Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2006, 12:18
Vlooienband
Vlooienband is offline
Tjo,

Ik tiep voornamelijk in het NL, soms engels, maar over het algemeen toch nederlands. De huidige indeling van het toetsenbord lijkt me redelijk beperkt, maar dvorak lijkt me ook niet echt ideaal voor nederlands typen, daar het op de engelse taal is afgestemd.
Heeft iemand een idee wat de meest efficiënte layout is, waarbij je je vingers zo min mogelijk hoeft te bewegen/verplaatsen naar andere delen van het toetsenbord?
Mijn meeste schrijfwerk doe ik op een laptop, waar ik geen beschikking heb over een nummeriek toetsenbord. Iemand?

Ik heb overigens gegoogled, dat bracht me over het algemeen naar dvorak. Op tweakers was er wel een licht dat vroeg om een prog dat een jaar bijhoudt welke toetsen je het meeste gebruikt, maar daar was niet bepaald een antwoord op gegeven. http://gathering.tweakers.net/forum/...ayout%2Cdvorak
Oud 19-04-2006, 07:45
Verwijderd
Waarom weten jullie dit niet?
Ik zat hier ook aan te denken: http://colemak.com/
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 09:23
Verwijderd
Ik begrijp er niets van, Vlooi
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 11:40
Verwijderd
the colmak layout:

[12] 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 - =
[13] Q F W P G J L U Y K [ ] \
[10] A S R T D H N E I O
[10] Z X C V B ; M , . /

is ALMOST congruent with my UK keyboard layout, BUT having a different number of keys on each row, being:
(ignoring special keys like backspace, enter, tab, shift etc)

[13] ` 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 - =
[12] Q W E R T Y U I O P [ ]
[12] A S D F G H J K L ; ' #
[11] \ Z X C V B N M , . /

A test re-mapping comes to

[13] ` 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 - =
[12] Q F W P G J L U Y K [ ] (Dropped \ to last row)
[12] A S R T D H N E I O ' #
[11] \ Z X C V B ; M , . /

Snap je het nu beter?
het gaat om waar de letters staan op het toetsenbord.
http://asetion.com/
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 19:04
Verwijderd
Ik heb die tweede

maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de meest efficiënte layout is? Ligt dat niet meer aan het toetsenbord, vorm daarvan?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 19:22
freyk
freyk is offline
Offtopic: Ik zou het zwaar irritant vinden, omdat ik dan opnieuw blind moet leren typen
Oud 19-04-2006, 23:01
Barry K
Barry K is offline
Ik zou altijd een QWERTY toetsenbord prefereren om meerdere redenen:
- Ik kan hierop blind typen, en heb geen zin om dat opnieuw te leren... vaak komt het er op neer dat ik meer moet wachten op wat ik nou precies wil zeggen ipv onthouden omdat ik langzaam typ.

- Als je op een andere computer terecht komt typ je ineens ontiegelijk langzaam.
Oud 21-04-2006, 10:37
dafelix
dafelix is offline
QWERTY was toch juist bedacht om je vingers zoveel mogenlijk te verplaatsen? Afaik was 't nl de standaard (voor engels dan) op een typemachine, zodat je snel kan typen zonder dat de hengsels (hoe dat ook mag heten) in elkaars weg gingen zitten (dus vast kwamen te zitten)

overigens is QWERTY prima voor NL imho (ik heb geen last dat ik mijn vingers 'enorm' moet verplaatsen, wat sowieso meevalt omdat je de toetsen slechts hoeft aan te raken, niet op te rammen), en wat al eerder aangegeven is, voor vele mensen zou 't dan enorm wennen moeten zijn voor blind typers (zeker als je op een andere locatie weer naar de QWERTY moet overstappen)
Oud 21-04-2006, 11:17
Verwijderd
Citaat:
dafelix schreef op 21-04-2006 @ 11:37 :
QWERTY was toch juist bedacht om je vingers zoveel mogenlijk te verplaatsen? Afaik was 't nl de standaard (voor engels dan) op een typemachine, zodat je snel kan typen zonder dat de hengsels (hoe dat ook mag heten) in elkaars weg gingen zitten (dus vast kwamen te zitten)
Nee, het was gemaakt om de toetsen die veel gebruikt worden, zoveel mogelijk uit elkaar vandaan te houden, zodat je het yammen van de keys voorkomt. Dat je je vingers dan veel moet verplaatsen, is wel een bijkomend verschijnsel, juh.

Citaat:
overigens is QWERTY prima voor NL imho (ik heb geen last dat ik mijn vingers 'enorm' moet verplaatsen, wat sowieso meevalt omdat je de toetsen slechts hoeft aan te raken, niet op te rammen), en wat al eerder aangegeven is, voor vele mensen zou 't dan enorm wennen moeten zijn voor blind typers (zeker als je op een andere locatie weer naar de QWERTY moet overstappen)
Hm, ik ram automatisch op de toetsen en merk dat ik last krijg van mijn pols als ik te lang of teveel typ. Nu komt dat niet alleen door de layout, maar soms is het, imho, niet geheel onverstandig om verder te kijken dan het alternatief.

Het op een andere locatie over moeten stappen gaat voor mij niet echt op dat ik er noemenswaardig veel bezwaar mee zou hebben, ik type vooral op mijn laptop en op andere computers zou ik alleen maar mijn school-login moeten kunnen typen incluus pw.

Echter, ik heb de layouts goed bekeken en alleen bij qwerty is het lekker als je in vim aan het werk bent. :wq is een ramp op een dvorak layout! Dat gaat voor mij echt te ver en ik wil niet zo gruwelijk ver gaan dat ik de commands in vim anders in moet stellen. Naar!

Een nieuwe layout leren vind ik niet erg, maar dat bepaalde functies niet efficient meer werken, dat gaat me te ver... :/

Voorlopig blijf ik wel bij qwerty, methinks.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 11:44
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Piloff schreef op 21-04-2006 @ 12:17 :
Nee, het was gemaakt om de toetsen die veel gebruikt worden, zoveel mogelijk uit elkaar vandaan te houden, zodat je het yammen van de keys voorkomt. Dat je je vingers dan veel moet verplaatsen, is wel een bijkomend verschijnsel, juh. (...)
Mjah, idd, je hebt gelijk, want anders zouden ze die hengels wel anders geplaatst hebben, 't schoot mij te binnen dat 't nonsense was wat ik zei, toen ik zag dat d'r een reply op dit topic was ^_^

Citaat:
Piloff schreef op 21-04-2006 @ 12:17 :
(...)Echter, ik heb de layouts goed bekeken en alleen bij qwerty is het lekker als je in vim aan het werk bent. :wq is een ramp op een dvorak layout! (...)

lmao
Oud 21-04-2006, 19:22
Verwijderd
Citaat:
dafelix schreef op 21-04-2006 @ 12:44 :
Mjah, idd, je hebt gelijk, want anders zouden ze die hengels wel anders geplaatst hebben, 't schoot mij te binnen dat 't nonsense was wat ik zei, toen ik zag dat d'r een reply op dit topic was ^_^

Citaat:
lmao
Ik bedoel het echt serieus.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 09:02
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Piloff schreef op 21-04-2006 @ 20:22 :
(...)Ik bedoel het echt serieus.

hihi, het was ook meer een lach van herkenning, ik zou me god niet weten hoe ik in VIM zou kunnen werken met een andere layout op m'n tobo, zeker de :wq combi!
Oud 22-04-2006, 10:14
Verwijderd
Citaat:
dafelix schreef op 22-04-2006 @ 10:02 :
hihi, het was ook meer een lach van herkenning, ik zou me god niet weten hoe ik in VIM zou kunnen werken met een andere layout op m'n tobo, zeker de :wq combi!

Ik ben te hooked aan vim om naar emacs (jinx!) te durven switchen. Er was toch ook een andere combi. :Z oid? Dat is veel minder charmant.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten