Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2002, 12:49
Hallo,
Ik moet voor economie 2 stellingen uitwerken in zo'n 100 woorden. Aangezien dit mijn slechtste vak is en ik de stellingen dus niet snap ben ik op eendood spoor terechtgekomen. Kan iemand deze stellingen uitwerken of mij op de goede weg helpen.

stelling1: Een lager financieringstekort bevordert op langere termijn het Nationaal Inkomen.

stelling2: Toenemende krapte op de arbeidsmarkt kan leiden tot een stijging op de kapitaalmarktrente.

Alvast vriendelijk Bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2002, 09:32
Rene1984
Rene1984 is offline
Ik zal proberen op de eerste stelling een antwoord te geven. Als de overheid een lager financieringstekort heeft (dat wil zeggen dat de opbrengsten van de overheid steeds dichter in de buurt komen van de uitgaven)dan is er dus relatief meer geld voor extra uitgaven. Deze extra uitgaven leiden vaak weer tot meer werk. Als de overheid bijvoorbeeld besluit om van de meevallers extra wegen aan te gaan leggen, dan vragen de bedrijven die deze klus uitvoeren meer arbeid. Dat leidt weer tot een groter nationaal inkomen (er wordt immers meer gewerkt en dus meer verdiend)

Gezegd moet worden dat de overheid meevallers ook wel besteed aan het aflossen van de staatsschuld. Dat heeft op korte termijn niet veel invloed op het nationaal inkomen, maar op lange termijn. Door de lagere rentelasten is er dan immers meer geld beschikbaar voor andere investeringen, die dus wel weer werkgelegenheid en dus een hoger nationaal inkomen opleveren.

Hopelijk heb je er wat aan, ik weet bijna zeker dat dit wel redelijk goed is, maar niet helemaal zeker natuurlijk.....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten