Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2006, 17:23
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Misschien een gekke vraag, maar hoe red een beetje student het nou om een studentenkamer te huren ?

stel, je krijgt een complete beurs en je leent. dan heb je 770 euro per maand (geloof ik) te besteden.

Op de een of andere manier, als ik dat uitreken, komt t simpelweg niet uit. (en dan leen je al bij; de meeste studenten werken liever, geloof ik).

dus, dat vroeg ik me af, en wellicht dat een ervaringsdeskundige of anderzijds zelfbenoemd expert t mij voor kan rekenen.

ik ga overigens uit van een huur van 300 euro - dat lijkt me realistisch.
Oud 05-08-2006, 17:32
Verwijderd
€770,- in totaal, bestaat uit:

€300,- huur (inclusief neem ik aan, anders woon je te duur)
€150,- collegegeld (ongeveer)
€90,- verzekering (veel duurder zal 't niet zijn, anders moet je eens kijken naar een collectieve verzekering via de universiteit)

En dan hou je dus nog €230,- over om van te eten, bellen, uitgaan, sparen (voor bv. boeken). Goed, €120,- om van te eten (en dat is echt netjes hoor), hou je nog €110,- over voor de andere dingen.

En dan is het echt ruim genomen. Je kan voor minder goed eten, je kan je goedkoper laten verzekeren, je bent iets minder kwijt aan collegegeld. Dus al met al moet het echt príma kunnen.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 17:53
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 05-08-2006 @ 18:32 :

€90,- verzekering (veel duurder zal 't niet zijn, anders moet je eens kijken naar een collectieve verzekering via de universiteit)

En dan hou je dus nog €230,- over om van te eten, bellen, uitgaan, sparen (voor bv. boeken). Goed, €120,- om van te eten (en dat is echt netjes hoor), hou je nog €110,- over voor de andere dingen.

En dan is het echt ruim genomen. Je kan voor minder goed eten, je kan je goedkoper laten verzekeren, je bent iets minder kwijt aan collegegeld. Dus al met al moet het echt príma kunnen.
hm, 90 euro voor een zorgverzekering ? (ik neem aan dat je een zorgverzekering bedoelt; er zijn meerdere verzekeringen he). Dan ben je dus echt alleen maar basis-verzekerd.

overigens is t vooral iets dat ik me afvraag. ik zit ruimer dan die 770 euro p/m. (maar ik heb ook meer/andere kosten dan de gemiddelde student.)
Oud 05-08-2006, 19:13
zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 05-08-2006 @ 18:32 :

Maar je hebt waarschijnlijk ook nog andere verzekeringen nodig, zoals inboedel + aansprakelijkheid. Je boeken komen er nog bij, is bij mij ook 75 euro per maand. Je hebt af en toe ook nog nieuwe kleding nodig. Stel 100 euro eten, 50 boeken, 40 kleding. Hou je nog 40 over voor andere verzekeringen, uitgaan en telefoon kosten. Ik vind het ook niet zo ruim.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 20:25
dwight88
dwight88 is offline
daarom werken de meeste studenten ook . Als je een beetje redelijk verdient (ik praat even voormezelf) kom je met 2 dagen/avonden (Horeca) al snel aan de 250 euro.. en dan ben je er helemaal uit
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 20:57
Verwijderd
Citaat:
zoemzoem schreef op 05-08-2006 @ 20:13 :
Maar je hebt waarschijnlijk ook nog andere verzekeringen nodig, zoals inboedel + aansprakelijkheid. Je boeken komen er nog bij, is bij mij ook 75 euro per maand. Je hebt af en toe ook nog nieuwe kleding nodig. Stel 100 euro eten, 50 boeken, 40 kleding. Hou je nog 40 over voor andere verzekeringen, uitgaan en telefoon kosten. Ik vind het ook niet zo ruim.
WA, ongevallen en inboedel kost echt 2 euro per maand.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 21:06
Tiño
Tiño is offline
740 volgens mij.

en nee, zonder bijdrage of baantje is het echt moeilijk tot niet te doen.
Oud 05-08-2006, 21:15
zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-08-2006 @ 21:57 :
WA, ongevallen en inboedel kost echt 2 euro per maand.
Ok, wist ik niet, valt weer mee dan.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 21:30
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 05-08-2006 @ 18:53 :
hm, 90 euro voor een zorgverzekering ? (ik neem aan dat je een zorgverzekering bedoelt; er zijn meerdere verzekeringen he). Dan ben je dus echt alleen maar basis-verzekerd.

overigens is t vooral iets dat ik me afvraag. ik zit ruimer dan die 770 euro p/m. (maar ik heb ook meer/andere kosten dan de gemiddelde student.)
Ik ben via de universiteit verzekerd en ik betaal voor een basisverzekering en aanvullende jongerenverzekering 93 euro per maand.

Verder; een inboedelverzekering vind ik voor een studentenkamer echt onzin, maar goed, dat moet ieder maar voor zichzelf uitmaken. Ik heb dit jaar voor 300 euro boeken gekocht, dus dat komt op 25 euro per maand. Ik kom makkelijk rond van 750 euro per maand en ik leid een plezierig leven zonder geldzorgen.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 23:56
Verwijderd
verzekeren is altijd wel fijn aangezien sommige mensen destructief zijn en ik een niet verzekerde pc en laptop niet echt tof vind
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 08:40
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 06-08-2006 @ 00:56 :
verzekeren is altijd wel fijn aangezien sommige mensen destructief zijn en ik een niet verzekerde pc en laptop niet echt tof vind
Idd, en vaak kan het gewoon via je bank en kost het maar een paar (heel letterlijk dus; 2 of 3) euro per maand.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 09:11
coopergirl
coopergirl is offline
mijn vaste lasten zijn alleen al 900 euro per maand (daar zit dan huur van 375 euro en benzine a 200 euro etc etc bij in)

jij zit ook met autoverzekering, benzine e.d. wat je moet meenemen in je berekening..
Oud 06-08-2006, 12:00
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 06-08-2006 @ 10:11 :
mijn vaste lasten zijn alleen al 900 euro per maand (daar zit dan huur van 375 euro en benzine a 200 euro etc etc bij in)

jij zit ook met autoverzekering, benzine e.d. wat je moet meenemen in je berekening..
yup. autokosten kwam ik op 160 euro per maand. En ik ben dan wel weer zo verwend dat ik echt niet een auto weg zou doen om vervolgens een studentenhok van 15m2 te gaan huren. Gek he ?

@zuster : een inboedelverzekering en brandverzekering lijkt mij toch wel heel erg prettig. Op een studentenkamer staat al snel voor een paar duizend euro aan spullen.
Oud 06-08-2006, 12:58
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 06-08-2006 @ 10:11 :

En jij woont in een kamer in Zwolle? Zou toch goedkoper moeten kunnen, zou je denken. Waar woon je dan, als ik vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 13:01
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-08-2006 @ 13:00 :
yup. autokosten kwam ik op 160 euro per maand. En ik ben dan wel weer zo verwend dat ik echt niet een auto weg zou doen om vervolgens een studentenhok van 15m2 te gaan huren. Gek he ?
als jij die auto weg zou doen en dan dus E160 extra per maand te besteden hebt kan je wel wat meer dan 15m2 huren hoor
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 15:09
Verwijderd
Maar als ik je profiel lees, dan ben jij ook geen echte student.
Heb je ooit voltijd gestudeerd? Als je namelijk altijd hebt gewerkt, vind je het normaal dat je meer geld te besteden hebt. En dan wil je meteen een eigen huis, in plaats van een kamer, en dan wil je je auto niet wegdoen. Ik ken het, mijn ex was ook zo'n geval.

Laatst gewijzigd op 06-08-2006 om 15:13.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 15:25
PV
PV is offline
Ik vind die huur toch wel erg ruim hoor. Ik ben per maand 175 euro kwijt aan huur, inclusief. Aan het eind van het jaar komt er per maand dan nog eens zo'n 15 euro bij vanwege te veel g/w/l, maar dan nog. Scheelt 100 euro per maand die je weer ergens anders aan uit kan geven. Of nog beter, er hoeft 100 euro per maand minder binnen te komen Als je oplet bij het boodschappen doen, niet onnodig in je auto stapt en nu en dan bij je ouders eet is het best te doen.

Nu scheelde het in mijn geval wel dat mijn ouders tot dit jaar schoolgeld + zorgverzekering betaalden. Maar dat doen ze nu niet meer Dan wordt het wel iets krapper mja.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 16:09
Verwijderd
300 euro voor een studentenkamer is niet superveel hoor. Mijn broer huurt in Enschede (een van de goedkopere steden maar wel pal in het centrum) en die betaalt al 220 ex internet. En ik heb genoeg mensen in Amsterdam of Utrecht gezien die 300 euro betaalden voor bezemkastjes van 12m2, het is maar net wat je kunt krijgen en als je pech hebt en gewoonweg niet op en neer kúnt reizen, dan moet je soms (tijdelijk) wel.

Je kunt ook wel een tientje besparen op je zorgverzekering door te kijken naar collectiviteit bij de uni. Ik was al afgestudeerd toen ik het aanbod kreeg maar bij de RU had je ook echt flinke procenten korting als je zo'n studentencollectiviteit instapte.

Mijn idee (en ervaring) is dat het voor een niet-werkende student vooral het op de weg houden van een auto is dat het moeilijk maakt. Dat scheelt je echt veel, terwijl je 'm als student wellicht echt niet nodig hebt, je hebt immers een OV-studentenkaart?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 16:15
Ivo
Ivo is offline
Als je het puur met geld van de IB-groep wilt overleven, dan zit een eigen auto er waarschijnlijk niet in. Met een goedkope kamer kan het dan misschien net, maar dan zul je daar waarschijnlijk wel je vakantie en evt. hobby/sportclub voor in moeten leveren.
Bedenk ook dat mensen met stufi ook een OV-kaart hebben. Een eigen auto is daardoor ook helemaal niet noodzakelijk. Voor de enkele keer dat je echt een auto nodig hebt als student met OV-kaart kun je er vast wel eentje lenen van je ouders of een vriend(in)/ander familielid.

Nou begrijp ik best dat jouw auto vooral een hobby is, net zoals dat bij mij is. Ik ga ook mijn auto niet verkopen om op kamers te kunnen, tenzij ik uit noodzaak op kamers moet wat nu niet het geval is.
Zonder auto zou ik het momenteel waarschijnlijk net kunnen betalen (zonder bij te lenen) om op kamers te gaan, met auto dus niet.

Van de 740 aan maximaal IB-geld is door een student in elk geval te leven, maar 3 dure vakanties per jaar zit er dan natuurlijk niet in.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 16:17
Verwijderd
Van 740 euro moet je toch echt wel kunnen leven lijkt me. Dat is maar een paar tientjes minder dan ik maandelijks uitgeef alles bij elkaar, maar daar staat tegenover dat ik wel 500 euro aan huurkosten heb (ik werk dan wel fulltime maar heb gewoon een 'studenten'bestedingspatroon).

Kwestie van prioriteiten stellen en een auto lijkt me voor een student geen geweldige prioriteit. Ik weet dat hij dat voor jou wel is, maar de budgettering van overheidsgelden als bijv. studiefinanciering is er gewoon niet op ingesteld dat studenten een auto hebben, dat is een beetje het idee.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 17:06
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-08-2006 @ 17:17 :
Van 740 euro moet je toch echt wel kunnen leven lijkt me.
Dat lijkt me ook wel. Ik leef van iets van 550 in de maand, maar dat is wel zonder boeken/collegegeld. Verder betaal ik wel alles zelf (huur = 200 incl dus niet veel).
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 17:59
StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
je krijgt ook nog 36 euro ongeveer om je ziekekostenverzekering te dekken. Met 770 moet je het makkelijk kunnen redden hoor, ook met een kamer van 300.
Oud 06-08-2006, 21:55
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-08-2006 @ 17:17 :
maar de budgettering van overheidsgelden als bijv. studiefinanciering is er gewoon niet op ingesteld dat studenten een auto hebben, dat is een beetje het idee.
He, is dat ff balen
Maar goed, studenten betalen wel meer dingen waar de overheidsgelden niet voor ingesteld zijn.

maar goed, als ik t zo begrijp, is t wel te doen van stufi, maar vind niemand t erg ruim.

Overigens ga ik die ov-kaart zeker wel gebruiken, als ik er toch eentje krijg, tja, waarom niet he ?

@PV : In Zwolle heb je voor 175 euro echt geen kamer - 225 is t goedkoopste wat ik tegenkwam. (Studentenhuis, 14 (!) huisgenoten met gedeelde keuken en sanitair (enkelvoud), 13m2.)

T verschilt nogal per stad. Waar je in Zwolle voor 300 euro een min of meer nette studentenkamer kunt hebben, heb je in Drachten - dat geweldige plaatsje in Friesland waar ik nu woon - voor datzelfde geld een appartementje in een goedkopere maar wel nette buurt. (wel exclusief gwl, overigens).
Oud 06-08-2006, 22:47
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Mala schreef op 06-08-2006 @ 13:58 :
En jij woont in een kamer in Zwolle? Zou toch goedkoper moeten kunnen, zou je denken. Waar woon je dan, als ik vragen mag?
in de assendorp. ik huur particulier omdat ik bij de woningstichting nog maar 60 punten heb
Oud 07-08-2006, 07:10
Verwijderd
Als je je OV-kaart overigens niet neemt, dan krijg je wel een paar tientjes meer stufi
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2006, 08:56
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 07-08-2006 @ 08:10 :
Als je je OV-kaart overigens niet neemt, dan krijg je wel een paar tientjes meer stufi
Dat kan alleen als je bestemming niet goed met het OV te bereiken is. Je kan niet zomaar zeggen 'hou die kaart maar'. (Dat had ik al uitgezocht).
Oud 07-08-2006, 09:43
Broeder
Broeder is offline
Als je van € 770,- niet eens kan rondkomen doe je echt iets niet goed.
Oud 07-08-2006, 12:07
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Broeder schreef op 07-08-2006 @ 10:43 :
Als je van € 770,- niet eens kan rondkomen doe je echt iets niet goed.
daarom zijn er zoveel mensen die een salaris van 770 euro echt erg veel vinden, natuurlijk.
Oud 07-08-2006, 12:52
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 07-08-2006 @ 13:07 :
daarom zijn er zoveel mensen die een salaris van 770 euro echt erg veel vinden, natuurlijk.
Als student hoef je toch niet te leven zoals iemand die werkt? Zo erg is het niet om een jaar of vier op kamers te wonen, in plaats van in een appartement of eengezinswoning. Bovendien gaat het er niet om of het veel is, maar om of het genoeg is. En 770 euro per maand is genoeg.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 13:12
ganralph
ganralph is offline
ik kom goed rond van (snel opgeteld) 660,- per maand.
ik woon samen waardoor ik voor mijn huisvesting 200,- kwijt ben (in Amsterdam). 160,- collegeld, hou ik 300 over voor eten, bellen en verzekeringen. collegeld betaal ik in negen termijnen, waardoor ik van juni-aug 160,- per maand extra over houdt. genoeg voor een kleine vakantie en wat extra uitgaan. schoolboeken sprokkel ik over het hele jaar wel bij elkaar.

- dankzij mijn goede abonnement ben ik nooit meer dan 25,- per maand kwijt aan bellen (en ik bel genoeg, in de daluren)
- zuinig boodschappen doen, kan best een leuke sport zijn
- ik leef nu een jaar zonder kabel-tv en internet (dat doe ik op de uva) en niet alleen scheelt dat 20,- per maand, je leest er ook nog eens een boek door of voert een goed gesprek

het is allemaal best te doen, het ligt er alleen aan hoeveel eisen je stelt
Oud 07-08-2006, 18:28
justhanna
justhanna is offline
Ik heb maximale uitwonende beurs, zonder te lenen (nog wel),
dus dat is 475 euro dacht ik zo even uit mijn hoofd.

En daar kom ik al enkele maanden (net niet) van rond.
Ik pik meestal aan het einde van de maand nog 50 euro van mijn spaarrekening, maar boven de 550 euro per maand kom ik echt niet uit.

Hoe ik dat doe? Uhm, mezelf gewoon geen leuke dingen gunnen?
Ik betaal 285 huur, 93 verzekering en 11,25 mobiele abbonnement aan vaste kosten. Denk dat ik per week gemiddeld 15 euro uitgeef aan boodschappen (mits ik het weekend niet op mijn kamer ben) dus dat is dan ook ongeveer 60 euro per maand maar. En wat ik overhoud dat gebruik ik voor onverwachtse uitgaven zoals een kapotte fiets, of als ik eens nieuwe kleding nodig heb...

Mja, als student heb je het eenmaal niet breed. Maar ik red het nog net zonder lenen en zolang dat lukt wil ik dat ook proberen vol te houden. Gelukkig heb ik nu vakantiewerk, dat scheelt alweer een stukje.
Oud 07-08-2006, 19:03
matt trakker
matt trakker is offline
Citaat:
PV schreef op 06-08-2006 @ 16:25 :
Ik vind die huur toch wel erg ruim hoor. Ik ben per maand 175 euro kwijt aan huur, inclusief.
rxn:
een kamer in utrecht van 10 a 15 m2 zit je tussen de 300 en 400 euro
Oud 07-08-2006, 19:29
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 06-08-2006 @ 16:25 :
Ik vind die huur toch wel erg ruim hoor. Ik ben per maand 175 euro kwijt aan huur, inclusief.
In Tèlburrèch, ja.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 20:17
PV
PV is offline
Citaat:
matt trakker schreef op 07-08-2006 @ 20:03 :
rxn:
Maar dat is dus niet overal zo. En op 10 m2 kan je prima leven, je hebt echt geen 15 m2 nodig. Het is natuurlijk wel leuker blabla maar dan moet je ook niet zeuren dat je geld te kort komt
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 20:25
Verwijderd
Citaat:
matt trakker schreef op 07-08-2006 @ 20:03 :
rxn:
Dat is niet helemaal waar. Het ligt ongeveer tussen 230 en 320 euro. Als je daar boven gaat zitten ben je echt heel dom.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 20:26
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 07-08-2006 @ 21:17 :
Maar dat is dus niet overal zo. En op 10 m2 kan je prima leven, je hebt echt geen 15 m2 nodig. Het is natuurlijk wel leuker blabla maar dan moet je ook niet zeuren dat je geld te kort komt
Omdat je student bent hoef je in mijn ogen nog niet armzalige omstandigheden te leven. 10m2 is misschien leuk voor iemand die zich met allemaal activiteiten buitenshuis bezighoud en er alleen komt om te slapen. Voor iemand die meer voor zichzelf bezig is en graag rustig thuis werkt en dingen doet is het natuurlijk wel erg weinig om behoorlijk op te leven.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 20:29
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 07-08-2006 @ 13:07 :
Ja een SALARIS jah, maar daar hebben we het nu niet over. Als je student bent praat je over INKOMSTEN. Want als je student bent hoef je niet fulltime te werken. (Een studie is niet vergelijkbaar met een fulltime baan, want het neemt veel minder tijd in beslag).
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 20:45
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 07-08-2006 @ 21:29 :
Ja een SALARIS jah, maar daar hebben we het nu niet over. Als je student bent praat je over INKOMSTEN. Want als je student bent hoef je niet fulltime te werken. (Een studie is niet vergelijkbaar met een fulltime baan, want het neemt veel minder tijd in beslag).
Er word uitgegaan van 40 uur per week, zoveel werken de meeste mensen nieteens meer met een normale baan.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 20:59
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 07-08-2006 @ 21:29 :
Minder tijd Dus niet. Ja, ik heb weken waarin ik minder uren maak, maar vervolgens haal ik het gemiddelde wel weer omhoog in tentamenweken. Ik ben gemiddeld zeker wel 6 uur per dag bezig met studie-dingen... (sommige dingen zijn wel zaken die niet per sé moeten gebeuren, maar die wel studie-gerelateerd zijn).
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 21:12
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 07-08-2006 @ 21:45 : Er word uitgegaan van 40 uur per week, zoveel werken de meeste mensen nieteens meer met een normale baan.
Dat klopt haha

Citaat:
Andijvie schreef op 07-08-2006 @ 21:59 :
Minder tijd Dus niet. Ja, ik heb weken waarin ik minder uren maak, maar vervolgens haal ik het gemiddelde wel weer omhoog in tentamenweken. Ik ben gemiddeld zeker wel 6 uur per dag bezig met studie-dingen... (sommige dingen zijn wel zaken die niet per sé moeten gebeuren, maar die wel studie-gerelateerd zijn).
Dat geldt voor mij ook. Gemiddeld besteden studenten tussen 20 en 30 uur per week aan hun studie. Een gemiddelde baan kost je minstens 35-40 uur per week (als het niet meer is). Dat is dus wel iets meer. Bovendien heb je het als student best relaxt, doordat je niet elke dag vroeg op hoeft

Laatst gewijzigd op 07-08-2006 om 21:16.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 10:30
Verwijderd
5.30 uur vind ik vroeg genoeg hoor
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 10:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb even alles snel opgeteld en dan kom ik op 695 euro inkomsten en zo'n 625 euro uitgaven (dan heb ik dus nog een beetje reserve voor kleding, dingen die onverwacht kapot gaan, uitstapjes, beltegoed etc). Ik heb niet echt een hele goedkope kamer (260 euro huur en 15 euro internet) maar goedkoper kan ik er hier echt geen krijgen. Verder leef ik vreselijk zuinig maar minder dan dit kan ik er gewoon niet van maken. Ik leen op dit moment 150 euro bij maar vanaf volgend jaar krijg ik meer aanvullende beurs en ga ik waarschijnlijk er ook bij werken dus dan ga ik veel minder lenen.
Oud 08-08-2006, 11:59
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
PV schreef op 07-08-2006 @ 21:17 :
10 m2 is wel heel erg klein. Da's 3x3 en een wasbak. Dan kun je bijna net zo goed proberen de bijlmerbajes binnen te komen, dat is tenminste gratis onderdak...

10m2 is echt een afmeting voor mensen die altijd de ruimtes van anderen gebruiken, omdat ze zelf geen ruimte hebben. Je kan toch ook geen gasten ontvangen oid op een postzegelkamertje ?
Oud 08-08-2006, 13:00
Verwijderd
Je hebt dan vaak ook gewoon nog een gezamelijke keuken en 'woonkamer', daar kan je ook zitten. En studeren en slapen moet prima lukken op een kamer van 10m2. Ik had bij mijn ouders iets minder dan 10m2 en heb daar altijd goed kunnen slapen en leren.

Maar goed, 15m2 is natuurlijk prettiger. Maar ook duurder. Afwegen he
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 08-08-2006 @ 14:00 :
Je hebt dan vaak ook gewoon nog een gezamelijke keuken en 'woonkamer', daar kan je ook zitten. En studeren en slapen moet prima lukken op een kamer van 10m2. Ik had bij mijn ouders iets minder dan 10m2 en heb daar altijd goed kunnen slapen en leren.
Weinig voorkomende verschijnselen dat je die luxe krijgt van een gedeelde woonkamer, en verder moet je die dan delen met een hele stapel andere huisgenoten en dan heb je nog geen enkele vorm van privacy. En de meeste keukens in studentenhuizen komen ook nauwelijks boven de 10m2 uit en dan moet je nog bang worden dat je accuut ziek word als je er een stap binnen zet.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 08-08-2006 @ 14:52 :
Weinig voorkomende verschijnselen dat je die luxe krijgt van een gedeelde woonkamer, en verder moet je die dan delen met een hele stapel andere huisgenoten en dan heb je nog geen enkele vorm van privacy. En de meeste keukens in studentenhuizen komen ook nauwelijks boven de 10m2 uit en dan moet je nog bang worden dat je accuut ziek word als je er een stap binnen zet.
Ik zou er ook niet van houden hoor, maar je hebt nette huizen.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 14:31
Verwijderd
10 m2 is gewoon voor paupers, ik zou er in ieder geval niet normaal op kunnen leven.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 15:32
juno
juno is offline
Joh, een beetje vuil is goed voor je weerstand.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 17:13
PV
PV is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-08-2006 @ 12:59 :
10 m2 is wel heel erg klein. Da's 3x3 en een wasbak. Dan kun je bijna net zo goed proberen de bijlmerbajes binnen te komen, dat is tenminste gratis onderdak...

10m2 is echt een afmeting voor mensen die altijd de ruimtes van anderen gebruiken, omdat ze zelf geen ruimte hebben. Je kan toch ook geen gasten ontvangen oid op een postzegelkamertje ?
Waarom zou je een wasbak op je kamer hebben? Dat is luxe, niet nodig en daar betaal je ws ook meer voor dan. En 't neemt ruimte in.

"Gasten" ontvangen? Welke belangrijke hoge pief nodig jij op je studentenkamertje uit dan? Medestudenten kunnen prima op een bank / bed zitten hoor. En als je met grote groepen iets bespreekt ofzo doe je dat toch al op school/de universiteit omdat dat eenmaal praktischer is.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 17:15
PV
PV is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 08-08-2006 @ 15:31 :
10 m2 is gewoon voor paupers, ik zou er in ieder geval niet normaal op kunnen leven.
Als je er zo over praat, zou het juist goed zijn om eens een maand op zo'n kamertje te leven. Dan leer je tenminste dat dat prima kan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten