Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Het lijkt mij toch best logisch dat als je in nederland je internetverbinding hebt dat dan ook de nederlandse wet op jou van toepassing is. Ik kan zo snel in ieder geval geen reden bedenken waarom niet.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik ben met je eens dat de grenzen nog niet duidelijk zijn gesteld mbt internet, alleen lijkt mij dit de vooralsnog logischte beredenering sorry als m'n zinnen niet helemaal lekker lopen, ik heb teveel gestuffed ![]()
|
Om te antwoorden op je vraag wat je IP-nummer is: dit is een beetje zoals een telefoonnummer maar dan voor netwerken. Om connectie te kunnen maken, moet je de server kunnen bereiken op een bepaald IP en je moet zelf ook een IP hebben omdat de server anders niet weet waarnaartoe hij alle gegevens moet verzenden.
Het grote verschil met een telefoonnummer is echter dat je IP-nummer veel vaker (kan) wijzigen dan je telefoonnummer. Dit noemt men zogenaamde "dynamische IP's", en de meeste thuisgebruikers hebben zo eentje. In de tijd van het inbellen via telefoonlijn kreeg je telkens bij het inbellen een nieuw IP-adres. Tegenwoordig, met breedband, doe je wel wat langer met eenzelfde IP-adres, maar het wijzigt toch nog wel hoor. Met je dynamisch IP kunnen ze je dus in principe enkel identificeren als ze aan je IP vragen wie op een bepaald moment dat bepaalde IP had. Bedrijven hebben echter vaak "statische IP's" die niet kunnen wijzigen omdat hun website anders niet bereikbaar zou zijn zonder veel rompslomp. Om je even de mogelijkheden te tonen die iedereen heeft: je IP kan makkelijk achterhaald worden, het mijne is op dit moment 213.119.207.103 (ja, niet zo veilig om gewoon te publiceren met aanvallen, maar hier bij de ISP wordt genoeg geblokkeerd). Als je daar de Europese WhoIs-service overheenhaalt, krijg je enkel de volgende pagina. Daar staat geen enkele persoonlijke informatie op, maar enkel van mijn IP. Met een TraceRoute kun je nog kleine technische details te weten komen, maar ook daar geen persoonlijke gegevens. Voor belangenorganisaties is het volgens mij dus niet simpel om iets te kunnen bewijzen. Ik meen zelfs ergens eens gelezen te hebben dat in Amerika een gezin zonder computer aangeklaagd geweest is voor illegaal downloaden; de exacte bron kan ik niet direct meer vinden (waarschijnlijk Tweakers.net of fok.nl). Ze moeten je al actief in de gaten gaan houden, in feite (of zelf honeypots opzetten: machines die zogezegd bestanden delen, zoals op KaZaA het geval is met de vele bestanden die stilte of gepiep bevatten). Wat het downloaden betreft: in Nederland is het volgens mij wel legaal, maar het bezit van auteursrechtelijk beschermd materiaal waar je geen licentie voor hebt, lijkt me niet toegestaan (maar ik ken de Nederlandse wet niet tot de letter; enkel juristen zullen een gefundeerde uitspraak kunnen doen, vrees ik).
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laten we aannemen dat het maken van een kopie van een muziekbestand om het naar een ander te sturen, naar Duits recht strafbaar en onrechtmatig is. Als jij de downloader bent, dan zet jij met je muisklik aan tot het verrichten van die handeling. Ben je dan niet net zo goed fout bezig? |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
nou, de Duitse wet is hierin strikter dan de Nederlandse, in Nederland ben je vooralsnog erg veilig Overigens nare man, jou voorbeeld is prima geschikt om mijn verhaal van hierboven uit te leggen: Dit stukje zeg ik alsof 't feiten zijn, maar dit zijn allemaal aannames (dus, pin mij er niet op vast): Ik download een bestand, film X, van een Duitse server. In Duitsland is het niet legaal om bestanden aan te bieden, maar in Nederland is het legaal ze te downloaden. Nu, ik ben niet in overtreding (ik val onder Nederlands recht), de server wel (valt onder duits recht) Stel dat in Nederland het downloaden illegaal is, in Duitsland mag je alles. Nu zal ik van een Duitse server iets downloaden, de server is neit in overtreding, maar ik wel (nederlands strafrecht) Als het nou andersom is, in Nederland mag alles, in Duitsland niet. Dan download ik iets, ben niet strafbaar, maar de server is wel in overtreding, echter, is dat niet mijn schuld. Ik kan daardoor niet gestraft worden, behalve als Duitsland mij uitgeleverd wil hebben voor deze actie. Nu is alleen de Duitse server (beheerder althans) in overtreding, ongeacht of ik strafbaar ben of niet
|||
Citaat:
Brabant Vilvoorde lat. 50.9333 long.4.4333 ISP Telenet Operaties N.V. Organisation Telenet Operaties N.V. klopt dat? edit: Citaat:
maar logische redeneringen gaan niet altijd op in rechtzaken. offtopic: In Amerika ben je zelfs zonder computer en zonder internet niet veilig voor de RIAA! Ik zal even het artikel opzoeken voor jullie, maar er was een familie door hen aangeklaagd die geen PC of Inet had. edit 2: http://tweakers.net/nieuws/42188/
Laatst gewijzigd op 04-05-2006 om 20:44. |
![]() |
||
Citaat:
region02 is waarschijnlijk voor de telefoonzone. Ik woon inderdaad in Vilvoorde, maar de coördinaten zijn niet van ons huis hoor, maar zullen een algemene waarde voor Vilvoorde of voor het laatste verdeelcentrum zijn). Ik weet ook wel dat je tot op ongeveer op gemeenteniveau kunt traceren (bij sommige ISP's zit dat zelfs in de hostname), maar ze kunnen niet tot aan je deur traceren hoor, zonder dat ze hulp krijgen van je ISP (want die mag op zich geen gegevens van jou vrijgeven).
||
Citaat:
Maar wat betreft het hacken ben ik het mee eens dat lijkt mij dus ook om toch aan informatie te komen zullen ze moeten hacken en dat is toch ook weer illegaal en hoe ver mag de overheid, het openbaar ministerie, het brein of welke instantie dan ook die voor het opsporen verantwoordlijk is, gaan?! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() (Tip voor illigale downloaders, ga niet naar de site van bigweb.nl het schijnt dat je pc word gescand ofsow.. (weetr niej cker)) dat zou enorm veel tijd in beslag nemen. Bovendien zou iets dergelijks via active-X (of iets dergelijks) moeten werken. Zonder toestemming van de gebruiker een computer scannen valt volgensmij onder spyware.
|
![]() |
|
Ik denk dit topic kan ik er mooi voor gebruiken; hoe zit dat nou, wij mogen geen linkjes plaatsen naar illegale content, terwijl dat volgens de rechter toch echt is toegestaan:
LJN: AO9318, Rechtbank Haarlem, 85489 / HA ZA 02-99: http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/...8&u_ljn=AO9318 http://www.webwereld.nl/articles/12553 Sindsdien is er geen rechtzaak cq uitspraak meer over geweest in nederland over dit onderwerp wel is er nu een mooie zaak bezig: www.allied2k.info Laatst gewijzigd op 24-05-2006 om 20:42. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Gevallen zijn alleen zelden gelijk.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Verder kennen we in Nederland geen precedentwerking zoals in de common law. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |