Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2006, 13:01
Verwijderd
Omdat jullie mij al eens geholpen hebben met computerproblemen, hier is er nog eentje

Op een andere computer zat er 1 van de harde schijven vol, maar als ik keek naar de bestanden die erinzaten was dat eigenlijk helemaal niet mogelijk. De harde schijf was een aantal GB maar die bestanden samen maar 600 MB ofzo. Ik heb al die bestanden dan verplaatst naar een andere harde schijf, in de hoop dat ik zo kon zien wat er aan de hand was. Daarna zag ik dat er zich nog 3 verborgen bestanden op die harde schijf bevonden.
Maar toen ik weer probeerde om die map van die harde schijf te openen in Windows Verkenner (ik heb Windows 98 btw), blokkeerde de computer. Dat blijft zo elke keer dat ik dat weer probeer.. Control alt delete helpt soms wel, maar ik geraak dus niet meer op die harde schijf.

Wat moet ik doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2006, 19:21
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
doezel schreef op 02-09-2006 @ 14:01 :
Omdat jullie mij al eens geholpen hebben met computerproblemen, hier is er nog eentje
(...)
Daarvoor zijn we

Citaat:
doezel schreef op 02-09-2006 @ 14:01 :
(...)
Op een andere computer zat er 1 van de harde schijven vol, maar als ik keek naar de bestanden die erinzaten was dat eigenlijk helemaal niet mogelijk. De harde schijf was een aantal GB maar die bestanden samen maar 600 MB ofzo. Ik heb al die bestanden dan verplaatst naar een andere harde schijf, in de hoop dat ik zo kon zien wat er aan de hand was. Daarna zag ik dat er zich nog 3 verborgen bestanden op die harde schijf bevonden.
Maar toen ik weer probeerde om die map van die harde schijf te openen in Windows Verkenner (ik heb Windows 98 btw), blokkeerde de computer. Dat blijft zo elke keer dat ik dat weer probeer.. Control alt delete helpt soms wel, maar ik geraak dus niet meer op die harde schijf.

Wat moet ik doen?
Als je alle bestanden op die schijf toch al ergens anders hebt staan, zou ik zeggen, formateer de schijf (formateren is volledig leeghalen), en plaats daarna de bestanden weer terug. Er zijn 2 manieren om te formateren:

Formateren zorgt ervoor dat de schijf volledig word leeggehaald, als je onzeker bent, doe 't dan liever niet! Eenmaal geformatteerd is 't een aardig karweitje je DATA weer terug te krijgen

1) (Te gebruiken als de windows-map *niet* op de schijf staat, het geval als er meerdere 'partities' (delen v/d schijf) zijn). Als je bijvoorbeeld een 'c:' en een 'd:' hebt, waarbij de windows op de C-schijf staat, en de niet-goed-werkende schijf de D-schijf is.
Ga naar start en kies 'run' (uitvoeren), type daar 'command.com' <ENTER>. Een zwart scherm zal nu verschijnen (dit heet de prompt). Je kan nu met het commando 'format d:' de D-schijf volledig leeghalen, hij zal een vraag stellen (A non-removable disk will be erased, all data will be lost. Are you sure?) en kies 'Y'(ES) (of 'J'(A)). Hij zal ff pruttelen, een tijdje formateren en dan mag je een 'label' opgeven (maakt niet uit, is een naam voor de schijf zodat je 'm makkelijker herkent). Et voila, schijf geformatteerd en (hopelijk) het probleem verholpen

2) Als de C-schijf 't probleem is, of als er maar 1 partitie is, (en windows staat niet op deze schijf) word het iets lastiger. Je zal nu eerst windows moeten verlaten voordat je in dos (een soort prompt) de schijf formatteerd. Download een bootdisk (windows ME OEM + CD-rom support is goed). Stop 't schijfje in je PC en start de PC opnieuw op, als 't goed is kom je nu in de DOS-omgeving (ook weer, zwarte achtergrond, witte tekst). Middels het 'format' commando kun je nu ook weer de schijf leeghalen, dus type 'format c:'. Zelfde vraag, zelfde antwoord. Schijfje eruit, reset-knop indrukken (of 'shutdown'/'restart' intypen) en in Windows weer netjes de bestanden terugkopieren

Mocht je de bestanden toevallig nietmeer hebben, of de schijf die problemen geeft is de enige schijf, of is de schijf waarop windows staat, word 't iets lastiger. In dat geval moeten we opzoek gaan naar de oorzaak van je problemen, het kan bijvoorbeeld spyware zijn, of dat je harde schijf 't langzaamaan begin te begeven.
Als dit 't probleem is, zeg 't even, dan type ik daar 'n verhaaltje voor
Oud 03-09-2006, 10:17
Verwijderd
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, maar gelukkig is het probleem vanzelf al opgelost. Ik heb niets speciaals gedaan maar ineens geraak ik wel terug op die harde schijf Kheb alle bestanden dan ook maar ineens terug geplaatst.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 10:41
Verwijderd
Dat is mooi. Misschien is het wel verstandig om je harde schijf even te defragmenteren (start > programma's > accesoires > system tools > disk defragment)
en te checken op fouten: rechtermuisknop op de harde schijf (in deze computer) > eigenschappen > tools > errorchecking: check now.)
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 12:21
dafelix
dafelix is offline
zeker het checken op fouten is aan te raden, hopelijk was 't niks ernstigs!
Reageren

Regels voor berichten