Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2006, 15:40
remy476
remy476 is offline
Ik ben gisteren naar de intro geweest van de universiteit. We kregen daar ook een rondleiding door de bibliotheek. Er zijn daar een aantal internetadressen aan de orde gekomen met de mededeling dat we van die adressen een kopie zouden krijgen. Nu was het zo dat we (ons studiegroepje van blok 1) die adressen niet gekregen hebben.

*Een vraagje aan een studen van de unimaas: Wat zijn de belangrijkste internetadressen die ik gedurende het komende jaar nodig heb.

*Waar kan ik me aanmelden om mee te kunnen doen aan een blokperiode/toetsing

*En wat beteken de letters UB , SSC en LAW als ik in mijn postvak van de uni kijk. ( dit was de enige site die ik onnthouden heb)

alvast bedankt
Oud 29-08-2006, 15:46
Martine1986
Martine1986 is offline
ik ben dan wel geen student aan de unimaas meer, maar volgens mij zijn de websites niet veranderd;

webmail.unimaas.nl
www.eleum.unimaas.nl
www.ub.unimaas.nl

Dit is wat ik me iig nog kan herinneren, misschien dat iemand anders nog wat toe te voegen heeft..

En volgensmij ben je voor het eerste jaar voor alle vakken +examens automatisch ingeschreven.

UB= universiteitsbibliotheek
SSC= studenten service centrum
en LAW is denkik gewoon de faculteit van rechten? Maar dat is maar een gokje

Laatst gewijzigd op 29-08-2006 om 15:50.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 15:48
Verwijderd
UB = Universiteits Bibliotheek
SSC = Studenten Service Centrum
LAW = afkorting van de rechtenfaculteit

Google moet je toch écht wel onder de knie hebben hoor

en via www.unimaas.nl kan je op alle sites komen die belangrijk voor je zijn, eleum en e-mail zijn het belangrijkst. Ik geloof dat je je ook in kan schrijven via eleum voor cursussen, als dat al is gebeurd zie je dat ook meteen (er staat dan een rijtje cursussen waar je voor bent ingeschreven, mogelijk met hier en daar een welkomstwoordje en misschien staan er een paar bestanden bij sommige cursussen).

En ik zít niet eens op de universiteit Maastricht.

Laatst gewijzigd op 29-08-2006 om 15:52.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 15:50
remy476
remy476 is offline
omg die eleum pagina is helemaal in het engels

kan ik dat nou net niet spreken
Oud 29-08-2006, 15:51
Verwijderd
Citaat:
remy476 schreef op 29-08-2006 @ 16:50 :

Welkom op de universiteit!
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 15:51
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:

dan ga je het nog moeilijk krijgen dit jaar denkik
Oud 29-08-2006, 16:00
Verwijderd
Misschien kan je het wel in het Nederlands krijgen als je eenmaal bent ingelogd, maar ik denk het niet. Je hoeft ook maar een paar begrippen te kennen om met eleum om te gaan, 't wijst voor zich vaak. Onder 'courses' zie je waarschijnlijk de vakken waarvoor je bent ingeschreven staan.

Als je je nog moet inschrijven, kan dat volgens mij via het overzicht van de courses van jouw faculteit; Faculty of Law. Dat staat rechts. Met 'enroll' kan je je inschrijven voor een cursus.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 16:04
remy476
remy476 is offline
Of wordt je automasisch ingeschreven als er een toets / niet blok komt??
Oud 29-08-2006, 16:05
Verwijderd
Citaat:
remy476 schreef op 29-08-2006 @ 17:04 :
Of wordt je automasisch ingeschreven als er een toets / niet blok komt??
Misschien dit eerste blok wel, maar op een gegeven moment moet je jezelf in schrijven. Kan je geen studiegenoot e-mailen? Of anders het secretariaat?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 16:35
Verwijderd
Citaat:

OMG
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 17:06
remy476
remy476 is offline
Citaat:
stefano schreef op 29-08-2006 @ 17:35 :
OMG
kap met die domme opmerkingen. Je mag dan wel medewerker zijn. Dit soort onzinopmerkingen hebben niks toe te voegen aan dit topic. Ik kan er ook niks aan doen dat ik slecht ben in engels
Oud 29-08-2006, 18:25
Verwijderd
Citaat:
remy476 schreef op 29-08-2006 @ 18:06 :
kap met die domme opmerkingen. Je mag dan wel medewerker zijn. Dit soort onzinopmerkingen hebben niks toe te voegen aan dit topic. Ik kan er ook niks aan doen dat ik slecht ben in engels
Nee, daar kan je niets aan doen, maar 't feit dat je niet had verwacht dat er zaken in het Engels zouden zijn wanneer je gaat studeren aan een erg internationaal gerichte universiteit, is een beetje raar. Maar je zal je best redden met Eleum in het Engels, zo moeilijk is dat Engels daar niet, zoals ik al zei.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 18:54
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 29-08-2006 @ 19:25 :
Nee, daar kan je niets aan doen, maar 't feit dat je niet had verwacht dat er zaken in het Engels zouden zijn wanneer je gaat studeren aan een erg internationaal gerichte universiteit, is een beetje raar. Maar je zal je best redden met Eleum in het Engels, zo moeilijk is dat Engels daar niet, zoals ik al zei.
ik verwacht dat als ik een nederlandse studie ga doen die ook helemaal in het nederlands zijn. Maar kwam tot de ontdekking dat we ook engels boeken krijgen
Oud 29-08-2006, 18:59
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
remy476 schreef op 29-08-2006 @ 19:54 :
ik verwacht dat als ik een nederlandse studie ga doen die ook helemaal in het nederlands zijn. Maar kwam tot de ontdekking dat we ook engels boeken krijgen
Ja, dat is redelijk standaard op Nederlandse universiteiten.
Oud 29-08-2006, 20:48
Miracle
Miracle is offline
Ik ben ook net begonnen aan de Universiteit van Maastricht.

Bij mijn opleiding wordt iedereen het eerste jaar vanzelf ingeschreven voor toetsen ed. Na het eerste jaar moet je een richting kiezen en moet je je dus wel zelf inschrijven.
Maar dat is mij verteld tijdens de intro, misschien vertellen ze het bij jou ook nog?

En bedankt voor de links. Ik kon ze zelf van 't weekend niet vinden, maar ik heb gister ook intro gehad en daar is alles wel uitgelegd. Klikbare links zijn handiger dan links in je hoofd.
Oud 29-08-2006, 20:50
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Miracle schreef op 29-08-2006 @ 21:48 :
Ik ben ook net begonnen aan de Universiteit van Maastricht.

Bij mijn opleiding wordt iedereen het eerste jaar vanzelf ingeschreven voor toetsen ed. Na het eerste jaar moet je een richting kiezen en moet je je dus wel zelf inschrijven.
Maar dat is mij verteld tijdens de intro, misschien vertellen ze het bij jou ook nog?

En bedankt voor de links. Ik kon ze zelf van 't weekend niet vinden, maar ik heb gister ook intro gehad en daar is alles wel uitgelegd. Klikbare links zijn handiger dan links in je hoofd.
welke studie ben je aan begonnen als ik vragen mag
Oud 29-08-2006, 20:50
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
remy476 schreef op 29-08-2006 @ 21:50 :
welke studie ben je aan begonnen als ik vragen mag
Gezondheidswetenschappen.
Oud 29-08-2006, 22:17
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Dat is juist normaal, zeker als in je opleiding onderwerpen aan de orde komen die een internationaal tintje hebben. Van dat soort dingen mag je niet zo zwart-wit uitgaan, zeker niet op een universiteit. Maar niet meteen wanhopen, want ik doe bijvoorbeeld ook een Nederlandse opleiding, maar ik beschik over veel Engelse literatuur (als ik alle behandelde artikels van de afgelopen jaren erbij reken heb ik zelfs meer Engelse dan Nederlandse literatuur), en eerst zag ik daar best wel tegenop, maar uiteindelijk is het best wel meegevallen.
Oud 30-08-2006, 09:02
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 29-08-2006 @ 23:17 :
Dat is juist normaal, zeker als in je opleiding onderwerpen aan de orde komen die een internationaal tintje hebben. Van dat soort dingen mag je niet zo zwart-wit uitgaan, zeker niet op een universiteit. Maar niet meteen wanhopen, want ik doe bijvoorbeeld ook een Nederlandse opleiding, maar ik beschik over veel Engelse literatuur (als ik alle behandelde artikels van de afgelopen jaren erbij reken heb ik zelfs meer Engelse dan Nederlandse literatuur), en eerst zag ik daar best wel tegenop, maar uiteindelijk is het best wel meegevallen.
Inderdaad. Het is echt niets om je druk over te maken. Ik was altijd super slecht in Engels en inmiddels heb ik een P gehaald van een opleiding waarbij alleen 2 wiskunde boeken Nederlands was en de rest allemaal Engels. Als het goed is wen je er langzaam aan, want ze verwachten gewoon van je dat als je je diploma haalt, dat je dan fatsoenlijk Engels kunt.
Ik hoorde op mijn intro dat we ook Engelse lessen kunnen volgen, is dat bij jou niet zo?
Op mijn faculteit is ook veel in het Engels, omdat het programma van Gezondheidswetenschappen ook in het Engels gevolgd kan worden. Dus als die groep ook aanwezig is/gebruik moet maken van iets, is alles in het Engels. Over de drie jaar verdeeld krijgen we ook steeds meer andere dingen in het Engels, zoals colleges etc.

Maar ik vind het vreemd dat je daarover niet bent voorgelicht. Ligt dat aan jou of aan de faculteit?
Oud 30-08-2006, 12:33
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Miracle schreef op 30-08-2006 @ 10:02 :
Inderdaad. Het is echt niets om je druk over te maken. Ik was altijd super slecht in Engels en inmiddels heb ik een P gehaald van een opleiding waarbij alleen 2 wiskunde boeken Nederlands was en de rest allemaal Engels. Als het goed is wen je er langzaam aan, want ze verwachten gewoon van je dat als je je diploma haalt, dat je dan fatsoenlijk Engels kunt.
Ik hoorde op mijn intro dat we ook Engelse lessen kunnen volgen, is dat bij jou niet zo?
Op mijn faculteit is ook veel in het Engels, omdat het programma van Gezondheidswetenschappen ook in het Engels gevolgd kan worden. Dus als die groep ook aanwezig is/gebruik moet maken van iets, is alles in het Engels. Over de drie jaar verdeeld krijgen we ook steeds meer andere dingen in het Engels, zoals colleges etc.

Maar ik vind het vreemd dat je daarover niet bent voorgelicht. Ligt dat aan jou of aan de faculteit?
Er is mij niks gezegt dat ik engelse boeken zou krijgen omdat ik nederland recht doe. alleen bij European law school kreeg je alles in engels. mja das ook logisch. En je kan bij ons wel een taalcursus pakken maar daar heb ik weinig aan. Ik kan gewoon geen woord engels. De grammatica enzo snap ik allemaal
Oud 30-08-2006, 12:47
Verwijderd
Je krijgt meestal ook algemene vakken, en die zijn vaak in het Engels. Woordenboek erbij en je pikt de termen vast snel op.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2006, 14:13
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
remy476 schreef op 30-08-2006 @ 13:33 :
Er is mij niks gezegt dat ik engelse boeken zou krijgen omdat ik nederland recht doe. alleen bij European law school kreeg je alles in engels. mja das ook logisch. En je kan bij ons wel een taalcursus pakken maar daar heb ik weinig aan. Ik kan gewoon geen woord engels. De grammatica enzo snap ik allemaal
hoe ben je dan in vredesnaam aan je VWO diploma gekomen? Ik denk dat er maar bar weinig opleidingen boeken alleen in het nederlands aanbieden. De markt voor goede boeken is daar vele malen kleiner
Oud 30-08-2006, 14:19
remy476
remy476 is offline
engels met een 5 afgesloten. beng ewoon slecht in teksten

OT: waar kun je zien wanneer je je aan moet melden voor een toetsing. Kreeg net een e-mail en als je te laat bent moet je 40 euro betalen
Oud 30-08-2006, 14:22
Verwijderd
Citaat:
remy476 schreef op 30-08-2006 @ 15:19 :
engels met een 5 afgesloten. beng ewoon slecht in teksten

OT: waar kun je zien wanneer je je aan moet melden voor een toetsing. Kreeg net een e-mail en als je te laat bent moet je 40 euro betalen
Vraag dat aan de administratie, die weten zeker hoe en wanneer het moet. (En die weten ook óf jij dat dit jaar wel hoeft te doen.)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2006, 14:34
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 30-08-2006 @ 15:22 :
Vraag dat aan de administratie, die weten zeker hoe en wanneer het moet. (En die weten ook óf jij dat dit jaar wel hoeft te doen.)
we moeten het wel heb ik gehoord. We kregen alleen eerste blok automatisch
Oud 30-08-2006, 14:37
remy476
remy476 is offline
Schriftelijke bloktoetsen
Studenten die zich via pandiastudent hebben aangemeld voor het onderwijs van een bepaald onderwijsonderdeel en op het rooster voor dat bepaald onderwijsonderdeel staan vermeld, hoeven zich voor de bijbehorende toets niet meer afzonderlijk in te schrijven.

dus als ik het goed begrijp hoef ik me niet aan te melden voor een toets
Oud 30-08-2006, 15:58
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
remy476 schreef op 30-08-2006 @ 15:37 :
Schriftelijke bloktoetsen
Studenten die zich via pandiastudent hebben aangemeld voor het onderwijs van een bepaald onderwijsonderdeel en op het rooster voor dat bepaald onderwijsonderdeel staan vermeld, hoeven zich voor de bijbehorende toets niet meer afzonderlijk in te schrijven.

dus als ik het goed begrijp hoef ik me niet aan te melden voor een toets
Stuur een mailtje naar het ssc, daar weten ze dat soort dingen.
http://www.ssc.unimaas.nl/
Oud 31-08-2006, 07:20
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 29-08-2006 @ 19:59 :
Ja, dat is redelijk standaard op Nederlandse universiteiten.
Dát is pas ironisch. Nederlands recht is namelijk één van de laatste studies die volledig in het Nederlands is of zou moeten zijn. In Maastricht heb je daar blijkbaar óók boeken in het Engels, en laat hem nou nét als leerling die geen Engels kan in Maastricht gaan studeren.!
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 12:50
ganralph
ganralph is offline
Offtopic:
omg, ik ben al 4 jaar uitgeschreven van de Unimaas, heb nooit Eleum gebruikt en kan me nu in één keer inloggen met mn oude gegevens. leve de administratie van de UM! weer 50mb discruimte die ik kan benutten
Oud 31-08-2006, 13:26
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 31-08-2006 @ 13:50 :
Offtopic:
omg, ik ben al 4 jaar uitgeschreven van de Unimaas, heb nooit Eleum gebruikt en kan me nu in één keer inloggen met mn oude gegevens. leve de administratie van de UM! weer 50mb discruimte die ik kan benutten
Dat soort dingen behouden ze altijd een jaar of 5, je kan waarschijnlijk ook e-mailen.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 13:34
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 31-08-2006 @ 14:26 :
Dat soort dingen behouden ze altijd een jaar of 5, je kan waarschijnlijk ook e-mailen.
ja, dat kan ik idd (1874 ongelezen e-mails)
toch vind ik het slordig. zeker gezien ik ook nog jaren lang studieresultatenoverzichten heb ontvangen ("u heeft dit jaar 0 studiepunten gehaald, we raden u aan met de onderwijsadviseur van uw opleiding te praten")
andere oud-studenten kunnen overigens niet meer inloggen binnen een jaar.

de bewaartermijn op de UvA is (officieel) 3 maanden. netjes opruimen kan een Universiteit redelijk wat geld besparen.

maar goed
Oud 31-08-2006, 13:50
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-08-2006 @ 08:20 :
Dát is pas ironisch. Nederlands recht is namelijk één van de laatste studies die volledig in het Nederlands is of zou moeten zijn. In Maastricht heb je daar blijkbaar óók boeken in het Engels, en laat hem nou nét als leerling die geen Engels kan in Maastricht gaan studeren.!
Ik vraag me af of dat zo is. Nederlands recht is geen studie met alleen maar een Nederlandstalige basis. Neem bijvoorbeeld de readers en de papers die je zult moeten doornemen. Veel juristen en academici publiceren hun stukken internationaal en doen het daarom in het Engels. Of dat nou een typisch Nederlandse studie is of niet, Nederlands recht is ook interessant voor het buitenland. Daarom ligt het ook aan de afzetmarkt voor de studieboeken in welke taal ze geschreven worden. Als ze grotendeels voor de Nederlandse markt bedoeld zijn, worden ze wel in het Nederlands gepubliceerd. Blijkbaar geldt dat niet voor elk boek. Er zijn daarnaast natuurlijk ook veel raakvlakken met Europees recht. Ik vind het dus heel goed verklaarbaar dat je veel Engelse boeken en stukken zult moeten doornemen.

Daarnaast ben ik van mening dat elke Nederlandse academicus buiten een goede beheersing van de Nederlandse taal ook een goede beheersing van de Engelse taal moet hebben.

Mijn studie kent in het eerste jaar vier of vijf van de twaalf boeken in het Nederlands. Dat lijkt weinig, maar in feite is het best veel. Ik heb laatst zelfs Engelstalige stukken moeten doornemen die gingen over de splitsing en liberalisering in de energiemarkt in Nederland. En het wiskundevak statistiek dat ik heb wordt ondersteund door een Engelstalig boek dat nota bene geschreven is door mijn eigen docent.
Oud 31-08-2006, 13:55
Verwijderd
Precies, dat zie je érg veel; Nederlandstalige docenten die Engelstalige studieboeken schrijven. En ja, het is wel wetenschappelijk onderwijs; onderzoeken publiceer je in het Engels, want dat maakt ze voor iedereen toegankelijk. Het onderwerp doet er niet echt toe; er zijn altijd niet-Nederlandstalige mensen geïnteresseerd in het onderzoek uit Nederland betreffende het Nederlandse systeem van wat dan ook. Engels hoort gewoon bij het wetenschappelijk onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 12:11
Verwijderd
Heb je niet van te voren uitgezocht wat je studie precies inhoudt, of heb je geen studiegids?

Bijna alles van wat je hier op het forum vraagt over de UM is vrij makkelijk zelf uit te vinden; het lukt in dit topic zelfs mensen die er niet eens op school zitten!

Ik werd in de eerste twee jaar altijd automatisch ingeschreven voor blokken, aangezien toch iedereen hetzelde krijgt. En het tentamen zit daar ook automatisch bij inbegrepen. Alleen voor herkansingen moest je je wel inschrijven, maar als je dat niet deed kon je nog gewoon het tentamen maken geloof ik.
En je kunt het ook maandag in je groepje aan je tutor vragen, die weet zulke dingen zeker.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2006, 19:33
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 01-09-2006 @ 13:11 :
Heb je niet van te voren uitgezocht wat je studie precies inhoudt, of heb je geen studiegids?

Bijna alles van wat je hier op het forum vraagt over de UM is vrij makkelijk zelf uit te vinden; het lukt in dit topic zelfs mensen die er niet eens op school zitten!

Ik werd in de eerste twee jaar altijd automatisch ingeschreven voor blokken, aangezien toch iedereen hetzelde krijgt. En het tentamen zit daar ook automatisch bij inbegrepen. Alleen voor herkansingen moest je je wel inschrijven, maar als je dat niet deed kon je nog gewoon het tentamen maken geloof ik.
En je kunt het ook maandag in je groepje aan je tutor vragen, die weet zulke dingen zeker.
vandaag een e-mail gehad van oudere jaars die mijn groepje moeten begleiden het 1e blok. Zij hebben mij e-mailadessen gegeven.

Nog een e-mail gehad van uni zelf en daar stond dat ze pas dit jaar overgegaan zijn op het internetaanvragen van toesten en blokken(roosters)
Oud 03-09-2006, 11:33
Verwijderd
Komt alles toch nog op z'n pootjes terecht.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 18:00
remy476
remy476 is offline
idd, maar iig bedankt voor jullie posts
Oud 03-09-2006, 18:08
Ray
Ray is offline
Citaat:
Wees blij, dan leer je tenminste ook gelijk goed Engels, waar je in heel veel landen wat mee kunt.
Oud 03-09-2006, 18:54
Verwijderd
Citaat:
X-Ray™ schreef op 03-09-2006 @ 19:08 :
Wees blij, dan leer je tenminste ook gelijk goed Engels, waar je in heel veel landen wat mee kunt.
Je 'leert' op de uni geen Engels meer. Als je het niet of slecht kan lezen ben je gewoon het zaadje, niet echt iets om blij over te zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 19:10
Ray
Ray is offline
Citaat:
Snees schreef op 03-09-2006 @ 19:54 :
Je 'leert' op de uni geen Engels meer. Als je het niet of slecht kan lezen ben je gewoon het zaadje, niet echt iets om blij over te zijn.
Wat een onzin, talen leer je nou eenmaal sneller in de praktijk. Ik leer het bijv. door computer, tv, films, allerlei ander Engels in Nederlands.

Als al je studieboeken enzo in het Engels zijn leer je ook snel Engels.
Oud 03-09-2006, 19:56
Verwijderd
Citaat:
X-Ray™ schreef op 03-09-2006 @ 20:10 :
Wat een onzin, talen leer je nou eenmaal sneller in de praktijk. Ik leer het bijv. door computer, tv, films, allerlei ander Engels in Nederlands.

Als al je studieboeken enzo in het Engels zijn leer je ook snel Engels.
Je hele jeugd gestructureerd een paar uur per dag Engels opdoen (naast Engelse les op school), zoals jij beschrijft, dat kan wel helpen. Maar een paar boeken (in totaal een paar duizend bladzijdes) die je als het ware met een woordenboek door moet werken - dat zet echt geen zoden aan de dijk (buiten het leren van vakjargon) - zeker omdat de ts na een jaar of 8 Engelse les nog steeds moeite heeft met de taal. Een 3 vwo'er leer je ook geen wiskunde door hem een of ander proefschrift te laten doorploegen.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 20:06
Ray
Ray is offline
Citaat:
Snees schreef op 03-09-2006 @ 20:56 :
Je hele jeugd gestructureerd een paar uur per dag Engels opdoen (naast Engelse les op school), zoals jij beschrijft, dat kan wel helpen. Maar een paar boeken (in totaal een paar duizend bladzijdes) die je als het ware met een woordenboek door moet werken - dat zet echt geen zoden aan de dijk (buiten het leren van vakjargon) - zeker omdat de ts na een jaar of 8 Engelse les nog steeds moeite heeft met de taal. Een 3 vwo'er leer je ook geen wiskunde door hem een of ander proefschrift te laten doorploegen.
Stel TS in Engeland/Amerika gaat wonen, dan leert hij de taal echt supersnel.
Waarom? Omdat hij er dan in het dagelijks leven veel mee omgaat. En inderdaad, als hij (op het begin) die boeken met een woordenboek door moet ploegen leert hij het snel genoeg.

Je leert dingen uit zinsverband op te maken, de grammatica werk je mee en leer je daardoor ook, de spelling van woorden en het geheel wordt ook nog eens vertaald omdat hij het met woordenboek doet.
Oud 03-09-2006, 20:17
Verwijderd
Citaat:
X-Ray™ schreef op 03-09-2006 @ 21:06 :
Stel TS in Engeland/Amerika gaat wonen, dan leert hij de taal echt supersnel.
Waarom? Omdat hij er dan in het dagelijks leven veel mee omgaat. En inderdaad, als hij (op het begin) die boeken met een woordenboek door moet ploegen leert hij het snel genoeg.

Je leert dingen uit zinsverband op te maken, de grammatica werk je mee en leer je daardoor ook, de spelling van woorden en het geheel wordt ook nog eens vertaald omdat hij het met woordenboek doet.
Je kan lekker door blijven hameren op jouw 'theorie', maar je leest niet echt wat ik schrijf. Een studieboek doorwerken valt op geen enkele manier gelijk te stellen aan noodgedwongen 24/7 in een vreemde taal functioneren. Leuk plan anders: in plaats van Nederlandse literatuur mag jij voortaan je studieboeken in het Turks lezen. Voor het gemak krijg je er een grammaticagidsje bij. Pijnloos een vreemde taal leren, of niet soms? Graag voor woensdag de eerste 200 pagina's klaar hebben.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 20:19
Verwijderd
Studieboeken zijn inderdaad vaak in academisch en dus moeilijk Engels geschreven. Ik heb een studieboek waarvan het niveau van de tekst ruim boven vwo-niveau ligt. Als je dus al moeite had met Engels op het vwo (en laten we eerlijk zijn, zo ontzettend veel stelde het ook niet voor) zou ik flink bijles nemen in Engelse leesvaardigheid.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 20:27
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 03-09-2006 @ 21:19 :
Studieboeken zijn inderdaad vaak in academisch en dus moeilijk Engels geschreven. Ik heb een studieboek waarvan het niveau van de tekst ruim boven vwo-niveau ligt. Als je dus al moeite had met Engels op het vwo (en laten we eerlijk zijn, zo ontzettend veel stelde het ook niet voor) zou ik flink bijles nemen in Engelse leesvaardigheid.
De taalwetenschapper spreekt!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 20:29
Verwijderd
Mja, ik schrok zelf ook van de moeilijkheid van het Engels.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 20:39
Ray
Ray is offline
Citaat:
Snees schreef op 03-09-2006 @ 21:27 :
De taalwetenschapper spreekt!
Nouja, ik kan taalwetenschap studenten niet anders dan gelijk geven natuurlijk, maar toch heb ik het idee dat je het wel door de praktijk kan leren.

Overigens, het niveau Engels op het vwo is idd belabberd.
Oud 03-09-2006, 20:41
Verwijderd
Nou, ik moet nog beginnen aan die opleiding, dus ik ben geen expert.

Ik ben het alleen wel met Snees aan dat het al te laat is om nog Engelse leesvaardigheid d.m.v. studieboeken aan te leren op de universiteit. Dat moet echt op het vwo. En als het niet lukt, moet je er aan werken.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 20:42
Ray
Ray is offline
Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat het, vooral in het begin, behoorlijk(lees: extreem) lastig is als je geen/weinig Engels kan.
Oud 04-09-2006, 08:17
remy476
remy476 is offline
Citaat:
X-Ray™ schreef op 03-09-2006 @ 21:39 :
het niveau Engels op het vwo is idd belabberd.
als je dat maar weet.

OT ik zie het wel hoe het allemaal loop. Ik heb nog altijd andere mensen die me kunne helpen met het engels. En mbt die boeken: zoals al gezegd werd leer je dat vanzelf doordat je die boeken (verplicht) bent om vaak te lezen
Reageren

Regels voor berichten