Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2006, 16:55
Expose Yourself
Expose Yourself is offline
Hoi,

Ik wil over iets meer dan een week, laten we zeggen een dag of 8, 9, met 5 vrienden naar Tsjechië, waar ik ongeveer anderhalve week blijf.

Ik ben op zoek naar mensen die me tips kunnen geven betreffende bezienswaardigheden, musea, goeie clubs of kroegen, cultureel verantwoorde activiteiten etcetera. Aangezien we op de bonnefooi gaan, zouden tips betreffende jeugdherbergen met een goede prijs / kwaliteitverhouding ook meer dan welkom zijn.

Tevens nog een vraagje betreffende de reis erheen.. het plan was om met de trein te gaan, kan iemand me uitleggen wat de beste optie is? We kwamen zelf op het idee om per 5 personen (meer kan niet) een interrailkaartje te kopen, dat zou dan bijna 500 euro kosten voor 5 retourkaartjes (100 euro per persoon). De zesde persoon koopt dan apart een retourkaartje voor 150 euro, en krijgt van de rest een deel vergoed. De reis duurt een uur of 11 op z'n snelst, met een overstap in Berlijn als ik me niet vergis. Weet iemand of het eventueel nog goedkoper kan, en wat eveneens op de korte termijn geregeld kan worden?
Advertentie
Oud 12-07-2006, 17:20
hasseltboy
hasseltboy is offline
Graf van Kafka
Oud 12-07-2006, 17:33
Hawahaai
Hawahaai is offline
Over het reizen per trein weet ik niks, maar voor bezienswaardigheden kun je misschien even in dit topic kijken.
Wil je alleen in en om Praag blijven, of wil je ook nog naar andere plaatsen?
Oud 14-07-2006, 10:47
Verwijderd
Mijn vriendin en ik verbleven in het ABC Hostel voor 10 euro per persoon per nacht. Ze hadden er verschillende kamers met een verschillend aantal bedden, en het lag op loopafstand van het hoofdtreinstation en alle bezienswaardigheden. Je kunt in Praag naar het VVV-kantoor gaan, daar krijg je een plattegrond en zij kunnen je alles vertellen wat je wil weten.

Het adres van het hostel is:
Politickych veznu 21, Prague1
Tel: 00420 603548765 / 00420 731062021
Email: abchostel@abchostel.com

Maar je kunt ook gewoon op het station om je heen kijken, daar staan een aantal mensen die je naar hostels toe brengen.

Succes.
Oud 15-07-2006, 22:57
Nona
Nona is offline
In Praag is bijna alles mooi. Volgens mijn moeder is de joodse begraafplaats niets en volgens mij zijn de burcht en de bibliotheek van het strahov klooster erg mooi. Ga gewoon rondlopen en je komt genoeg tegen.

Verder staat zuid bohemen bekend als de kastelenstreek. Hluboka is erg mooi en zeker de moeite waard (alleen wel betalen voor alles en geen foto's binnen). Tábor is een mooie stad met leuke bezienswaardigheden, allemaal op loopafstand, en een vriendelijke jongen bij de toeristeninfo.

Vraag gewoon eens om folders van de omgeving bij informatiepunten, dan kun je zo anderhalve week vullen.

Over herbergen e.d. weet ik niets, wij waren met de auto en hadden een huisje gehuurd.
Oud 16-07-2006, 18:03
Ivo
Ivo is offline
De gouden tip (deze tip kan op zo'n reis enkele honderden euro's waard zijn): Boek kaartjes via de Deutsche Bahn, en boek minstens een week van te voren (i.v.m. kortingen oplopend tot 50%). Voor een kaartje naar een bestemming in Duitsland voor 3 personen wilde de NS me afgelopen week ongeveer 2,5 keer zoveel rekenen als de DB. Voor dat prijsverschil heb ik dus zelf maar even snel een creditcard aangevraagd zodat ik via de website van de DB kaartjes kon kopen. Ook is de treinplanner van de DB (ook in het engels) veel beter als van de NS.
Oud 16-07-2006, 22:29
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 15-07-2006 @ 23:57 :
In Praag is bijna alles mooi. Volgens mijn moeder is de joodse begraafplaats niets en volgens mij zijn de burcht en de bibliotheek van het strahov klooster erg mooi. Ga gewoon rondlopen en je komt genoeg tegen.
Ik vond de Joodse Buurt ook zeker wel de moeite waard, maar je moet er wel van houden om het verhaal achter de voorwerpen en gebouwen en de begraafplaats te weten te komen. Het is maar net welke insteek je zelf hebt. De burcht en het Strahov klooster vond ik ook erg leuk.
Oud 17-07-2006, 02:08
Expose Yourself
Citaat:
Ivo schreef op 16-07-2006 @ 19:03 :
De gouden tip (deze tip kan op zo'n reis enkele honderden euro's waard zijn): Boek kaartjes via de Deutsche Bahn, en boek minstens een week van te voren (i.v.m. kortingen oplopend tot 50%). Voor een kaartje naar een bestemming in Duitsland voor 3 personen wilde de NS me afgelopen week ongeveer 2,5 keer zoveel rekenen als de DB. Voor dat prijsverschil heb ik dus zelf maar even snel een creditcard aangevraagd zodat ik via de website van de DB kaartjes kon kopen. Ook is de treinplanner van de DB (ook in het engels) veel beter als van de NS.
We gaan met 5 mensen, vooraf hadden we ingecalculeerd dat we met z'n vijven 500 euro kwijt zouden zijn voor een retour, 100 euro p.p dus. We boekten het vrijdagavond op Amsterdam CS, en we waren extreem last minute, dus kostte het ineens 720 euro ipv. 500 euro, maar goed.. 40 euro extra per persoon of geen vakantie, de keus was duidelijk. Toch maar betaald dus hehe. Alsnog is het niet echt duur vind ik.

@ de rest: Bedankt voor de tips
Oud 17-07-2006, 16:28
Expose Yourself
Heeft iemand trouwens enig idee of er een limiet zit aan de hoeveelheid sigaretten die je mee terug naar Nederland mag nemen?
Oud 17-07-2006, 17:02
Nona
Nona is offline
Citaat:
Expose Yourself schreef op 17-07-2006 @ 17:28 :
Heeft iemand trouwens enig idee of er een limiet zit aan de hoeveelheid sigaretten die je mee terug naar Nederland mag nemen?
Een slof per persoon.

Ook per persoon die niet rookt dus.
Oud 17-07-2006, 17:22
Expose Yourself
Citaat:
Kruimel schreef op 17-07-2006 @ 18:02 :
Een slof per persoon.

Ook per persoon die niet rookt dus.
Hehe dacht ik al, normale EU-regels dus. Toch bedankt

Wel een goed idee om m'n vrienden die niet roken ook even te vragen om een slof mee te nemen. Wat zou 't daar kosten, eurootje of 15 voor een slof?

EDIT: Als er iemand nog tips heeft met betrekking tot een goed en volledig reisgidsje (met veel handige adressen, tips m.b.t. bezienswaardigheden, herbergjes, maar ook basic Tsjechische zinnetjes) heeft, gaarne.
Oud 19-07-2006, 17:52
zoef de haas
zoef de haas is offline
Therezin-stad is ook ontzetend mooi en indrukwekkend
Het is een oud doorvoerkamp en er is nog best veel intakt. En ze geven ook rondleidingen in het Nederlands.
Ook zeker de moeite waard
En voor reisgids de lonely planet ofzo
Oud 20-07-2006, 15:43
Expose Yourself
Ik heb gewoon een ANWB reisgidsje gekocht, staat het meeste wat ik nodig heb wel in, goed genoeg.

Theresienstadt zat ik zelf ook te overwegen, lijkt me best interessant, eens kijken of (enkele van) m'n buddies daar ook voor in zijn. Toch bedankt voor de tip

Weet iemand hoe het zit met rokerstreinen trouwens? Op de NS-site lees ik dit:

Roken is in binnenlandse en internationale treinen niet toegestaan, met inbegrip van coupés, balkons, toiletten, conducteurruimtes en machinistencabines.

Maar op één van de vier reserveringskaartjes (die voor de trein Amsterdam Centraal - Berlijn Hauptbahnhof) staat 'roken' ipv. 'niet roken'. Hoe werkt dit, mag je overal in de trein naar hartelust roken of zijn er een aantal coupé's waar je in kunt zitten om even een sigaretje te roken?

Laatst gewijzigd op 20-07-2006 om 15:45.
Oud 20-07-2006, 22:29
Shadina
Shadina is offline
Ik snap niet dat iedereen Praag altijd zo mooi vindt. Ik vond er geen hol aan. Was misschien wel 1 van de lelijkste steden die ik heb gezien.
Oud 27-07-2006, 08:11
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Shadina schreef op 20-07-2006 @ 23:29 :
Ik snap niet dat iedereen Praag altijd zo mooi vindt. Ik vond er geen hol aan. Was misschien wel 1 van de lelijkste steden die ik heb gezien.
Waarom?
Oud 27-07-2006, 09:56
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 27-07-2006 @ 09:11 :
Waarom?
Alleen de mensen al. Ik ben daar geeneen vriendelijke of vrolijke Tsjech tegengekomen. Allemaal chago en niet behulpzaam. Verder de stad zelf ook, afgezien van een paar vrolijk gekleurde gebouwtjes is de rest vervallen en grauw. Ik heb er niets gezien waarvan ik dacht:
Oud 27-07-2006, 17:46
kalinho
kalinho is offline
Qua discotheken heb je daar iets, daar was ik vorige x en dat was wel vet, dat heette The Blue..... en dannog iets
Oud 29-07-2006, 02:29
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Shadina schreef op 27-07-2006 @ 10:56 :
Alleen de mensen al. Ik ben daar geeneen vriendelijke of vrolijke Tsjech tegengekomen. Allemaal chago en niet behulpzaam. Verder de stad zelf ook, afgezien van een paar vrolijk gekleurde gebouwtjes is de rest vervallen en grauw. Ik heb er niets gezien waarvan ik dacht:
o, vervallen en grauwe gebouwen en straten vind ik juist wel haar charme hebben.
Ik ga in ieder geval aankomende week boeken (retour Praag vijftig euro ), misschien kom ik er nog op terug.
Oud 02-08-2006, 13:27
REIE
REIE is offline
Citaat:
Elpida schreef op 14-07-2006 @ 11:47 :
Mijn vriendin en ik verbleven in het ABC Hostel voor 10 euro per persoon per nacht. Ze hadden er verschillende kamers met een verschillend aantal bedden, en het lag op loopafstand van het hoofdtreinstation en alle bezienswaardigheden. Je kunt in Praag naar het VVV-kantoor gaan, daar krijg je een plattegrond en zij kunnen je alles vertellen wat je wil weten.

Het adres van het hostel is:
Politickych veznu 21, Prague1
Tel: 00420 603548765 / 00420 731062021
Email: abchostel@abchostel.com

Maar je kunt ook gewoon op het station om je heen kijken, daar staan een aantal mensen die je naar hostels toe brengen.

Succes.
Hostels yuck, moet je veel te vroeg opstaan. In Troja, in het noorden van Praag, heb je veel campings, die dag en nacht per tram bereikbaar zijn. Tevens zijn er campings aan de Vltava, iets ten zuiden van het centrum.
Oud 05-08-2006, 17:55
Severus
Severus is offline
Vraagje: ik vind Praag ook een zeer aantrekkelijke bestemming voor vakantie, maar aangezien ik geen Tsjechisch spreek, vraag ik me af hoe goed de mensen daar Engels en of Duits (Engels heeft bij mij een sterke voorkeur) spreken? Ik wil me daar wel enigszins kunnen gaan redden, zeker omdat ik meestal alleen reis.
Oud 05-08-2006, 19:22
Verwijderd
Volgens mij spreken ze daar naast Tsjechisch vooral Duits, en beetje Engels
Oud 08-08-2006, 11:42
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef op 02-08-2006 @ 14:27 :
Hostels yuck, moet je veel te vroeg opstaan. In Troja, in het noorden van Praag, heb je veel campings, die dag en nacht per tram bereikbaar zijn. Tevens zijn er campings aan de Vltava, iets ten zuiden van het centrum.
Dit hostel was harstikke leeg. We hadden een kamer voor onszelf, de badkamer was ook altijd vrij
Oud 09-08-2006, 23:52
zoef de haas
zoef de haas is offline
Citaat:
Severus schreef op 05-08-2006 @ 18:55 :
Vraagje: ik vind Praag ook een zeer aantrekkelijke bestemming voor vakantie, maar aangezien ik geen Tsjechisch spreek, vraag ik me af hoe goed de mensen daar Engels en of Duits (Engels heeft bij mij een sterke voorkeur) spreken? Ik wil me daar wel enigszins kunnen gaan redden, zeker omdat ik meestal alleen reis.
De jongeren spreken overweged meer Engels als Duits.
30-ers 40-ers spreken meer Duits.
En bij mensen ouder dan 50 hoef je het niet te proberen want die spreken toch niet veel meer als alleen Tsjechisch.
De meeste hostels in Praag worden gerund door mensen die bijna allemaal in ieder geval redelijk Engels spreken.
Oud 11-08-2006, 08:54
Mori
Mori is offline
Citaat:
Severus schreef op 05-08-2006 @ 18:55 :
In Praag spreken de meesten wel Engels, Duits ook wel, maar een stuk minder. Bij bijv. het kopen van een kaartje op een metrostation kun je er ook nog tegenkomen die geen van beiden spreken en wordt het handen en voetenwerk
Oud 21-08-2006, 13:21
Noddy
Noddy is offline
Ik vond de mensen daar ook niet erg vrolijk, daarbij hinh er ook een knoflooklucht om bijna elke Tsjech heen. Verder heb ik me er niet echt aan gestoord of zo.
Ik vind de metro alleen al super. Lekker goedkoop en ook wel lachwekkend.

En verder, eigenlijk is alles daar wel heel leuk!!
Oud 30-09-2006, 15:09
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ik was met een vriendin 6 dagen in Praag (erheen gevlogen, halleluyah!), geslapen in een hostel (Welcome Hostel-Dejvice, Zikova 13, welcome@bed.cz), 24 uur/dag geopend. Prima! 11 eoro per nacht (2-persoonskamer, gedeelde badkamer). En 1 minuut lopen naar een metrostation!

Tips:
- Het is wel aan te raden om een openbaar vervoersticket voor meerdere dagen te kopen, scheelt heel veel geld. Vergeet alleen niet het ticket af te stempelen, wij kregen een vette boete
- Ik vond het Mucha-museum heel erg de moeite waard, je kon er ook heel veel mooie grote posters van zijn werk kopen.
- Waterfietsen op de Moldau, klinkt cheesy, maar is echt heel leuk!
- Elke avond worden er internationale films getoond op het eiland Strelecky ostrov in een openluchtbios, kost bijna niks!
- Laterna Magika, theater, redelijk duur, maar wel de moeite waard www.laterna.cz

Praag gidsen:
- Praag inside out, heel mooi boekje, inclusief goede kaarten
- Praag capitool compact, uitgebreider, heel duidelijk

Ik vond Praag echt een heel mooie stad. Toen wij er waren was het er helaas iets van 35 graden, en dat konden we niet echt aan.. Dus we hebben zelfs niet eens de Praagse burcht gezien, we hebben vooral rustig aangedaan en 'sfeer geproeft'.
Oud 04-10-2006, 20:36
drukknoopje
drukknoopje is offline
heb niet gelezen verder, maar wat ik mooi vond:

praag natuurlijk
Térezin (concentratiekamp van de 2e wereldoorlog, in originele staat zeg maar, je kunt alles heel goed zien en je mag overal in en aanzitten)
Cesky Krumlov (mooi dorpje!)
en verder raad ik aan om niet teveel in praag te blijven maar het binnenland in te gaan, super goedkoop (goed uit eten met z'n vieren voor 15 euro totaal incl drinken) en heel erg leuk om te zien. Zo stel ik me nederland 50 jaar geleden voor.
Oud 24-10-2006, 15:56
anneke178
anneke178 is offline
Térezin is inderdaad super mooi! het is geen vernietingskamp zoals auswitz maar zéker indrukwekkend..

Mocht je toevallig naar het 'gouden straatje' willen, pak dan níet de één euro route! Helaas had ik vrienden die het allemaal niet zo leuk vonden en kregen we niet veel meer te zien dan de souvenirswinkels.
Oud 24-10-2006, 15:58
anneke178
anneke178 is offline
oh en een boekje met standaardzinnen in het tsjechisch is niet verkeerd; veel mensen kunnen slecht engels. Sommige kunnen wel aardig duits maar met een raar en moeilijk te volgen accent.
Oud 30-10-2006, 14:47
Footprint
Footprint is offline
Citaat:
drukknoopje schreef op 04-10-2006 @ 21:36 :
Cesky Krumlov (mooi dorpje!)
en verder raad ik aan om niet teveel in praag te blijven maar het binnenland in te gaan, super goedkoop
precies dit, Cesky krumlov is Zwaar de moeite waard

Regels voor berichten