, 19:12
DeadNation
DeadNation is offline
Zo heel slecht zijn die behringer pedalen niet vergeleken met de huidige Boss pedalen die ze kopieeren. Enfin ik gebruik ze niet beide niet.

Fulltone OCD, Homebrew UFO(fuzz en switchable octave up), Looper ABY switch en een og Ibanez FL9 run ik.

Heb een morley wah, maar da's een kutding. Word of een Teese of een gemodde crybaby ofzo. Bouw zelf ook pedaaltjes tegenwoordig. Eerste pedal een rangemaster treble/full boost. 2e denk ik een bassfuzz. Best leuk om te doen

Laatst gewijzigd op 08-03-2006 om 19:16.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 19:46
Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
Mentu schreef op 08-03-2006 @ 15:10 :
Waarom is het dan rotzooi?

Aangezien ik er niet over klaag, en ik heb nog meer pedalen. En deze is echt wel ok.
Ten eerste knetteren ze meer dan dat ze effect maken, ten tweede het is amper mogelijk om nuance in je effect te leggen. De effecten zijn te aanwezig.
Oud 09-03-2006, 16:50
Verwijderd
Als je dan toch wilt weten wat alles is (flanger, tremelo, overdrive, distortion etc.) koop dan een multi-effectenbak/processor. De GNX versies van Digitech, bijvoorbeeld, zijn zeer solide en er zit echt belachelijk veel op. Heel duur zijn ze tegenwoordig ook niet meer. Wil je de echte shit, dan koop je een Boss GT8 bijvoorbeeld.

Anyhow, niks is beter dan de pedaaltjes los kopen, maar dat kost je klauwen met geld.

Greetz
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 15:39
Oxygenium
Oxygenium is offline
Ik had eerst een Behringer V-amp. Zo'n ding is prima voor thuis een beetje oefenen, maar als je meer live/studiowerk gaat doen wordt het tijd voor iets beters. Persoonlijk vind ik de Vox Tonelab SE en de Boss GT8 het prettigst klinken/werken. Voor overdrive alleen klinkt het het mooiste als je een overdrivepedaaltje voor je amp zet, deze laat functiomeren als boost (zonder vervorming) en de versterker het werk laat doen (vooral bij buizenbakkies).
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 18:47
Custom
Custom is offline
Toevallig heb ik woensdag nog een Behringer pedaaltje gekocht! Nu koop ik normaal nooit zooi, maar ik had voor een projectje nog snel een amp nodig voor weinig. Had een oude jaren 60 National amp op de kop getikt, maar die heeft alleen clean. Toch moet ik zeggen dat met de Behriner OD100 (distortion+overdrive) op de overdrivestand toch best een leuke leadtoon te halen is (lag ook wel aan de gitaar;-)! In het rhythmwerk hoor je gewoon dat het een cheap pedaal is, maar come on, wat is 19 euro (bij Feedback)?
Voor noodoplossingen, repetities en de smalle beurs kan ik het best aanbevelen, al moet je wel beetje voorzichtig ermee zijn, de kunststof behuizing moet wel redelijk normaal behandeld worden:-)
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 17:08
polysix
polysix is offline
Eigenlijk is alles uit de stal van Electro Harmonix wel aan te raden, kwaliteitsproducten en toch niet heel duur.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2006, 18:48
matt trakker
matt trakker is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 08-03-2006 @ 20:12 :
Zo heel slecht zijn die behringer pedalen niet vergeleken met de huidige Boss pedalen die ze kopieeren. Enfin ik gebruik ze niet beide niet.

Fulltone OCD, Homebrew UFO(fuzz en switchable octave up), Looper ABY switch en een og Ibanez FL9 run ik.

Heb een morley wah, maar da's een kutding. Word of een Teese of een gemodde crybaby ofzo. Bouw zelf ook pedaaltjes tegenwoordig. Eerste pedal een rangemaster treble/full boost. 2e denk ik een bassfuzz. Best leuk om te doen
klinkt goed, gooi 'ns wat mp3's van 20mins online met wat doom/drone epiek hehe

ohja als je nog schema's voor pedalen hebt moet je 't me laten weten ik heb zojuist het boek 'elektronica; echt niet moeilijk' besteld.
Oud 13-03-2006, 18:13
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Misschien een beetje een rare vraag maar ik vind het wat overdreven om er een nieuw topic over te maken.

Ik heb momenteel deze versterker klik

Ik ben echt alles behalve tevreden over deze versterker, de herrie die eruit komt klinkt als een vage fluittoon, bovendien zitten er veel te weinig opties op. Ik ben dus nu op zoek naar een andere versterker. Liefst zo veelzijdig kwa geluid.

Nu zat ik te denken aan deze versterker:Klik

Ik heb overigens nu nog een Yamaha beginnersgitaar dit is het volgende wat waarschijnlijk vervangen gaat worden: klik

Ik speel nog niet lang gitaar, ongeveer 3/4 jaar dus ik ben nog een behoorlijk n00b.

Denken jullie dat ik een goede aankoop zou doen door die fender versterker aan te schaffen? En dat het geluid veel zal verbeteren ten opzichte van nu.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 19:28
DeadNation
DeadNation is offline
Ik zou doorsparen voor iets waar je echt lang vooruit mee kunt. Niet die fender dus. Gewoon doorsparen en dan iets kopen waarmee je echt uit de voeten kunt.
Oud 13-03-2006, 19:32
Verwijderd
Op zich is een Fender versterker wel leuk hoor mijn vader heeft een vintage Fender versterker die ik altijd gebruik (heb er zelf namelijk geen), en dat ding klinkt best cool.

Maar ik wil toch nog wel graag een keer een orange ofzo.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 23:49
DeadNation
DeadNation is offline
Niet elke fender is hetzelfde. Misschien heeft je vader wel een twin reverb.

Waarom Orange?
Oud 14-03-2006, 11:13
SugarCoatedSour
SugarCoatedSour is offline
Behringer=shit, TC Electronics=beter
Oud 14-03-2006, 12:58
Verwijderd
Citaat:
DeadNation schreef op 14-03-2006 @ 00:49 :
Niet elke fender is hetzelfde. Misschien heeft je vader wel een twin reverb.

Waarom Orange?
Omdat die cool klinken naar mijn mening.
En ik heb geen flauw idee wat voor versterker mn vader heeft. Hij lijkt hier wel op:
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 13:59
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Fake schreef op 08-03-2006 @ 10:30 :
[B Verder zou ik ook niet zo snel voor Digitech kiezen of voor een multi-effect van bijvoorbeeld Korg aangezien deze vaak ronduit slecht geluid geven en/of ruis toevoegen.[/B]
Ik ben anders dik blij met mijn Korg, het ding gaat al jaren mee en ik vind de meeste effecten goed en realistisch klinken. En van ruis heb ik ook geen last. Het enige waar ik minder tevreden over ben is het geluid van de distortion en overdrive en de afstand tussen de pedalen, maar voor wat ik er voor heb neergeteld heb ik echt niet te klagen.

Ik heb overigens deze:
Oud 15-03-2006, 16:35
Custom
Custom is offline
Citaat:
SugarCoatedSour schreef op 14-03-2006 @ 12:13 :
Behringer=shit, TC Electronics=beter
En ook maar ìèts duurder:-) Misschien is een Eventide iets voor de topicstarter Zelf ben ik nog altijd van de losse pedaaltjes, maar hey, wat gebruik ik nu eigenlijk qua pedaaltjes in mijn liverig, alleen een Teese RMC3LE wah:-) Boss GT6 is trouwens ook best leuk, een hele tijd terug had ik em, goed om mee te experimenteren!!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 18:06
Verwijderd
Citaat:
botulismf schreef op 14-03-2006 @ 14:59 :
Ik ben anders dik blij met mijn Korg, het ding gaat al jaren mee en ik vind de meeste effecten goed en realistisch klinken. En van ruis heb ik ook geen last. Het enige waar ik minder tevreden over ben is het geluid van de distortion en overdrive en de afstand tussen de pedalen, maar voor wat ik er voor heb neergeteld heb ik echt niet te klagen.

Ik heb overigens deze:
[afbeelding]
Die heb ik ook gehad . Dat ding is niet kapot te krijgen !

Ik ben anders ook heel blij met mijn Digitechje.
Bullshit dat die dingen slecht geluid of ruis geven, dit is de shit! Ze zijn easy to use en de effecten zijn (voor de luie mensen) direct van het internet te plukken. Wat wil een muzikant nog meer (behalve bier en groepies).

Greetz
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 19:45
Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 13-03-2006 @ 20:28 :
Ik zou doorsparen voor iets waar je echt lang vooruit mee kunt.

<3

Bovenin zit tegenwoordig een Hush
Oud 22-03-2006, 20:30
HazyThomas
HazyThomas is offline
Wat voor pedaal je wil is echt per persoon anders. Een van mijn leraren heeft een zoom505 en die is daar tevreden mee... Een andere heeft weer een multi dingens van Hugner en ketner en ik zelf heb allerlei losse pedalen. Het gaat er meer om wat iemand nou eigenlijk wil doen met zijn muziek. Voor punk bv heb je niet meer nodig dan een simpele Overdrive/Distortion maar wil je melodiuze fuck shizzle maken dan zul je waarschijnlijk wat meer dingen willen hebben. Ook moet je kijken of je het gitaar echt leuk vind en er veel geld aan wilt besteden. Probeer eerst wat goedkopere dingen uit voor je aan de dure dingen gaat beginnen als je net gitaar speelt. Dan zijn de goedkope multi effecten wel aan te raden van Digitech, Korg etc....

Wat ik heb is trouwens:

Vox Bulldog dist
MXR Phase 90
Ibanez TS9DX
Korg toneworks AX1 (maar die gebruik ik alleen als ik het niet zoek om alles aan te sluiten en in een luie bui ben)

Er komen er nog meer dingen bij maar daar moet ik nog voor sparen (ben arme student )
Oud 22-03-2006, 22:24
DeadNation
DeadNation is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 22-03-2006 @ 20:45 :
[afbeelding]
<3

Bovenin zit tegenwoordig een Hush
Zo'n Hartke hebben m'n 2 bassisten ook. Klinkt echt ok voor t geld.
Reageren

Regels voor berichten