Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2006, 22:31
Verwijderd
Ik heb een vragenlijst moeten invullen en op elke stelling moest ik juist of onjuist antwoorden. En als ik het echt niet wist dan een vraagteken.
Ik weet niet of anderen misschien ook bekend zijn met deze lijst.
Alleen ik vond dat er wel erg typische vragen tussen zaten. Enkele voorbeelden:
- Ik vind belasting ontduiken net zo erg als diefstal
- Ik vind dat iemand die de wet overtreedt, gestraft moet worden
- Volgens mij komen de beste bruggebouwers uit ons land

Kan iemand me misschien uitleggen wat het nut is van deze vragen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2006, 00:07
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Even uit mijn hoofd, hoor:
De NPV is een vragenlijst om een indruk te krijgen van de persoonlijkheid van iemand, zoals deze persoon dit zelf inschat. Het hoeft dus niet echt te laten zien hoe iemand is, maar het geeft een indicatie van de zelfinschatting. Het is daarom ook belangrijk dat iemand de vragenlijst invult naar zijn eigen mening en inzicht en niet met antwoorden waarvan hij/zij verwacht dat de omgeving wil dat hij/zij die geeft.
Omdat een vragenlijst altijd een beperkte weergave van de werkelijkheid is, worden er meestal scores uitgerekend op diverse gebieden. Op de NPV is dat ook het geval. Ik weet de categorieen niet meer uit mijn hoofd, maar er wordt in ieder geval een score berekend voor hoe adequaat je inschat dat je zelf reageert in een sociale situatie, en een score voor je rigiditeit, dus hoe erg je gehecht bent aan vaste patronen en structuur. Op die manier worden een aantal kenmerkende punten van iemand er uit gelicht. Dit kan dan bijvoorbeeld aanleiding zijn om met die persoon te gaan praten over zijn/haar zelfbeeld, of om dit juist niet te doen, omdat er een vrij algemene score uit komt.

Alle vragen in zo'n vragenlijst horen bij een 'hokje'. Sommige vragen, zoals de vragen die je noemde, komen vreemd over en zijn lastig te beantwoorden. Hier moet je dan ook niet te lang over nadenken; het gaat erom dat je probeert aan te geven wat jouw mening hier over is en niet wat je denkt dat men van je wil horen. Niet alle vragen zijn even relevant, maar het blijft een gestandaardiseerde vragenlijst, die voor een brede doelgroep te gebruiken is.

Bij het nalezen van mijn post twijfel ik er aan of ik je vraag nu eigenlijk wel beantwoord heb... Ik hoor het wel als dat niet het geval is...
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 00:56
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
- Ik vind belasting ontduiken net zo erg als diefstal
Deze vraag laat zien hoe hypocriet je bent.

- Ik vind dat iemand die de wet overtreedt, gestraft moet worden
Aan deze vraag kan je zien of je alto bent.

- Volgens mij komen de beste bruggebouwers uit ons land
Hier kan je zien of je wel of niet een eigen persoonlijkheid hebt, want mensen die dat niet hebben zijn vaak nationalistisch. Als je antwoord op deze vraag ja is hoef je de rest van de test dus eigenlijk al niet eens meer te maken.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 09:12
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 24-05-2006 @ 01:56 :
- Ik vind belasting ontduiken net zo erg als diefstal
Deze vraag laat zien hoe hypocriet je bent.

- Ik vind dat iemand die de wet overtreedt, gestraft moet worden
Aan deze vraag kan je zien of je alto bent.

- Volgens mij komen de beste bruggebouwers uit ons land
Hier kan je zien of je wel of niet een eigen persoonlijkheid hebt, want mensen die dat niet hebben zijn vaak nationalistisch. Als je antwoord op deze vraag ja is hoef je de rest van de test dus eigenlijk al niet eens meer te maken.
En als de beste bruggebouwers nu echt eens uit Nederland kwamen? Kleine kans, maar stel? Dan mag dat niet gezegd worden? Nationalisme is voor idioten, maar dishonesty is voor klootmongolen.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 13:47
fractuur
fractuur is offline
Op een of andere manier wil ik altijd ", maar.." of ",hoewel.." achter dat soort stellingen zetten.

Zegt eigenlijk ook al wel wat over je persoonlijkheid.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 14:22
love is life
love is life is offline
die vragen hebben gewoon te maken met morele waarde...
__________________
...I don't want to be anything other than what I've been trying to be lately...
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 15:57
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 24-05-2006 @ 10:12 :
En als de beste bruggebouwers nu echt eens uit Nederland kwamen? Kleine kans, maar stel? Dan mag dat niet gezegd worden? Nationalisme is voor idioten, maar dishonesty is voor klootmongolen.
Als je even verder denkt weet je dat de bruggen in Nederland vrij klein zijn in vergelijking met bruggen in sommige andere landen. Voor grotere bruggen heb je meer deskundigheid nodig en dus beter opgeleide mensen. Kans is klein dat die mensen juist uit Nederland komen.
Ik denk dat deze vraag moet testen in hoeverre je in staat bent buiten je eien referentiekader om te denken.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 22:58
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 24-05-2006 @ 16:57 :
Als je even verder denkt weet je dat de bruggen in Nederland vrij klein zijn in vergelijking met bruggen in sommige andere landen. Voor grotere bruggen heb je meer deskundigheid nodig en dus beter opgeleide mensen. Kans is klein dat die mensen juist uit Nederland komen.
Ik denk dat deze vraag moet testen in hoeverre je in staat bent buiten je eien referentiekader om te denken.
Ik begrijp heus wel wat er bedoeld wordt. Daar ging het mij niet om.

Overigens, het designen van een dergelijke brug vereist helemaal geen extra deskundigheid. Studies zoals je die volgt aan de TU zijn volgens mij sowieso sterk internationaal georienteerd, dus met de theoretische deskundigheid zal het ongetwijfeld wel goed zitten. Het feitelijke bouwen is uiteraard een ander verhaal. Maar dat wordt hier niet bedoeld.

Wat vooral klein te noemen is, is de kans dat men zich uit noodzaak zal moeten wenden tot Nederlandse architecten.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 09:11
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 24-05-2006 @ 14:47 :
Op een of andere manier wil ik altijd ", maar.." of ",hoewel.." achter dat soort stellingen zetten.

Zegt eigenlijk ook al wel wat over je persoonlijkheid.
Ik dus ook. Echt dingen als: Dat ligt toch helemaal aan de situatie?
En: Hoe moet ik dat nou weten
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 15:22
Elister
Avatar van Elister
Elister is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 23-05-2006 @ 23:31 :
Ik heb een vragenlijst moeten invullen en op elke stelling moest ik juist of onjuist antwoorden. En als ik het echt niet wist dan een vraagteken.
Ik weet niet of anderen misschien ook bekend zijn met deze lijst.
Alleen ik vond dat er wel erg typische vragen tussen zaten. Enkele voorbeelden:
- Ik vind belasting ontduiken net zo erg als diefstal
- Ik vind dat iemand die de wet overtreedt, gestraft moet worden
- Volgens mij komen de beste bruggebouwers uit ons land

Kan iemand me misschien uitleggen wat het nut is van deze vragen?
Die moest ik laatst ook invullen, vaagheid. De psych heeft het me wel uitgelegd maar ben het weer vergeten.
__________________
"I'm sick of following my dreams. I'm just going to ask them where they're goin' and hook up with them later..."
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 15:38
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Bedoelden ze met een "bruggenbouwer" niet iemand die problemen kan overbruggen? Bruggenbouwer heeft namelijk twee betekenissen Maar goed, dat zal niet echt van invloed zijn op de uitslag van die toets.


Ik heb zoiets ook eens moeten maken. Een stelling was: ik doe op school nooit iets tegen de regels. Mijn antwoord was: absoluut waar. Het was ook echt absoluut waar (ik zat in de brugklas ). Ik kon geen regel bedenken die ik toen ooit had gebroken op school.

Uitslag van de test: Roos probeert zich beter/braver voor te doen dan ze is.
Lekker negatief, ze gaan er gewoon vanuit dat elke brugklasser de regels verbreekt
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Wilsverklaring
mrs B
3 14-05-2006 22:26
Algemene schoolzaken Enquête {opzet}: verhouding tussen de Nederlanders en de Moslims
Spray rebel
3 06-12-2004 21:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23.