Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2006, 20:09
pomme
pomme is offline
IK HOU NIET
van instant-chocolademelk

omdat ik snak

naar echtheid, schoonheid
altijd , en onophou dend
laat het puur zijn
als donkere chocola

snaksnaksnaksnaksnak
de knopjes van de microgolf
ooooh Is het al tijd- is het belle tje al gegaan?
HOU OP
beleef
puur dat leven uit

un instant monsieur, oui, s'il vous plait:
ik wil mijn chocolade, mijn instantkarmamelk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2006, 00:21
Verwijderd
Wat valt er nog te zeggen over DADA? Het is duidelijk dat pomme uit Vlaanderen komt, waar de dada-traditie met Van Ostaijen meer voeten in de bodem heeft gehad. In ieder geval valt op dat het messageboard geen makkelijke plek is om deze poëzie te noteren. Dat kan effectiever door het in een plaatje te schrijven of te scannen.
Dit gedicht probeert op een primitieve manier tienergevoelens te nuanceren. De vorm die zij daarvoor kiest is traditioneel te noemen, zie de Singer-naaimachine van Van Ostaijen. Binnen deze vorm spreekt een duidelijk idee: de moderne maatschappij is gejaagd, natuurlijk! Pomme zoekt zelf die 'echtheid, schoonheid', verdomd, 'puur als chochola'. Een tweede spel met de chocolademelk vinden we in de laatste regel, waarin de thematiek terugkomt: de moderne burger tracht karma te consumeren. Een enkele nuance ('instant') zal de Nederlandse lezer ontgaan, maar ach. In een bundel zou deze jonge dichteres meer diepgang kunnen zoeken en een duidelijker, gewaagder stem kunnen laten horen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2006, 19:13
pomme
pomme is offline
Dankjewel Snees, je hebt er echt wel dingen uitgehaald die ik zo bedoeld had. Er zit nog wel wat in, maar misschien is het juist leuk als niet alles (meteen) duidelijk is. Je geeft wel een kritiek die onderlegd is vanuit kennis, de maatschappij, het "algemene". Maar misschien ook een tipje vd de sluier van je persoonlijke mening oplichten?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2006, 19:44
Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Ik vind het wel erg leuk. Ik hou wel van Dada geloof ik. Snap ook niet waarom hier niet op is gereageerd. Nou ja misschien ook wel: het is moeilijk hier technische kritiek op te leveren. Dat, of we zijn allemaal te saai en fantasieloos om hier iets van te kunnen vinden

Ik weet niet, maar het stukje van het wachten op de magnetron, is dat ook niet kritiek op de geautomatiseerde, van anderen afhankelijke maatschappij?

Oh en volgens mij is Snees behoorlijk positief hoor

(beter onderbouwde kritiek volgt later, als ik meer tijd heb en niet al te laat ben...)
Oud 10-05-2006, 00:57
Verwijderd
Ik was nog aangeschoten en had zin om arrogant gymnasiastje te spelen. Eerlijk gezegd heb ik bij poëzie niet vaak een mening, het raakt me bijna nooit. Ik vind vooral dat het minder braaf mag (als je daar iets mee kan).
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 09:54
Verwijderd
Heel veel potentie, sowieso hou ik wel van dit soort dingen. Maar het is inderdaad zonde dat je je beperkt hebt tot de mogelijkheden van dit forum. Een afbeelding was beter geweest.

Verder denk ik dat het hier en daar wat beter verwoord had kunnen zijn, maar het loopt heel mooi naar waar je het hebben wilt. Het is een razen-rennen ^^.

Heel interessant en fijn dat er nog mensen mee bezig zijn.

(En nee, ik ben niet dood, maar mijn poëzie is dat even wel en ik weet niet meer waar ik ben van de drukte... We zullen zien hoelang Halo en CSN mij nog kunnen tolereren).
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 11:19
Verwijderd
Citaat:
pomme schreef op 08-05-2006 @ 21:09 :
IK HOU NIET
van instant-chocolademelk

omdat ik snak

naar echtheid, schoonheid
altijd , en onophou dend
laat het puur zijn
als donkere chocola

snaksnaksnaksnaksnak
de knopjes van de microgolf
ooooh Is het al tijd- is het belle tje al gegaan?
HOU OP
beleef
puur dat leven uit

un instant monsieur, oui, s'il vous plait:
ik wil mijn chocolade, mijn instantkarmamelk
Ik vind em best wel leuk, de speelse stijl is wel coherent aan de boodschap.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 20:10
pomme
pomme is offline
Citaat:
Mutant schreef op 10-05-2006 @ 10:54 :
[B]. Maar het is inderdaad zonde dat je je beperkt hebt tot de mogelijkheden van dit forum. Een afbeelding was beter geweest.
Hmm. Ik word snel ongeduldig bij alle dingens op de computer: scannen etcera, dat is niet aan mij besteedt. En stiekem zou ik bij god niet weten hoe ik zo'n plaatje zou moeten maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten