Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2006, 16:12
stout!
stout! is offline
Misschien een domme en/of moeilijk te beantwoorden vraag: maar hoe slecht zijn bepaalde drugs nu eigenlijk voor je gezondheid? Met name op de lange termijn.

Aan de ene kant hoor je namelijk de spookverhalen van gaten die in je hersenen vallen van XTC, dat het extreem gevaarlijk is in combinatie met alcohol en dat je je geheugen voorgoed verpest.
Aan de andere kant hoor je dat het echt niet zoveel slechter is dan alcohol (wat veel mensen toch zonder al te veel problemen in redelijke hoeveelheden gebruiken) en helemaal niet zo ongezond als je maar met mate gebruikt.

Wat is wijsheid?
Oud 29-05-2006, 16:46
Verwijderd
Geen domme vraag, wel moeilijk te beantwoorden. Het verschilt natuurlijk erg per drug, dus van welke drug wil je het weten? Ook zijn ze er over sommige drugs nog niet helemaal uit wat de schade op lange termijn is (zoals met xtc bijvoorbeeld). Als je op internet zoekt kan je aardig wat info. vinden, maar kijk wel goed welke sites betrouwbaar zijn, want er staat ook een hoop bullshit tussen.
Op deze site staat beschreven in hoeverre MDMA schadelijk is. Ook staat er goed uitgelegd dat dat verhaal over MDMA gaten in je brein maakt bullshit is. Lees hier.
XTC in combinatie met alcohol is gevaarlijk vanwege een aantal redenen. Alcohol en XTC drogen beide je lichaam uit, dus je moet extra veel gewoon vocht tot je nemen + dat men het vaak gebruikt in een warme omgeving (disco) en vaak veel gaan dansen. Dit vergroot de kans op oververhitting. Ook heeft je lever 2 keer zoveel te verwerken.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 20:00
lautie
lautie is offline
Geen gaten in je hersenen. Naar wat ik erover heb gelezen is het meer dat de uiteinden van bepaalde zenuwen in je hersenen overbelast raken en een soort van ontploffen. Als je te vaak gebruikt (maar ja, waar ligt die grens) kunnen die uiteindes onherstelbaar beschadigd worden. Tenmnste dit is wat ik ervan begrepen heb.
Oud 29-05-2006, 20:09
Verwijderd
Zenuwcellen die ontploffen? http://www.jellinek.nl/informatie/ > Drugs en de hersens voor een wetenschappelijk plaatje.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 20:42
lautie
lautie is offline
Ik heb al een hele tijd geen biologie meer, dus ik kon van die plaatjes ook niet zoveel maken
Oud 29-05-2006, 20:45
lautie
lautie is offline
Ik bedoelde met die uiteindes van de zenuwcellen, die uiteindes van de neuronen denk ik...
Oud 29-05-2006, 20:45
bakbeest
bakbeest is offline
ja het is vet slecht kijk maar is naar oprah. :X

door haar "brain damage" fotos zou ik bijna chrystal meth gaan gebruiken om haar ongelijk te bewijzen ofzo
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 20:47
lautie
lautie is offline
Ja, die uitzending over crystal meth was erg hè.. Huisvrouwen die verslaafd raken door een minnaar en waarvan t zoontje dan ook gaat gebruiken.. Het is gewoon echt too much.. Maar goed, die homo was nog erger.
Oud 29-05-2006, 21:14
Project 50
Project 50 is offline
Citaat:
stout! schreef op 29-05-2006 @ 17:12 :

Aan de andere kant hoor je dat het echt niet zoveel slechter is dan alcohol (wat veel mensen toch zonder al te veel problemen in redelijke hoeveelheden gebruiken)
Ik denk dat je veel te makkelijk over alcohol denkt.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 22:40
Lenny K
Lenny K is offline
Paddo's zijn het minst gevaarlijk lichamelijk zover ik weet.
Er treedt geen hersen-, nier- of leverbeschadiging op.
Ik zou niet weten wat er verder beschadigd zou moeten raken. (misschien je darmen, maar ik denk dat je dat wel zou moeten merken dan)

Ook is kans op verslaving niet aanwezig omdat er heel sterk gewenning optreedt. Je zou zelfs na een x aantal dagen achter elkaar paddogebruik niks meer merken.

XTC werkt doordat het de serotonine (happyhappy-stofje) re-uptake transporter averechts laat werken. In plaats van de sertotone terugpompen voor hergebruik, worden er na XTC gebruik grote hoeveelheden vrijgegeven, waardoor je je mega-blij voelt.
Het duurt daarna enkele weken voor alle serotonine weer terug aangemaakt is, omdat je een van de bestanddelen niet zelf kunt maken, maar alleen via je voedsel terug binnen kan krijgen. Als je te vlug en te vaak weer XTC gebruikt, kan het zelfs gebeuren dat de neuronen ‘uitgeput’ raken en ineenschrompelen, waardoor ze inactief raken. Als dit gebeurt, kan het jaren duren voor het enigszins hersteld is. Niet alles herstelt.
Oud 29-05-2006, 23:17
Verwijderd
lsd is ook niet schadelijk voor je
en heroïne blijkt ook niet zoveel schade aan te richten aan je lichaam.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Lenny K schreef op 29-05-2006 @ 23:40 :
XTC werkt doordat het de serotonine (happyhappy-stofje) re-uptake transporter averechts laat werken. In plaats van de sertotone terugpompen voor hergebruik, worden er na XTC gebruik grote hoeveelheden vrijgegeven, waardoor je je mega-blij voelt.
Het duurt daarna enkele weken voor alle serotonine weer terug aangemaakt is, omdat je een van de bestanddelen niet zelf kunt maken, maar alleen via je voedsel terug binnen kan krijgen. Als je te vlug en te vaak weer XTC gebruikt, kan het zelfs gebeuren dat de neuronen ‘uitgeput’ raken en ineenschrompelen, waardoor ze inactief raken. Als dit gebeurt, kan het jaren duren voor het enigszins hersteld is. Niet alles herstelt.
serotoninesyndroom. hier staat er meer over
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 13:40
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
voor je lichaam zijn speed en alcohol naar mijn mening t slechtste.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 16:18
stout!
stout! is offline
Maar waarom wordt er dan zo makkelijk over alcohol gedacht? Ook door mijzelf overigens; ik drink vaak met mate maar ook weleens teveel en denk niet al te veel na over schadelijke gevolgen, merk er ook niet zoveel van. Maar dat komt ook omdat het zo maatschappelijk geaccepteerd is.
Is er wat dat betreft eigenlijk wel een verschil tussen alcohol en (andere) drugs? Of kun je 'net zo goed' bijv xtc slikken (met mate dan) als alcohol drinken?
Oud 30-05-2006, 16:39
Verwijderd
Citaat:
fractal-illusio schreef op 30-05-2006 @ 14:40 :
voor je lichaam zijn speed en alcohol naar mijn mening t slechtste.
Meningen power!!!!!

Deze topic heeft natuurlijk geen fuck te maken met meningen. Wat jij vindt is *boeient* kom met een verhaaltje waar je wat mee kan ofzo.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 16:40
Magican
Magican is offline
En, is wiet erger of minder erg dan bier? (Of, aan hoeveel glazen bier staat een gemiddelde joint van 5 euro)
Oud 30-05-2006, 17:55
Lenny K
Lenny K is offline
Citaat:
deadlock schreef op 30-05-2006 @ 17:39 :
Meningen power!!!!!

Deze topic heeft natuurlijk geen fuck te maken met meningen. Wat jij vindt is *boeient* kom met een verhaaltje waar je wat mee kan ofzo.
nou... het ligt er ook maar aan aan welke lichaamsfuncties je de meeste waarde hecht.

Citaat:
Magican schreef op 30-05-2006 @ 17:40 :
En, is wiet erger of minder erg dan bier? (Of, aan hoeveel glazen bier staat een gemiddelde joint van 5 euro)
Het meest schadelijke aan wiet/hasj zijn de verbrandingsstoffen die vrijkomen bij het roken ervan en de geheugenvermindering/beschadiging die bij veelvuldig gebruik optreedt. Als je het zou verdampen of zou eten en dat niet te vaak doet, is de schade te verwaarlozen. Het probleem is wel dat het vrij lang in je bloed blijft zitten, dus je functioneert (theoretisch) een tijdje wat minder.
Oud 31-05-2006, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Lenny K schreef op 30-05-2006 @ 18:55 :
nou... het ligt er ook maar aan aan welke lichaamsfuncties je de meeste waarde hecht.
nee dat bedoelde ik niet. Ik doelde op het antwoord dat gegeven werd; naar mijn mening is dit en dit het slechtst.
Daar kan je dus niets mee.
Je kan wel het een en ander weten, maar je kan niets vinden in dit onderwerp. Dat staat gewoon in onderzoeken. En volgens mij is er hier niemand (die tot nu toe geantwoord heeft), die bij machte is om die wetenschappelijke onderzoeken tegen te spreken, tenzij aan de hand van andere wetenschappelijke onderzoeken....
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Lenny K schreef op 30-05-2006 @ 18:55 :
Het meest schadelijke aan wiet/hasj zijn de verbrandingsstoffen die vrijkomen bij het roken ervan en de geheugenvermindering/beschadiging die bij veelvuldig gebruik optreedt. Als je het zou verdampen of zou eten en dat niet te vaak doet, is de schade te verwaarlozen. Het probleem is wel dat het vrij lang in je bloed blijft zitten, dus je functioneert (theoretisch) een tijdje wat minder.
Het is veel lastiger om het kwantitatief te maken. Algemeen gaat de medische wereld ervan uit dat cannabis op jonge leeftijd ook invloed kan hebben op de geestelijke ontwikkeling. Hoe druk je dat in een getal uit?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 16:36
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
In de ontwikkeling van de cerebrale cortex zijn (net als in andere delen van de hersenen) een aantal stappen te onderscheiden:

1. Deling van voorlopercellen, waaruit later de diverse hersencellen ontstaan.
2. 'Commitment' (voorbeschikking) van de voorlopercellen tot zenuwcellen en andere hersencellen. Migratie van de immature zenuwcellen naar de juiste positie in de cortex.
3. Morfologische en biochemische differentiatie van de zenuwcellen. In deze fase maken de zenuwcellen hun typische uitlopers (de axonen en dendrieten)
4. De vorming van synaptische contacten. Vanaf dit moment ontstaat het netwerk en kunnen de zenucellen met elkaar communiceren.
5. Selectieve stabilisatie van een deel van de gevormde synapsen en het verlies van een groot aantal andere synapsen. Dit proces is onder andere afhankelijk van electrische activiteit in de hersenen. Op deze manier kunnen onze ervaringen zorgen voor optimalisatie van de connectiviteit in het netwerk, waardoor de informatieverwerking beter verloopt.
6. In de volwassen hersenen kunnen er nog steeds beperkte veranderingen optreden in de verbindingen. Die veranderingen spelen een belangrijke rol in leer- en geheugenprocessen.

Dus, als door je gebruik je axonen verschrompelen en je dendrieten uitdrogen heeft je lichaam de zeer beperkte capaciteit deze specifieke (afhankelijk van de functie) verbindingen opnieuw te leggen of de gehele axoon te herstellen.

Maarja, zoals Lenny K schoon zei, tis maar waar je je t meeste druk om maakt. Verdovende middeltjes zijn over t algemeen ook niet al te best voor de lever, nieren, hart- en bloedvaten, gebit, adem, omvang et cetera.

Wil je objectief het verband tussen specifieke middelen en hun aantoonbare schade en kans op herstel weergeven, tegen elkaar uitgezet, dan zal je een enorme chart moeten opstellen met veel vab de meewegende factoren erin.
En ik denk dat een dergelijk degelijk onderzoek pas echt goed kan plaatsvinden als daar de maatschappelijke- en wetenschappelijke motivatie voor bestaat (er zijn immers ook weinig onderzoekscentra die zich bezighouden met de langetermijneffecten van foldersvouwen), simpelweg omdat er geen tot weinig maatschappelijke vraag is naar de verhouding in schadelijkheid bij stoffen die toch al tot verboden (en dus gecontroleerd) bestempeld zijn.

Missch over n jaar of 10, als S.com D&A tot een gesubsidieerde danktank verworden is
Oud 31-05-2006, 18:45
Lenny K
Lenny K is offline
Stel dat je een tweeling hebt en je zou telkens als de ene ging drinken, de ander wiet laten verdampen (geen longschade). Telkens probeer je de twee hetzelfde verzadigingsniveau (scrabble) te laten bereiken.

Dan denk ik toch dat die alcohol-drinker stukken ongezonder bezig is. Alleen bij gebruik dat niet boven de 2 glazen per dag (absoluut gezien) uit treedt zou ik dat niet durven zeggen. Het is namelijk bekend dat in die geringe mate alcohol zelfs gezond kán zijn, bij wietgebruik op hetzelfde verzadigingsniveau zou ik dat niet weten.
Oud 31-05-2006, 20:07
Verwijderd
Alcohol 1 van de meest schadelijke drugs voor je lichaam. Als alcohol nu pas zou worden 'ontdekt' zou het direct op de lijst van verboden middelen worden gezet. Natuurlijk kan dit nu niet want als je alcohol illegaal maakt, stort de hele economie in, maar er zijn genoeg onderzoeken geweest die aantonen dat alcohol veel schadelijker is dan bijvoorbeeld Heroine en Cocaine. Echter, heroine is een gevaarlijkere drug aangezien het zeer verslavend is en op lange termijn ga je er ook vreselijk van naar de tering.

Speed is een vreselijke drug, want het vreet je hele lichaam weg. Mensen krijgen zoveel energie en kunnen nachten lang doorfeesten, omdat het lichaam zich dan tegoed gaat doen aan spiermassa en dergelijke.

XTC is, zover ik weet, pas heel erg schadelijk als je het te vaak gebruikt, zoals hierboven al is aangegeven en het is inderdaad, net als veel andere drugs, gevaarlijk in combinatie met alcohol. Niet alleen vanwege de kans op uitdroging. Mensen hebben onder invloed van bepaalde drugs niet meer in de gaten wanneer zij dronken worden. Heel veel gevallen van mensen die 'fout' gaan op feesten, worden niet eens veroorzaakt door de drug die zij hebben gebruikt (Speed, XTC, whatever), maar door alcoholvergiftiging.

Paddo's zijn inderdaad niet schadelijk voor je lichaam.

Rond LSD zijn grote mysteries, zoals het fabeltje dat het in je ruggemerg wordt opgeslagen en dat je na 30 jaar nog een bad trip kan krijgen.
Complete onzin.

Nah goed, er zijn heel veel drugs en op bepaalde websites en in bepaalde boeken kun je een heel goed beeld krijgen van hoe een drug werkt en wat de consequenties zijn bij (overmatig) gebruik. Het is verder wel duidelijk dat iemand die heel veel rookt en zich ieder weekend laat vollopen in een kroeg, zijn lichaam slechter behandelt dan iemand die eens in de maand een XTC pil neemt.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 20:58
Verwijderd
Citaat:
Miari schreef op 31-05-2006 @ 21:07 :
Echter, heroine is een gevaarlijkere drug aangezien het zeer verslavend is en op lange termijn ga je er ook vreselijk van naar de tering.
Alcohol is ook zeer verslavend. Op de lange termijn gaan mensen vaak naar de tering van heroïne, omdat ze niet genoeg geld hebben om hun verslaving te bekostigen, dakloos worden, ongezond leven, slechte hygiëne etc. Ook onzuivere heroïne is slecht voor je gezondheid. Met genoeg geld en zuivere smack kan je best oud worden.

Citaat:
Speed is een vreselijke drug, want het vreet je hele lichaam weg. Mensen krijgen zoveel energie en kunnen nachten lang doorfeesten, omdat het lichaam zich dan tegoed gaat doen aan spiermassa en dergelijke.
Ik kan hier op dit moment geen studies over vinden, maar ook voor deze drug geldt dat vooral de impuriteiten in amphetamine schadelijk zijn voor je lichaam (in nederland is speed gemiddeld maar 20 % puur). Af en toe pure amphs is niet zo schadelijk, mits je natuurlijk niet meteen 3 nachten doorhaalt.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 21:55
Lenny K
Lenny K is offline
je vergt meer van je lichaam dan gezond is, dat is het probleem.
als je vastgebonden op een bed zuivere speed zou gebruiken, zal het niet zoooo ongezond zijn.

maar wat is ongezond... ongezond aan acid zou kunnen zijn dat je gaat proberen te vliegen, zo vind je overal wet op he
Oud 31-05-2006, 22:16
Verwijderd
mja dit gaat puur om lichamelijk ongezond denk ik.
En ik denk dan dat speed toch wel de grootste aanslag op je lever en nieren zal zijn.
Ook als je redelijk vaak speed gebruikt, krijg je redelijk snel last van je spieren en gewrichten enzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2006, 12:32
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Mss offtopic want geen ziekte, maar een (ingesleten) pillenkop is ondanks dat t verder niet schadelijk of ongezond is toch ook n onfris en te vermijden gezicht.

Offtopic: edit: excuseer mij de lame-assed bron
Oud 03-06-2006, 13:15
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Ir. de Narie schreef op 01-06-2006 @ 13:32 :
Mss offtopic want geen ziekte, maar een (ingesleten) pillenkop is ondanks dat t verder niet schadelijk of ongezond is toch ook n onfris en te vermijden gezicht.

Offtopic: edit: excuseer mij de lame-assed bron
Ik denk nu gaan we een plaatje krijgen waar zelfs de bovengemiddelde pillenkop zich de tyfus van schrikt maar helaas.
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten