Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2006, 14:47
FrantiC
FrantiC is offline
hallo allemaal.. ik heb hier eerder gepost vanwege mijn knieblessure, ik zal jullie de details besparen. Inmiddels is gebleken dat mijn knieschijf naar binnen gedraaid is, wat mijn pijnklachten verklaard. Ook heb ik een pees aan de achterkant van mijn knie gescheurd, wat nog steeds problemen geeft. volgens mijn orthopeed is hier niets aan te doen, maar ik loop hier nu al sinds januari mee. mijn fysiotherapeute spreek ik van de week weer, zij is nog niet op de hoogte van de nieuwe diagnose.. is vroeg me af of er mensen ervaring hebben met mijn blessure(s) die me wat meer kunnen vertellen...
Oud 22-08-2006, 08:45
Shredder
Shredder is offline
Waar kunnen ze volgens de orthopeed niets aan doen? Aan de gedraaide knieschijf of aan je gescheurde pees?

Aan gescheurde spieren doen ze over het algemeen niet veel, dus aan pezen waarschijnlijk ook niet. Het ligt er maar net aan hoe erg het gescheurd is en of het waarschijnlijk is of het uit zichzelf wel weer heelt. Je zult wel een gezonde meid zijn, dus zal de orthopeed het niet nodig vinden om het te opereren.

Waarom kunnen ze niets aan je gedraaide knieschijf doen? Die zetten ze toch meestal wel weer goed op z'n plek?
Oud 22-08-2006, 10:53
Poesket
Poesket is offline
pas op ik ga met moeilijke thermen gooien

Heb je retro patellaire chondro pathie?

Dat heb ik in ieder geval. Tijden bij een sport fysio geweest en ook een orthopeed en beide hebebn me verteld dat het van zelf weer over gaat. En dan helemaal over gaan zal het nooit maar minder sowieso.
Bij mij zit mijn knieschijf net even scheef op het gewricht wat die irritante wrijving veroorzaakt waardoor ik pijn heb. Vooral met lang achter elkaar lopen, staan, stilzitten. Het is een kwestie van afwisselen en dan gaat het best. Na een avondje stappen ben ik de dag erna niet te genieten. Tegenwoordig doe ik ee stukje tape om mijn knie die dan voor die avond mijn knieschijf op zijn plaats houdt. Tijdens de avond ga ik even hurken en na afloop rek ik mijn spieren. Het blijft pijn doen maar helpt enigzins.

Het nare is vooral dat ik verder super gezond ben, zoals iedereen met dit maar dat je niets zite en mensen je dus niet begrijpen en vaak een aansteller vinden..

OOk had ik een scheurtje in de pees, ook vaak rug pijn ed. Dit komt vooral doordat je je spieren anders gaat gebruiken, en daar weer last krijgt.

terkte in ieder geval!
Oud 22-08-2006, 10:55
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Shredder schreef op 22-08-2006 @ 09:45 :
Waar kunnen ze volgens de orthopeed niets aan doen? Aan de gedraaide knieschijf of aan je gescheurde pees?

Aan gescheurde spieren doen ze over het algemeen niet veel, dus aan pezen waarschijnlijk ook niet. Het ligt er maar net aan hoe erg het gescheurd is en of het waarschijnlijk is of het uit zichzelf wel weer heelt. Je zult wel een gezonde meid zijn, dus zal de orthopeed het niet nodig vinden om het te opereren.

Waarom kunnen ze niets aan je gedraaide knieschijf doen? Die zetten ze toch meestal wel weer goed op z'n plek?
Mij is ook verteld dat ze er, naast oefenen en trainen/rekken, vrijwel niets aan kunnen doen. Ze nemen het risico vaak niet omdat de kans dat het beter wordt kleiner is dan dat het nog slechter wordt. Een oom van mij heeft het een aantal keer aangedruft maar die kan nu niet meer zelfstandig lopen. Dat is ook een beetje waardoor ik het niet helemaal aandurf.
Oud 22-08-2006, 11:18
Balance
Balance is offline
Zijn er foto's van gemaakt?
Oud 22-08-2006, 15:14
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Balance schreef op 22-08-2006 @ 12:18 :
Zijn er foto's van gemaakt?
bij mij in ieder geval meerdere malen en ik neem aan dat de ts dit ook heeft gehad, aangezien ze bij ene orthopeed loopt.
Oud 23-08-2006, 17:13
FrantiC
FrantiC is offline
daar ben ik weer..
ja er zijn foto's gemaakt, en een MRI, waarop de zien is dat die knieschijft naar binnen gekanteld is. de orthopeed zei dat aan beide belssures niets te doen is..
en eerised, ik heb nu inderdaad ook na veel lopen, in dezelfde houding zitten/staan , stappen etc. veel last. maar hoe lang duurt het bij jou al dan? want volgens de orthopeed kan ik (over een poosje) wel weer gewoon korfballen zolang het geen pijn doet (nu heb ik dus nog geen korfbal nodig om te zorgen dat het pijn doet )
Oud 23-08-2006, 17:56
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
FrantiC schreef op 23-08-2006 @ 18:13 :
daar ben ik weer..
ja er zijn foto's gemaakt, en een MRI, waarop de zien is dat die knieschijft naar binnen gekanteld is. de orthopeed zei dat aan beide belssures niets te doen is..
en eerised, ik heb nu inderdaad ook na veel lopen, in dezelfde houding zitten/staan , stappen etc. veel last. maar hoe lang duurt het bij jou al dan? want volgens de orthopeed kan ik (over een poosje) wel weer gewoon korfballen zolang het geen pijn doet (nu heb ik dus nog geen korfbal nodig om te zorgen dat het pijn doet )
Als ik er goed over na denk heb ik het zo lang ik me kan herrinneren allen sinds ik topsport ben gaan doen is het echt pijnlijk gaan worden. Toen moest ik daar mee stoppen, nu is er mee te leven maar moet geen extreme dingen doen of na een avondje stappen moet ik de dag erna gewoon vrij houden. En mij is verteld dat ik er altijd last van zal blijven houden, maar gelukkig wel in veel mindere mate.
Oud 30-08-2006, 12:36
FrantiC
FrantiC is offline
hmmm
ik heb met mijn fysiotherapeute gesproken, zij gaat een oefenschema voor me opstellen en mij leren hoe ik mijn knie in moet tapen volgens de mcConell techniek, zodat mijn knieschijf als het ware in goede banen geleid wordt..
Oud 14-09-2006, 18:58
Elly van de cam
Elly van de cam is offline
mijn dochter van 16 heeft nu 2 keer haar knieschijf uit de kom gehad, in Nederland is het niet gebruikelijk dat ze opereren .
Wel fysio die niet echt helpt.
We gaan nu naar Belgie, is voor ons niet ver, om daar een second opinion te laten doen.
Daar opereren ze namelijk wel en dan heeft ze nergens last meer van. Ze maken dan de groeve dieper zodat de knieschijf beter past .
Misschien iets om ook over na te denken?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 19:18
Balance
Balance is offline
Citaat:
Elly van de cam schreef op 14-09-2006 @ 19:58 :
mijn dochter van 16 heeft nu 2 keer haar knieschijf uit de kom gehad, in Nederland is het niet gebruikelijk dat ze opereren .
Wel fysio die niet echt helpt.
We gaan nu naar Belgie, is voor ons niet ver, om daar een second opinion te laten doen.
Daar opereren ze namelijk wel en dan heeft ze nergens last meer van. Ze maken dan de groeve dieper zodat de knieschijf beter past .
Misschien iets om ook over na te denken?
Mijn knieschijf is vijf keer uit de kom geschoten en ik heb ook gekeken naar een operatie, maar dat is behoorlijk risicovol. Er zijn veel mensen die na zo'n operatie juist meer last hebben van hun kniegewricht. Sommigen kunnen hem amper nog buigen. Dit soort risico's moet je wel in gedachte nemen, want het niet kunnen buigen is heel wat erger dan het risico dat je knieschijf er ooit nog een keer uitschiet. Ook is het een heel pijnlijke operatie met een behoorlijke revalidatie.
Is het niet een idee om eerst haar beenspieren veel sterker te maken? Door je bovenbenen te trainen houden je spieren de knieschijf veel beter op z'n plek. Bovendien kun je ook leren beter op je manier van draaien te letten, zodat je knieschijf er minder snel uitschiet. En er bestaan ook dingen als een kniebrace. Ik heb er thuis een voor momenten dat m'n knieschijf slecht aanvoelt. Zo'n ding biedt ook veel stevigheid en laat je bewuster bewegingen maken. Oh en tenslotte heb ik ook nog steunzolen voor een betere stand van m'n knieën. Hebben jullie al deze opties al eens bekeken en overwogen?

Mijn knieschijf is er gelukkig al een paar jaar niet meer uitgeschoten (*afklopt*), dus ik ben erg blij dat ik me niet aan die operatie heb gewaagd (ik mocht hem overigens wel laten uitvoeren in Nederland)
Oud 15-09-2006, 11:19
FrantiC
FrantiC is offline
ow mn topic leeft nog
noujaah hij schiet er bij mij niet uit, maar hij is gewoon scheef gegroeid.. hij zit dus altijd naast die groef..
en aangezien we nu met een nieuwe therapie bezig zijn ( bovenbeenoefeningen + elke dag tapen volgens de McConnell techniek) wacht ik dat eerst maar eens rustig af.. volgens mijn therapeute kan ik volgende week proberen een klein stukje hard te lopen yeehaa!

maar ik zal het in ieder geval in mijn achterhoofd houden.. mij is echter ook verteld dat het een groot risico met zich mee brengt om te opereren..
Oud 16-09-2006, 10:36
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Mijn Patella zit ook scheef, waardoor ik heel lang veel last gehad heb. Dit is bij mij ontstaan ná een operatie.
Na veel oefeningen bij de fysio heb ik geleerd mijn Patella te trainen om de juiste plek in te nemen in de knie.
En het werkt!
Het heeft even wat oefeningen gekost, maar ik zie wel degelijk resultaat.

Als opereren in Nederland niet gebruikelijk is, bedenk je dan wel dat dat een reden heeft. Ik ben al twee keer aan mijn knie geopereerd, maar ben op dit moment verder van huis dan daarvoor. En hoor volgende week of ik misschien toch wéér moet.
Ik zou het je dus zeker afraden, gezien mijn ervaringen...
Eénmaal iets aan je knie, blijf je daar vaak je hele leven een beetje last van houden.
Als ze het opereren maken ze misschien meer kapot, terwijl je met deze klachten ook gewoon een intensieve fysio kunt proberen, die effectiever is denk ik.

Sterkte!
Oud 16-09-2006, 20:50
Spoonie
Spoonie is offline
Ik heb een tijdje terug m'n binnenmeniscus(is weer gehecht) gescheurd en m'n kruisbanden overrekt(kun je niks aan doen). M'n orthopeed had het eerst nog over zeker 1 jaar niet sporten en dat ik hard trainen op een hoog nivea wel kon vergeten.

Binnen 3 maanden na m'n operatie stond ik alweer rustig te sporten en ik ga binnenkort de dienst in. M'n fysio gaf mij als tip om veel spieren op te bouwen bij je knie/kuit en bovenbenen. Die kunnen de functie van de kruisbanden voor een goed gedeelte overnemen.
Oud 18-09-2006, 12:25
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 17-09-2006 @ 04:50 :
Ik heb een tijdje terug m'n binnenmeniscus(is weer gehecht) gescheurd en m'n kruisbanden overrekt(kun je niks aan doen). M'n orthopeed had het eerst nog over zeker 1 jaar niet sporten en dat ik hard trainen op een hoog nivea wel kon vergeten.

Binnen 3 maanden na m'n operatie stond ik alweer rustig te sporten en ik ga binnenkort de dienst in. M'n fysio gaf mij als tip om veel spieren op te bouwen bij je knie/kuit en bovenbenen. Die kunnen de functie van de kruisbanden voor een goed gedeelte overnemen.
maar dat is een hele andere (en hele bekende) blessure, die goed te opereren is... ik ga mag vanavond proberen een stukje hard te lopen.. welliswaar ingetapet en slechts een klein stukje, maar toch wel voor het eerst in 8 maanden..
yeeha!

Regels voor berichten