![]() |
dankjewel, dit dacht ik dus zelf ook al
![]() het kind erkennen kan niet, om toch het gezag te krijgen zou zij het kind moeten adopteren ![]() tnx ![]()
Maar wat dan als je een draagmoeder hebt? Dan is het kind toch niet automatisch van de draagmoeder (als het haar eitje niet is)?
|
![]() |
nare man schreef op 13-03-2006 @ 20:36 :
Erkenning is een rechtshandeling die (natuurlijk) alleen door een man verricht kan worden. De vrouw waaruit een kind geboren wordt is immers van rechtswege, dus automatisch, (juridische) moeder, aldus art. 2 Boek 1 BW. Vrouwen kunnen wel ontkennen dat een bepaalde man de vader van hun kind is, ook al heeft die man het kind eerst erkend; dat verzoek moet bij de rechtbank worden neergelegd. Er is een redelijk fijnmazig stelsel van erkenning, nietigverklaring daarvan en dergelijke, in de buurt van de artikelen 197 en verder van Boek 1 BW (titel 11, afstamming). Als twee vrouwen dus samen het gezag over een kind willen krijgen zal een ervan het kind moeten adopteren. Daarover handelt titel 12 van Boek 1 BW; adoptie geschiedt door een uitspraak van de rechtbank op verzoek van een of twee personen. Als twee personen het verzoek samen doen kan dat alleen als die personen ook met elkaar een huwelijk zouden hebben mogen aangaan (dus geen te nauwe bloedverwantschap, geen geestelijke stoornis enzovoorts). Overigens blijft een andere belangrijke rechtsfiguur, de gerechtelijke vaststelling van het vaderschap, natuurlijk altijd openstaan voor het kind dat na te zijn opgevoed in een lesbische relatie toch wil weten wie zijn echte vader is. Dat is ook logisch, want niet alleen speelt de biologische afstamming een belangrijke rol in het erfrecht, ook diverse internationale verdragen erkennen het recht te weten wie iemands biologische vader of kind is. op zich wist ik dit verhaal (van dat een vrouw niet kan/hoeft te erkennen omdat zij het kind baart en het daardoor de biologische en juridische moeder is) ik begon alleen te twijfelen in dit geval van de lesbische relatie. Maar dat werkt dus evengoed zo ![]() dankjewel voor je wetsartikelen, die had ik wel even nodig ![]() xxx
zoemzoem schreef op 13-03-2006 @ 21:16 :
Maar wat dan als je een draagmoeder hebt? Dan is het kind toch niet automatisch van de draagmoeder (als het haar eitje niet is)? de vrouw die het kind baart, is de biologische en juridische moeder. een andere vrouw zou het kind moeten adopteren. Vanaf dan is de andere vrouw de juridische moeder (maar nog steeds niet de biologische) xxx