Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2006, 12:18
J-roenn
J-roenn is offline
wat is de maximum topsnelheid van een gemiddeld paard met wagen ( 1 paard met een gewone wagen ervoor ) ?

is voor een weddenschap met iemand die zei dat toen er nog geen auto's waren er paarden waren die incl wagen sneller dan 50 km/ph konden lopen, maar daar geloof ik geen snars van...

wie kan mij aan het antwoord helpen ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2006, 12:27
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Paarden gaan sowieso maar 50 km/u tops.
Oud 07-07-2006, 12:31
Pierreke
Pierreke is offline
Das toch hetzelfde als dat Wielrenners sneller als 50 in het uur door de bebouwde kom fietsen? Leuke annecdote: ergens vroeg in de vorige eeuw gaf een burgemeester van een dorp waar de Tour doorheen kwam iedere coureur uit de Tour de France een bekeuring omdat ze sneller fietsten als wettelijk was togestaan Ik zou me niet druk maken!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-07-2006 @ 13:27 :
Paarden gaan sowieso maar 50 km/u tops.
renpaarden tegenwoordig tot de 70 hoor. Maar dan hebben we het over zwaar getrainde dieren met zo weinig mogelijk extra gewicht (jockey, zadel). Paard wagen is in volle galop iets van 45 ja.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 13:41
MTpower
MTpower is offline
Als je de wagen voor het paard zet gaat het toch niet zo snel
Oud 07-07-2006, 19:47
Miracle
Miracle is offline
Op paarden zit helaas geen snelheidsmeter, dus ik zou het niet weten.

Wel vraag ik me af hoelang een wagen het volhoud met een paard in gallop op een slechte weg.
Oud 07-07-2006, 20:53
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Miracle schreef op 07-07-2006 @ 20:47 :
Op paarden zit helaas geen snelheidsmeter, dus ik zou het niet weten.
Dat is tegenwoordig geen groot probleem meer hoor. Vrijwel elke portable GPS kan ook snelheid meten (denk aan tomtom en concurrenten, maar ook sommige telefoons met GPS ontvanger). En dat is nog vele malen nauwkeuriger ook als de snelheidsmeter van de gemiddelde auto.
Dus als je gewoon een GPS meeneemt op de wagen, kun je perfect je snelheid aflezen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 01:14
Verwijderd
Citaat:
Ivo schreef op 07-07-2006 @ 21:53 :
Dat is tegenwoordig geen groot probleem meer hoor. Vrijwel elke portable GPS kan ook snelheid meten (denk aan tomtom en concurrenten, maar ook sommige telefoons met GPS ontvanger). En dat is nog vele malen nauwkeuriger ook als de snelheidsmeter van de gemiddelde auto.
Dus als je gewoon een GPS meeneemt op de wagen, kun je perfect je snelheid aflezen.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 08:20
vtxm
vtxm is offline
Ooit had ik een filmpje gezien van een paard en wagen die op de snelweg liepen, bij een verkeersprogramma.

Helaas kan ik er geen foto's meer van vinden maar die gingen wel een stuk of 60 km per uur.
Oud 11-07-2006, 08:25
MarijkeB
MarijkeB is offline
Amsterdam - Zaterdag was het weer zo ver, de kortebaan draverij op Winkel Centrum Boven’ t IJ in Amsterdam. De kortebaan is niet simpelweg driehonderd meter voluit en rechtdoor draven. Er komt veel meer bij kijken. Aantrekkelijk voor het publiek is de snelheid waarmee de paarden en hun pikeurs voorbij komen. De snelste paarden lopen wel tot 55 kilometer per uur met een toptijd van 20 seconden.

Stukje uit de krant, dacht dat het wel toepasselijk was bij dit onderwerp. Dit zijn ingespannen dravers en die gaan rond de 55 kilometer per uur. Paarden kunnen sneller natuurlijk zonder wagen daarom werden brieven met hasst en telegrammen altijd zonder wagen gebracht maar gewoon door een ruiter en paard want dat was sneller.
Oud 12-07-2006, 21:37
200E
200E is offline
Toen er nog geen auto's waren, was er ook geen maximumsnelheid. Met paard en wagen mocht je dus zo hard als je wilde, al was dat in de praktijk niet hard. Een paard kan voor een wagen niet langdurig galopperen, bovendien hadden de meeste paarden daar de bouw niet voor: het waren trekpaarden. In de praktijk kon met paard en wagen gemiddeld dus niet veel harder dan 20 à 25 km/u gereden worden.
Oud 12-07-2006, 21:56
thegoodlife
thegoodlife is offline
Sowieso, wat wil oom agent doen, een boete sturen op basis van de kentekenplaat achterop de wagen? Denk niet dat dat een suc6 zal worden.

En een paard kan echt niet een wagen trekken met meer als 30 kilometer or so per uur, dan moet hij wel een raket onder zich hebben hangen ofzo...
Oud 13-07-2006, 08:32
200E
200E is offline
Ik heb een keer gelezen dat ze ergens nummerborden voor paarden en wagens hebben, dacht dat het in Denemarken is. Ze zijn hier gek genoeg om ook zoiets in te voeren
Oud 14-07-2006, 17:52
Nona
Nona is offline
Hier zijn alleen geen nummerborden, noch heb je kilometertellers voor deze wagens. Flitsen heeft geen zin en als ze je tegenkomen kunnen ze je heus wel pakken op gevaarlijk rijgedrag, want dit is natuurlijk levensgevaarlijk.
Oud 16-07-2006, 07:49
vtxm
vtxm is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 14-07-2006 @ 18:52 :
Hier zijn alleen geen nummerborden, noch heb je kilometertellers voor deze wagens. Flitsen heeft geen zin en als ze je tegenkomen kunnen ze je heus wel pakken op gevaarlijk rijgedrag, want dit is natuurlijk levensgevaarlijk.
Ja, dat wel en als hij op de snelweg gaat lopen, zo grappig om te zien.
Reageren

Regels voor berichten