Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2006, 15:02
VoRaZ
VoRaZ is offline
Ey ik denk er nu over om een nieuwe 3d kaart te kopen, de nVidia 7800GS Extreme, maar ik weet niet zeker of m'n huidige moederbord die wel aan kan. Ik heb op het moment een Radeon 9800 pro, en m'n moederbord is van het type

Albatron PX865PE PRO/865PE/800FSB/DDR400 (letterlijk overgenomen van de factuur)

http://www.albatron.com.tw/english/i...asp?pro_id=193

dat is als het goed is de website van dat moederbord. Verder nog jullie advies over of het wel verstandig is om die kaart te kopen? Alvast bedankt iig.
Oud 18-03-2006, 15:14
Verwijderd
Bestaat die kaart eigenlijk wel in AGP-uitvoering? Jouw moederbord ondersteunt geen PCI-express videokaarten, hou daar wel rekening mee.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 15:16
VoRaZ
VoRaZ is offline
absoluut. De 7800GS is de enige (en waarschijnlijk laatste) AGP kaart die nog uit gaat komen. Dat deel weet ik zeker.
Oud 18-03-2006, 15:19
Verwijderd
OK. Nouja, ik weet niet precies hoe die 7800GS zich verhoudt tot andere videokaarten van dit moment qua prestaties, maar je moet je realiseren dat je dan dus kiest voor een verouderde standaard. Je ziet nu al dat veel moederborden in het prestatie-segment alleen nog maar met PCI-express geleverd worden. Moederborden met AGP-slot zijn vaak verouderd (Socket 754) of gericht op de onderkant van de markt.

De kans is groot dat je in de toekomst je CPU/moederbord wilt upgraden, en dan zit je met een videokaart met een verouderde aansluiting. Ik weet niet hoe je situatie nu is maar ik zou dan eerder kiezen voor een nieuwe CPU/moederbord/PCI-express-videokaart, zodat je tenminste niet na een half jaartje alweer tegen upgradeproblemen aanloopt.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 15:27
VoRaZ
VoRaZ is offline
Ik upgrade eigenlijk zelden. Volgende keer dat deze 3d kaart niet meer meekan moet ik de rest van mijn comp ook zowat vervangen, dus dan maakt het niet uit of ik nu een AGP of PCI-Express kaart heb. Zo was tenminste mijn redenering.
Oud 18-03-2006, 16:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
AGP is er ook gewoon voor Socker 939. ASRock maakt zelfs een mooie plank met zowel AGP als PCI-express x16.

7800GS heeft een goede prestatie, maar waaruit bestaat de rest van je systeem? Als de rest verouderd is, is het jammer een high-end videokaart te gaan kopen.
Oud 18-03-2006, 17:11
VoRaZ
VoRaZ is offline
pentium 4 2,8 GHZ
Radeon 9800 PRO
1024mb RAM DDR
240gb hd

+ nog wat andere zooi
Oud 18-03-2006, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-03-2006 @ 17:56 :
AGP is er ook gewoon voor Socker 939. ASRock maakt zelfs een mooie plank met zowel AGP als PCI-express x16.
Goed, dan heb je één moederbord dat beiden ondersteunt, en dat is nu. Jij weet net zo goed als ik dat AGP er uit gefaseerd gaat worden.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 23:46
Jolt
Jolt is offline
7800 GS is de beste videokaart voor AGP op het moment, presteert net beter dan de X850XT en 6800 Ultra, beter HDR Performance, alleen nog geen FSAA + HDR.

Zeker een verbetering op je huidige kaart, zeker met eye candy mode. Klokt zeer goed over.

Nadeel is dus maar 16 pipes, minder bandbreedte en fillrate dan 512 MB versie en 20 of 24 PixelPilines, of concurrent van Ati met 48 shaders, wat dus ook weer beter is in shader intensieve games.

Maar gewoon weg is die kaart goed, en niet al te duur meer.
Owja, pas wel op een 7900GT is voor nog geen 280 te krijgen geloof ik, tel een fatsoenlijk mobo voor 100 erbij en je hebt een leuke upgrade.
Oud 19-03-2006, 00:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-03-2006 @ 19:30 :
Goed, dan heb je één moederbord dat beiden ondersteunt, en dat is nu. Jij weet net zo goed als ik dat AGP er uit gefaseerd gaat worden.
En dus? "Upgraden" is eigenlijk alleen interessant als je een systeem hebt gekocht dat uit-balans was. Dus bijvoorbeeld een 3,8GHz P4 met onboard video, zoals Dell ze zo graag aan onwetende computergebruikers slijt.

Heb je een systeem dat je goed samenstelt; dan moet je eigenlijk alles upgraden over een paar jaar: processor, geheugen, videokaart, hardeschijf, moederbord. Dan kun je gewoon beter een nieuw systeem kopen. Dus als hij nu AGP koopt en een goeie videokaart koopt, boeit dat helemaal niks. Koopt hij nu AGP en zet er een GF2MX in en wilt hij later nog een betere videokaart over een jaar, dan wordt het lastiger. Alhoewel je AGP kaarten natuurlijk nog prima 2e hands zou kunnen kopen. Maar dit alles is niet nodig als hij nu een videokaart koopt die bij zijn systeem past. Dan valt er niets te upgraden en is het dus ook niet erg als hij niet kan upgraden.

Zijn volgend systeem zal dan een quad-core AMD zijn met 4GB DDR3 geheugen en een GeForce 8800GS videokaart (die nog niet bestaat).

Laatst gewijzigd op 19-03-2006 om 00:37.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 12:05
VoRaZ
VoRaZ is offline
M'n vraag was eigenlijk vooral of m'n moederbord de kaart aan kan

[Edit] Wel bedankt voor de reacties trouwens [/Edit]
Oud 19-03-2006, 15:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je moederbord AGP heeft, sure. Maar nogmaals, waaruit bestaat de rest van je PC?
Oud 19-03-2006, 15:26
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 19-03-2006 @ 16:17 :
Als je moederbord AGP heeft, sure. Maar nogmaals, waaruit bestaat de rest van je PC?
Citaat:
VoRaZ schreef op 18-03-2006 @ 18:11 :
pentium 4 2,8 GHZ
Radeon 9800 PRO
1024mb RAM DDR
240gb hd

+ nog wat andere zooi
Oud 19-03-2006, 15:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ah sorry, dan kijk ik verkeerd.

Maar met dat systeem kun je de 7800GS wel gebruiken ja.
Oud 19-03-2006, 17:00
VoRaZ
VoRaZ is offline
ok, bedankt
Oud 19-03-2006, 17:30
J-roenn
J-roenn is offline
let wel op dat je ook echt agp 8x hebt,maar dat zal wel met de kaart die je nu hebt ...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 22:38
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 19-03-2006 @ 01:35 :
Heb je een systeem dat je goed samenstelt; dan moet je eigenlijk alles upgraden over een paar jaar: processor, geheugen, videokaart, hardeschijf, moederbord.
Waarom? Mijn systeem is - in de basis - nu bijna 3 jaar oud, maar ik gebruik nog steeds dezelfde processor en moederbord. Wel heb ik de videokaart vervangen, meer geheugen erin, grotere harde schijf, enz., maar zoals het nu is, is het voor mij allemaal nog prima bruikbaar. En ik kan me voorstellen dat ik bijv. de harde schijf, kast en voeding gewoon houd als ik ooit de loterij win zodat ik weer eens kan upgraden Waarom goede en bruikbare dingen vervangen?
Oud 20-03-2006, 03:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 19-03-2006 @ 23:38 :
Waarom goede en bruikbare dingen vervangen?
Niet dus doen.
Gewoon je systeem goed samenstellen en gebruiken totdat hij verouderd is en je behoefte hebt aan een modernere machine.

Maar ik wil er wel dieper op in, maar dan liever in een nieuw topic. Kijk hier eens:
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1378962
Reageren

Regels voor berichten