Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2006, 17:19
Master Corax
Master Corax is offline
ANNO a.C.n.L.: TOTA GALLIA, QVAE, VT VIDES, EST DIVISA IN
PARTES QVINQVE, A ROMANIS OCCVPATA EST... TOTANE? MINIME!
<...>

Jawel, je ziet het goed: de inleiding van de voor de meeste welbekende strip: Asterix! Maar dan in het Latijn !

En dan nu mijn vraag: is er iemand die weet waar de afkorting A.C.N.L. voor staat, of voor zou kunnen staan?

Ik kom er namelijk zelf niet uit !

A. zou 'ab' kunnen betekenen en de C. zou voor 100, of voor Christus kunnen staan. De N. weet ik echt niet (misschien natus) en de L. zou voor 50 kunnen staan. Maar dan kom ik er nog niet uit, want dit slaat volgens mij nergens op .

Iemand een idee ???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2006, 17:34
Dynamico
Dynamico is offline
Salve, meester Raaf!

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de a hier voor 'a(b)' staat, aangezien de strip zich niet ná de geboorte van Christus, maar ervóór afspeelt. Ik zou dus gokken op 'ante'. De C en n zullen inderdaad wel staan voor de geboorte van Christus. My guess: 'Anno ante Christum natum L': 50 jaar voor de geboorte van Christus.
Oud 26-04-2006, 17:46
Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 26-04-2006 @ 18:34 :
Salve, meester Raaf!

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de a hier voor 'a(b)' staat, aangezien de strip zich niet ná de geboorte van Christus, maar ervóór afspeelt. Ik zou dus gokken op 'ante'. De C en n zullen inderdaad wel staan voor de geboorte van Christus. My guess: 'Anno ante Christum natum L': 50 jaar voor de geboorte van Christus.
Ja, inderdaad, ante is inderdaad veel waarschijnlijker dan ab. Maar ik vind wel dat dit een ongebruikelijke manier is van dateren.

o Dynamico, gratias tibi maximas ago!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 10:15
Filia Aquilae
Filia Aquilae is offline
HEY,

ik heb toevallig Iter Gallicum (Asterix en Obelix, dus) gekregen voor mijn verjaardag. Help je mee vertalen, Master Corax? Ik vind het zelf nogal ingewikkeld, zelfs met mijn nieuwe woordenboek Latijn...

Nu je weet wat a.c.n.l. betekent, moet de rest voor jou een makkie zijn, toch?
Oud 17-05-2006, 13:27
MickeyV
MickeyV is offline
Ik heb ook een Asterix in 't Latijn. Asterix Gladiator. Erg leuk. Goed te doen naar mijn smaak. Kun je eens een zinnetje laten zien dat jij moeilijk vindt?
Reageren

Regels voor berichten