Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2006, 13:47
remy476
remy476 is offline
Ik heb vandaag een proef gedaan voor scheikunde en heb een paar vraagjes waar ik niet helemaal uit kom.

Ik heb de optische activiteit gemeten van glucose. Hiervoor heb ik 4 maatkolven gebruikt.
1: 75 gram/100ml
2: 100 gram/100ml
3: 150 gram/100ml
4: 200 gram/100ml

mijn rotaties zijn respectievelijk:
10.90
14.50
25.40
34.70 (allen positief)

De vraag is: Bereken mbv de meetwaarden de specifieke rotatie van glucose en vergelijk deze met waarden uit de literatuur??

Hoe moet ik die specifieke rotatie uitrekenen

in de literatuur heb ik gevonden dat de rotatie van betaglucose 102.2º is.

2e vraag

ook van 7up heb ik de draaiingshoek gemeten. deze was 8.80. Hoe wil ik dit aflezen in de grafiek

vraag3 de waardes die overeenkomen op het etiket (koolhydraten = 11.4 gram) komt niet overeen met de gemeten waardes (dat denk ik althans aangezien mijn waardes bij opdracht 2. Die 8,80 ligt omder de 11,4 gram. ik weet alleen niet hoeveel gram er nou precies inzit) Waar kan deze afwijking aan liggen

Laatst gewijzigd op 11-03-2006 om 17:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2006, 14:45
Verwijderd
Je moet ook weten hoe lang de kolf is.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 17:23
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Snees schreef op 11-03-2006 @ 15:45 :
Je moet ook weten hoe lang de kolf is.
je moet niet weten hoe lang de kolf is, maar de afgelegde weg van het licht in je vloeistof (dus de dikte van je cuvetje in je polarimeter)

de formule: a = [a] * c * l (waarbij c in g/mL en l in dm)
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 17:32
remy476
remy476 is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 11-03-2006 @ 18:23 :
je moet niet weten hoe lang de kolf is, maar de afgelegde weg van het licht in je vloeistof (dus de dikte van je cuvetje in je polarimeter)

bedankt ik zal de lengte opmeten zodra ik in het practicumlokaal ben.

weten jullie misschien ook vraag 2 en 3?
Oud 11-03-2006, 18:31
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 11-03-2006 @ 18:23 :

Dat bedoel ik, maar ik ben niet zo goed in de namen van scheikundeartikelen
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 18:33
Verwijderd
Bij vraag 2 moet je waarschijnlijk de rico bepalen.
(a/l) = [a] * c => [a] = (a/l) / c

Vraag 3 zou je aan sdekievit moeten vragen, ik kan alleen gokken dat er meer koolhydraten dan alleen glucose inzitten of dat een deel van de glucose gereageerd heeft.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 21:51
sdekivit
sdekivit is offline
je zit hier met de optische rotatie van gepolariseerd licht. Het feit dat je op een lagere concentratie komt kan heel goed mogelijk zijn.

Suikers zijn namelijk dynamische moleculen. Je hebt namelijk verschillende suikermoleculen: alfa-suikers en beta-suikers (dat licht aan de positie van de OH-groep aan het anomere koolstofatoom) en deze hebben beide een ander effect op de rotatie van gepolariseerd licht (zo zal de specifieke rotatie van de alfa-suiker anders zijn dan die van de beta-suiker)

--> je zult dus in een mengsel nooit alleen zuiver alfa of beta-suikers aantreffen omdat het geheel dynamisch is: alfa gaat over in beta en andersom. Dit zal als gevolg hebben dat je een gewogen gemiddelde van de rotatie van het licht krijgt naar de hoeveelheid van het aanwezige suiker.

Op die manier is het heel goed mogelijk dat je minder koolhydraat meet in de polarimeter, simpelweg omdat je geen zuiver suikermengsel hebt maar een mengsel van verschillende suikers met elk een andere specifieke rotatie. (het rotatie-effect van de ene suiker wordt als het ware teniet gedaan door een andere suiker, waardoor de overall draaiing een onderschatting geeft van de hoeveelheid suikers)
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 12:57
remy476
remy476 is offline
^^ bedankt
Reageren

Regels voor berichten