Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2006, 18:20
Fantôme
Fantôme is offline
hallo,
ik vroeg mij het volgende af.
is het mogelijk voor een vrouw om een kind te erkennen als het hare? Wanneer een vrouw een kind baart, hoeft zij het niet te erkennen, het kind is juridisch haar kind en zij heeft het gezag. Maar stel dat zij een relatie heeft met een vrouw en zij willen samen een kind opvoeden. Er wordt een kind verwekt door een manlijke zaaddonor. dit kind wordt verwekt bij vrouw 1. Kan vrouw 2 het kind dan erkennen als het hare? De 2 vrouwen zijn getrouwd en de man erkent het kind niet.

xxx fantome

p.s. evt. een artikel uit het burgelijk wetboek?
Oud 13-03-2006, 18:24
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Laatst zag ik in een TV programma dat dat kan, maar dan moet de vrouw het kind adopteren. Dat kost dus wel aardig wat geld.

Eigenlijk kan het dus niet, maar twee vrouwen kunnen wel het gezag hebben over een kind wanneer de ander het kind adopteert.

Laatst gewijzigd op 13-03-2006 om 18:28.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 18:45
Fantôme
Fantôme is offline
dankjewel, dit dacht ik dus zelf ook al
het kind erkennen kan niet, om toch het gezag te krijgen zou zij het kind moeten adopteren
tnx
Oud 13-03-2006, 19:36
Verwijderd
Erkenning is een rechtshandeling die (natuurlijk) alleen door een man verricht kan worden. De vrouw waaruit een kind geboren wordt is immers van rechtswege, dus automatisch, (juridische) moeder, aldus art. 2 Boek 1 BW. Vrouwen kunnen wel ontkennen dat een bepaalde man de vader van hun kind is, ook al heeft die man het kind eerst erkend; dat verzoek moet bij de rechtbank worden neergelegd. Er is een redelijk fijnmazig stelsel van erkenning, nietigverklaring daarvan en dergelijke, in de buurt van de artikelen 197 en verder van Boek 1 BW (titel 11, afstamming).

Als twee vrouwen dus samen het gezag over een kind willen krijgen zal een ervan het kind moeten adopteren. Daarover handelt titel 12 van Boek 1 BW; adoptie geschiedt door een uitspraak van de rechtbank op verzoek van een of twee personen. Als twee personen het verzoek samen doen kan dat alleen als die personen ook met elkaar een huwelijk zouden hebben mogen aangaan (dus geen te nauwe bloedverwantschap, geen geestelijke stoornis enzovoorts).

Overigens blijft een andere belangrijke rechtsfiguur, de gerechtelijke vaststelling van het vaderschap, natuurlijk altijd openstaan voor het kind dat na te zijn opgevoed in een lesbische relatie toch wil weten wie zijn echte vader is. Dat is ook logisch, want niet alleen speelt de biologische afstamming een belangrijke rol in het erfrecht, ook diverse internationale verdragen erkennen het recht te weten wie iemands biologische vader of kind is.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 20:16
zoemzoem
zoemzoem is offline
Maar wat dan als je een draagmoeder hebt? Dan is het kind toch niet automatisch van de draagmoeder (als het haar eitje niet is)?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 20:29
Go
Go is offline
Ik denk het wel. De vrouw die het kind baart is de moeder en kan het kind dan ter adoptie afstaan aan de vrouw van wie het eitje is. Probleem lijkt mij wel dat de 'draagmoeder' in een te laat stadium kan weigeren het kind af te staan en het kind dus als het hare te houden. Als ik me niet vergis zijn overeenkomsten over het afstaan van het kind nietig. Maar daarvoor kun je beter bij nare zijn
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 21:15
Verwijderd
Commerciaal draagmoederschap is in elk geval strafbaar, dat is logisch. Dat is namelijk gewoon kinderhandel. Draagmoederschap uit puur menselijk oogpunt is niet strafbaar, maar het is de vraag of het in strijd is met de goede zeden en dus nietig. Daar kun je over twisten, hoewel de heersende mening toch is dat ze nietig zijn. Overigens komt dat natuurlijk pas aan de orde als een van de partijen de overeenkomst wil afdwingen, zoals we onlangs zagen bij de Belgische baby Donna, die uitgebreid in het nieuws is geweest.

Maar ook bij draagmoeders is de vrouw waar een kind uit geboren wordt uiteraard de moeder. Dat is gewoon een natuurwet waar je niet aan kunt tornen. Constructies met een eicel van vrouw A die groeit in de baarmoeder van vrouw B leveren wat dat betreft geen problemen op, ze leiden er gewoon toe dat de vrouw die het kind baart moeder wordt en dat is (in mijn ogen) logisch, niet alleen uit ethische overwegingen maar ook puur uit praktisch oogpunt.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 22:57
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-03-2006 @ 20:36 :
Erkenning is een rechtshandeling die (natuurlijk) alleen door een man verricht kan worden. De vrouw waaruit een kind geboren wordt is immers van rechtswege, dus automatisch, (juridische) moeder, aldus art. 2 Boek 1 BW. Vrouwen kunnen wel ontkennen dat een bepaalde man de vader van hun kind is, ook al heeft die man het kind eerst erkend; dat verzoek moet bij de rechtbank worden neergelegd. Er is een redelijk fijnmazig stelsel van erkenning, nietigverklaring daarvan en dergelijke, in de buurt van de artikelen 197 en verder van Boek 1 BW (titel 11, afstamming).

Als twee vrouwen dus samen het gezag over een kind willen krijgen zal een ervan het kind moeten adopteren. Daarover handelt titel 12 van Boek 1 BW; adoptie geschiedt door een uitspraak van de rechtbank op verzoek van een of twee personen. Als twee personen het verzoek samen doen kan dat alleen als die personen ook met elkaar een huwelijk zouden hebben mogen aangaan (dus geen te nauwe bloedverwantschap, geen geestelijke stoornis enzovoorts).

Overigens blijft een andere belangrijke rechtsfiguur, de gerechtelijke vaststelling van het vaderschap, natuurlijk altijd openstaan voor het kind dat na te zijn opgevoed in een lesbische relatie toch wil weten wie zijn echte vader is. Dat is ook logisch, want niet alleen speelt de biologische afstamming een belangrijke rol in het erfrecht, ook diverse internationale verdragen erkennen het recht te weten wie iemands biologische vader of kind is.
hoi nare man,
op zich wist ik dit verhaal (van dat een vrouw niet kan/hoeft te erkennen omdat zij het kind baart en het daardoor de biologische en juridische moeder is) ik begon alleen te twijfelen in dit geval van de lesbische relatie. Maar dat werkt dus evengoed zo
dankjewel voor je wetsartikelen, die had ik wel even nodig
xxx
Oud 14-03-2006, 22:58
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
zoemzoem schreef op 13-03-2006 @ 21:16 :
Maar wat dan als je een draagmoeder hebt? Dan is het kind toch niet automatisch van de draagmoeder (als het haar eitje niet is)?
de wet is duidelijk
de vrouw die het kind baart, is de biologische en juridische moeder. een andere vrouw zou het kind moeten adopteren. Vanaf dan is de andere vrouw de juridische moeder (maar nog steeds niet de biologische)
xxx
Oud 14-03-2006, 23:00
Fantôme
Fantôme is offline
ander vraagje dan;
stel dat je neefje wegloopt van huis, na veel problemen thuis te hebben gehad.
hij vraagt onderdak bij jou.
kan je deze zondermeer verlenen of zijn er wetten die dit bemoeilijken? welke regels zitten hier aan vast? moet je ook de ouders van het kind op de hoogte stellen van zijn verblijf?
xxx
Reageren

Regels voor berichten