Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2006, 21:45
HFL!
HFL! is offline
Hoi,
Ik heb nogal wat problemen met mijn zelfbeeld. Vooral de laatste tijd kan ik niks bedenken waar ik tevreden mee ben. Over mijn uiterlijk kan ik niks positiefs zeggen, ook al hoor ik niet van anderen dat het slecht is. Ik denk dat ik ook op sociaal gebied slecht ben ontwikkeld, ik praat niet makkelijk met anderen, zelfs in een groep met vrienden zeg ik vrijwel niks. Op andere mensen afstappen doe ik al helemaal niet, aangezien ik ook redelijk verlegen ben en overtuigd dat toch niemand op me zit te wachten. De vrienden die ik nu heb, heb ik omdat ik dit vroeger nog niet had. Soms denk ik ook dat ik echt nergens goed in ben. Ik denk dan ook niet dat ik ooit een vriendin zal krijgen om het bovenstaande.
Ik heb weinig behoefte aan gezelschap, en kan makkelijk lange tijd alleen zijn, ik heb er weleens over gedacht om later helemaal afgezonderd te gaan wonen op een berg ofzo.
Kan hier nog iets aan gedaan worden, of ben ik al verloren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2006, 22:07
Verwijderd
Je bent natuurlijk nooit verloren. Het ligt er ook maar net aan wat je zelf nodig hebt, waar je behoefte aan hebt. Je zegt zelf al dat je goed alleen kan zijn, dat is misschien voor je omgeving lastig, maar voor jezelf niet heel erg. Ik denk dat je je niet zoveel moet laten leiden voor je omgeving, maar doen waar jij je plezierig bij voelt. En die vriendin komt wel.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 23:55
Roos
Roos is offline
Je zegt dat je vroeger dit probleem niet had. Wat is er veranderd in de laatste jaren? Zijn er dingen gebeurd die je zelfbeeld omlaag hebben gehaald? In hoeverre ben jij anders over jezelf gaan denken? Wat heeft je doen besluiten dat jij zo stil en introvert bent geworden?
Oud 23-06-2006, 01:46
De Nacht
De Nacht is offline
Ik denk dat heel veel jongens dit hebben in hun pubertijd en ik heb er zelf ook mee te kampen gehad, en heb dit nog steeds. Ik ben een hele lange tijd erg verlegen geweest, en stil en wilde mij soms ook afzonderen van anderen. Aan je nickname en en avatar te zien zie ik dat je van videogames houd. Ik hield/houd daar ook van en vond dit soms fijner dan omgaan met mijn eigen vrienden. Dit veranderde allemaal toen ik heel erg verliefd werd op een meisje en ik heel veel indruk op haar wilde maken. Ik werd anders en begon mij anders te kleden, begon te trainen en begon een beetje uit te gaan. Stap voor stap dacht ik steeds beter over mijzelf, em begon beter over mij te denken.
Probeer gewoon een andere uitweg te vinden dan videogames (als dat je dagelijkse bezigheid is) en probeer daarin dan kleine succesjes in te boeken. Elk succes is er eentje meer, hoe klein die ook mag zijn. Het is niet fout om ontevreden met jezelf te zijn, zolang het je maar motiveert om vooruit te streven, om beter te worden. Zoek er wat nieuwe hobby's bij, en word er de beste in.

"The man who moves a mountain begins by carrying small stones"
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 22:11
Urineer de beer
Urineer de beer is offline
HFL!, het ligt er maar net aan of jij tevreden bent met hoe je doet en wat je doet. Je zegt dat je er over nadacht om later afgezonderd op een berg te gaan leven. Als je hier geen problemen mee hebt, dan is dat natuurlijk geen probleem. Als jij het prima alleen kan vinden, zonder gezelschap, dan is dat prima.

Wil je dit graag veranderen en wil je bijvoorbeeld wel socialer worden, dan kun je daar zelf iets aan doen. Je zegt al dat je een laag zelfbeeld hebt van jezelf. Daar kun je iets aan doen (gelukkig maar!). Je zegt dat anderen jouw niet bekritiseren, en ik denk dat je daar gelijk in hebt, aangezien een negatief zelfbeeld van je eigen innerlijke stem komt. Vaak interpreteer je beelden of woorden van anderen naar je eigen -negatieve- gedachten, zodat je denkt dat jij stommer/dommer/lelijker bent, terwijl dat dat helemaal niet zo is. Met andere woorden: Je negatieve zelfbeeld komt door de manier waarop je tegen jezelf praat.

Doe eens de volgende oefening:
Let eens de hele dag op, hoe je tegen jezelf praat. Schrijf een aantal woorden op, of zinnen. Betrap jezelf elke keer als je tegen jezelf praat (gedachten), of die nu op school zijn, of onderweg, of tijdens het eten.
's avonds, als je het een en ander hebt opgeschreven, ga je je "innerlijke gesprekken" eens bekijken.
Stel jezelf de volgende vragen:
"Welke intonatie gebruik ik als ik tegen mezelf praat?"
"Hoe vaak gebruik ik negatieve woorden? (bv: "stom" "lelijk")"
"Hoe vaak dwing ik mijzelf iets?"
"Hoe vaak zeg ik tegen mijzelf dat ik iets beter had moeten doen?"

De kans is groot dat jij jezelf bekritiseerd, en dat is jammer. Je geeft jezelf een slecht gevoel en dat is niet leuk.

Je kunt je hele innerlijke stem veranderen. Wees aardig tegen jezelf. Begin aanmoedigende en begripvolle gesprekken met jezelf. Lach meer, geniet van alle dingen (proef! ruik! zie!), heb plezier in de dingen die je doet. Draag alleen kleding die je zelf leuk vindt en waar je je goed in voelt. Elke keer als je iets naars tegen jezelf zegt, moet je zeggen "stop!". Vervang die gedachte door een positieve opmerking. Waardeer jezelf. Prijs jezelf voor alle dingen die je wél goed doet, ook al is het maar iets kleins (bv. op tijd komen). Voordat je gaat slapen, kun je een lijstje maken met alle dingen die je goed hebt gedaan. Doe dingen waar je je goed bij voelt.

Probeer je negatieve gedachten te relativeren. Stel dat je tegen jezelf zegt: "Ik ben lelijk". Is dat dan echt zo? Of denk je dat alleen maar doordat iemand ooit eens een negatieve opmerking over je neus heeft gemaakt? Laat deze opmerkingen los, want ze kloppen niet. Schrijf eens alle positieve dingen over jezelf op. Bijvoorbeeld: "Ik ben betrouwbaar", "Ik ben attent" en "Ik kan goed luisteren naar andere mensen". Kies voor jouw positieve overtuigingen.

Wees je eigen grootste fan. Sta achter alle beslissingen die jij neemt. Zie de mogelijkheden in jou. Herken de talenten die jij hebt.

Zodra jij een positief gevoel over jezelf hebt, kunnen anderen ook pas positief over jou denken. Hoe jij denkt over jezelf, bepaalt hoe andere mensen over jou denken. Uiterlijk speelt hierbij vrijwel geen rol. Ik ken "lelijke" mensen die een zelfvertrouwen hebben waarop andere mensen jaloers zijn. Dit komt puur omdat zij een goed gevoel over zichzelf hebben. Mooie mensen hebben niet altijd een goed zelfbeeld.
Als je in een gezelschap komt, doe dan alsof. Doe alsof je jezelf heel knap vindt, doe alsof jij heel veel zelfvertrouwen hebt. Doe alsof je er heel leuk uit ziet. Je merkt dat je het na een tijdje ook zelf gaat geloven.

Succes!
Oud 23-06-2006, 22:52
bd
bd is offline
Citaat:
De Nacht schreef op 23-06-2006 @ 02:46 :
Ik denk dat heel veel jongens dit hebben in hun pubertijd en ik heb er zelf ook mee te kampen gehad, en heb dit nog steeds. Ik ben een hele lange tijd erg verlegen geweest, en stil en wilde mij soms ook afzonderen van anderen. Aan je nickname en en avatar te zien zie ik dat je van videogames houd. Ik hield/houd daar ook van en vond dit soms fijner dan omgaan met mijn eigen vrienden. Dit veranderde allemaal toen ik heel erg verliefd werd op een meisje en ik heel veel indruk op haar wilde maken. Ik werd anders en begon mij anders te kleden, begon te trainen en begon een beetje uit te gaan. Stap voor stap dacht ik steeds beter over mijzelf, em begon beter over mij te denken.
Probeer gewoon een andere uitweg te vinden dan videogames (als dat je dagelijkse bezigheid is) en probeer daarin dan kleine succesjes in te boeken. Elk succes is er eentje meer, hoe klein die ook mag zijn. Het is niet fout om ontevreden met jezelf te zijn, zolang het je maar motiveert om vooruit te streven, om beter te worden. Zoek er wat nieuwe hobby's bij, en word er de beste in.

"The man who moves a mountain begins by carrying small stones"
Kan mijn gedachtes niet beter uitdrukken, heb precies hetzelfde 'meegemaakt'. Dus inderdaad doe het stapje voor stapje. Bij mij kwam dit ook doordat ik een meisje leuk vond . Heb er nu wat mee, en vind het nu echt leuk om wat vrienden uit te gaan, praten, relaxen. Ben dus helemaal niet meer verlegen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 10:30
Zwoek
Zwoek is offline
Ik heb hetzelfde als het gaat om op andere mensen afstappen, dat doe ik ook niet snel. Ik praat ook niet veel uit mezelf. De laatste tijd ben ik daar heel erg mee bezig en ik merk dat het beter gaat. Een lange tijd (en nog steeds een beetje) heb ik gedacht dat anderen het toch niet interessant vinden wat ik te melden heb, daarom zei ik ook niks. Ik heb het idee dat ik hun tijd verspil en dat het ook niet nodig is om iets te vertellen. Het wordt al een stuk leuker als je wél iets verteld. Ik denk dat je dat toch moet proberen, beetje voor beetje.
Het lijkt me ook beter als je je niet zo bezig houdt met die vriendin. Als je ergens niet naar zoekt, vind je het sneller. (Dat is mij meerdere malen overkomen, met van alles.)
Succes ermee.
Oud 24-06-2006, 15:41
HFL!
HFL! is offline
Nou ja bedankt voor alle reacties, eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat iemand de moeite zou nemen om hierop te reageren . Ik probeer er wat aan te doen, en nu zie ik eigenlijk pas dat het helemaal nergens op slaat wat ik denk.

Citaat:
Zwoek schreef op 24-06-2006 @ 11:30 :
Het lijkt me ook beter als je je niet zo bezig houdt met die vriendin.
Doe ik ook niet, was maar een voorbeeld.

Trouwens, bedankt voor je reactie in mn fb Zwoek

Laatst gewijzigd op 24-06-2006 om 16:53.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 18:27
Zwoek
Zwoek is offline
Citaat:
HFL! schreef op 24-06-2006 @ 16:41 :
Ik probeer er wat aan te doen, en nu zie ik eigenlijk pas dat het helemaal nergens op slaat wat ik denk.
Het slaat wel ergens op hoor. Je zit er toch mee? Dan mag je niet zeggen dat het nergens op slaat vind ik.

Citaat:
Doe ik ook niet, was maar een voorbeeld.
Oke
Oud 30-06-2006, 21:15
gewoonmax
gewoonmax is offline
Gewoon je hoofd omhoog steken en laten zien dat je er bent. Waarschijnlijk ben je zo niet-sociaal bezig omdat je teveel let op wat anderen van je denken. Waarschijnlijk ben je niet verlegen, maar is het meer dat je niet gewent bent jezelf te uiten. Komt ook door al die mensen die stoer willen doen tegenwoordig. Maar je moet je niet bewijzen voor anderen maar voor jezelf Dus ontwikkel jezelf. Je moet er echt wat aan doen, ik had het eerst ook en nu hebk er last van doordat ik veel dingen voor mezelf heb gehouden en nu nog moet verwerken. Mijn onderrug is er zelfs constant door gespannen. Dus get yourself out of trouble Ga iets doen waarin je jezelf leert ontwikkelen. Dan kom je jezelf vanzelf tegen. Misschien iets in de martial arts(gevechtssport) of taiji. Van taiji word je ook heel erg zelfbewust. Of probeer eens Le parkour: www.parkour-source.nl Stel jezelf even voor op het forum en iedereen helpt je wel verder Of vind wat anders dat bij je past natuurlijk Iets met zang of rap kan ook wel helpen, daar leer je jezelf goed uiten en omdat je met je stem werkt zul je ook makkelijker gaan praten met mensen.
Reageren

Regels voor berichten