Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2006, 19:05
Magican
Magican is offline
Hoe ziet jouw utopie er uit?

Een rijk, staat een leider?
Iedereen gelijk?
Iedereen mag doen waar hij/zij zin in heeft zolang hij daarmee anderen niet schaadt en iedereen respecteert dat uit vrije wil?
Wel/Geen religie?
Etc. etc.

Vertel het me
Oud 24-06-2006, 00:09
Verwijderd
In mijn utopie ben ik alleenheerser. Mensen zijn niet gelijk, maar hebben wel gelijke kansen. Religie bestaat niet, nationalisme evenmin.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 02:55
Frostbite
Frostbite is offline
Dorpen zien eruit zoals volkstuintjesgebieden waar mensen een klein doch zeer relaxed huisje hebben en een relaxte tuin en er is altijd wel een feest in iemands tuin waar iedereen dan gaat chillen. Het is altijd tussen de 25 en de 35 graden met een mooie lucht en veel zon, maar een dag in de week is het winter met veel sneeuw. Er bestaan alleen maar mooie mensen en vrouwen krijgen dezelfde sexdrive als mannen. Een regering is er niet want niemand is lame genoeg om politicus te willen worden.

Later meer.

Edit: Zodat ik het later niet vergeet. Boksen is volkssport nummer 1 en niet voetbal.

Laatst gewijzigd op 24-06-2006 om 03:17.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 14:59
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 24-06-2006 @ 03:55 :
...en vrouwen krijgen dezelfde sexdrive als mannen.
dat vooral
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 15:11
Verwijderd
Leuke vraag, alleen heb ik nu nog een aantal verschillende utopieen in mijn hoofd. Even kijken welke de meest utopisch is .
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 16:01
dutch gamer
dutch gamer is offline
Een wereld zonder zorgen, zodat je je nooit ergens druk om hoeft te maken .
Oud 25-06-2006, 11:43
Pontius Pilatus
Pontius Pilatus is offline
Citaat:
dutch gamer schreef op 24-06-2006 @ 17:01 :
Een wereld zonder zorgen, zodat je je nooit ergens druk om hoeft te maken .
Zorgen maak je zelf
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 13:35
Hem
Hem is offline
Mijn Utopie...hmmm heb ik ope en ander forum ook al eens verteld; daar vonden ze 'm eng omdat het deed denken aan een dictatuur...

Maargoed;

Mijn utopie is een wereld zeer verschillend van deze; eigenlijk niet rëeel te noemen omdat het simpelweg onmogelijk is in de werkelijkheid;

Als wij reschildeneren dat de bron van al het kwaad, oorlog, honger, haat: veschil is; als iedereen gelijk zou zijn dan zou er geen onbegrip, en haat meer zijn, en dan zou iedereen gelijke kansen hebben (evenveelt talent, dezelfde opvoeding etc.), daarom is mijn utopie een soort mieren samenleving, maar dan nog verder doorgevoerd; totdat het enige verschil het middel om voort te planten is; voor de rest is iedereen zelfs fysiek hetzelfde.

Wie weet...ooit...door genetische manipulatie, maargoed; iedereen perfect gelijk, zowel op fysiek als mentaal gebied; uiteraard zouden er wel verschillende beroepen moeten bestaan om de smaneleving te laten functioneren, maar in principe zou iedereen de keuze hebben om te worden wat hij maar wou, en daarna een opleiding volgen...natuurlijk is er dan nog wel evolutie nodig om vooruitgang te boeken; maar daar hebben we immers genetische , manipulatie voor.

Dit is wel de meest extreme vorm van utopie die ik kan bedenken, maar niet haalbaar.

Overigens vindt ik het zelf ook een wat eng idee; maar dat is gewoon omdat ik in de hudigie vorm van de wereld leef.

Zou ik echter ietwat meer rëeel worden dan zou ik meer naar Mephostophilis' verhaal neigen, ook al zou ik het geen religie en antionalisme verhaal weglaten; men mag daar zelf voor kiezen, en het zou een aantasting van de rechten van de mens zijn om deze weg te halen; toch mag dan niemand mindere kansen krijgen omdat deze persoon geen bepaalde religie of ideologie aanhangt.

Verder zou het een verzorgingsstaat moeten worden, waarbij de brgers zelf een groot deel van de functie van de overheid over nemen (iedereen vrijwilligerswerk bijvoorbeeld).
Oud 25-06-2006, 15:18
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Pontius Pilatus schreef op 25-06-2006 @ 12:43 :
Zorgen maak je zelf
Dat kan best, maar dan kan ik een wereld zonder zorgen nog wel een utopie vinden. Het is niet zo alsof je morgen kan zeggen: vanaf nu maar ik me nergens meer druk over. Zo werkt het gewoon doodsimpel niet.
Oud 01-07-2006, 00:09
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Hem schreef op 25-06-2006 @ 14:35 :
Hem's utopie
Dan heb je inderdaad geen oorlog, honger enz. meer maar denk je niet dat het onmogelijk saai zal zijn?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 08:09
juno
juno is offline
Als een chinees je iets vreselijks toewenst, wenst hij je "interessante tijden" toe.

Een tijd van vrede, veiligheid en voorspoed is immers verre van interessant, op sociologisch niveau. Nee, dan tijden van revolutie, godsdiensttwisten, burgeroorlog, hongersnood, etnische onlusten, plagen en ziektes. Daar smult de historicus later van!

Of het zo leuk is om die interessante tijden zelf mee te maken is punt twee. Dus misschien is die mierensamenleving zo gek nog niet.

Laatst gewijzigd op 01-07-2006 om 08:16.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 11:28
Hem
Hem is offline
@Frostbite

Zou jij oorlog en honger als spanning beschrijven, en een wereld zonder die 2 dus ook zonder spanning?

@Juno

Is dat niet van Pratchett?
Oud 02-07-2006, 02:18
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Hem schreef op 01-07-2006 @ 12:28 :
Zou jij oorlog en honger als spanning beschrijven, en een wereld zonder die 2 dus ook zonder spanning?
Oorlog zeker, honger niet. Maar dat is beside the point, jouw wereld lijkt me niet saai omdat er geen oorlog meer is maar omdat alle diversiteit uitgebannen is. Je moet wel bedenken dat alles een keerzijde heeft, als er geen verschillen zijn tussen jou en je buurman heb je geen reden om jaloers te zijn maar ook geen goede reden om blij te zijn met jezelf of met je leven.

Ken je de film Equilibrium?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 16:31
Hem
Hem is offline
Nee die ken ik niet.

Maar...wanneer iedereen perfect gelijk is dan zou ik niet direct zeggen dat dit saai hoeft te zijn, alleen anders dan wat we nu gewend zijn;

Ik zei ook al dat in zo'n perfect gelijke maatschappij iedereen gelijke talenten moet hebben;

Oftewel iedereen kan, laten we zeggen, rockster worden, maar als rockster of topsporter zul je dan minder verdienen dan nu het geval is omdat iedereen zou kunnen doen wat jij kunt; het enige verschil in kwaliteit bestaat dankzij oefening;

Hoe meer je oefent hoe beter je word, en dus zal de maatschappij in opzicht van beroepen voor een groot deel gelijk blijven aan het onze;

Alleen zal de maatschappij minder op geld gefixeerd zijn en wordt moeite en hard weken beloond.

En dus zal er evenveel vermaak zijn als in onze maatschappij, en zal er ook wel degelijk competitie zijn; maar niemand kan zeggen dat hij beter is dan een ander om een andere reden dan dat hij meer geoefend heeft; voetbal, schaken, muziek maken, een beroep uitoefenen, allemaal hetzelfde als bij ons, behalve dan dat armoede niet bestaat omdat wanneer iemand arm zou worden geboren deze persoon door hard werken nog even ver zou kunnen komen als iemand die dat niet is, en dus hoef je niet per sé geld te verdienen. Hierdoor krijg je het effect dat alle mensen ofwel ergens keihard voor gaan werken om de beste te worden, en hier hun plezier in vinden zonder door iemand die niets doet voorbij te worden gestreefd, of simeplweg genieten van het leven.
Oud 04-07-2006, 10:41
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
Hem schreef op 03-07-2006 @ 17:31 :
En dus zal er evenveel vermaak zijn als in onze maatschappij, en zal er ook wel degelijk competitie zijn; maar niemand kan zeggen dat hij beter is dan een ander om een andere reden dan dat hij meer geoefend heeft;
Oefenen maakt dus wel degelijk verschil en dus ongelijkheid. Je kan bijvoorbeeld het verkeerde vak beoefenen en dan erachter komen dat iets anders eigenlijk veel leuker is. Dan raak je al snel gefrustreerd.
Bovendien zeg je dat iedereen hetzelfde talent heeft, dus dan weet je uberhaupt niet wat je moet doen en geeft het je geen voldoening. Toch?

Mijn utopie zou eigenlijk weer een beetje back to basic zijn. Gewoon opsouten met die industrialisatie, brengt alleen maar gezeik met zich mee.
De ambacht wordt in ere hersteld en je moet weer gewoon jagen of boer zijn om aan eten te komen.
Techniek is er wel, maar alleen in het verlengde van arbeid.

De hoeveelheid mensen is trouwens ook fors teruggenomen. Ik wacht dus eigenlijk nog steeds op een revolutie, een pandemie of iets dergelijks

Laatst gewijzigd op 04-07-2006 om 11:41.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 07:53
Hem
Hem is offline
hmmmmm

Ik had al eerder gezegd dat het anders zou zijn dan nu.

En trouwens;

Niet iedereen heeft een talent voor een bepaald iets;
Ik schat dat 90% van de scholieren hun beroep echt niet gekozen heeft alleen maar omdat ze daar talent voor hebben;

Je moet het beroep wel leuk vinden, en in mijn utopie kan iedere persoon alles worden wat hij maar wil.

Laatst gewijzigd op 05-07-2006 om 07:57.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 11:03
Azaelia
Azaelia is offline
Citaat:
Hem schreef op 05-07-2006 @ 08:53 :

Je moet het beroep wel leuk vinden, en in mijn utopie kan iedere persoon alles worden wat hij maar wil.
Maar dan moet iedereen bij jou hetzelfde zijn. Want iedereen kan momenteel simpelweg niet worden wat hij/zij maar wil omdat niemand zo kundig is dat die alles kan doen. Je hebt het dan over een perfect mensfiguur?

Mijn utopie is een wereld waarin mensen een groter geweten hebben. Iedereen is gelijkwaardig maar niet gelijk. Geen volksbestuurders meer nodig hoop ik dan.
Oud 05-07-2006, 12:43
Hem
Hem is offline
Inderdaad Azaelia.

Alleen kom je dan bij het idee van de übermensch uit; en dat idee heeft in het verleden ook al voor veel problemen gezorgd.

Liever niet

Maarrrrrr.....als het mogelijk zou zijn; zonder onderdrukking, geweld etc. dan zou dat volgens mij een utopie opleveren.
Oud 06-07-2006, 00:20
Magican
Magican is offline
Citaat:
Hem schreef op 05-07-2006 @ 13:43 :
Inderdaad Azaelia.

Alleen kom je dan bij het idee van de übermensch uit; en dat idee heeft in het verleden ook al voor veel problemen gezorgd.

Liever niet

Maarrrrrr.....als het mogelijk zou zijn; zonder onderdrukking, geweld etc. dan zou dat volgens mij een utopie opleveren.
Waarom geen übermensch? Als dat bestaat, dan kan je dat toch op een wijze stimuleren zodat we in de toekomst zijn geëvolueerd naar übermenschen?
Oud 06-07-2006, 10:49
Azaelia
Azaelia is offline
Citaat:
Magican schreef op 06-07-2006 @ 01:20 :
Waarom geen übermensch? Als dat bestaat, dan kan je dat toch op een wijze stimuleren zodat we in de toekomst zijn geëvolueerd naar übermenschen?
Genetische manipulatie?
Oud 06-07-2006, 12:18
REIE
REIE is offline
Citaat:
Magican schreef op 06-07-2006 @ 01:20 :
*trekt historische parallel*

Oud 06-07-2006, 12:23
Hem
Hem is offline
Wat REIE zegt
Oud 06-07-2006, 12:36
Magican
Magican is offline
Als het bestaat, en als het mogelijk is om het zonder geweld of andere 'foute' dingen te scheppen, waarom niet?

Kan je wel met Duitsland aankomen, maar dat is niet volgens mijn voorwaarden.
Oud 06-07-2006, 14:10
REIE
REIE is offline
Citaat:
Magican schreef op 06-07-2006 @ 13:36 :
Als het bestaat, en als het mogelijk is om het zonder geweld of andere 'foute' dingen te scheppen, waarom niet?

Kan je wel met Duitsland aankomen, maar dat is niet volgens mijn voorwaarden.
Ja, als... Dan rest mij de vraag hoe je zoiets wilt verwezenlijken.
Oud 06-07-2006, 14:32
Verwijderd
Het hele Ubermensch verhaal (wat ik sowieso meer Nietzsche dan nazi vind, maar dat terzijde) vind je overal, niet alleen bij Nazi's. Communisme en Marx bijvoorbeeld. Ook daar wordt geprobeerd het wezen van de mens (wat meer een arbeidsdier dan Ubermensch is) te verwezenlijken.
Eigenlijk elk politiek stelsel wel. Heel kort door de bocht gezegd vinden links dat wij in ons wezen allemaal gelijk zijn en rechts vindt dat niet. Partijen voor dieren vinden dat het wezen v/d mens niet hoger dan dat van een dier staat of niet ten koste van dieren mag gaan. Etc. etc.
En het is ook wel logisch dat de mens zo handelt. Want als er een uniform wezen is, dan kunnen wij allemaal volgens dezelfde richtlijnen leven wat voor ons persoonlijk van groot voordeel is. Is dat wezen er niet, dan ontstaan er conflicten tussen de verschillende soorten mensen.
En dat wezen stamt natuurlijk nog gewoon af van de Platoonse Idea. ^^
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2006, 17:10
Sanctus
Sanctus is offline
Ooit van Godwin's Law gehoord?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 10:25
Hem
Hem is offline
"As an online discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one."

http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_Law
Reageren

Regels voor berichten