Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2006, 09:22
Eesje
Eesje is offline
In onze tuin is een nest met jonge mereltjes, vandaag gingen ze voor het eerst naar buiten en nu ligt er al de hele tijd een jong vogeltje op de grond. Hij leeft nog gewoon, maar hij kan niet op zijn pootjes staan. Ik heb geprobeerd om hem overeind te zetten, maar dan valtie meteen om, ik heb ook geprobeerd om hem in het nest terug te zetten, maar daar viel hij meteen uit. Z'n ouders zijn nog wel in de buurt maar die hebben denk ik de moed opgegeven.. Wat moet ik doen?? het ziet er zo zielig uit!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2006, 09:47
Bloem
Bloem is offline
Je had er beter niet aan kunnen komen, nu heeft het vogeltje jouw geur aan zich en zullen de ouders het waarschijnlijk niet meer gaan verzorgen. Als zoiets nog een keer gebeurd kun je ze dus beter maar met rust laten, de kans is groter dat de ouders er dan weer voor willen gaan zorgen.

Nu kun je weinig doen denk ik, zelf voeren ed. lukt bijna nooit, daar houd je 'm ook niet mee in leven.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 10:04
Verwijderd
Als de oudervogels er idd niets meer mee doen (niet altijd maken ze zich druk om de geur), zou je het naar een vogelopvangcentrum kunnen brengen. Hebben net iets meer middelen en verstand ervan dan wij. Kans is groter dat ze hem er daar wel nog doorheen kunnen slepen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 16:03
Henkje
Henkje is offline
Vogels ruiken niets hoor, maar als de ouders er niet meer voor zorgen (eten brengen etc) dan kun je m idd beter vangen en naar de dierenambulance of een opvangcentrum brengen.

(Je mag eigenlijk ook geen inheemse dieren thuis houden)
Oud 06-07-2006, 17:55
Bloem
Bloem is offline
Ik dacht dat dat met vogels juist belangrijk was, dat je er vanaf bleef Hier lag er net ook eentje op het balkon, maar die heeft zelf zijn vrijheid weer gezocht
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 18:37
Verwijderd
Idd de dierenambulance bellen.
Hier waren vorig jaar een aantal zwaluwnesten bij hevige regen van de muur gespoeld incl. jongen. Deze hadden alleen nog maar dons en nog geen veren. Heb ze toen naar binnen gehaald in een doos en toen de dierenambulance gebeld. Die hebben ze weer naar een vogelopvang gebracht. Hoorde later dat ze het nog gered hadden ook en weer zijn uitgezet bij een andere huiszwaluwkolonie.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 18:42
mar87
mar87 is offline
Volgens mij mag je ook nooit bij nesten gaan kijken, ademen en voelen enzo...dan willen ze 't ook niet meer....
maargoed...

poosje geleden hadden we ook 'n jong vogeltje op straat liggen...niets mee gedaan en die vloog later gewoon weg...en pas een vogel die tegen 't raam vloog...die was ff goed versuft, kon niet staan enzo...maar die vloog later ook wel weer gewoon weg...

ik denk dat je het gewoon een beetje z'n gang moet laten gaan...en als dat beest z'n poten gewoon niet goed heeft dan zal het wel nooit wat worden...ik denk eerlijk gezegd dat 't beestje nog wel gewoon gevoerd wordt...
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 20:16
Vip3r
Vip3r is offline
Ik dacht ook altijd dat je 't niet mocht aanraken omdat de ouders het dan afstoten. Hebben ze me altijd voorgelogen?

Ik zou 'em met rust laten. Hoe zielig het ook is. Het is en blijft de natuur he. Als de ouders er niet meer naar omkijken zal daar wel een reden voor zijn. Leven en laten leven.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 14:49
Henkje
Henkje is offline
Het is trouwens ook zo dat merels als ze het nest verlaten een tijd op de grond leven. Dus echt alleen vangen als de ouders ze niet beschermen en eten komen brengen.
Oud 07-07-2006, 20:19
Eesje
Eesje is offline
ik had de vogelopvang gebeld.. en die zeiden dat er dan niets meer aan te doen was en dat ik hem gewoon moest laten liggen. Toen heb ik hem met werkhandschoenen opgepakt en in het nest gelegd (dat was leeg). Later zag ik dat hij weer eten kreeg van z'n vader (vreemd ik dacht dat alleen vrouwtjes voor de jongen zorgden) en toen ik vanmorgen keek was het nest leeg
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 22:38
Verwijderd
Citaat:
Eesje schreef op 07-07-2006 @ 21:19 :
ik had de vogelopvang gebeld.. en die zeiden dat er dan niets meer aan te doen was en dat ik hem gewoon moest laten liggen. Toen heb ik hem met werkhandschoenen opgepakt en in het nest gelegd (dat was leeg). Later zag ik dat hij weer eten kreeg van z'n vader (vreemd ik dacht dat alleen vrouwtjes voor de jongen zorgden) en toen ik vanmorgen keek was het nest leeg
Als hij eten kreeg zal het wel goed gegaan zijn hoor. Bij de meeste vogels voeren beide ouders de jongen, dus het kan best kloppen.
Maar ik denk dat hij gewoon op het punt stond om uit te vliegen en toen even niet meer van de grond af kwam.
Denk dat je je verder geen zorgen hoeft te maken.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2006, 22:12
Chester90
Chester90 is offline
Allebei de ouders voeden de jongen. Het jonkie dat jij op de grond vond heeft waarschinlijk geprobeerd te vliegen. Dat gebeurd wel vaker dat ze dan op de grond vallen. Maar je zegt dat de vader weer voedt dus dat zit wel goed
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten