Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2006, 18:31
sten-vvv
sten-vvv is offline
hallo,

het duurt nog eventje (1jaar) en dan moet ik al bepalen wat ik wil gaan studeren. Ik ben er al bijna zeker van dat ik Technische Natuurkunde aan de Universiteit van Eindhoven ga doen.
Zijn er mensen die deze opleiding (evt. in Evh) volgen? en wat vinden jullie van deze opleiding?

bedankt
Oud 29-07-2006, 18:56
Verwijderd
Daarvoor moet je bij Mephostophilis zijn. Je moet sowieso ook Delft en Twente bekijken als je TN overweegt!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 19:18
Verwijderd
Inderdaad, zoals Snees al zegt zou ik zeker ook in Twente en Delft gaan kijken.

Waarom kies je ervoor om naar Eindhoven te gaan? Heb je daar specifieke redenen voor?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 20:48
sten-vvv
sten-vvv is offline
Ik woon in Venlo en Eindhoven in het dichtst bij.
Dan zou ik elke dag naar huis kunnen (20min met trein) en dan hoef ik niet op kamers.

Maar ik zal ook de andere universiteiten gaan bezoeken...

Hoop dat Mephostophilis nog reageert dan

bedankt

Laatst gewijzigd op 29-07-2006 om 21:07.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 21:09
sten-vvv
sten-vvv is offline
En waarom Twente en Delft eigenlijk?

Zijn die beter dan Eindhoven?
Oud 29-07-2006, 21:16
Verwijderd
Ik weet niet of ze beter zijn, maar wel anders. Delft is bijvoorbeeld wél een studentenstad (Eindhoven en Twente zijn dat helemaal niet). De sfeer is overal anders. Ik zou afstand geen rol laten spelen, als het goed is ga je na een tijdje toch uit huis. Als je ver weg woont kan je vaak snel aan een kamer komen (zijn allemaal regelingen voor).
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 21:23
Verwijderd
Citaat:
sten-vvv schreef op 29-07-2006 @ 22:09 :
En waarom Twente en Delft eigenlijk?

Zijn die beter dan Eindhoven?
Er is waarschijnlijk geen `beter ´, ze hebben waarschijnlijk allen het accent ergens anders liggen. Ik vond (toen ik dacht dat deze studie het helemaal was voor mij) het heel fijn dat je in Delft al in het eerste jaar begint met je minor, dat je je blikveld verbreed en ik vond het gebouw mooi en de sfeer gezellig daar .

Maargoed, in Eindhoven ben ik alleen op het universiteitsterein geweest en dat vond ik verschrikkelijk dood en vooral lelijk. Daarnaast nooit iets uitgezocht over Twente en Enschede, omdat het uiteindelijk toch afgevallen is.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 21:36
Joyceb
Joyceb is offline
Enschede heeft voor sommige mensen het voordeel dat het een campus is, gelegen in een bos met veel ruimte en sport mogelijkheden. Ook is het volgens mij redelijk makkelijk daar een kamer te vinden.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 22:19
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 29-07-2006 @ 22:23 :
Er is waarschijnlijk geen `beter ´, ze hebben waarschijnlijk allen het accent ergens anders liggen. Ik vond (toen ik dacht dat deze studie het helemaal was voor mij) het heel fijn dat je in Delft al in het eerste jaar begint met je minor, dat je je blikveld verbreed en ik vond het gebouw mooi en de sfeer gezellig daar .

Maargoed, in Eindhoven ben ik alleen op het universiteitsterein geweest en dat vond ik verschrikkelijk dood en vooral lelijk. Daarnaast nooit iets uitgezocht over Twente en Enschede, omdat het uiteindelijk toch afgevallen is.
Je vond het TN gebouw mooi?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 22:30
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 29-07-2006 @ 23:19 :
Je vond het TN gebouw mooi?
Ja . Tenminste, ik voelde mij er thuis, en dan wordt het bijna automatisch mooi. Ookal is het spuuglelijk en grijs (stiekem).
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 01:41
Verwijderd
Ik studeer inderdaad TN aan de TU/e (ga nu naar het vierde jaar) en dat bevalt me prima. Hoe het zich verhoudt tot Delft en Twente zou ik je niet kunnen vertellen. Maar het kan haast niet dat die beter zijn, aangezien de studievereniging van de natuurkundefaculteit op de TU/e meer dan 100 verschillende bieren aanbiedt in de bar. Verder zal het gebouw in Delft inderdaad wel mooier zijn, N-laag (op de TU/e) is zo ongeveer het lelijkste gebouw dat ik ooit heb gezien.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 10:20
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-07-2006 @ 02:41 :
Maar het kan haast niet dat die beter zijn, aangezien de studievereniging van de natuurkundefaculteit op de TU/e meer dan 100 verschillende bieren aanbiedt in de bar.
Alsoft dát het belangrijkste is
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 11:57
sten-vvv
sten-vvv is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-07-2006 @ 02:41 :
Ik studeer inderdaad TN aan de TU/e (ga nu naar het vierde jaar) en dat bevalt me prima. Hoe het zich verhoudt tot Delft en Twente zou ik je niet kunnen vertellen. Maar het kan haast niet dat die beter zijn, aangezien de studievereniging van de natuurkundefaculteit op de TU/e meer dan 100 verschillende bieren aanbiedt in de bar. Verder zal het gebouw in Delft inderdaad wel mooier zijn, N-laag (op de TU/e) is zo ongeveer het lelijkste gebouw dat ik ooit heb gezien.
En wat wil je na deze studie gaan doen, als je je diploma hebt?
Ik zou graag NA leraar willen worden in het voortgezet onderwijs, ben je dit meteen na deze 5 jarige studie of moet je dan nog een opleiding volgen?
Oud 30-07-2006, 12:00
Verwijderd
Citaat:
sten-vvv schreef op 30-07-2006 @ 12:57 :
Ik zou graag NA leraar willen worden in het voortgezet onderwijs, ben je dit meteen na deze 5 jarige studie of moet je dan nog een opleiding volgen?
Volgens mij is het je bachelor en dan 2 jaar master, 1 jaar verdiepend (met didactiek vakken etc) en dan 1 jaar stages enzo.

Als je Na leraar kan worden kan je ook naar Delft gaan en daar al tijdens je bachelor ermee beginnen, je kan daar de minor Educatie volgen. Dat betekent dat je na je bacehlor nog maar een half jaar moet geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 12:16
Verwijderd
Citaat:
In delft kan je de master science education & communication volgen. Deze leid je op tot een eerstegraad leraar. http://www.sec.msc.tudelft.nl/live/p...95199a&lang=en
voor meer info
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 00:20
Verwijderd
Citaat:
Ik wil gaan promoveren.
Citaat:
Nee, de pedagogische Khmer heeft ervoor gezord dat dat niet genoeg is. Er is geloof ik wel een programma voor op de TU/e, maar daar weet ik verder niets van.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 00:40
JaJ
JaJ is offline
Hoewel ik Mephostophilis nog steeds niet in levende lijve heb mogen aanschouwen, studeer ik ook technische natuurkunde in Eindhoven. Ik heb net mijn eerste jaar afgerond (jeuj!) en heb ook een beetje geholpen bij de voorlichting naar het VWO toe. Ikzelf vond de studie heel fijn, maar dat is voor een groot deel ook persoonlijk natuurlijk. Zowel het vak en de uitdaging als de mensen en de sfeer liggen mij daar uitstekend. Minstens twee van mijn studievrienden komen geloof ik uit Venlo en treinen iedere dag op en neer, ze vinden dat goed te doen. Wat de kwaliteit van de studie betreft heb ik tijdens de voorlichting nooit iets substantieels kunnen vinden. Eindhoven schijnt wat nauwerie betrekkingen te hebben met de industrie, en zou daarom toepassingsgerichter zijn. Meestal worden er daarna aangedragen dat het verenigingsleven in Eindhoven nogal mager is. In Delft wordt er van je verwacht dat je bij een studentenvereniging gaat, in Eindhoven is dat inderdaad niet het geval. De sterk ontwikkelde studieverenigingen maken dat weer ruimschoots goed, echter, Mephostophilis had het daar geloof ik ook al over.
Volgend jaar zijn er weer maandelijks voorlichtingsdagen op de TU/e, ook bij natuurkunde. Je kunt je daar ook opgeven voor meeloopdagen. Als je wil kan ik je ook wel het mailadres van de coordinator van de meeloopdagen geven, en je mag ook gerust met mij meelopen, hoewel ik een tweedejaars ben nu. In de laatste twee gevallen pm je me maar. De voorlichting volgen is wel aan te raden, ik heb een hoop positieve reacties gehad van de mensen die vorig jaar meeliepen. Ik raad je echter ook aan om voor de zekerheid nog tenminste één andere stad te bezoeken, dat is meteen ook goed voor de studiekeuzebegeleiding bij jou op school.
Oud 31-07-2006, 11:14
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 31-07-2006 @ 01:40 :
Hoewel ik Mephostophilis nog steeds niet in levende lijve heb mogen aanschouwen,
Je hebt me vast wel eens gezien.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 11:31
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-07-2006 @ 12:14 :
Je hebt me vast wel eens gezien.
Als je niet net als Ramon, mijn intropapa, bijzondere onderwerpen voor de 3e keer hebt gemaakt dit jaar, niet volgens mij.
Oud 31-07-2006, 13:46
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 31-07-2006 @ 01:40 :
Meestal worden er daarna aangedragen dat het verenigingsleven in Eindhoven nogal mager is. In Delft wordt er van je verwacht dat je bij een studentenvereniging gaat, in Eindhoven is dat inderdaad niet het geval.
Ik vind dit een beetje raar klinken? Misschien ligt het aan mij. Maar ze stimuleren je echt niet om lid te worden van een studentenvereniging. Alle delftenaren die ik ken zijn juist niet lid? Dus het wordt zeker niet van je verwacht.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 15:35
sdekivit
sdekivit is offline
Lid zijn van de studentenvereniging van je eigen opleiding levert wel korting op oa je studieboeken op
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 16:15
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 31-07-2006 @ 16:35 :
Lid zijn van de studentenvereniging van je eigen opleiding levert wel korting op oa je studieboeken op
Ja, maar dat is geen studentenvereniging, dat is een studievereniging .
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 19:04
sdekivit
sdekivit is offline
was daar ook verschil tussen dan (ga dus nooit naar die zuipfeestjes toe overigens )
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 23:14
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 31-07-2006 @ 14:46 :
Ik vind dit een beetje raar klinken? Misschien ligt het aan mij. Maar ze stimuleren je echt niet om lid te worden van een studentenvereniging. Alle delftenaren die ik ken zijn juist niet lid? Dus het wordt zeker niet van je verwacht.
Het verenigingsleven is daar nu eenmaal veel meer aanwezig dan in eindhoven, net zoals bijvoorbeeld in Leiden ofzo.
Oud 31-07-2006, 23:19
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 31-07-2006 @ 20:04 :
was daar ook verschil tussen dan (ga dus nooit naar die zuipfeestjes toe overigens )
Een studentenvereniging is meestal iets van een gezelligheids vereniging die uiteenlopende activiteiten neerzet, meestal als smoes om nog meer te zuipen. De studieverenigingen, die in eindhoven in elk geval, hebben dit ook wel, maar hebben daarnaast nog wat andere oogpunten die meer met de studie te maken hebben. Boeken voor de studenten is het overbekende voorbeeld. Onze studievereniging probeert ook studiereizen te organiseren, gastlezingen en heeft bijvoorbeeld ook een commissie die de studenten inspraak geeft in bepaalde zaken die met de faculteit te maken hebben.
Oud 01-08-2006, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-07-2006 @ 01:20 :
Nee, de pedagogische Khmer heeft ervoor gezord dat dat niet genoeg is.
En terecht. Je kunt niet zomaar in het onderwijs lesgeven, er lopen nu al zoveel incompetente docenten rond. Een vakidioot is nooit per definitie een goede docent.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 17:00
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 01-08-2006 @ 00:14 :
Het verenigingsleven is daar nu eenmaal veel meer aanwezig dan in eindhoven, net zoals bijvoorbeeld in Leiden ofzo.
'
Heb je daar statistieken voor?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 20:58
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 02-08-2006 @ 18:00 :
'
Heb je daar statistieken voor?
Als je het echt heel belangerijk vindt om te weten zou je het volgende kunnen doen:
Zoek van elke stad uit hoeveel mensen er studeren
Zoek uit welke verenigingen er zijn in die stad
Zoek uit hoeveel leden elke vereniging telt
Reken uit hoeveel procent van de studenten lid is

Deze info is best makkelijk te vinden door even een avond te googlen.
Oud 02-08-2006, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 02-08-2006 @ 21:58 :
Als je het echt heel belangerijk vindt om te weten zou je het volgende kunnen doen:
Zoek van elke stad uit hoeveel mensen er studeren
Zoek uit welke verenigingen er zijn in die stad
Zoek uit hoeveel leden elke vereniging telt
Reken uit hoeveel procent van de studenten lid is

Deze info is best makkelijk te vinden door even een avond te googlen.
Ja dan moet ik dus een avond googlen, terwijl JaJ het als feit presenteert. Dan mag ik dus aannemen dat hij dat ergens op basseert en er dus wel een dingetje voor zal hebben.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 01:29
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 01-08-2006 @ 16:56 :
En terecht. Je kunt niet zomaar in het onderwijs lesgeven, er lopen nu al zoveel incompetente docenten rond. Een vakidioot is nooit per definitie een goede docent.
Nee, maar het zou wel topprioriteit moeten hebben om mensen met zo hoog mogelijke titels in het onderwijs te krijgen. Goede vakkennis is stukken belangrijker dan pedagogisch gezwam. Niet dat je het onderwijs nu meteen vol moet gooien met autisten, maar je snapt wat ik bedoel.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 01:30
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 31-07-2006 @ 12:31 :
Als je niet net als Ramon, mijn intropapa, bijzondere onderwerpen voor de 3e keer hebt gemaakt dit jaar, niet volgens mij.
Nee... en ik heb alle tweedejaarsvakken ook al gehaald, helaas. Maar ik loop er ook wel eens rond, enzo.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 11:57
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 02-08-2006 @ 22:00 :
Ja dan moet ik dus een avond googlen, terwijl JaJ het als feit presenteert. Dan mag ik dus aannemen dat hij dat ergens op basseert en er dus wel een dingetje voor zal hebben.
Ieuw, statistieken. Nee, ik heb alleen maar verhalen van mensen die ik ken. Maar misschien dat het feit dat Delft een stuk of 20 algemene verenigingen rijk is, en in Eindhoven de laatste drie verenigingen aan het doodbloeden zijn, iets zegt?
Oud 03-08-2006, 17:21
Verwijderd
En de Mensa failliet is gegaan.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 14:39
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-08-2006 @ 18:21 :
En de Mensa failliet is gegaan.
Dat ook natuurlijk, ik heb daar wiskunde tentamens.
Oud 11-08-2006, 16:59
Bohr. N
Bohr. N is offline
ook Nanoscience in TU/E?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 16:25
arjen91
arjen91 is offline
hallo,

aller eerst sorry dat ik een 2 jaar oude topic weer op haal, maar om nou een nieuwe aan te maken die ook hier over gaat vind ik ook weer zo iets he.

ik zit nu in 6vwo, en ben (ook) aan het twijfelen tussen technische natuurkunde in delft of eindhoven. Ik heb hier het rooster v de bachelor van 2009 van de TU/e. ik denk niet dat dit véél zal veranderen komende jaren.
het is ongeveer zo:
1e jaar:
1/3 wiskunde
1/3 natuurkunde wat eigenlijk grotendeels bestaat uit elektro en mechanica
1/3 practica en OGO (ogo is practica in een groepje met andere studenten toch?)

2e jaar:
hier begint het eigenlijk pas. quantum fysica, thermische fysica, programmeren, meten, en weer een stuk wiskunde

3e:
1e en 2e kwartiel: half jaar MINOR
3e kwartiel: mathematische fysica, elektromagnetische, geschiedenis, wiskunde
4e: bachelor, eindproject.

de wiskunde bestaat grotendeels uit differentiaal en intergraalrekening.
voor inhoud van de vakken:
owinfo.tue.nl
kies optie vakinformatie, en zoek op trefwoorden.

Ik zou nu heel graag het rooster van TN van de tu delft hier vinden. Ik weet dat ik ook een meeloop dag aan TUD kan doen, dat ben ik ook van plan. Maar ik wil ook graag kijken naar MST in delft.

Het grootste voordeel van Delft voor mij is dat ik gewoon weg ben, ik woon namelijk in eindhoven. Maar eindhoven is natuurlijk veel gemakkelijker, en ik kan mijn baantje houden.

hoe doen jullie (studenten) dat eigenlijk in het weekend? is het normaal dat je naar huis gaat, misschien om familie te zien, of om te werken?

alvast super bedankt!
Arjen

+EDIT
het hele rooster is trouwens te vinden ook op owinfo.tue.nl
ook zoeken op vakinformatie en dan zoekn op opleiding/doelgroep.
bestaat er ook zon site voor tu delft?

Laatst gewijzigd op 27-11-2008 om 16:33.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten