Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2006, 15:30
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik heb dit jaar voor het eerst meer dan één bijbaantje.
Bij een baantje heb ik de loonheffingskorting toegepast, bij alle andere baantjes niet.

Ik snap er helaas niet veel van.
Loonheffingskorting op 'ja' houdt in dat je dus geen (of weinig) loonbelasting hoeft te betalen?
Daarbovenop de studenten en scholierenregeling, betaal je praktisch niets.

Loonheffingskorting op 'nee' houdt in dat je 37.5% (weet niet wat de precieze schaal is) van je loon kwijt bent?

Loonheffingskorting op 'nee' maar met studenten en scholierenregeling betaal je schijnbaar ook geen belasting?

En een ander vraagje. Ik heb vijf bijbaantjes dit jaar. Van een aantal wordt veel belasting ingehouden (ondertussen al honderden euro's). Kan ik dit volgend jaar allemaal terug vragen? Of moet je onder een bepaald bedrag zitten wat loonbelastingvrij is?
Iemand vertelde mij namelijk dat je 1900 euro van je loon gewoon krijgt (zonder belasting, als student zijnde) en dat je daarboven gewoon belasting moet betalen.

Kan iemand mij helpen?
(Op de site van de belastingdienst word ik ook niets wijzer )
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2006, 15:36
Anika
Loonheffingskorting betekent volgens mij dat je geen belasting betaalt over je salaris.

Wanneer je minder dan 5500 euro per jaar verdient, kun je alle belasting terug vragen via het T-biljet (aanvragen bij de belastingdienst aan het einde van het jaar). De betaalde belasting krijg je ergens in maart het jaar erna terug.
Daarnaast kun je bij meerdere werkgevers loonheffingskorting toepassen, zolang je er maar niet tegelijk werkt. Als je dus bijv. in januari bij de ene werkgever werkt en in februari bij een andere kun je bij allebei loonheffingskorting krijgen.
Ik weet niet hoe het zit als je meer dan 5500 euro verdient, denk dat je gewoon wel belasting betaalt over het salaris dat daarboven komt.

Laatst gewijzigd op 13-06-2006 om 15:39.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 15:50
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Anika schreef op 13-06-2006 @ 16:36 :
Loonheffingskorting betekent volgens mij dat je geen belasting betaalt over je salaris.

Wanneer je minder dan 5500 euro per jaar verdient, kun je alle belasting terug vragen via het T-biljet (aanvragen bij de belastingdienst aan het einde van het jaar). De betaalde belasting krijg je ergens in maart het jaar erna terug.
Daarnaast kun je bij meerdere werkgevers loonheffingskorting toepassen, zolang je er maar niet tegelijk werkt. Als je dus bijv. in januari bij de ene werkgever werkt en in februari bij een andere kun je bij allebei loonheffingskorting krijgen.
Ik weet niet hoe het zit als je meer dan 5500 euro verdient, denk dat je gewoon wel belasting betaalt over het salaris dat daarboven komt.
Die grens is dus 5500 euro?
Daar kom ik niet overheen

Ja, ik snap het met die korting, maar al mijn baantjes lopen door elkaar op dit moment
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 23:35
thegoodlife
Avatar van thegoodlife
thegoodlife is offline
Check de site van de Belastingdienst of bel onze vrienden @ Belastingtelefoon, 0800 - 0543
__________________
Life's a party, live it 2 the max!
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 21:31
Verwijderd
Je kunt maar bij 1 baantje tegelijk heffingskorting krijgen. De rest kun je terugvragen. Maar het is niet zo dat je bij je heffingskortingbaantje NOOIT loonheffing hoeft te betalen. Soms wordt toch wat ingehouden omdat je bijvoorbeeld onregelmatig hebt gewerkt (en daar door in een week veel uren hebt gemaakt). Maar dat bedrag is meestal maar heel laag.

Ik weet verder niet van het bestaan van een studenten of scholierenregeling
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 17:05
Verwijderd
Weet iemand of ik de ingehouden premie ziekenfonds van 2005 terug kan krijgen? Ik ben al die tijd (nu nog steeds) gewoon particulier bij mijn ouders verzekerd geweest. Dit gaat om 37 euro. Op mijn jaaropgaaf wordt ook nog over 9 euro verrekende arbeidskorting gesproken, maar dat is te weinig om terug te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 22:37
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
O Rly schreef op 22-06-2006 @ 18:05 :
Weet iemand of ik de ingehouden premie ziekenfonds van 2005 terug kan krijgen? Ik ben al die tijd (nu nog steeds) gewoon particulier bij mijn ouders verzekerd geweest. Dit gaat om 37 euro. Op mijn jaaropgaaf wordt ook nog over 9 euro verrekende arbeidskorting gesproken, maar dat is te weinig om terug te krijgen.
verdiep je eens in belasting, arbeidskorting word namelijk niet ingehouden op je loon dit bouw je op over je gewerkte uren/loon.

37 euro ziekenfonds dat krijg je niet van de belating terug dat moet je regelen met je verzekeraar.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 23:17
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
O Rly schreef op 22-06-2006 @ 18:05 :
Weet iemand of ik de ingehouden premie ziekenfonds van 2005 terug kan krijgen? Ik ben al die tijd (nu nog steeds) gewoon particulier bij mijn ouders verzekerd geweest. Dit gaat om 37 euro. Op mijn jaaropgaaf wordt ook nog over 9 euro verrekende arbeidskorting gesproken, maar dat is te weinig om terug te krijgen.
Dat kan, heb ik ook gehad. Je moet bij je huidige verzekeraar (of je vorige) om een premieverklaring vragen, deze moet je samen met een aanvraagformulier premieteruggave particuliere ziektekostenverzekering (zo heet ie iig bij menzis) opsturen naar je verzekeraar. Als het goed is krijg je dan je geld terug. Hoe weet je trouwens dat het 37 euro is? Ik kreeg over drie jaar werken (8 uur per week) namelijk ong. 275 euro terug.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 10:28
Verwijderd
Citaat:
zoemzoem schreef op 24-06-2006 @ 00:17 :
Dat kan, heb ik ook gehad. Je moet bij je huidige verzekeraar (of je vorige) om een premieverklaring vragen, deze moet je samen met een aanvraagformulier premieteruggave particuliere ziektekostenverzekering (zo heet ie iig bij menzis) opsturen naar je verzekeraar. Als het goed is krijg je dan je geld terug. Hoe weet je trouwens dat het 37 euro is? Ik kreeg over drie jaar werken (8 uur per week) namelijk ong. 275 euro terug.
Dankjewel! Dit stond op mijn jaaropgaaf. Het ging overigens maar om een kleine 5 maanden werk waar ik in totaal zo'n 482 euro mee heb verdiend. Gewoon ongeveer 2 avondjes week á 2,5 uur per keer supermarktwerk (naast school).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht [Centraal] Het Belasting-topic
Verwijderd
500 28-01-2010 13:12
Werk, Geld & Recht loonheffing ??????
pnut
7 26-08-2007 14:46
Werk, Geld & Recht loonheffing
Verwijderd
4 28-09-2005 18:29
Werk, Geld & Recht loonheffing
Snoezuuurrr
5 02-02-2005 17:58
Werk, Geld & Recht Loonheffing
tanne
8 22-01-2005 09:28
Werk, Geld & Recht loonheffing, arbeidskorting?
Verwijderd
3 02-03-2004 22:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:00.