Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2002, 18:45
Slaughterer
Slaughterer is offline
Ik ben van plan om 2 harde schijven aan te schaffen met RAID-1, zodat op beide schijven hetzelfde weggeschreven wordt. Nou hoor ik van mn broer dat dat niet echt nuttig is. Hij beweerd dat als de ene ermee uitscheid, de andere dat waarschijnlijk ok snel zal doen, omdat ik van plan ben om 2 identieke schijven erin te doen. Volgens mij is dat niet waar. Wie heeft er gelijk?

En wat vinden jullie ervan als je de overweging meeneemt dat de bliksem kan inslaan? Dat je dan ook alles kwijt bent?
Kan je dit eigenlijk beschermen met zo'n speciale stekkerdoos? Komt de bliksem dan niet via andere apparaten binnen zoals de monitor en dan naar de computer? Dan zou je dus alles erop aan moeten sluiten. En als je een netwerk hebt, kan dit dan van een andere computer op mijn computer overslaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2002, 19:02
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Slaughterer schreef:
Wie heeft er gelijk?
Jij. De kans dat 2 harddisks er op hetzelfde moment mee kappen is natuurlijk bijzonder klein.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Slaughterer schreef:
Ik ben van plan om 2 harde schijven aan te schaffen met RAID-1, zodat op beide schijven hetzelfde weggeschreven wordt. Nou hoor ik van mn broer dat dat niet echt nuttig is. Hij beweerd dat als de ene ermee uitscheid, de andere dat waarschijnlijk ok snel zal doen, omdat ik van plan ben om 2 identieke schijven erin te doen. Volgens mij is dat niet waar. Wie heeft er gelijk?

En wat vinden jullie ervan als je de overweging meeneemt dat de bliksem kan inslaan? Dat je dan ook alles kwijt bent?
Kan je dit eigenlijk beschermen met zo'n speciale stekkerdoos? Komt de bliksem dan niet via andere apparaten binnen zoals de monitor en dan naar de computer? Dan zou je dus alles erop aan moeten sluiten. En als je een netwerk hebt, kan dit dan van een andere computer op mijn computer overslaan?
Koop gewoon voor beide computers een stekkerdoos, ben je in 1 keer klaar. Heb ik ook gedaan, gisteren 2 gekocht bij de Lidl, met overspanningsbeveiliging, en schakelaar (kun je ut 's avonds dus helemaal uit zetten als de computer uit staat), voor €5.99 per stuk
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 19:33
Slaughterer
Slaughterer is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Jij. De kans dat 2 harddisks er op hetzelfde moment mee kappen is natuurlijk bijzonder klein.
Ja, hij onderboude dat die kans groot was omdat ze identiek waren en er precies hetzelfde mee gebeurde. Maar mij leek het al onzin.

Citaat:
perseus schreef:
Koop gewoon voor beide computers een stekkerdoos, ben je in 1 keer klaar. Heb ik ook gedaan, gisteren 2 gekocht bij de Lidl, met overspanningsbeveiliging, en schakelaar (kun je ut 's avonds dus helemaal uit zetten als de computer uit staat), voor €5.99 per stuk
Maar die dingen werken wel echt goed?
En kan die inslag nou wel of niet via het netwerk worden doorgegeven? We hebben 3 computer, vandaar. En met die van beneden en mn broer wil ik niets te maken hebben
En hoe zit het met de kabelaansluiting, kaan daar niets binnenkomen?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 19:52
Verwijderd
Ik denk persoonlijk dat je iets te para bent voor blikseminslag. Ik heb hier sinds jaar en dag twee computers draaien, 24/7, en er is nog nooit iets gebeurd, ook niet tijdens het hevigste onweer.

Maar als je echt zeker wilt weten dat er niets gebeurt, koop dan zo'n superdure SurgeArrest overspanningsbeveiliging (hebben ze o.a. bij Conrad).

En nee, blikseminslag gaat niet via netwerkkabel of coaxkabel.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 21:33
LB06
LB06 is offline
Tja... Ik weet niet wat je met je pc doet, maar ik zet mn nieuwe docs 1x/2 dagen op cd-rw erbij. Voor mij genoeg 'beveiliging'. En voor blikseminslag ben ik niet bang. Iig niet bang genoeg om een 2e harde schijf aan te schaffen waar ik waarschijnlijk toch nooit iets aan heb.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 21:50
Slaughterer
Slaughterer is offline
Mijn oude hard schijf, die ik inmiddels uit elkaar heb gehaald, die is er spontaan mee uitgescheden. Ik wil nu gewoon iets hebben waarmee ik op een heel gemakkelijke manier ben verzekerd dat ik niet zomaar weer iets kwijt raak. Echt leuk vond ik het niet dat ik alles kwijt was namelijk.
Ik ben geen type dat om de zoveel tijd keurig een backup maak. Daar heb ik gewoon geen zin in, te lui en kost teveel tijd. Maar hoe je er ook over mag denken, de makkelijkste manier om constant over de meest recente backup te beschikken is gewoon 2 harde schijven in je pc stoppen waar hetzelfde wordt weggeschreven.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 21:57
Verwijderd
Ik denk bij nader inzien eigenlijk ook niet dat blikseminslag binnen kan komen via kabel. Zou anders niet best zijn als er ergens in de wijk de bliksem in de tv sloeg, en alle tv's, radio's, en computers met kabelinternet zouden ook kapot gaan .

En over die stekkerdoos, daar zit gewoon een schakelaar op, zodat je de stroom er helemaal af kan halen. Geen idee of de overspanningsbeveiliging eigenlijk wel werkt. Nog niet uitgeprobeerd namelijk
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 00:49
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ik denk persoonlijk dat je iets te para bent voor blikseminslag. Ik heb hier sinds jaar en dag twee computers draaien, 24/7, en er is nog nooit iets gebeurd, ook niet tijdens het hevigste onweer.
Ik in ongeveer 13 (?) jaar 1x. Voeding was toen kapot. Dat was ergens in '91 of '92 en dat geintje kostte me toen iets van 500 gulden incl. btw en erzendkosten en de hele zut. Onze bungalow staat iets hoger dan de rest van de omgeving. Als je huis in een open weiland staat (bijv. boerderij) maak je ook meer kans dat-ie bij jou in slaat.

Verder heb ik in de zomer ooit een keer me kast opengeschroevd en m'n mobo gesloopt. Het was toen erg warm en het stikte van de statische electriciteit. Het onweerde ook als de pest. Toen ik m'n mobo weer erin deed was-ie definitief stuk. Hij startte al slecht op in die zin dat ik dus af en toe geen beeld kreeg als ik 'm aanzette. Maar als je 'm gewoon 24/7 aan laat staan blijft-ie 't wel doen.
Oud 02-07-2002, 07:50
Verwijderd
Heb inmiddels 4 keer een blikseminslag meegemaakt .. maar alle 4 de keren vlogen gewoon de stoppen eruit, oftewel: met mijn hardware gebeurde niks

Ons huis bevat net iets teveel elektronica I'm afraid
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 10:34
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
perseus schreef:
Ik denk bij nader inzien eigenlijk ook niet dat blikseminslag binnen kan komen via kabel. Zou anders niet best zijn als er ergens in de wijk de bliksem in de tv sloeg, en alle tv's, radio's, en computers met kabelinternet zouden ook kapot gaan .
En laat dat nu dus net hier in de wijk gebeurd zijn. Tuners van de meeste TVs in de straat zijn echt gewoon doorgefikt.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 10:36
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
******** schreef:
Heb inmiddels 4 keer een blikseminslag meegemaakt .. maar alle 4 de keren vlogen gewoon de stoppen eruit, oftewel: met mijn hardware gebeurde niks
Afhankelijk van waar de inslag door weggeleid wordt. Elektriciteit is niet zo'n probleem, maar telefoon of kabel is niet gezekerd.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 10:39
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:

En laat dat nu dus net hier in de wijk gebeurd zijn. Tuners van de meeste TVs in de straat zijn echt gewoon doorgefikt.
ik moet thrillers gaan schrijven!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten