Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2006, 21:59
Verwijderd
Heb al jaren last van droge, schilverige plekken op mijn gezicht. Dacht gewoon dat ik een droge huid had en met een vette dagcreme zie je het amper. Maar in de zomer heb ik er erg last van, dus ben ik toch maar eens naar een dermateloog gegaan. Ik blijk seborrhoïsch eczeem te hebben en kreeg daar een eigenbereide mintgroene creme voor. Ik twijfel alleen een beetje of deze creme wel de juiste is. De man praatte meer dan dat hij luisterde en was erg snel in zijn oordeel.
Ik moet het twee keer per dag dik opsmeren terwijl ik op internet lees dat het dun opgesmeerd moet worden vanwege de bijwerkingen van bijnierschoorshormonen die de creme bevat. Als ik het opsmeer wordt mijn gezicht rood en gaat branden. De creme smeert ook niet lekker, maar is schilferig waardoor je allemaal groene schilfers op je gezicht overhoud.

De bestanddelen zijn:
acidum salicylicum
hydrocortisoni acetas (bijnierschorshormoon)
sulfur ad usum externum
ketoconazol PCH

Mijn gezicht zou binnen 10 dagen glad moeten zijn. Ik gebruik het nu al een week en het wordt alleen maar veel erger. In het begin leek het wel te werken, maar het is op dit moment nog nooit zo erg geweest op mijn hele gezicht
Aangezien dit een vrij veel voorkomende eczeem is hoop ik dat hier iemand misschien meer weet over de bestanddelen of deze zelf ook voorgeschreven heeft gekregen. Of die effecten normaal zijn en of er andere middelen zijn die wel/beter werken?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 22:11
Roos
Roos is offline
Hoeveel hydrocortison zit er in?

De standaard eczeemcremes bevatten namelijk alleen maar bijnierschorshormoon (dit heb je in verschillende vormen, bijvoorbeeld hydrocortison, of bethamethason), dit moet je dan inderdaad dun opsmeren, maar jouw creme is blijkbaar anders.

Acidum salicylicum is volgens mij gewoon aspirine (acetylsalicylzuur).

Ketoconazol is een anti-schimmel middel. Niet zo vreemd hoor, dat je dit krijgt. Veel jonge meiden hebben schilferige plekken door een soort schimmel.

Ik zou toch door blijven smeren met de creme. Het zou kunnen dat de klachten eerst wat erger worden, voordat ze verminderen. Als de eczeem niet verminderd, moet je natuurlijk terug gaan naar je huisarts of dermatoloog. Dan krijg je vast een andere creme die (hopelijk) wel werkt.

Zou nog wel graag willen weten hoeveel hydrocortison er in je creme zit (bijvoorbeeld: 10 mg/g).
Oud 18-04-2006, 22:22
Roos
Roos is offline
Oh wacht, ik zie net dat in 1 van mijn eczeemcremes (heb een heel mandje vol ) ook aspirine zit
Oud 19-04-2006, 09:39
Verwijderd
ok bedankt, er zit 600 mg hydrocortison in.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 10:07
Roos
Roos is offline
Per wat, per gram? Of in de hele tube? Tja dan zou die creme toch echt moeten werken.

Misschien is het een bacteriele infectie ofzo. Anders weet ik het ook niet
Oud 19-04-2006, 10:22
Verwijderd
in de hele potje. ik kijk het nog wel even aan..
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 10:38
Verwijderd
Vraag me trouwens af of dit eczeem met voeding te maken heeft?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 10:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Oma schreef op 19-04-2006 @ 11:38 :
Seborroisch betekent dat het komt door een verhoogde afgifte van huidsmeer vermengd met schilfers of schubjes van de opperhuid
Oud 19-04-2006, 13:37
deurbel
deurbel is offline
Staat toch wel in de bijsluiter hoeveel je erop moet smeren?
Ik heb trouwens ook verschillende cortisonzalfjes gehad, maar die moest ik allemaal heel dun smeren in plaats van dik, twee keer per dag.
Als de zalf die je nu hebt gekregen niet werkt moet je gewoon wat anders proberen, er zijn zoveel zalfjes tegen eczeem.
Oud 19-04-2006, 15:19
Verwijderd
geen bijsluiter gekregen
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 15:40
Nobucta
Nobucta is offline
Kan ook dat je allergisch bent voor één van de bestanddelen. Heb ik weleens gehad met mijn armen, ze hadden gezegd dat het eerst erger kon worden, maar op een gegeven moment zag het eruit alsof ik vol brandwonden zat.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 23:41
QT
QT is offline
De acidum salicylicum is salicylzuur, niet acetylsalicylzuur; dat is een wezenlijk verschil.
De reden dat het in jouw creme zit, is dat het keratolytisch werkt. Dat betekend dat het de hoorncellen van de huid losmaakt. Dat zou ook een reden kunnen zijn dat het erger wordt. Het loslaten van de cellen geeft het een opvallender uiterlijk.

Wanneer na enige tijd de hydrocortison gaat werken zullen de klachten waarschijnlijk afnemen.

De reden dat er ook een schimmeldodend middel in je creme zit, is dat men ervan uitgaat dat een bepaald micro-organisme een rol speelt bij het onstaan van deze huidafwijking (bij volwassenen) en hij reageert vaak goed op ketoconazol creme. Bovendien werkt het mogelijk ontstekingsremmend.

Het middel dat je nu hebt, is de eerste in een steeds sterker werkzame reeks middelen. Mocht je van dit middel onvoldoende resultaat hebben, moet je dus even terug voor een sterker medicament. De reden dat je niet meteen het sterkste middel krijgt zal te maken hebben met de aard van je aandoening. Die is chronisch recidiverend, dwz dat hij vaker terug zal blijven komen. Je zult het middel dus vaker moeten gebruiken en dan is het wenselijker om een lichter middel te hebben.

Het is overigens beter om vaker dunne laagjes aan te brengen, dan een keer een dikke laag.

Hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt.

Bron: Dermatovenereologie voor de eerste lijn. Sillevis Smitt et al.

Laatst gewijzigd op 19-04-2006 om 23:57.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 00:03
QT
QT is offline
Citaat:
Oma schreef op 19-04-2006 @ 11:38 :
Nee. Bij mijn weten niets. In mijn leerboek staat daarover ook niets gemeld. Mocht je echter zelf ervaren dat het erger wordt na het eten van bepaalde gerechten/ingredienten, dan zou je die natuurlijk kunnen mijden.

Het is een eczeem dat veel voorkomt, 2-5% van de volwassenen kampt ermee. Maar dat heeft dus niet met je dieet te maken.
Oud 20-04-2006, 00:05
QT
QT is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 19-04-2006 @ 11:44 :
Seborroisch betekent dat het komt door een verhoogde afgifte van huidsmeer vermengd met schilfers of schubjes van de opperhuid
Zou je intuitief misschien wel zeggen... Vaak hebben mensen met deze vorm van eczeem ook een vettige huid. En hij komt alleen voor op plekken van de huid waar talgklieren zitten. Toch is het niet zo dat de talgproductie groter is dan normaal...
Oud 20-04-2006, 00:05
QT
QT is offline
Zo nu heb ik genoeg dit topic vol gespammed
Oud 20-04-2006, 10:28
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
QT schreef op 20-04-2006 @ 01:05 :
Zou je intuitief misschien wel zeggen... Vaak hebben mensen met deze vorm van eczeem ook een vettige huid. En hij komt alleen voor op plekken van de huid waar talgklieren zitten. Toch is het niet zo dat de talgproductie groter is dan normaal...
Wat ik heb geschreven heb ik uit het zakwoordenboek der geneeskunde van Coelho gehaald dus ik heb het niet zelf uit mijn duim gezogen
Oud 20-04-2006, 10:51
Verwijderd
Citaat:
QT schreef op 20-04-2006 @ 00:41 :
Hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt.
jazeker, thx!
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 13:59
QT
QT is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 20-04-2006 @ 11:28 :
Wat ik heb geschreven heb ik uit het zakwoordenboek der geneeskunde van Coelho gehaald dus ik heb het niet zelf uit mijn duim gezogen
LOL Die heb ik hier ook liggen.

Ik wilde ook niet beweren dat je het uit je duim gezogen had, maar dat de informatie die je gevonden had onjuist is. Ik heb het zelf ook even nagezocht en ik denk dat je gekeken hebt bij seborroe, seborrhoea. Daar lees ik idd de door jou gegeven definitie. Dat is echter niet het zelfstandig naamwoord waar seborroïsch vandaan komt. Het is namelijk zelf een afgeleid woord.

Seborroïsch en seborroe komen van sebum, dat talg betekend.

Seborroïsch eczeem kan een gelig, vettig uiterlijk hebben, vandaar dat men vroeger dacht dat het met talg te maken had. Zo is de naam ontstaan.

Seborroe is een 'ziekelijke vloed' van talg, en is een samenstelling van sebum en -rrhoea, dat vloeien betekend.

En de talgproductie kun je eigenlijk niet met normale voedingsmiddelen beïnvloeden. Bepaalde medicamenten, hormonen, etc hebben wel invloed, maar die zitten niet in het voedselpakket van de gemiddelde Nederlander

Laatst gewijzigd op 20-04-2006 om 14:02.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 14:02
pourlesyeux_
pourlesyeux_ is offline
eczeem sucks
Oud 20-04-2006, 15:55
Iveauh
Iveauh is offline
Citaat:
Oma schreef op 19-04-2006 @ 11:22 :
in de hele potje.
turkisch... kon het niet laten
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 22:58
QT
QT is offline
Citaat:
Iveauh schreef op 20-04-2006 @ 16:55 :
turkisch... kon het niet laten
Turkish, met een hoofdletter en zonder 'c'

Of Turks zonder 'i' 'c' en 'h' maar wel weer met hoofdletter.

Dat kon ik dan weer niet laten

Regels voor berichten