Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2006, 13:27
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
Hoi,

het is een erg lang verhaal maar ik zal het kort proberen te houden.

Ik woonde vanaf 1 Maart bij een jongeman in een appartement.
hiervoor betaalde ik vrij veel huur en het verzoek was om mij niet in te laten schrijven bij de gemeente...

Na een maand bleek dat ik niet tevreden was over de woonvorm (gedeelde woonkamer, kleine eigen slaapkamer etc..)
en besloot ik de huur op 23 maart op te zeggen . schriftelijk gebeurd. en de maand april nog volledig betaald omdat ik op 7 april zou verhuizen en rekening hield met een opzegtermijn...
maar...

De opzegtermijn in het contract zegt dat er twee maanden opzegtermijn zijn.
De betaaltermijn is echter 1 maand.
Kan dit wettelijk gezien wel?

Nadat ik een week in Rome was besloot ik op 7 april mijn spullen uit de kamer te halen.
Toen ik aan kwam deed mijn huisgenoot erg moeilijk over het feit dat ie het niet vond kunnen dat ik zo snel weer weg ging i.v.m. de drukte die hij had op zijn werk e.d..
Ik zei dat ik geen rekening hoefde te houden met zijn persoonlijke situatie en rekening houdend met de opzegtermijn de huur te alle tijde op mag zeggen.

na wat gediscusieer besloot ik om gewoon mijn spullen te pakken en weg te wezen, mijn borg kwam later wel.

Toen ik mijn (eigen) slaapkamer binnenkwam zag ik dat het
'bewoond' werd door een ' logee'.
Hij gebruikte mijn spullen zelfs!
en dat terwijl ik de huur van april toch echt betaald had!

Nu doet hij nog steeds moeilijk over een regeling (ik stelde voor dat ie de huur april en mijn borg terugbetaald)
Hij wil er rustig over praten en zegt dat ik dom bezig ben als ik zomaar dingen ga eisen.
Ik heb er geen zin meer in en wil het konsekwent afhandelen.

Wat zouden mijn rechten zijn als ik het heb over het terugkrijgen van de huur e.d. ?
Want dit kan toch echt niet!

Het volledige verhaal is ernstig lang, maar dit zijn wel de belangrijkste feiten denk ik, sorry als het warrig overkomt.
alvast bedankt.
Oud 11-04-2006, 15:12
Verwijderd
Op je eerste punt:
Een opzegtermijn van 2 maanden is toegestaan, mits je de huur ook per 2 maanden betaalt. Dus in dit geval is het niet toegestaan.

Het is daarnaast niet toegestaan dat de verhuurder of iemand anders, jouw kamer betreedt, zonder jouw toestemming. Ik weet alleen niet of je op grond daarvan je contract mag ontbinden.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2006, 09:47
Nona
Nona is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 11-04-2006 @ 16:12 :
Het is daarnaast niet toegestaan dat de verhuurder of iemand anders, jouw kamer betreedt, zonder jouw toestemming. Ik weet alleen niet of je op grond daarvan je contract mag ontbinden.
Vast wel, hij heeft hem binnengelaten.

Loop eens langs een rechtswinkel zou ik zeggen...?
Oud 12-04-2006, 11:20
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Aangezien je je niet in mocht schrijven bij de gemeente, weet ik bijna wel zeker dat je "illegaal" in onderhuur bent.

Dan zou je kunnen dreigen met naar de rechter stappen enzo... misschien doet ie dan niet zo moeilijk over je maandbedrag van april terugbetalen, of uberhaupt je contract te ontbinden
Oud 13-04-2006, 15:34
Zebra
Zebra is offline
Ik heb geen idee hoe het nu met je rechten zit omdat je niet staat ingeschreven bij de gemeente en dus feitelijk gezien illegaal bivakkeert in een huurwoning (onderhuur neem ik aan). Een bezoekje aan de rechtswinkel lijkt me dus het verstandigst.
Oud 13-04-2006, 16:03
Rechtswinkel,
goed idee, kost dat geld?

bedankt voor de reacties iig, doet me goed
Oud 13-04-2006, 16:12
Zebra
Zebra is offline
Citaat:
KrizzZzZZzzjE schreef op 13-04-2006 @ 17:03 :
Rechtswinkel,

Dat is afhankelijk van je inkomen naar mijn weten. Maar volgens mij is een eerste 'advies' gewoon gratis. En anders kan je het altijd van te voren nog eventjes aan ze vragen natuurlijk.
Oud 13-04-2006, 21:23
Verwijderd
Kleine kans van slagen, iemand die je niet laat inschrijven in de betreffende gemeente doet illegale verhuur.

Dit is strafbaar.

Ten tweede er vanuit gaande dat jij een kamer huurt en dat die kamer tot jouw eigendom is, mag de verhuurder er niemand anders op laten slapen of verhuren. Contractrecht op redelijke basis.

Maar het is moeilijk, je hebt willens en wetens de wet overtreden door je niet te laten inschrijven in de gemeente
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 21:32
starslayer
starslayer is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 13-04-2006 @ 22:23 :
Kleine kans van slagen, iemand die je niet laat inschrijven in de betreffende gemeente doet illegale verhuur.

Dit is strafbaar.

Ten tweede er vanuit gaande dat jij een kamer huurt en dat die kamer tot jouw eigendom is, mag de verhuurder er niemand anders op laten slapen of verhuren. Contractrecht op redelijke basis.

Maar het is moeilijk, je hebt willens en wetens de wet overtreden door je niet te laten inschrijven in de gemeente
Heeft niets te maken met het inschrijven bij de gemeente, belangrijk is dat je een contract hebt en een bewijs dat je de huur hebt betaald.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 21:00
butterflyonfire
Citaat:
KrizzZzZZzzjE schreef op 13-04-2006 @ 17:03 :
Rechtswinkel,

Kost 90 euries! Maar als het tot een rechtszaak komt en hij verliest, moet hij die 90 euro betalen..
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 12:36
Dank voor jullie reactie.
Ik ben reeds naar een gratis adviesbureau geweest.
Zij vonden dat ik gelijk had, maar zeiden dat pas als hij de borg niet wilde terugbetalen een rechtszaak wat waard is.

en raad eens..
De verhuurder is niet bereid mijn borg terug te betalen!
en hij wil niets weten van terugbetaling van de maand april!

...de schoft...

jammerlijk genoeg... zal zit mijn eerste rechtszaak worden .
Maar met de wet aan de hand, komt het allemaal goed
Oud 27-04-2006, 13:26
T_ID
T_ID is offline
Tja, was het legale huur dan heeft je verhuurder toch een aantal punten van de huurwet geschonden, zoals zomaar op jouw kamer komen en je borg weigeren.

Is het illegale onderhuur dan sta je veel zwakker, maar als hij zelf ook huurder is volstaat een telefoontje om hem uit dat huis gezet te krijgen, woningcorporaties zijn er nogal op gebrand om onderhuur aan te pakken. In dat geval heb je er een aardig chantagemiddel aan, hoewel dat natuurlijk niet echt fijn zakendoen is.
Oud 28-04-2006, 15:56
ja, van chantage ben ik niet vies op dit moment, hij heeft het wel erg ver laten komen namelijk.
Kan ik ook vrijblijvend nagaan of hij illegaal onderverhuurd?
ik bedoel, dat als het zo is, ik zelf nog de keuze heb om het al dan niet aan te geven?
Reageren

Regels voor berichten