...ik ben net terug van een half jaartje Thailand dus kun je wel stellen dat ik behoorlijk Lonely Planet moe ben ondertussen.. hordes en hordes backpackers die zichzelf heel erg origineel vinden lopen allemaal over dezelfde attracties te sjouwen die misschien tig jaar terug nog ontzettend mooi waren, maar ondertussen zwaar verneukt worden door alle mensenmassa's en de daardoor aangetrokken winkeltjes en andere onzin.
Joh, ik altijd maar denken dat backpacken erom ging om iets nieuws te zien, of om op plaatsen te komen waar vrijwel niemand anders komt..?
TIP: Vergeet al die toeristenboekjes en dergelijke. Ga ergens naar toe en leg contacten met de lokale bevolking en vraag waar zij graag naartoe gaan. Wedden dat je zo op vele mooiere plaatsen komt, en veel interessantere dingen tegenkomt?
Ik heb tempels gezien die in geen enkel boekje te vinden zijn, ik ben in bergdorpjes geweest waar de kinderen nog achter je aanlopen omdat ze nog bijna nooit een westerling 'in het wild' gezien hebben, ik heb onder een waterval gezwommen zonder constant getetter en gekakel van hordes toeristen, ik heb op een boerderij geslapen zonder stromend water of electriciteit, ik ben aanwezig geweest bij een traditionele crematie ceremonie, ik ben een dag meegeweest met de werk-olifanten van de Royal Thai Forest Service, etc., etc..
Kan geen Lonely Planet tegen op..