Je kunt die chipset prima zonder actieve koeling gebruiken, maar dan heb je wel meer warmte-dissipatievermogen nodig, dat wil zeggen meer fin-oppervlak. Bijvoorbeeld door er een Zalman- of andersoortig blokje op te zetten. Het blokje dat bij de fan zat heeft nauwelijks warmte-dissipatievermogen, dat wordt binnen no time bloedheet.
Of dat 'slecht' is kun je je afvragen. Ik heb zelf een Asus A8S-X met VIA 756 chipset en daarvan is de northbridge ook passief gekoeld. Dat ding werd met de buitentemperaturen van de afgelopen twee weken echt *letterlijk* te heet om aan te raken, en dan ook echt niet eens een seconde bedoel ik. Ook heb ik een passief gekoelde 6600 (Asus TOP Silent) en die wordt na een paar uurtje UT2k4 ook echt gloeiend heet. Toch draait alles perfect stabiel, nergens artifacts, nergens een spoor van wat voor problemen dan ook. Statische dingen (chips e.d.) mogen gewoon vrij heet worden, als ze hun warmte maar kwijt kunnen. De warmte mag niet onbeperkt stijgen, dan crashen ze op een gegeven moment wel hard.
|