Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2006, 17:59
N00se
N00se is offline
Omdat in de laatste 12maanden hier al 2 grafische kaarten zijn stuk gegaan (eerst en ATI 9800XT, 2weken geleden een Geforce 6800GT), hebben we onze pc eens wat nauwkeuriger onderzocht.

Blijkt nu dat de 12v niet 12 is maar 12.54v
Volgens mij is dit een pak te hoog.

Waar zou het probleem kunnen zitten ?
Kan dit in de toekomst nog problemen veroorzaken ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2006, 20:42
Koning
Koning is offline
Als je die 12,54V uit een of random programma'tje hebt uitgelezen weet ik niet of dat wel zo betrouwbaar is.
Oud 23-05-2006, 22:44
N00se
N00se is offline
Euhm het is niet zomaar een random programmaatje.
Ik kom aan deze gegevens via Everest Ultimate Edition 2006.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 22:48
M@rco
M@rco is offline
Ultimate

Maar dan nog, voltages uitlezen via software is nooit erg betrouwbaar. De enige manier om het goed te meten is met een multimeter.
Oud 23-05-2006, 23:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
12,54V voor de 12V lijn is prima.

Maar voltages meet je met een multimeter; de sensoren op je moederbord hebben vaak een te grote afwijking om er iets nuttigs over te kunnen zeggen.
Oud 24-05-2006, 01:56
N00se
N00se is offline
Hmm, je hebt blijkbaar gelijk, want toen ik even mijn multimeter erbij hield, mat ik 11.98v en 5.11v
Er is dus toch niets mis met mijn voeding.

Maar dan vind ik het nog vreemder waarom die kaart er plots mee stopt.
Dit kreeg ik als beeld toen hij er nog in stak:

Iemand die dit herkent of weet wat ik hier mee moet doen ?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 05:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Wakker worden uit de Matrix?

Serieus: lijkt op artifacts. Zet eens een beetje fan op je videokaart en laat je zijpaneel van je kast eens open. Even checken of het komt doordat je videokaart te warm wordt.
Oud 24-05-2006, 08:40
N00se
N00se is offline
De ventilator staat zowizo al op maximum.
De zijkast van de kast was er ook af.

's Avonds heb ik de kaart bij een vriend in de pc gestoken, maar het resultaat was hetzelfde ...

Ik zie niets verbrand ofzo, dus het is mij een raadsel.
Heb ik nog opties buite een nieuwe kopen ?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 08:54
Koning
Koning is offline
Citaat:
N00se schreef op 24-05-2006 @ 09:40 :
De ventilator staat zowizo al op maximum.
De zijkast van de kast was er ook af.

's Avonds heb ik de kaart bij een vriend in de pc gestoken, maar het resultaat was hetzelfde ...

Ik zie niets verbrand ofzo, dus het is mij een raadsel.
Heb ik nog opties buite een nieuwe kopen ?
Nouja als het dus aan de kaart ligt deze geowon naar de winkel terug brengen lijkt me?
Oud 24-05-2006, 09:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Geheugenchip kan kapot zijn, of een pipeline ofzo. Iig fysieke schade als je dit direct al krijgt bij het opstarten, als de videokaart / GPU nog koel is. Geen garantie meer? Sommige videokaarten hebben 3 jaar garantie dus check it out.

Trouwens, het feit dat er componenten stuk gaan kan erop wijzen dat er iets mis is met je stroomvoorziening; zoals spanningspieken of -schommelingen. Ook als je een wasmachine of ander apparaat wat veel energie verbruikt op dezelfde groep hebt aangesloten, kan dit een factor zijn. Ik raad altijd aan om een stekkerdoos met spanningsbeveiliging te kopen, en aan te sluiten op een randgeaard stopcontact (dat ook echt geaard is).

Laatst gewijzigd op 24-05-2006 om 09:31.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 16:52
N00se
N00se is offline
Garantie heb ik niet, ik heb hem van een vriend overgekocht die naar PCI-e upgrade. Ik ga hem wel eens vragen of hij er nog garantie op had. Maar echt hoop ik er niet op.

Onze wasmachine en de PC staan zeker niet op dezelfde groep
We hebben alleen aarding in de keuken en badkamer. We gingen een paar maanden geleden de aarding naar de pc doortrekken, spijtig genoeg is dat nog niet gebeurt. Maar nu houd ik het been toch stijf, aarding komt er.

Zo'n spanningsbeveiliging, hoe werkt dat, hoe ziet dat er uit ? Nog nooit van gehoord.

Of het aan spanningspieken lag weet ik niet. Hij is om 3u 's nachts stuk gegaan. Ik zette de pc aan en hij viel na 5 seconden weer uit en ik kreeg hem niet meer aan zonder eerst de stekker uit te trekken. Dit is de 1e keer in heel lange tijd dat hij niet normaal opstart.
Welke oorzaak zou je daar aan toewijzen ?

Laatst gewijzigd op 24-05-2006 om 16:54.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 10:15
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-05-2006 @ 10:29 :
Ik raad altijd aan om een stekkerdoos met spanningsbeveiliging te kopen, en aan te sluiten op een randgeaard stopcontact (dat ook echt geaard is).
Nou, de kans dat door zoiets de videokaart op deze manier kapot gaat is wel echt mi-ni-maal hoor.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 10:41
J-roenn
J-roenn is offline
ik woon zelf in een 2onder1 kap, waar standaard alleen in de keuken en badkamer een geaard stopcontact ziet, en dat huis staat er pas een jaar of 18 ofzo, is dat normaal dan dat je geen aarde hebt liggen bij je stopcontacten ? nu loopt er vanaf de pc een koperdraadje naar verwarming voor de aarde
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 13:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-05-2006 @ 11:15 :
Nou, de kans dat door zoiets de videokaart op deze manier kapot gaat is wel echt mi-ni-maal hoor.
Spanningspieken komen echter wel met enige regelmaat voor, en als zich vage problemen cq. schade voordoen is het de vraag waar deze aan te wijten zijn. Ik denk best dat er aardig wat hardware op onverklaarbare reden stuk is gegaan door stroom (voltage) problemen. Maar zie dat achteraf maar eens te bewijzen...
Oud 26-05-2006, 13:23
Verwijderd
Ja, in de voltages van de voeding, maa rals het goed is wordt dat wel opgevangen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 01:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-05-2006 @ 14:23 :
Ja, in de voltages van de voeding, maa rals het goed is wordt dat wel opgevangen.
Dat is de vraag. Met de zogenaamde A-merk voedingen zoals Antec bleek toch de beveiliging (in dit geval: kortsluiting) niet optimaal te zijn. Een goedkopere Huntkey wilde gewoon niet aan, en was dus wel afdoende beveiligd. Bottom line blijft dat het goed mogelijk is dat vreemde hardwareproblemen best stroomgerelateerd kunnen zijn. Gelukkig is bij mij thuis alles beveiligd.
Oud 27-05-2006, 10:03
Jolt
Jolt is offline
Ik heb nooit aarde gehad en heb al aardig wat pc's erdoorheen gesleept, en er nog nooit last van gehad, dan doen jullie toch echt wat fout.
Oud 28-05-2006, 00:25
Enlightenment
Enlightenment is offline
Het feit dat jij er nooit problemen mee hebt gehad betekent niet dat het probleem niet bestaat.
Oud 28-05-2006, 02:14
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-05-2006 @ 14:14 :

Spanningspieken komen echter wel met enige regelmaat voor, en als zich vage problemen cq. schade voordoen is het de vraag waar deze aan te wijten zijn. Ik denk best dat er aardig wat hardware op onverklaarbare reden stuk is gegaan door stroom (voltage) problemen. Maar zie dat achteraf maar eens te bewijzen...
Het gebeurd nogal eens in wat oudere flats waar de aardstaven niet voldoende capaciteit hebben om de lek stromen van al die 4e hands ovens normaal af te voeren de grond in..
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 02:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mja maargoed stroom blijft een netwerk; het ene apparaat kan de spanning van andere apparaten beinvloeden. Denk maar aan het aandoen van de stofzuiger, waar je de lampen even zachter ziet gaan. Of het ronddraaien van de wasmachine aan het begin als hij nog net niet ronddraait en er dus stroom 'ophoopt'. Ik heb wel eens mijn twijfels over hoe stabiel de stroomvoorziening nu werkelijk is in sommige huizen. Sure, je kunt nergens last hebben van dingen, maar dat betekent niet dat het probleem er niet is. Pas als je onverklaarbare problemen ondervindt, gaat men zoeken, en dan kun je zonder geavanceerde apparatuur denk ik nooit vaststellen dat het aan de stroomvoorziening heeft gelegen.

Zelf ben ik in elk geval blij dat mijn servers op een goed beveiligd energienet zitten.
Reageren

Regels voor berichten