Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2006, 16:09
Zooibanaan
Avatar van Zooibanaan
Zooibanaan is offline
Begin van iets wat ook ooit, maar waarschijnlijk nooit, ga afmaken.

Reacties zouden fijn zijn


Op de dag dat mijn vader mij op aarde zette was hij al vijf lange dagen bezig geweest met creëren en kijken en nog meer creëren en weer kijken en zien dat het goed was, en goed was het altijd, want mijn vader hield er van om alles in één keer goed te doen.

Al vijf lange dagen was hij bezig en hij had er goed aan gedaan, nee mijn vader was niet dom, om al op de eerste dag een scheiding te maken tussen het licht en het duister en zodoende de dagen te creëren, alsmede de lengte daarvan. Had hij dit niet gedaan dan zouden zijn werkdagen verdomd lang geweest kunnen zijn. Over veel dingen dacht hij goed na; over het maken van de zeeën en het land; over de uitgebreide flora en fauna, die hij ook wel het groene kruid en het kruipend gedierte noemde; over de vogels en de vissen, de maan en de sterren, de zon. Hij leverde een vrij uitzonderlijke prestatie, het lukt niet iedereen om in minder dan een week een geheel goed functionerend eco-systeem te creëren ter grote van een kleine planeet. Om hier vervolgens een immens aantal aan verschillende diersoorten op te plaatsen die dan ook nog eens, met z'n allen, in een perfect evenwicht leven, is een klein wonder opzich. Ja, mijn vader dacht goed na over de dingen, maar dat wat hij op zijn zesde werkdag op de aarde zette vervult mij nog steeds met vragen en twijfels.

Hij besloot mij te creëren. Dat was helemaal niet erg geweest als hij met niet de plicht, of eerder de drang en het verlangen, had gegeven om de aarde aan mij te onderwerpen. Ik kreeg de heerschappij over het groene kruid en het kruipend gedierte, over de vogels en de vissen. Dit was niet iets waar ik zelf voor gekozen had, mijn vader besloot het en zo was het; het licht werd de dag genoemd, het duister de nacht; het kruipend gedierte bestond, evenals het groene kruid; en ik, ik kreeg de heerschappij over dat alles. En mijn vader? Die zag dat het goed was en het was al zo. Klaar.

De dag nadat mijn vader mij op aarde had gezet deed hij niks. Hij staarde glazig voor zich uit en leek mij niet te horen of te zien, ook als ik hem vroeg over mijn heerschappij, wat het inhield of als ik simpelweg om wat aandacht vroeg. De hele dag stond hij daar maar, te kijken naar zijn creatie's en ik las iets in zijn ogen wat ik pas veel later zou begrijpen. Toen de duisternis viel ging ik slapen. In mijn slaap zag ik telkens die blik van mijn vader en dat vervulde me, zoals alles in de tijd dat ik nog maar één dag op aarde was, met vele vragen. Toen ik de volgende dag wakker werd was mijn vader verdwenen.

Ik voelde het meteen want er was een leegte in mijn borst die daar niet hoorde. Een tijd lang heb ik om hem geroepen, maar er kwam nooit een antwoord. De dagen verstreken en de leegte in mijn borst werd groter en groter. Op een dag, toen mijn borst geheel leeg voelde en het gevoel mijn hoofd dreigde over te nemen, besloot ik hem te gaan zoeken. Ik had geen idee waar ik moest beginnen en of mijn vader nog wel ergens te vinden was, maar de drang hem te zoeken was te groot en met alleen al de gedachte aan mijn tocht vervaagde het gevoel van leegte een beetje.

Ik stond op, zocht alles wat ik nodig had op mijn reis, wat niet veel was, en ging op pad, op zoek naar mijn verdwenen vader.

Mijn naam is Adam, dit is mijn verhaal.
__________________
*het is een baardje*

Laatst gewijzigd op 29-07-2006 om 16:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2006, 16:37
Verwijderd
Adam is niet de zoon van God, en creaties schrijf je zonder apostrof.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 16:37
Zooibanaan
Avatar van Zooibanaan
Zooibanaan is offline
thanks, wie is adam dan?

En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.


schepper kun je in mijn verhaal als vader zien

én! Dit ÍS niet de genisis, dit is mijn versie ervan, wat ik fijn zou vinden om te lezen, en de manier waarop het verder gaat heeft ook weinig meer met het christendom of de bijbel te maken.

het is mijn "alternate bible"

en spelfoutjes? dat kan altijd gebeuren, ik lees literatuur waar soms spelfouten in staan, so what...
__________________
*het is een baardje*

Laatst gewijzigd op 29-07-2006 om 18:17.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 16:38
Verwijderd
Maak het af, ik vind het heel leuk om te lezen. Mooi geschreven. Leuke woordkeuze.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Katje schreef op 29-07-2006 @ 17:37 :
Adam is niet de zoon van God, en creaties schrijf je zonder apostrof.
Volgens mij is dit zijn verhaal, en niet het verhaal uit de Bijbel. Zodoende denk ik dat hij het recht heeft om zelf te bepalen of Adam de zoon van God is in zijn verhaal of niet.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 16:42
Verwijderd
Citaat:
nivea schreef op 29-07-2006 @ 17:39 :
Volgens mij is dit zijn verhaal, en niet het verhaal uit de Bijbel. Zodoende denk ik dat hij het recht heeft om zelf te bepalen of Adam de zoon van God is in zijn verhaal of niet.
Ga een ban aanvragen |-(
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Katje schreef op 29-07-2006 @ 17:42 :
Ga een ban aanvragen |-(
Jeetje doe eens niet zo agressief.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 16:47
Zooibanaan
Avatar van Zooibanaan
Zooibanaan is offline
Misschien dat ik hiermee religieuze mensen heb gekwetst... !? bezoek het seksualiteit-trekken en pijpen forum eens om eens gekwetst te worden
__________________
*het is een baardje*
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 16:47
Verwijderd
Citaat:
nivea schreef op 29-07-2006 @ 17:46 :
Jeetje doe eens niet zo agressief.
Ik vond je reactie een beetje uit de hoogte laten we het topic niet verder vervuilen, je hebt gelijk, hij mag zelf bepalen wie wiens vader is etc., ik wilde alleen een eventueel misverstand uit de wereld helpen.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 16:49
Zooibanaan
Avatar van Zooibanaan
Zooibanaan is offline
Citaat:
Katje schreef op 29-07-2006 @ 17:47 :
Ik vond je reactie een beetje uit de hoogte laten we het topic niet verder vervuilen, je hebt gelijk, hij mag zelf bepalen wie wiens vader is etc., ik wilde alleen een eventueel misverstand uit de wereld helpen.
K! Deal
__________________
*het is een baardje*
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 20:36
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Genisis is met twee e's. genesis. genetisch. oorsprong. afkomst.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 20:40
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Hoe loopt het af met adam? wat vind hij uiteindelijk?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 23:33
Zooibanaan
Avatar van Zooibanaan
Zooibanaan is offline
Citaat:
botervleug schreef op 30-07-2006 @ 21:36 :
Genisis is met twee e's. genesis. genetisch. oorsprong. afkomst.
ay, das een misser

en hoe het afloopt, ik heb een heel verhaal in mijn hoofd, erg lang, zal zien of ik en keer een soort samenvatting kan posten
__________________
*het is een baardje*
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 18:42
Antoni
Avatar van Antoni
Antoni is offline
Leuk idee waar je veel mee kan! Als je al te veel van de Bijbel afwijkt kan het echt goed worden. Ik kan niet echt een goed oordeel vellen over dit stuk. De schrijfstijl is vrij neutraal, maar dat hoeft niet erg te zijn. Jammer dat je zo snel gaat trouwens. Ik had wel meer willen lezen over het scheppen zelf en de relatie met God. Maar misschien komt dat nog! Het idee is in ieder geval al leuk.
__________________
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, verblijf ik. | http://garibaldi.web-log.nl/
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 22:53
Zooibanaan
Avatar van Zooibanaan
Zooibanaan is offline
Ok hier een korte samenvatting van mijn idee, tot nu toe:

Adam gaat op zoek naar zijn vader. Hij komt er achter dat de natuur(Gaia) een hogere kracht is dan God en dat God helemaal niet het recht had om de mens te scheppen. Daarom is God gevangen genomen. De enige manier om hem te bevrijden is door de natuur te doden. Dat kan hij niet in z'n eentje, maar gelukkig heeft hij het eeuwige leven.

Eva wordt geboren uit de borst van Adam, wat een bloederig tafreel is. Het is eerst een foetus die Adam meedraagt in zijn armen, maar na een tijdje wordt ze te zwaar en gaat zelf lopen, enz enz enz, daar is Eva.

Samen brengen ze de mensheid op aarde. Nog steeds met in hun achterhoofd om God, hun vader, te bevrijden. De mensheid zal uiteindelijk uitgroeien tot een plaag die zich over de hele aarde verspreid. Adam en Eva zijn nog steeds in leven en lopen rond op aarde om te zien of het goed gaat enzo.

De Natuur probeert de mensheid wel te verdrijven d.m.v. natuurrampen, maar tevergeefs. Uiteindelijk wordt de natuur vernietigd (milieuvervuiling, jajaja) en bevrijden Adam en Eva hun vader.


Het is nog een beetje ruw allemaal en er moet nog veel meer detail en andere gebeurtenissen in komen. Bepaalde aspekten uit de bijbel, de zondvloed ofzo, weet ik nog niet. Maar dit is een beetje het idee.

Het idee dat Adam en Eva vanaf het begin van de schepping leven om de natuur te doden. Zoiets.
__________________
*het is een baardje*
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 09:08
Antoni
Avatar van Antoni
Antoni is offline
Het doet me een beetje denken aan de gnostische scheppingsmythe. Die mythe vertelt over een oppergod die werkelijk perfect en onkwetsbaar is (de God uit het Nieuwe Testament) en een lagere God die jaloers en kwaad is (de God uit het Oude Testament).

De hoogste God schiep allereerst uit eenzaamheid Sophia, wijsheid, welke later door de door mannen beheerste kerk vanzelfsprekend mannelijk gemaakt werd en de naam Heilige Geest kreeg. Sophia schiep de Demiurg, de lagere God, buiten het weten van de hoge God om (dat dacht zij althans). Zij verstopte hem ver van God vandaan.

De Demiurg schiep samen met Sophia de mens, eerst als puur spiritueel wezen, maar omdat hij zo geen controle over ons had schiep de Demiurg materie om ons te kunnen vangen en beperken. Sophia gaf onze lichamen leven, zoals in de Bijbel beschreven staat dat God's Geest of Adem (Sophia dus) ons een geest gaf.

De gnostiek beschouwt de mens als een dubbel wezen: een aards lichaam met psyche, én een geestelijke ziel met goddelijke vonk, geboren met het verlangen terug te keren naar eenheid.

Misschien kan je er niks mee, maar het deed me er zo maar aan denken.
__________________
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, verblijf ik. | http://garibaldi.web-log.nl/
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 11:42
Zooibanaan
Avatar van Zooibanaan
Zooibanaan is offline
Hej, das best cool, ga ik wel gebruiken denk ik. Dankje
__________________
*het is een baardje*
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 13:33
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
O, ik vind het leuk! Dit idee had ik zelf ook wel willen hebben. Maar dan had ik er wel liets heel anders van gemaakt

Citaat:
Al vijf lange dagen was hij bezig en hij had er goed aan gedaan, nee mijn vader was niet dom, om al op de eerste dag een scheiding te maken tussen het licht en het duister en zodoende de dagen te creëren, alsmede de lengte daarvan.
Die nee vind ik daar ietwat verloren staan.

Citaat:
Dat was helemaal niet erg geweest als hij met niet de plicht,
met-> me
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59.