Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2006, 21:38
Kailynn
Kailynn is offline
Paranormaal...
'onzin!' volgens veel mensen. Naar mijn mening logisch, als deze mensen er zelf nooit ervaring mee hebben gehad.
Voor mensen die er dagelijks mee te maken hebben is het echter al lang niet 'para' normaal meer.

Ik vraag me af wat jullie standpunt rond dit begrip is, en of er meer mensen zijn die dagelijks te maken hebben met onverklaarbare zaken.

Liefs Kailynn
Oud 09-06-2006, 15:46
BleuEyes
BleuEyes is offline
Tja. Ik maak het wel eens mee ja. Ik kan zo 1, 2, 3 niet een voorbeeld noemen.. Maar ik zal even opletten komende week!

Liefs.
Oud 09-06-2006, 16:08
Vip3r
Vip3r is offline
Bull

Dingen zoals Char maken het alleen nog maar duidelijker dat het bull is.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2006, 16:54
Frostbite
Frostbite is offline
Ik weet het niet, maar ik weet wel dat iig het grootste deel van wat je ervan ziet bullshit is, zoals Char dus.

Er was een keer een artikel over in psychologie magazine, daar beschreven ze dit onderzoek: Je hebt twee kamers naast elkaar. In de ene kamer zet je een persoon, die geef je een foto waar hij naar moet kijken en aan moet denken. In de andere kamer zet je ook iemand, die geef je vier foto's waarvan een dezelfde is als de foto in de andere kamer, hij moet proberen degene uit te kiezen waar de andere persoon aan denkt. Dit onderzoek is met heel veel personen uitgevoerd en de uitslagen waren wel verrassend, als het paranormale niet bestaat zou 25% de goede foto moeten aanwijzen maar het was 30%. Veel opvallender was dat toen ze het experiment opnieuw deden maar nu met proefpersonen onder de invloed van paddo's niet 30% maar zelfs 60% de goede foto aanwees. Volgens psychologie magazine waren deze resultaten betrouwbaar, je kan natuurlijk nooit zeker weten of er met de uitslagen is geknoeid maar dit is voor mij zeker genoeg reden om het paranormale niet uit te sluiten.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2006, 18:19
coopergirl
coopergirl is offline
Ik bezoek om de week een paranormaal therapeut. Ofwel; ik geloof in helder voelen/ zien/ proeven/ ruiken/ voorschouw/ naschouw/ energie door geven etc.
Oud 09-06-2006, 19:23
KMBA
KMBA is offline
Ik vind zoals het nu in de commercie naar voren komt bullshit.. maar op zich, als je ziet naar bijv. vechtsporten etc. zijn er genoeg dingen die bewonderswaardig zijn.. of het nou wetenschappelijk verklaar baar is of niet.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2006, 20:13
Nona
Nona is offline
Dit hoort dus echt niet op psychologie. Spijtig dat mensen een dergelijke associatie hebben.
Oud 09-06-2006, 20:20
Frostbite
Frostbite is offline
Eerder spijtig dat jij het verplaatst omdat je het onderwerp, wat duidelijk op psychologie hoort, blijkbaar niet los kan zien van de zweverige onzin die het vaak met zich meebrengt.

Laatst gewijzigd op 09-06-2006 om 20:26.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2006, 20:27
Hanneke
Hanneke is offline
Psychologie is niet alleen voor gekken, toch? Dus lijkt me dat het best op psych kan.

Oh, en ontopic: Ik weet het niet zo goed eigenlijk. Ik sluit het in elk geval niet uit.
Oud 09-06-2006, 20:28
Nona
Nona is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 09-06-2006 @ 21:20 :
Eerder spijtig dat jij het verplaatst omdat je het onderwerp, wat duidelijk op psychologie hoort, blijkbaar niet los kan zien van de zweverige onzin die het vaak met zich meebrengt.
Jouw post zou op psych kunnen, maar het onderwerp als geheel niet. Lees de beginpost nog eens goed en vraag je af waar de menselijke psyche hier komt kijken, meer dan bij andere onderwerpen.
Oud 09-06-2006, 20:29
ook hallo
ook hallo is offline
Ik geloof niet in paranormale dingen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2006, 20:32
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 09-06-2006 @ 21:28 :
Jouw post zou op psych kunnen, maar het onderwerp als geheel niet. Lees de beginpost nog eens goed en vraag je af waar de menselijke psyche hier komt kijken, meer dan bij andere onderwerpen.
Moet het dan niet bij Religie? Want het gaat toch min of meer over 'je kijk op het leven'.
Oud 09-06-2006, 20:57
Frankrijk
Frankrijk is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 09-06-2006 @ 21:32 :
Moet het dan niet bij Religie? Want het gaat toch min of meer over 'je kijk op het leven'.
Moet het niet bij mystiek?
Oud 09-06-2006, 21:08
Bob de Beer
Bob de Beer is offline
Definieer paranormaal
Oud 09-06-2006, 21:22
mavet
mavet is offline
Ik zie regelmatig dode mensen, maar dat zie ik niet echt als 'para'normaal.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2006, 21:53
mepsteen
mepsteen is offline
i see dead people
Spoiler
Oud 09-06-2006, 22:19
Verwijderd
Citaat:
mepsteen schreef op 09-06-2006 @ 22:53 :
i see dead people
Spoiler
I see fat people
Spoiler

Laatst gewijzigd op 09-06-2006 om 22:22.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2006, 22:21
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 09-06-2006 @ 21:28 :
Ik zie niet in waarom parapsychologie niet op Psychologie kan Alhoewel de beginpost zwakjes is, maar dan zou er eenslotje op moeten.

En werd niet gezegd dat Mystiekelingen terecht konden op oa Psychologie.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2006, 22:25
Verwijderd
Ik ben natuurkundige, daarbij komt een natuurlijke afkeer van irrationaliteit en domheid en dus ook van paranormale zaken.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2006, 23:22
TopDrop
TopDrop is offline
Je hebt op Discovery Channel toch ook het programma Psychic Witness? Dan ondervragen ze een 'paranormaal persoon' over een misdrijf dat aan de andere kant van de VS is gepleegd (en waar die ondervraagde dus nooit bij kan zijn geweest) en die kan dan een hele hoop dingen tot in detail vertellen, en mede daardoor helpen het misdrijf op te lossen.

Ik heb het programma zelf nog nooit gezien, maar wel de aankondigingen.

Ik sluit niet uit dat zoiets niet bestaat, maar al die dingen met Char enzo is natuurlijk dikke onzin.
Oud 10-06-2006, 02:31
thunder110
thunder110 is offline
Hersenen kunnen je behoorlijk goed voor de gek houden, dus ik ga voor 'onzin'.
Oud 10-06-2006, 03:50
Dexter_M
Dexter_M is offline
Onzin, vooral die mensen zoals char en weet ik veel.
Eerst 100 x een letter noemen net zolang tot ze goed zitten
Met citaat reageren
Oud 10-06-2006, 11:13
KMBA
KMBA is offline
Panaromaal wordt vaak geassiocierd (soryr kan het niet echt goed spellen) met geest, hoger bewustzijn etc. En dit valt onder psychologie, lijkt me des te meer dat panaromaal erbij hoort, tenminste zaken zoals Char, "connectie met andere werelden" (hoe werkt de Psyche dan), de dingen die men doet door "geestkracht" en noem maar op.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2006, 13:00
Boogie
Boogie is offline
Dit topic dient niet te gaan over op welk deelforum het hoort te staan. Het staat nu hier en dat kan best.

Het topic gaat over wat jullie standpunt rond 'paranormaal' is, en of er meer mensen zijn die dagelijks te maken hebben met onverklaarbare zaken.
Oud 10-06-2006, 22:26
gewoonmax
gewoonmax is offline
Paranormaal bestaat niet. Iedereen is normaal. Alleen zijn er veel dingen die wij kunnen waarvan we het niet eens weten. Char enzo geloof ik ook niet echt, maar ik weet wel dat we levensenergie hebben en dat je daar controle over kunt krijgen. Je kunt energie zien(aura), je energie verbinden met anderen(telepathie) of je omgeving(telekinesis). Ik doe zelf taiji en daar leer je om je energie door je lichaam te sturen. Zo blijf je gezond en vergroot je dus je afweer. Als je langer traint kun je het als verdediging gebruiken, wat het origineel is, maar voor op straat moet je het dan wel erg lang doen. Ik heb zo ook wel eens telekinesis geprobeerd en het lukt me. Niet echt goed maar enigszins ja. Je moet een punaise pakken en er een papieren hoedje op leggen zodat het kan draaien. Dan gewoon je aandacht erop richten en het laten gebeuren zonder na te denken alsof je een arm op tilt. Dit lijkt simpel maar het is erg moeilijk, maargoed na een stuk of 5 keer was het me gelukt.
Oud 10-06-2006, 22:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 09-06-2006 @ 19:19 :
Ik bezoek om de week een paranormaal therapeut. Ofwel; ik geloof in helder voelen/ zien/ proeven/ ruiken/ voorschouw/ naschouw/ energie door geven etc.
Obecalp pilletjes, die werken net zo goed..
Spoiler

Ik vind paranormale zaken dan ook onzin. Leuk voor een keertje grossieren in mythen, maar anders ook niet.
Oud 11-06-2006, 03:00
Verwijderd
Ook echt weer zo'n uitvinding van zeikerds die interessant gevonden willen worden.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 03:19
Verwijderd
Citaat:
maxman schreef op 10-06-2006 @ 23:26 :
Paranormaal bestaat niet. Iedereen is normaal. Alleen zijn er veel dingen die wij kunnen waarvan we het niet eens weten. Char enzo geloof ik ook niet echt, maar ik weet wel dat we levensenergie hebben en dat je daar controle over kunt krijgen. Je kunt energie zien(aura), je energie verbinden met anderen(telepathie) of je omgeving(telekinesis). Ik doe zelf taiji en daar leer je om je energie door je lichaam te sturen. Zo blijf je gezond en vergroot je dus je afweer. Als je langer traint kun je het als verdediging gebruiken, wat het origineel is, maar voor op straat moet je het dan wel erg lang doen. Ik heb zo ook wel eens telekinesis geprobeerd en het lukt me. Niet echt goed maar enigszins ja. Je moet een punaise pakken en er een papieren hoedje op leggen zodat het kan draaien. Dan gewoon je aandacht erop richten en het laten gebeuren zonder na te denken alsof je een arm op tilt. Dit lijkt simpel maar het is erg moeilijk, maargoed na een stuk of 5 keer was het me gelukt.
En wanneer ga je de eerste vork richting je eigen oogbal telekinetiseren?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 08:05
Verwijderd
Citaat:
maxman schreef op 10-06-2006 @ 23:26 :
erg moeilijk [...] na een stuk of 5 keer was het me gelukt.
juist ja
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 08:23
gewoonmax
gewoonmax is offline
Geloof het maar niet heb ik niks op tegen. Dat is ook alleen omdat je opgegroeit bent in een wereld waar die soort truukjes genegeerd worden en als gek worden gezien. Iedereen kan het..
Oud 11-06-2006, 09:04
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Katje schreef op 11-06-2006 @ 09:05 :
juist ja
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 09:06
lawallan
lawallan is offline
Ik heb wel heel vaak dat ik zeker weet welk liedje er op de radio is en als ik de radio dan aanzet blijkt dat liedje er ook daadwerkelijk op te zijn. Dat kan natuurlijk ook liggen aan de hoeveelheid liedjes die worden gedraaid.
Oud 11-06-2006, 09:16
Verwijderd
Citaat:
maxman schreef op 11-06-2006 @ 09:23 :
Geloof het maar niet heb ik niks op tegen. Dat is ook alleen omdat je opgegroeit bent in een wereld waar die soort truukjes genegeerd worden en als gek worden gezien. Iedereen kan het..
blahblahblah daar had ik het niet over. Je zegt dat iets heel moeilijk is en vervolgens dat het je na 5 keer proberen lukte. Zo moeilijk is het dus kennelijk niet.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 11:23
Verwijderd
Citaat:
Katje schreef op 11-06-2006 @ 10:16 :
blahblahblah daar had ik het niet over. Je zegt dat iets heel moeilijk is en vervolgens dat het je na 5 keer proberen lukte. Zo moeilijk is het dus kennelijk niet.
die tegenstrijdigheid viel me ook op
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 11:35
Verwijderd
ik voel.....

ik voel.....

ik voel.....

ik voel.....

een slotje aankomen
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 12:30
Verwijderd
Citaat:
maxman schreef op 11-06-2006 @ 09:23 :
Je Nederlands is wel paranormaal slecht, dat moet ik je nageven.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 13:25
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
T_ID schreef op 10-06-2006 @ 23:48 :
Obecalp pilletjes, die werken net zo goed..
Spoiler

Ik vind paranormale zaken dan ook onzin. Leuk voor een keertje grossieren in mythen, maar anders ook niet.
Het is wel erg makkelijk zaken af te zeiken waar je klaarblijkelijk amper ervaring mee hebt.

Ik zou zeggen; ga een keer mee. En nee, het is niet zweverig met wierrook, jomanda gewaden, mantra muziek en dat soort shizzle.
Oud 11-06-2006, 13:34
Verwijderd
Ik geloof er niet in, maar wil het soms wel hoor

Ik vind het wel leuk om dingen proberen te voorspellen; nog leuker is wanneer ze ook uitkomen.

Ik droomde over de bruiloft van mijn zus; ze had een paar druppels kaarsevet op haar jurk, en haar schoonvader zei 'nu een foto van mijn kinderen, dus jij ook!'. Bizar, want dat gebeurde ook echt.
Ik droomde weer over mijn zus; ze gaf kleuters gymles. Een dag later vertelde ze dat ze de Pabo zou gaan doen.

En vorige week bedacht ik me dat een vriendin van me weer zwanger is; een dag later maakte ze het bekend. Ik heb ook het geslacht voorspeld en de naam; maar alleen aan mijn man verteld. Lijkt me leuk als het uit gaat komen
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 17:34
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik geloof in energien, wilskracht, telepathie en een soort van connecties tussen mensen die je niet uit kunt leggen. Ik geloof dat er nog ontzettend veel is dat je niet uit kunt leggen of nog niet ontdekt is.
En buitenaardse wezens vallen ook onder paranormaal, of niet? Daar geloof ik ook in, namelijk. Het universum is namelijk ontiegelijk groot. Vol met sterrenstelsels of melkwegen ofzo, en er zijn zo veel planeten dat het echt onmogelijk is dat wij dan het enige inteligente leven zijn.

Ohja, dat gedoe op televisie met dat contact leggen met de doden vind ik wel onzin. Als je contact met doden hebt kan je wel meer vertellen dan hoe de dode heet en of het goed met ze gaat.

Laatst gewijzigd op 11-06-2006 om 17:38.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 21:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-06-2006 @ 04:00 :
Ook echt weer zo'n uitvinding van zeikerds die interessant gevonden willen worden.
Eigenlijk gejat uit het 2e seizoen van ER. Op de Kantine ga ik namelijk geen paginalange tekst typen om aan te tonen dat paranormale behandelingen slechts werken met een placebo-effect omdat de rest aantoonbaar onzin is.
Oud 13-06-2006, 02:08
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
De kantine?

Waar is mystiek?
Oud 13-06-2006, 03:02
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 13-06-2006 @ 03:08 :
De kantine?

Waar is mystiek?
Opgelost in het niets. Zomaar!
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 03:31
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-06-2006 @ 22:53 :
Eigenlijk gejat uit het 2e seizoen van ER. Op de Kantine ga ik namelijk geen paginalange tekst typen om aan te tonen dat paranormale behandelingen slechts werken met een placebo-effect omdat de rest aantoonbaar onzin is.
Maak eens een uitzondering en toon dat even aan bij het experiment dat ik beschrijf in mijn eerste post in dit topic.

Citaat:
kwibus schreef op 13-06-2006 @ 04:02 :
Opgelost in het niets. Zomaar!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 21:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 13-06-2006 @ 04:31 :
Maak eens een uitzondering en toon dat even aan bij het experiment dat ik beschrijf in mijn eerste post in dit topic.
Ooit een normale verdeling gehad bij wiskunde? Kansberekenen? Vandaar.

Als ze dat experiment duizend keer zouden herhalen, nog dezelfde resultaten zouden halen, dan was het betrouwbaarder.

Maar in de controlestage gaat dat onderzoek geheid onderuit. Wat je voor betrouwbaarheid namelijk moet doen is het volgende:

Tegelijk een horde mediums uit zouden nodigen, die stuk voor stuk in kamer 2 zetten en hen aan laten wijzen welke foto de proefpersoon in kamer 1 vast heeft, terwijl de proefpersoon überhaupt geen foto's vast heeft en nergens aan denkt.

Als de helft van die mediums zonder van tevoren argwaan te krijgen stellen dat de proefpersoon geen foto vast heeft dan acht ik het aanvaardbaar om te suggeren dat er iets is.

Maar ja, daarop gaat het paranormale altijd onderuit. Sceptici en meet apparatuur zien namelijk nooit spoken, merken nooit kosmische krachten op en als mensen geesten oproepen dan laten de geesten het opvallend genoeg altijd precies op die dag afweten.
Oud 14-06-2006, 23:12
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-06-2006 @ 22:49 :
Ooit een normale verdeling gehad bij wiskunde? Kansberekenen?
Uiteraard.
Citaat:
Als ze dat experiment duizend keer zouden herhalen, nog dezelfde resultaten zouden halen, dan was het betrouwbaarder.

Maar in de controlestage gaat dat onderzoek geheid onderuit.
Feit is dat jij en ik allebei niet weten hoevaak het experiment is uitgevoerd. Het kan zijn dat je gelijk hebt, maar de meeste wetenschappers weten wel het een en ander van kansberekening en dat de herhaalbaarheid van een experiment vrij cruciaal is. Ik ga even kijken of ik wat meer info kan achterhalen want zonder die gegevens kunnen we hier niet echt een zinnige discussie over voeren.

Citaat:
Wat je voor betrouwbaarheid namelijk moet doen is het volgende:

Tegelijk een horde mediums uit zouden nodigen, die stuk voor stuk in kamer 2 zetten en hen aan laten wijzen welke foto de proefpersoon in kamer 1 vast heeft, terwijl de proefpersoon überhaupt geen foto's vast heeft en nergens aan denkt.

Als de helft van die mediums zonder van tevoren argwaan te krijgen stellen dat de proefpersoon geen foto vast heeft dan acht ik het aanvaardbaar om te suggeren dat er iets is.

Maar ja, daarop gaat het paranormale altijd onderuit. Sceptici en meet apparatuur zien namelijk nooit spoken, merken nooit kosmische krachten op en als mensen geesten oproepen dan laten de geesten het opvallend genoeg altijd precies op die dag afweten.
Het zou inderdaad wel het een en ander aannemelijker maken maar we weten allebei dat mediums oplichters zijn en dat geesten niet bestaan dus laten we het even bij het andere experiment houden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten