Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2006, 14:25
Verwijderd
allereerst; ik ben een complete computer n00b, vandaar dat ik waarschijnlijk verschrikkelijk naar de bekende weg ga vragen.

Mijn pc is een oud beestje, en dat begin je nu wel te merken. Hij is langzaam en weigert de meest simpele opdrachten (lees: openen van office bv.)
Nu wil ik graag een nieuwe pc, maar heb daar nog even geen geld voor. Daarom heb ik mijn vader windows XP opnieuw laten instaleren, helaas werd de boel hier alleen maar trager van, en werd ik doodgegooit met pop-ups en programma;s uit alle hoeken en gaten. Dit was niet echt de oplossing die ik in gedachte had, dus dit weekend is mn moeder mij op komen halen met mijn pc om hem thuis door mijn vader te laten formateren.
Alles gaat natuurlijk weer op zijn elfendertigst, maar als hij klaar is wil ik graag een goeie beveiliging tegen spam, spywire en virussen. Maar nu heb ik helemaaal geen idee wat ik het best kan aanschaffen. Moet ik meerdere programma's downloaden/kopen (surfspot.nl de gekste) of is er ook 1 programma tegen alle troep?

Ik zag al het algemene topic over deze scanners, maar moet zeggen dat ik er nog niet helemaal uit ben. De een zeg wel mcafee of norton de ander weer niet want het maakt je systeem langzaam (en dat haat ik zo)

Ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen, alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2006, 15:59
D@mien
D@mien is offline
Tegen spyware kan je 'spybot S&D' downloaden of 'hitman pro' (de sites waar je ze vandaan kan halen en andere suggesties staan in et centrale topic)
Een virusscanner die continue draait maakt je bak wel trager ja, maar dat doen ze allemaal. Welke de beste is weet ik niet. Goed nadenken bij wat je opent enzo is hoe dan ook het belangrijkste.
Oud 11-03-2006, 17:52
freyk
freyk is offline
Zoals ik altijd al poste:
"Het Beste anti-virus/spam/spyware pakket dat ben je zelf."
Door een firewall (bv zonealarm), activex-lose browser (zoals firefox en opera), eventueel een virusscanner te gebruiken en daarbij nog logisch na te denken, kom je erg ver.

Wil je echt veilig zitten, trek je netwerkverbinding eruit.

Citaat:
freyk schreef op 08-03-2006 @ 20:10 :
Softwarematig ben je bijna nooit veilig op het internet, omdat iedere dag er wel fouten in programma's worden gevonden waar mensen weer misbruik van kunnen maken.
Ookal heb je vele veiligheidsprogramma's erop zitten, voor de betere hacker/adwareschrijver/enz ben gewoon niet veilig.

Maar je kan het voor hun wel zo moeilijk mogelijk maken, door een router en/of firewall te installeren en deze zo streng mogelijk te in te stellen.
Ik heb bijvoorbeeld mijn firewall heb ik zo ingesteld, dat hij voor alle programma's die internet toegang willen hebben toestemming moeten vragen.
Je kan ook weer over gaan tot internet via een telefoonverbinding. Als laatste kan je nog altijd verbinding tot het internet eruit te trekken.
Heb nog een idee:
Als je nou een dualboot (twee besturingsystemen op één computer) gaat draaien van bijvoorbeeld een gratis gebruiksvriendelijke linux-distributie (met internetverbinding) en windows xp (zonder ingestelde internet verbinding).
Als je een spelletje wil spelen gebruik je windows en als je het internet onveilig wil maken, gebruik je die linux-distributie.

Voor de mensen die het niet geloven/wisten:
Ook met een linux-distributie kan je het internet op
(Helaas, kan je daar ook op msn'nen) ->

Laatst gewijzigd op 11-03-2006 om 21:17.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 19:42
D@mien
D@mien is offline
Voor de doorsnee gebruiker is firefox+spybot/hitman pro+virusscanner+ gezond verstand wel genoeg denk ik..
Oud 11-03-2006, 21:13
freyk
freyk is offline
Dan mis je nog een firewall he, D@mien.

Maar je kan het ook zo zien:
De meeste virussen/adware worden voor Windows gemaakt.
Als je achter een linux os zit kan je net zolang klikken op een .exe, opstarten zal het toch niet.
(of je moet wine of een andere win32 emulator gaan gebruiken).

Qua adware/spyware durf ik dat niet 100% te zeggen, maar aangezien ze voor windows worden gemaakt,....
Tot nu toe, heb ik nog nooit een adware besmetting op Konqueror gezien.
Met Firefox is dat ietjes anders, aangezien dat het adware incidenten aantal groeit.

Het spam probleem kan je niet zo makkelijk oplossen ->
Ze blijven toch maar komen. Je kan ze enkel tegen proberen te houden op de server of wanneer ze aankomen ze meteen verwijderen.

Qua gebruiksvriendelijkheid vind ik kde op suse erg gebruiksvriendelijk voor de overstappers.
Het is ietjes anders dan windows, maar daar wennen ze snel aan.

Offtopic: Je kan nog altijd nog een mac kopen, maar aangezien de ts geen geld heeft,..

Laatst gewijzigd op 11-03-2006 om 21:19.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 21:28
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
D@mien schreef op 11-03-2006 @ 20:42 :
Voor de doorsnee gebruiker is firefox+spybot/hitman pro+virusscanner+ firewall + gezond verstand wel genoeg denk ik..
Oud 12-03-2006, 00:08
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
zalik je beschermen tegen al het kwaad mylene
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 09:25
Verwijderd
Citaat:
Dr HenDre schreef op 12-03-2006 @ 01:08 :
zalik je beschermen tegen al het kwaad mylene
whahaha, ik had het inderdaad ook gewoon jou kunnen vragen
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 09:53
freyk
freyk is offline
Maar goed, mijn mening is dat het ultieme antivirus/spam/spyware oplossing is door geen windows te installeren en je netwerverbindin eruit te trekken.

Offtopic: Als ik moest kiezen tussen hitman pro en spybot, zou ik voor hitman pro kiezen.
Omdat dit ook spybot bevat, met meerdere programma's.
Voor de ultieme leek gaat dit ook nog een vol automatisch.
Oud 12-03-2006, 10:51
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
freyk schreef op 12-03-2006 @ 10:53 :
Maar goed, mijn mening is dat het ultieme antivirus/spam/spyware oplossing is door geen windows te installeren en je netwerverbindin eruit te trekken.

Offtopic: Als ik moest kiezen tussen hitman pro en spybot, zou ik voor hitman pro kiezen.
Omdat dit ook spybot bevat, met meerdere programma's.
Voor de ultieme leek gaat dit ook nog een vol automatisch.
En daar heb je ook gelijk in.

Het is alleen voor de doorsnee gebruiker zoals de TS veel makkelijker om met Windows te werken omdat ze daar al jaren aan gewend is.

Als je overstapt op een totaal ander besturingssysteem dan zal je moeten wennen aan een nieuwe interface, totaal nieuwe programma's en voor newb ingewikkelde dingen die in Windows vanzelfsprekend zijn. Ook zal je tegen het probleem aan lopen dat een hoop Windows programma's niet werken (dit kan inmiddels achterhaald zijn dat weet ik niet maar ik ga er gemakshalve even vanuit) en dat lijkt mij behoorlijk frustrerend.
Oud 12-03-2006, 11:37
freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
wammus schreef op 12-03-2006 @ 11:51 :
Als je overstapt op een totaal ander besturingssysteem dan zal je moeten wennen aan een nieuwe interface.
Kde ziet hetzelfde uit als windows interface en bijna alles staat op dezelfde plek.

Citaat:
totaal nieuwe programma's en voor newb ingewikkelde dingen die in Windows vanzelfsprekend zijn.
Ingewikkeld is het helemaal niet, omdat je met een grafische schil werkt.
Er bestaan ook omgezette versies van firefox en opera, die in suse werken.
Dus wil jij dan ook zeggen dat deze interfaces van die twee browsers (die gelijk overeenkomen met de interface van hun windows broertjes), moeilijk zijn?

Citaat:
Ook zal je tegen het probleem aan lopen dat een hoop Windows programma's niet werken (dit kan inmiddels achterhaald zijn dat weet ik niet maar ik ga er gemakshalve even vanuit) en dat lijkt mij behoorlijk frustrerend.
Zoals ik dus al zei, de meeste dingen kan je proberen te emuleren.

Maar we hebben het over de internet applicaties, hé?!.
Daarvoor zijn er ook nog een prima alternatieven:
  • Internet explorer -> Konqueror, firefox, opera, enz
    (met daarbij de via yast eenvoudig te installeren plugins zoals flash, java, enz)
  • Mail -> kmail, thunderbird.
  • Msn Messenger -> kopete, Gaim, enz.
  • Windows media player (streaming music) -> xmms, amarok, enz
  • Windows media player (streaming films) -> Kaffeine, enz
  • p2p -> kbittorent, limewire, enz
  • Firewall -> yast, guarddog, enz
  • Antivirus -> Klamav
    (er bestaan maar een paar virussen voor linux, die je op de hand kan tellen)

En qua taal worden ze goed ondersteunt.

Ik raad je eens aan om een livecd te downloaden om eens te zien wat je er allemaal mee kan, wammus.

Laatst gewijzigd op 12-03-2006 om 11:43.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 12:25
bam
bam is offline
Citaat:
freyk schreef op 12-03-2006 @ 10:53 :
Onzin. & dat weet je zelf ook wel.
Oud 12-03-2006, 12:47
M@rco
M@rco is offline
Mijn manier: Windows up-to-date houden (dus SP2 + alle fixes), achter router surfen en mijn verstand gebruiken. Heb voor de zekerheid nog een virusscanner (eTrust) maar die heeft nog nooit in actie hoeven komen.

Resultaat: nog nooit spyware gehad. Ik snap echt niet hoe mensen er altijd maar weer aan komen
Oud 13-03-2006, 10:02
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 12-03-2006 @ 13:47 :
Mijn manier: Windows up-to-date houden (dus SP2 + alle fixes), achter router surfen en mijn verstand gebruiken. Heb voor de zekerheid nog een virusscanner (eTrust) maar die heeft nog nooit in actie hoeven komen.

Resultaat: nog nooit spyware gehad. Ik snap echt niet hoe mensen er altijd maar weer aan komen
het is inmiddels geregeld, ik heb Firefox, AntiVir en Microsoft Defender. ik wilde ook nog ZoneAlarm downloaden, maar dat mocht niet van mn broertje ( ) omdat de nieuwste versie 'kut' schijnt te zijn.

Bedankt voor de tips
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 18:00
Verwijderd
Sygate Personal Firewall Free is anders een uitstekend alternatief voor zonealarm.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 18:11
Viporizer
Viporizer is offline
Ik gebruik NOD32 virusscanner en BlackICE firewall. Heb nergens last van. Nooit spyware of iets. Windows XP Pro zonder de SP2 update maar wel alle andere. Alleen niet het Security Center. Nooit ergens last van.
Oud 14-03-2006, 19:56
namnatulco
namnatulco is offline
Citaat:
Viporizer schreef op 14-03-2006 @ 19:11 :
Ik gebruik NOD32 virusscanner en BlackICE firewall. Heb nergens last van. Nooit spyware of iets. Windows XP Pro zonder de SP2 update maar wel alle andere. Alleen niet het Security Center. Nooit ergens last van.
je kunt beter sp2 ook installeren. Deze zal hooguit moeilijk gaan doen als je je beveiliging uitzet. Windows laat namenlijk je eigen software voor die van henzelf gaan, als je die geinstallered hebt. Daarnaast hangt het ervan af wat je met je pc's doet: illegale shit enzo is altijd fout: gewoon forummen en af en toe een beetje gamen moet geen (groot) probleem zijn.
Reageren

Regels voor berichten