Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2006, 11:08
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Zoals bij wel meer mensen begaf de northbridge fan op mijn a8n-sli (geen premium/deluxe, maar een gewone) het. In plaats van zo rond de 7000-8000 rpm te draaien draaide hij als een verouderde naaimachine (en maakte daarbij verschikkelijk veel kabaal). Om van de herrie af te zijn heb ik de fan ge-unplugged, maar nu vraag ik me natuurlijk af hoe dat zit met de temperatuur van mijn chipset. Nu zit er alleen nog een kleine heatsink op.

Volgens Asus ProbeII (een programmatje van Asus om informatie over je moederbord op te vragen zonder direct naar je BIOS te gaan) draait mijn MB op 35 graden C na een uurtje te hebben gedraaid. (CPU draait op 30 C idle en mijn 6600GT op zo'n 50 C idle / 70 load (oblivion bijv.). In acht genomen de temperaturen van mijn andere apparaten, is de temperatuur van mijn moederbord een gezonde of dien ik er zo snel mogelijk een vervangende fan or andere koel-oplossing op te plaatsen?

Dank.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2006, 11:13
phoxetis
phoxetis is offline
dat fannetje zat er niet echt voor niets.
Oud 20-05-2006, 11:27
Verwijderd
Je kunt die chipset prima zonder actieve koeling gebruiken, maar dan heb je wel meer warmte-dissipatievermogen nodig, dat wil zeggen meer fin-oppervlak. Bijvoorbeeld door er een Zalman- of andersoortig blokje op te zetten. Het blokje dat bij de fan zat heeft nauwelijks warmte-dissipatievermogen, dat wordt binnen no time bloedheet.

Of dat 'slecht' is kun je je afvragen. Ik heb zelf een Asus A8S-X met VIA 756 chipset en daarvan is de northbridge ook passief gekoeld. Dat ding werd met de buitentemperaturen van de afgelopen twee weken echt *letterlijk* te heet om aan te raken, en dan ook echt niet eens een seconde bedoel ik. Ook heb ik een passief gekoelde 6600 (Asus TOP Silent) en die wordt na een paar uurtje UT2k4 ook echt gloeiend heet. Toch draait alles perfect stabiel, nergens artifacts, nergens een spoor van wat voor problemen dan ook. Statische dingen (chips e.d.) mogen gewoon vrij heet worden, als ze hun warmte maar kwijt kunnen. De warmte mag niet onbeperkt stijgen, dan crashen ze op een gegeven moment wel hard.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 11:28
Jolt
Jolt is offline
Je hebt wel airflow nodig, pak gewoon een 120MM fan, zet een of andere heatsink erop, laat de fan erop blazen klaar.
Oud 20-05-2006, 14:54
Boogie
Boogie is offline
Dat is een bekend probleem bij een bepaalde serie van de a8n-sli van Asus. Als je terug gaat naar je leverancier, heeft hij als het goed is een (gratis) nieuwe fan voor je.
Reageren

Regels voor berichten