Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2006, 10:08
lukas15
lukas15 is offline
Ter informatie.

Geert Mak schrijft Boekenweekgeschenk

AMSTERDAM - Geert Mak schrijft het Boekenweekgeschenk van 2007. Dat heeft de organisator van het evenement, de Stichting CPNB, dinsdag laten weten. Het motto van de 72e editie van de Boekenweek is LOF DER ZOTHEID - Scherts, Satire en Ironie.

LOF DER ZOTHEID is ontleend aan de titel van het gelijknamige, wereldberoemde boek van Erasmus. Humor in al zijn vormen wordt het centrale onderwerp van de Boekenweek 2007, die ook het moment zal zijn om de plaats van humor in de literatuur te bediscussiëren, aldus de CPNB.

Voor zijn boek Hoe God verdween uit Jorwerd (1996) kreeg Geert Mak de Henriëtte Roland Holstprijs 1999. De eeuw van mijn vader werd bekroond met de Trouw Publieksprijs voor het Nederlandse Boek 2000 en voor In Europa ontving hij de NS Publieksprijs voor het Nederlandse Boek 2004. Geert Mak schreef in 1998 het Boekenweekessay Het ontsnapte land.

De Boekenweek van volgend jaar wordt gehouden van 14 tot en met 24 maart.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2006, 12:37
Verwijderd
Ik heb nog nooit iets gelezen van Geert Mak, maar ik kan me niets grappigs bij die man voorstellen. Humor als thema lijkt me sowieso nogal dodelijk. Het lijkt me dat het spontane en onverwachtte altijd wel een rol speelde in humor en ik denk dat je door het tot thema uit te roepen erg lastig maakt. Er komen vast een hoop gedwongen, krampachtige pogingen tot grappig-doen á la Giphart.

Het enige dat ik van Mak weet is dat hij een zus heeft die een keer een gastcollege over gender en seksualiteit kwam geven in Leiden, onder de titel 'De eeuw van mijn moeder', of iets in die geest. Ik was toen zelf niet aanwezig, maar het bleek dat ze een klassieke Kenau-feminist was.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 12:42
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, moeilijk thema... Maar ik heb mijn profielwerkstuk over ironie gedaan en een vak gevolgd over satire e.d., dus het is toch een thema naar mijn hart, ben benieuwd hoe dat gaat zijn!

Ik heb ook nog nooit iets van Geert Mak gelezen.. Maar dat komt nu misschien nog
Oud 18-04-2006, 17:56
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 18-04-2006 @ 13:37 :
Ik heb nog nooit iets gelezen van Geert Mak, maar ik kan me niets grappigs bij die man voorstellen. Humor als thema lijkt me sowieso nogal dodelijk. Het lijkt me dat het spontane en onverwachtte altijd wel een rol speelde in humor en ik denk dat je door het tot thema uit te roepen erg lastig maakt. Er komen vast een hoop gedwongen, krampachtige pogingen tot grappig-doen á la Giphart.
Ik moet zeggen dat ik überhaupt niet echt blij wordt van de thema's op het moment. Muziek, nu humor... Mwa, niet echt geweldig als je het mij vraagt. Beetje geforceert idee krijg ik erbij, helemaal bij humor.
Oud 18-04-2006, 18:09
Verwijderd
Ik denk niet dat Geert Mak het zal forceren, ik denk juist niet dat het iemand is die grappen a la Giphart wil gaan produceren om het publiek tevreden te stellen.
Blijkbaar ben ik hier de enige nu die wel iets gelezen heeft van Geert Mak dus ik mag het zeggen
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 18:27
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Het boekenweekgeschenk hoeft toch niets met het thema te maken te hebben? Of heb ik de hele muzikale verhaallijn in het laatste geschenk gemist?

Het essay heeft er wel altijd wat mee van doen, dacht ik?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 18:30
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Oh en Geert Mak vind ik een prima schrijver van historische romans. Die dingen lees ik nu eenmaal graag. Qua stijl vind ik het niet zo bijzonder.

De eeuw van mijn vader vond ik erg goed. Maar met dat pamflet is hij geloof ik een beetje de mist in gegaan.

(En ik vind hem een beetje een commerciele rakker )
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 18:53
lukas15
lukas15 is offline
Het geschenk heeft niets met het thema te maken; dat moet niet.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 18:56
Verwijderd
Was dat niet die knaap van Bureau Warmoesstraat?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 20:14
Verwijderd
Oh gelukkig, dan hoeft ook niemand bang te zijn voor slechte humor. Ik heb eigenlijk ook het laatste geschenk nog niet gelezen dus ik weet ook niet of er iets van muziek in voor komt, maar omdat ze bij het journaal zo duidelijk vermeldden dat het thema 'humor' was, nam ik gelijk aan dat het terug zou komen in het geschenk.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 21:25
Verwijderd
Geert Mak.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten