Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2006, 19:45
Ravenation
Ravenation is offline
Ik heb een pc die kapot is, iedere keer als windows opgestart wordt, en hij geeft net een paar seconden het bureaublad weer...dan valt hij uit en start hij automatisch steeds opnieuw op.
Nu wil ik de pc geheel formateren en windows eraf gooien. Ik heb dit ooit wel eens gedaan door in dos te zitten ofzo kan ik me herinneren en heb ik iets van een primary partitie en een secundaire partitie moeten verwijderen en weer opnieuw aangemaakt. Maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit ook alweer gedaan heb...werd namelijk ook geholpen toen

Kan iemand mij een korte uitleg geven hoe en wat ik precies moet doen?

alvast hartelijk dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2006, 19:55
Verwijderd
Als je de harde schijf perse eerst wilt whipen/wissen voordat je aan de gang gaat, raad ik je Dban aan. Je kan zelf kiezen hoevaak je wilt dat het prog je harde schijf overschrijft met nullen en eentjes.
Daarna kan je gewoon windows er weer opzetten.

Als je niet hoeft/wilt te wipen, dan kan je net zo goed met de windows installatie cdrom (xp?) de partitie waar windows op staat verwijderen en win er weer opnieuw opzetten.
Door goed te kijken naar de opties tijdens het installeren, kom je er vast wel uit. Deze link kan je even voor het zelfvertrouwen bekijken, maar hetis werkelijk erg simpel.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 20:15
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Piloff schreef op 07-06-2006 @ 20:55 :
Als je de harde schijf perse eerst wilt whipen/wissen voordat je aan de gang gaat, raad ik je Dban aan. Je kan zelf kiezen hoevaak je wilt dat het prog je harde schijf overschrijft met nullen en eentjes.
Daarna kan je gewoon windows er weer opzetten.
1 keer is overigens genoeg; meer is overbodig, in tegenstelling tot wat de mythen zeggen.

EDIT: voor de topicstarter lijkt een gewone format me overigens prima, tenzij hij echt gevoelige data heeft opgeslagen ofzo.
Oud 07-06-2006, 21:24
Verwijderd
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 07-06-2006 @ 21:15 :
1 keer is overigens genoeg; meer is overbodig, in tegenstelling tot wat de mythen zeggen.

EDIT: voor de topicstarter lijkt een gewone format me overigens prima, tenzij hij echt gevoelige data heeft opgeslagen ofzo.
Eén keer vind jij genoeg. Als één keer genoeg is, waarom gebruikt doet de CIA (of een andere national security dienst in de USA) het dan 6 of 8 keer?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 21:31
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Piloff schreef op 07-06-2006 @ 22:24 :
Eén keer vind jij genoeg. Als één keer genoeg is, waarom gebruikt doet de CIA (of een andere national security dienst in de USA) het dan 6 of 8 keer?
Omdat de CIA vertrouwelijke gegevens op hun computers bewaart, die natuurlijk niet in de handen van vreemden mogen vallen? De TS wil gewoon formatteren en opnieuw beginnen, beetje overkill om dan alles te overschrijven. Ik heb dat ook wel eens gedaan toen ik een harde schijf verkocht, maar dat is weer wat anders.

@Ravenation:
Je kunt gewoon de PC opstarten vanaf de Windows CD-ROM. Indien het om Windows 2000/XP gaat kom je vanzelf in een setup menu waarbij je partities kunt verwijderen, maken en formatteren, en vervolgens Windows installeren.
Oud 07-06-2006, 21:36
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 07-06-2006 @ 22:31 :
Omdat de CIA vertrouwelijke gegevens op hun computers bewaart, die natuurlijk niet in de handen van vreemden mogen vallen? De TS wil gewoon formatteren en opnieuw beginnen, beetje overkill om dan alles te overschrijven. Ik heb dat ook wel eens gedaan toen ik een harde schijf verkocht, maar dat is weer wat anders.
Daar geef ik je ook gelijk in, als ik mijn os opnieuw install, ga ik ook gewoon voor de quick format.
Bij andere dingen, zoals het verkopen mag de schijf en cdrom een nachtje zoemen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 08:53
Ravenation
Ravenation is offline
oke bedankt voor de reacties! ik zal eens gaan kijken of het gaat lukken.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 11:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 07-06-2006 @ 21:15 :
Niet als je data recovery wilt uitsluiten natuurlijk, maar voor je eigen PC is herpartitioneren genoeg. Formatteren zie ik het nut niet zo van in.
Oud 08-06-2006, 11:35
ILUsion
ILUsion is offline
Gewoon met de cd van Windows XP en voor de veiligheid toch niet voor Quick Format kiezen (die gaat wel sneller, maar fouten op je bestandssysteem kunnen overblijven; met een Full Format wordt alles overschreven). Data shredden is hier volgens mij echt niet nodig.

En dat je data na één keer verdwenen is, is gewoonweg BS. Voor de gewone softwareprogramma's vaak wel, maar recoverylabs kunnen heel veel terughalen (omdat de kop niet altijd perfect afgelijnd staat en dus restjes van het magnetisme kunnen achterblijven die dus hersteld kunnen worden). Het beste is nog steeds met random data overschrijven, want door met 0'en te overschrijven, gaat je magnetisch signaal enkel afnemen maar niet noodzakelijk verdwijnen en dan meerdere malen zoals de DoD (U.S. Department of Defense) dat zelf ook doet. Maar je moet al goede redenen hebben om te shredden, vind ik.
Oud 08-06-2006, 11:36
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-06-2006 @ 12:33 :
Niet als je data recovery wilt uitsluiten natuurlijk, maar voor je eigen PC is herpartitioneren genoeg.
Jawel. Het is een grote mythe dat je kunt zien dat een 1 vroeger een 0 was.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 14:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Chimera schreef op 08-06-2006 @ 12:36 :
Jawel. Het is een grote mythe dat je kunt zien dat een 1 vroeger een 0 was.
Leef jij ook nog?
Anyway, natuurlijk kan dat wel. Zeker bij een quickformat waarbij vrijwel alle data op de schijf staat, en met softwarematige utilities te recoveren is. Zodra je een lange format hebt gedaan kun je enkel nog hardwarematig recoveren. En dat kan inderdaad heel moeilijk zijn, maar niet onmogelijk. De Amerikaanse Department of Defense (DoD) heeft duidelijke algoritmes opgesteld waarmee data gewist dient te worden, een daarvan is DoD 5220.22-M (8-306/E) waarbij er 3 passes van pseudorandom informatie wordt overschreven. Bij "ECE" methode zijn dat 7 passes en bij Gutmann 35 passes. Maar voor gewone consumenten met wat warez op hun pc hoef je dat natuurlijk niet te gebruiken.

Alhoewel ik zeker tenminste een lange format zou doen als je de PC verkoopt/weggeeft/aan de straat zet, teneinde Tonino-toestanden te voorkomen.
Oud 11-06-2006, 13:30
Manus J. van Alles
Het is wel degelijk een mythe dat het mogelijk is om restmagnetisme uit te lezen van een harde schijf. Als data fysiek overschreven is (dus je hele harde schijf met 1111111111 enz. overschrijven, is het niet meer terug te halen. Die restmagnetismetechniek werkt geloof ik vooral theoretisch, en dan nog alleen op schijven met zeer lage dichtheden (500MB ofzo). De reden dat de NSA en consorten die dingen tig keer overschrijven en vervolgens omsmelten is dat ze zo paranoide zijn als de pest, en dat je natuurlijk niet kunt uitsluiten dat er in de toekomst iets uitgevonden kan worden waarmee het wel kan.

Linkje: http://www.nber.org/sys-admin/overwr...a-guttman.html
Oud 11-06-2006, 14:22
ickeicke
ickeicke is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 11-06-2006 @ 14:30 :
Het is wel degelijk een mythe dat het mogelijk is om restmagnetisme uit te lezen van een harde schijf. Als data fysiek overschreven is (dus je hele harde schijf met 1111111111 enz. overschrijven, is het niet meer terug te halen. Die restmagnetismetechniek werkt geloof ik vooral theoretisch, en dan nog alleen op schijven met zeer lage dichtheden (500MB ofzo). De reden dat de NSA en consorten die dingen tig keer overschrijven en vervolgens omsmelten is dat ze zo paranoide zijn als de pest, en dat je natuurlijk niet kunt uitsluiten dat er in de toekomst iets uitgevonden kan worden waarmee het wel kan.

Linkje: http://www.nber.org/sys-admin/overwr...a-guttman.html
Van die link;

Citaat:
Gutmann explains that when a 1 bit is written over a zero bit, the "actual effect is closer to obtaining a .95 when a zero is overwritten with a one, and a 1.05 when a one is overwritten with a one". Given that, given a read head 20 times as sensitive as the one in the drive, and given the pattern of overwrite bits one could recover the under-data.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 14:43
Manus J. van Alles
Citaat:
ickeicke schreef op 11-06-2006 @ 15:22 :
Van die link;
Lees mijn post nog eens, en lees dan het hele artikel. Ja, het laat restmagnetisme achter, maar nee, je kunt er niks mee.
Oud 13-06-2006, 17:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 13-06-2006 @ 15:43 :
Lees mijn post nog eens, en lees dan het hele artikel. Ja, het laat restmagnetisme achter, maar nee, je kunt er niks mee.
Dat is dan nieuw voor mij. Maar dan nog geldt dat bij een quickformat je gegevens niet weg zijn. En als je niet wilt formatteren is een programma dat je sectors overschrijft met random data dus een goede manier om je privacy te waarborgen.

En voor de zekerheid doe ik dat dan ook 3 keer, een beetje paranoide is niet verkeerd.
Oud 13-06-2006, 17:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
None of the references lead to examples of sensitive information being disclosed. Rather, they refer to experiments where STM microscopy was used to examine individual bits, and some evidence of previously written bits was found.
Citaat:
Nevertheless, I accept that overwritten bits might be observable under certain circumstances.
Theoretisch onmogelijk is het dus niet. Hooguit zeer moeilijk.
Oud 13-06-2006, 18:57
ickeicke
ickeicke is offline
Als ik ooit gevoelige informatie van mijn PC wil hebben die ik wel een 35 pass Guttman wipe (gevolgd door degaussing, versnippering en verbranding )
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 10:06
Manus J. van Alles
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-06-2006 @ 18:34 :
Theoretisch onmogelijk is het dus niet. Hooguit zeer moeilijk.
Klopt. Maar het artikel vermeldt ook dat er geen data recovery bedrijven zijn die dit kunnen, noch dat er bekende gevallen zijn waar dit iemand is gelukt. Maar goed, ik kan me voorstellen dat als het om zeer gevoelige gegevens gaat (nationale veiligheid enzo), dat overheidsinstanties niet willen dat het ooit ergens iemand lukt om er data vanaf te halen. Het is meer voorzorg, en ik kan me niet voorstellen dat er iemand op dit forum is die data heeft die zo gevoelig zijn
Oud 14-06-2006, 11:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 14-06-2006 @ 11:06 :
Klopt. Maar het artikel vermeldt ook dat er geen data recovery bedrijven zijn die dit kunnen, noch dat er bekende gevallen zijn waar dit iemand is gelukt. Maar goed, ik kan me voorstellen dat als het om zeer gevoelige gegevens gaat (nationale veiligheid enzo), dat overheidsinstanties niet willen dat het ooit ergens iemand lukt om er data vanaf te halen. Het is meer voorzorg, en ik kan me niet voorstellen dat er iemand op dit forum is die data heeft die zo gevoelig zijn
Niet eens Enlightenment?

Maarehm, ik denk eigenlijk wel dat de NSA en DoD hier veel aandacht aan besteden, en erg graag de mogelijkheid hebben om overschreven bestanden van HDDs te kunnen lezen. Reken dus maar dat ze hier een kostbaar onderzoek naar hebben laten verrichten en mogelijk dus ook een geschikte methode hebben gevonden. Het artikel sprak erover dat je dan 10TB aan informatie nodig hebt om de plaatjes op te slaan; nou als je weet wat de NSA uitgeeft aan hun decryptiemachines, dan lijkt me dat echt niet het probleem. Ik denk dat er op grote schaal encrypted informatie wordt gebruteforced en mogelijk ook hardeschijfjes ter examinatie worden gesteld.

In alle gevallen kun je je afvragen of het meerdere malen overschrijven niet iets teveel van het goede is; maar het is zeker wel een veilig gevoel dat de data dan ook echt weg is. Althans voor mij.
Oud 15-06-2006, 18:20
Manus J. van Alles
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-06-2006 @ 12:34 :

[knip]
In alle gevallen kun je je afvragen of het meerdere malen overschrijven niet iets teveel van het goede is; maar het is zeker wel een veilig gevoel dat de data dan ook echt weg is. Althans voor mij.
Mja, maar Amerikaanse overheidsinstanties besteden hun datarecoverywerk volgens mij ook gewoon uit, dat doen ze meen ik niet zelf.

Al met al vind ik je een beetje paranoide. Geeft niet, dat mag
Oud 15-06-2006, 18:44
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 15-06-2006 @ 19:20 :
Mja, maar Amerikaanse overheidsinstanties besteden hun datarecoverywerk volgens mij ook gewoon uit, dat doen ze meen ik niet zelf.

Al met al vind ik je een beetje paranoide. Geeft niet, dat mag
Ik denk toch dat ze dat eerder in-house doen, hoor. Misschien met outsourcing vanuit andere bedrijven, maar waarom zou de overheid bedrijven belasten met gevoelige informatie, de enige kans is dat het uitlekt terwijl je daar intern meer controle over hebt.

Voor recovery van bewijs zullen ze het volgens mij echt niet doen (ze hebben zelf genoeg computerlabs en kennis in-house, dus waarom het extra risico nemen)? Misschien voor kleinere onbelangrijke opdrachten (bv. een gecrashte notebookschijf) dat ze dat uitspenderen aan externe bedrijven.

En volgens mij is het omsmelten de meest doeltreffende methode, misschien dat de overheidsdiensten juist eerst gaan wipen zodat ze daarna het omsmelten extern kunnen laten gebeuren. Lijkt me niets verkeerd mee natuurlijk, gevoelige data moet uiteraard beschermd worden (er zijn genoeg ambtenaren die een USB-stickje verliezen, dus omsmelten die hap). Natuurlijk stel ik me bij de VS wel de vraag hoe ze aan hun vertrouwelijk informatie geraken *kuch*Patriot Act*kuch* en dat ik het wel schandalig vind dat de Amerikaanse burgers hun eigen gegevens niet zo goed mogen beschermen dat de overheid ze niet kan achterhalen. Maar dat is een geheel andere discussie.
Reageren

Regels voor berichten