Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2006, 16:22
create
create is offline
Ik wist eigenlijk niet precies waar ik dit moest plaatsen.

Veel mensen ervaren dat cafeïne voor hen oppeppend werkt. Ze worden er wakker van of kunnen beter presteren. Hoeveel mensen beginnen nu 's morgens niet met een kopje koffie?
Maar zelf ervaar ik geen enkele lichamelijke of geestelijke reactie na het drinken van een kopje koffie of als ik voor de grap eens red bull probeer. Ik word niet energiek, mijn reactietijd wordt niet verhoogd en niet kunnen slapen is al helemaal niet het geval.
Het lijkt wel alsof mijn lichaam de cafeïne niet opmerkt of dat er gewoon geen reactie ontstaat.

Mijn vraag is dus: hoe kan het dat verschillende mensen zulke uiteenlopende (lichamelijke) reacties krijgen van hetzelfde ‘product’?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 17:50
FLuKee
FLuKee is offline
De werking (en snelheid) van het metabolisme verschilt in relatief grote mate van persoon tot persoon. Lichaamsvreemde stoffen worden door het lichaam in normale omstandigheden terug uitgescheiden, bijvoorbeeld via de urine. Dit gebeurt onder andere door de moleculen in de lever meer wateroplosbaar te maken, als deel van de metabolisatie van het product.

Sommige mensen hebben een -genetisch bepaald- verminderde expressie van een aantal enzymen die instaan voor de verwerking van zo'n stoffen. Bijvoorbeeld: aziaten kunnen niet zo goed tegen alcohol omdat ze een bepaald enzyme in mindere mate aanmaken dat instaat voor de afbraak van een toxisch metaboliet van ethanol.

Als je je inbeeld dat je op een gelijkaardige manier een
verhoogde stofwisseling kunt krijgen voor een aantal producten, kan je wel verstaan dat sommige mensen minder gevoelig zijn aan bijvoorbeeld cafeïne. Daarboven kan het nog zo zijn, dat de receptoren waar de stof op inwerkt bij jou in mindere mate aanwezig zijn waardoor je een nog sterker effect zou krijgen.

Het fenomeen van deze verschillende gevoeligheid aan vreemde stoffen is bijvoorbeeld zeer belangrijk in de kinetiek en dosering van sommige geneesmiddelen.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 20:11
Konijn
Konijn is offline
Misschien ligt het aan mij en blijk ik hetzelfde te hebben als ts, maar je voelt toch niet per se altijd een lichamelijke of mentale 'boost' na cafeine? Ik voel echt niks bijzonders als ik een kop koffie / blikje red bull drink hoor, en ik merk ook niet dat mijn reactietijd echt hoger wordt ofzo.. Dat lijken mij juist eerder de uitzonderingen, of zit ik er helemaal naast?
Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ze zich na een kopje koffie gelijk weer veel energieker voelen..

Wat ik bedoel te zeggen is dat het wel gebeurt, maar niet in zo'n hoge mate dat je het echt zelf merkt. Dat je zeg maar een 'boost' door je lichaam voelt stromen ofzo.. om echt hyper te worden zul je minstens een kop of 5 moeten drinken ofzo?
Oud 30-05-2006, 22:56
Encrypted
Encrypted is offline
Citaat:
create schreef op 29-05-2006 @ 17:22 :
Ik wist eigenlijk niet precies waar ik dit moest plaatsen.

Het lijkt wel alsof mijn lichaam de cafeïne niet opmerkt of dat er gewoon geen reactie ontstaat.

Als je het overdag consumeert zal het effect niet overduidelijk aanwezig zijn nee, probeer maar eens een nacht wakker te blijven zónder en een keer met caffeïne, gegarandeert dat je dan iets merkt.
Oud 01-06-2006, 09:51
@Moon
@Moon is offline
Ik heb precies hetzelfde. Ik word er niet opgewekter van oid. Dit is soms best wel vervelend als ik gigantisch moe ben en een oppepmiddel nodig heb. Ik heb laatst een dubbele espresso geprobeerrd. Die werkte zelfs averechts. Ik werd er in plaats van opgewekter juist eerder een beetje high en duizelig van Ook kan ik gewoon koffie drinken voordat ik ga slapen. Echt héél vaag.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2006, 10:10
Verwijderd
Na één kopje koffie zul je over het algemeen vrij weinig merken, maar ik moet bijvoorbeeld niet proberen om één of meerdere kopjes koffie te drinken vlak voor ik naar bed ga. Als ik dat doe lig ik gegarandeerd een lange tijd wakker.

Als ik zelf één of twee kopjes drink voel ik me wel wat energieker, maar ik denk zelf dat dat meer door het placeboeffect komt dan door de cafeïne
Met citaat reageren
Oud 01-06-2006, 11:50
Warsocket
Warsocket is offline
ik wordt er juist rustig van (met mate dan)

maar drink es 8 blikjes red bull in een half uur ofzo, dan merk je het echt wel, als je het dan nog niet merkt ben je redelijk ongevoelig ja
Oud 01-06-2006, 18:06
@Moon
@Moon is offline
Citaat:
Warsocket schreef op 01-06-2006 @ 12:50 :
ik wordt er juist rustig van (met mate dan)

maar drink es 8 blikjes red bull in een half uur ofzo, dan merk je het echt wel, als je het dan nog niet merkt ben je redelijk ongevoelig ja
Volgens mij is dat niet bepaald gezond. Normaal gesproken zou je na 1 blikje redbull toch wel wat moeten merken?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2006, 22:14
Mara
Mara is offline
Ligt er denk ik ook aan hoe erg je er gewend aan bent.

Toen ik jonger was kon ik gigantisch veel cola drinken en had ik nergens last van. Nu moet ik niet eens 1 glas cola drinken voor het slapen, dan slaap ik niet.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 09:06
Verwijderd
Citaat:
@Moon schreef op 01-06-2006 @ 19:06 :
Volgens mij is dat niet bepaald gezond. Normaal gesproken zou je na 1 blikje redbull toch wel wat moeten merken?
Doet me hier aan denken:

"Pepdrank veroorzaakt bijna coma

Het drinken van 20 blikjes energiedrank heeft een meisje uit Amersfoort bijna echt vleugels bezorgd. Richting hemelpoort wel te verstaan. De 13-jarige sloeg de blikjes in tijdens een schoolkamp en dronk ze vervolgens binnen 24 uur allemaal op. De hele dag was ze hyperactief maar eenmaal thuis stortte ze in en raakte bijna in coma. Ze zou aan de dood zijn ontsnapt, omdat door de overdosis cafeïne haar hart op hol had kunnen slaan."

Bron: nieuwnieuws.nl
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Laurens schreef op 02-06-2006 @ 10:06 :
Doet me hier aan denken:

"Pepdrank veroorzaakt bijna coma

Het drinken van 20 blikjes energiedrank heeft een meisje uit Amersfoort bijna echt vleugels bezorgd. Richting hemelpoort wel te verstaan. De 13-jarige sloeg de blikjes in tijdens een schoolkamp en dronk ze vervolgens binnen 24 uur allemaal op. De hele dag was ze hyperactief maar eenmaal thuis stortte ze in en raakte bijna in coma. Ze zou aan de dood zijn ontsnapt, omdat door de overdosis cafeïne haar hart op hol had kunnen slaan."

Bron: nieuwnieuws.nl
dat staat ook op die blikjes, dat je niet te veel moet zuipen anders kan je last krijgen van je hart enzo

ik heb er met energiedranken geen last van maar wel als ik cappucino ofzo drink
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 12:50
Verwijderd
ik wel, na 1 blikje redbull dan krijg ik al hartkloppinge...
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 12:54
Verwijderd
Citaat:
April20 schreef op 02-06-2006 @ 13:50 :
ik wel, na 1 blikje redbull dan krijg ik al hartkloppinge...
dan zou ik het als ik jou was niet meer drinken
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 12:59
Verwijderd
nee drink het ook nooit meer
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten