Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2006, 22:58
RobinvS
RobinvS is offline
Dag mensen,

Een enorme tijd terug zat ik hier op het forum (a.k.a Stoney3K), toen zat ik nog op het Bernardinuscollege.

Nu ongeveer 4 jaar verder. Ik ben vierdejaars student Elektrotechniek aan de TU in Eindhoven en veel van mijn hobby's hebben met de luchtvaart te maken. Dan ook niet gek dat ik mijn master ga doen in Aerospace Engineering...

Maar nu mijn verhaal.

Ooit kwam ik op een internetpagina een hobbyist tegen die van een aantal onderdelen van de autosloperij (o.a. een turbo) zelf een straalmotor in elkaar gezet heeft. (Ja dat heb ik niet verzonnen, dat kan). Op het Sintermeerten in Heerlen hebben een tweetal jongens dit ook gedaan voor hun profielwerkstuk...

Het gaat hier, kritisch genomen, om een gasturbine-motor gebaseerd op de Brayton cyclus. Als dat je nog niet veel zegt, niet meteen van je stoel springen, ik zal een beetje kort uitleggen wat er gebeurt...

Men neme een oude turbo van de sloop (of een gereviseerde als je er het geld voor hebt) en maken daarbij een verbrandingskamer op vast. Neem nog wat olieleidingen en wat toeters en bellen, en zet het geheel met een bladblazer aan de gang... de precieze details hou ik natuurlijk nog een beetje een verrassing, maar het staat in ieder geval garant voor een hoop "herrie" en ongeveer 120pk aan motorkracht. (Ja, er zijn zelfs mensen die zo'n ding op een motorfiets schroeven en dat werkt)