Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Als je de harde schijf perse eerst wilt whipen/wissen voordat je aan de gang gaat, raad ik je Dban aan. Je kan zelf kiezen hoevaak je wilt dat het prog je harde schijf overschrijft met nullen en eentjes.
Daarna kan je gewoon windows er weer opzetten. Als je niet hoeft/wilt te wipen, dan kan je net zo goed met de windows installatie cdrom (xp?) de partitie waar windows op staat verwijderen en win er weer opnieuw opzetten. Door goed te kijken naar de opties tijdens het installeren, kom je er vast wel uit. ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
EDIT: voor de topicstarter lijkt een gewone format me overigens prima, tenzij hij echt gevoelige data heeft opgeslagen ofzo.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() @Ravenation: Je kunt gewoon de PC opstarten vanaf de Windows CD-ROM. Indien het om Windows 2000/XP gaat kom je vanzelf in een setup menu waarbij je partities kunt verwijderen, maken en formatteren, en vervolgens Windows installeren.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bij andere dingen, zoals het verkopen mag de schijf en cdrom een nachtje zoemen. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Anyway, natuurlijk kan dat wel. Zeker bij een quickformat waarbij vrijwel alle data op de schijf staat, en met softwarematige utilities te recoveren is. Zodra je een lange format hebt gedaan kun je enkel nog hardwarematig recoveren. En dat kan inderdaad heel moeilijk zijn, maar niet onmogelijk. De Amerikaanse Department of Defense (DoD) heeft duidelijke algoritmes opgesteld waarmee data gewist dient te worden, een daarvan is DoD 5220.22-M (8-306/E) waarbij er 3 passes van pseudorandom informatie wordt overschreven. Bij "ECE" methode zijn dat 7 passes en bij Gutmann 35 passes. Maar voor gewone consumenten met wat warez op hun pc hoef je dat natuurlijk niet te gebruiken. ![]() Alhoewel ik zeker tenminste een lange format zou doen als je de PC verkoopt/weggeeft/aan de straat zet, teneinde Tonino-toestanden te voorkomen. ![]()
|
Het is wel degelijk een mythe dat het mogelijk is om restmagnetisme uit te lezen van een harde schijf. Als data fysiek overschreven is (dus je hele harde schijf met 1111111111 enz. overschrijven, is het niet meer terug te halen. Die restmagnetismetechniek werkt geloof ik vooral theoretisch, en dan nog alleen op schijven met zeer lage dichtheden (500MB ofzo). De reden dat de NSA en consorten die dingen tig keer overschrijven en vervolgens omsmelten is dat ze zo paranoide zijn als de pest, en dat je natuurlijk niet kunt uitsluiten dat er in de toekomst iets uitgevonden kan worden waarmee het wel kan.
Linkje: http://www.nber.org/sys-admin/overwr...a-guttman.html
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En voor de zekerheid doe ik dat dan ook 3 keer, een beetje paranoide is niet verkeerd. ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Maarehm, ik denk eigenlijk wel dat de NSA en DoD hier veel aandacht aan besteden, en erg graag de mogelijkheid hebben om overschreven bestanden van HDDs te kunnen lezen. Reken dus maar dat ze hier een kostbaar onderzoek naar hebben laten verrichten en mogelijk dus ook een geschikte methode hebben gevonden. Het artikel sprak erover dat je dan 10TB aan informatie nodig hebt om de plaatjes op te slaan; nou als je weet wat de NSA uitgeeft aan hun decryptiemachines, dan lijkt me dat echt niet het probleem. Ik denk dat er op grote schaal encrypted informatie wordt gebruteforced en mogelijk ook hardeschijfjes ter examinatie worden gesteld. In alle gevallen kun je je afvragen of het meerdere malen overschrijven niet iets teveel van het goede is; maar het is zeker wel een veilig gevoel dat de data dan ook echt weg is. Althans voor mij. ![]()
||
Citaat:
Al met al vind ik je een beetje paranoide. Geeft niet, dat mag ![]()
||
Citaat:
Voor recovery van bewijs zullen ze het volgens mij echt niet doen (ze hebben zelf genoeg computerlabs en kennis in-house, dus waarom het extra risico nemen)? Misschien voor kleinere onbelangrijke opdrachten (bv. een gecrashte notebookschijf) dat ze dat uitspenderen aan externe bedrijven. En volgens mij is het omsmelten de meest doeltreffende methode, misschien dat de overheidsdiensten juist eerst gaan wipen zodat ze daarna het omsmelten extern kunnen laten gebeuren. Lijkt me niets verkeerd mee natuurlijk, gevoelige data moet uiteraard beschermd worden (er zijn genoeg ambtenaren die een USB-stickje verliezen, dus omsmelten die hap). Natuurlijk stel ik me bij de VS wel de vraag hoe ze aan hun vertrouwelijk informatie geraken *kuch*Patriot Act*kuch* en dat ik het wel schandalig vind dat de Amerikaanse burgers hun eigen gegevens niet zo goed mogen beschermen dat de overheid ze niet kan achterhalen. Maar dat is een geheel andere discussie.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Samenstellen muziekproductie pc N00se | 4 | 03-10-2008 16:04 | |
Software & Hardware |
[Router] PC en Xbox 360 D | 7 | 26-03-2006 11:39 | |
Software & Hardware |