Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik neem aan dat V ingesloten wordt door de x-as , de y-as en de grafiek van f. Dan 'zie je' dat y 'loopt' van 0 naar 2. vr 2 begrijp ik niet! vr3. ax²+bx+c, bij som en product moet je nu bx en acx² gebruiken. 4x²-10x+4, som -10x=-8x-2x en product 16x²=-8x*-2x. 4x²-8x-2x+16=4x(x-2)-2(x-2)=(4x-2)(x-2) Nul stellen levert: x=1/2 of x=2. Je kunt ook: 4x²-10x+4=4(x²-5/2x+1)=4(x-1/2)(x-2), som 5/2=2+1/2 en product 1=2*1/2 gebruiken. Maar met breuken is dat lastiger te 'zien'. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Om een ontbinding van 4*x²-10*x+4 te vinden kun je het volgende proberen: stel 4*x²-10*x+4=(4*x-a)(x-b)=4*x²-(a+4*b)x+a*b, dus a+4*b=10 en a*b=4. Stel a=2, dan geldt: 4*b=8, dus b=2. Invullen in a*b=4 geeft: 2*2=4. Dit klopt, dus 4*x²-10*x+4=(4*x-2)(x-2), dus 4*x²-10*x+4=0 geeft: (4*x-2)(x-2)=0, dus 4*x-2=0 of x-2=0, dus 4*x=2 of x=2, dus x=1/2 of x=2.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
Citaat:
Safe gaf al aan dat je 4*x²-10*x+4 ook kunt schrijven als 4(x²-5/2*x+1). Ik zal nu aan de hand van het algemene geval laten zien hoe je toch een ontbinding kunt vinden. Stel a*x²+b*x+c=a(x-p)(x-q)=a(x²-(p+q)x+p*q)), dan geldt: -a(p+q)=b en a*p*q=c, dus p+q=-b/a en p*q=c/a. Stel p=r+sqrt(s) en q=r-sqrt(s), dan geldt: p+q=2*r=-b/a en p*q=(r+sqrt(s))(r-sqrt(s))=r²-s=c/a, dus r=-1/2*b/a=-b/(2*a) en s=r²-c/a=1/4*b²/a²-c/a=1/4*b²/a²-1/4*4*a*c/a² =b²/(4*a²)-4*a*c/(4*a²)=(b²-4*a*c)/(4*a²), dus p=-b/(2*a)+sqrt[(b²-4*a*c)]/(4*a²)]=-b/(2*a)+sqrt(b²-4*a*c)/(2*a) =[-b+sqrt(b²-4*a*c)]/(2*a) en q=-b/(2*a)-sqrt[(b²-4*a*c)]/(4*a²)]=-b/(2*a)-sqrt(b²-4*a*c)/(2*a) =[-b-sqrt(b²-4*a*c)]/(2*a), dus x=[-b+sqrt(b²-4*a*c)]/(2*a) en x=[-b-sqrt(b²-4*a*c)]/(2*a) zijn de oplossingen van a*x²+b*x+c=0. Merk op dat dit tevens de oplossingen zijn zoals die gegeven worden door de abc-formule.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ax²+bx+c met a,b en c gehele getallen, is ontbindbaar als de discriminant een kwadraat van een geheel getal is. Als de discriminant een onbekend begrip is, is de volgende methode toch bruikbaar en feitelijk een uitbreiding van de som/product methode. Werkwijze: zoek twee gehele getallen p en q zo, dat (p+q)x=bx en pqx²=acx². Als dit lukt vervang dan bx door (p+q)x en ontbind de vorm. Dus: ax²+bx+c=ax²+px+qx+c=... Vb: 6x²+17x+5=6x²+15x+2x+5=3x(2x+5)+(2x+5)=(3x+1)(2x+5) zie ook het vb in m'n vorige post. Bewijs: (a1*x+p1)(a2*x+p2)=a1*a2*x²+(a1*p2+a2*p1)x+p1*p2 Dus: a1*a2=a en a1*p2+a2*p1=b en p1*p2=c, zodat a1*a2*p1*p2*x²=acx² en (a1p2+a2*p1)x=bx. De voorwaarde wordt bepaald door b²-4ac is een kwadraat van een geheel getal. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
[sub ] [ /sub] --> voor bv molecuulformules zonder spaties tussen de haken en er iets tussen plakken, bv. f(x)=x2
__________________
Jacob lovesss you
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Beschouwing markiemans | 1 | 12-12-2012 18:49 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De zin van het leven wolvin_26 | 204 | 09-03-2007 08:50 | |
Psychologie |
Borderline (BL) MisterDJ | 10 | 11-05-2005 06:11 | |
Verhalen & Gedichten |
Zinloos Geweld. [kort verhaal] Little Phoebe | 35 | 16-06-2004 17:38 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Schoolexamen letterkunde I-brahimovic | 6 | 16-03-2004 17:10 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] . oeski | 4 | 06-09-2002 17:47 |