Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-05-2006, 12:39
Laudate Dominum
Laudate Dominum is offline
Beste medestudenten,

Is één van jullie op de hoogte over de prijs van een eerstejaars stel boeken voor de studie rechten ?

Groet,
Oud 28-05-2006, 12:45
Dzjun
Dzjun is offline
Hele goede vraag , ik ga volgend jaar ook rechten studeren dus ben benieuwd!!!
Oud 28-05-2006, 12:55
remy476
remy476 is offline
ik koop ze waarschijnlijk over van een kennis..die is gestopt.
Oud 28-05-2006, 13:21
Verwijderd
Dat hangt een beetje van de universiteit af. Ik was in Nijmegen in het eerste jaar geloof ik een paar honderd gulden kwijt, achthonderd ofzo, kan ook meer zijn geweest maar ik weet het niet meer. In latere jaren moet je vaak wel dure boeken kopen die soms makkelijk de honderd euro per stuk kunnen overstijgen.

Juridisch-wetenschappelijke boeken zijn wel erg duur in verhouding tot andere studieboeken, omdat ze nu eenmaal slechts voor binnenlands gebruik bedoeld zijn en dus in een kleine oplage worden gemaakt. Je kunt ze prima tweedehands kopen, maar let er dan wel op dat ze nog wel het geldende recht weerspiegelen. Een boek over rechtsgeschiedenis kun je prima drie drukken terug kopen maar je zult maar je tentamen burgerlijk procesrecht hebben geleerd uit een boek van vóór de invoering van het nieuwe Rv in 2002.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 13:32
Verwijderd
Op www.kiesjestudie.nl kun je het gemiddelde bedrag aan extra studiekosten vinden per studie en school.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 13:37
Verwijderd
Dan zat ik dus nog behoorlijk aan de lage kant. In Nijmegen zijn de bijkomende studiekosten ~650 euro en in Groningen zelfs meer dan zevenhonderd. In Amsterdam bijna achthonderd euro.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 14:17
Dzjun
Dzjun is offline
Citaat:
Linnert schreef op 28-05-2006 @ 14:32 :
Op www.kiesjestudie.nl kun je het gemiddelde bedrag aan extra studiekosten vinden per studie en school.
Waar dan precies op die site?? Ik kan het namelijk niet vinden, kijk er zeer waarschijnlijk over heen....
Oud 28-05-2006, 14:47
Verwijderd
Op de voorpagina kies je het niveau en de opleiding. Dan kies je jouw school, dan staat er ergens in het midden een kopje met 'studenten oordeel', daar staat het tussen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 15:15
remy476
remy476 is offline
maastricht €860

papaaaa dat wordt dokken
Oud 28-05-2006, 15:21
Verwijderd
Ik betaalde geloof ik 2 keer ongeveer 300 euro (dus 600 per jaar), maar dat zal wel meer worden in de volgende jaren.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 15:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb even op die site gekeken voor mijn opleiding (biologie en medisch laboratoriumonderzoek, Hogeschool Rotterdam) en daar stond 488 euro voor boeken. Ik heb 450 euro aan boeken uitgegeven en nog zo'n 100 euro aan readers dus het klopt wel redelijk vind ik.
Oud 28-05-2006, 20:30
Femic
Femic is offline
Uhm.. ik ben eerstejaars rechtenstudent.. Weet het niet precies meer. Totaal denk ik zo'n 650 euro, incl. wat samenvattingpockets. Heb wel een deel 2ehands gekocht.
Oud 01-06-2006, 19:51
Verwijderd
Sommige boeken gebruik je ook meerdere jaren. En meestal kun je een groot deel van de boeken ook tweede hands kopen.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 01:07
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Als je gaat studeren doe het dan meteen goed en koop gewoon nieuwe boeken van de voorgeschreven druk. Beetje aanmodderen met "boeken van vorig jaar" en met een verouderde wettenbundel maakt rechten studeren moeilijker dan nodig. Boeken (+ readers) kosten je per jaar zo'n 750-1000 euro hier in Utrecht denk ik. Verschilt overigens enorm per vak.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 10:52
Gothic
Gothic is offline
ik heb voor rechten in utrecht (1e jaar 2004-2005) €590,95 betaalt aan boeken, readers en samenvattingen... (alles nieuw)

Duurste zijn toch je wetboeken en arrestenbundels.
Oud 03-06-2006, 11:53
Verwijderd
Citaat:
FF4-Ever schreef op 02-06-2006 @ 02:07 :
Als je gaat studeren doe het dan meteen goed en koop gewoon nieuwe boeken van de voorgeschreven druk. Beetje aanmodderen met "boeken van vorig jaar" en met een verouderde wettenbundel maakt rechten studeren moeilijker dan nodig. Boeken (+ readers) kosten je per jaar zo'n 750-1000 euro hier in Utrecht denk ik. Verschilt overigens enorm per vak.
Nouja, je zet jezelf wel een beetje op achterstand. Inhoudelijk verandert het recht jaarlijks niet zo geweldig veel, tenminste niet op de algemene leerstukken die je toch als propedeusestudent eerst onder de knie moet krijgen, behalve als een heel wetboek vervangen wordt, zoals in 2002 Rechtsvordering, in 2003 erfrecht en per 1 januari van dit jaar het nieuwe verzekeringsrecht (art. 7:926 e.v. BW, voorheen in het WvK geregeld).

Het is gewoon vervelend ook, als je bijv. alleen nummers van pagina's opkrijgt die je moet bestuderen, en je zit met een oudere druk waarin de nummering niet hetzelfde is. Je hebt op nogal wat terreinen gewoon een extra hindernis die je moet nemen. Je moet toch veel geld uitgeven om te studeren, doe het dan meteen goed denk ik dan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten