Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2006, 21:41
lukas15
lukas15 is offline
Voor een project over adolescentenliteratuur zoek ik naar boeken met hetzelfde thema als 'Blauwe Maandagen' van Arnon Grunberg en 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa. Het thema in die boeken is geen duidelijk trefwoord als 'liefde' of 'de dood', maar een wat vager begrip. Bij de boekverslagen op s.com wordt het thema ook wel 'desillusie' genoemd, als de hoofdpersoon zoekt naar de zin van het bestaan.

Welnu, mijn vraag is of iemand jeugdboeken kent die thematisch verwant zijn met deze twee romans.

Veel dank, alvast.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2006, 22:12
Verwijderd
Aidan Chambers (Engelstalig weliswaar) schrijft over jongeren die op zoek zijn naar zichzelf. (Vooral de boeken Postcards from No Man's Land, Dance on my grave en the toll bridge.) Het is niet precies wat je zoekt maar wellicht helpt het. Verder ben ik niet zo into het existentialisme
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 00:33
Reynaert
Reynaert is offline
Sofies verden of Sofie's wereld (vertaling) van Jostein Gaarder is een jeugdboek wat o.a. handelt over desillusie. Hoewel er een flinke portie historie van de filosofie in verweven zit, kan ik je dit boek van harte aanraden. Ik heb de Engelse versie gelezen (Sophie's World) en ik vond het een prachtig boek. En ik hoef het je waarschijnlijk niet te vertellen maar Joe Speedboot was ook fantastisch. Blauwe Maandagen vond ik ook oké, op sommige momenten erg ontroerend.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 08:10
Alwien
Alwien is offline
De Wereld van Sofie staat in de boekhandel gewoon bij de volwassenen. Er staat ook "roman" op. Hm. Desillusie is denk ik wat lastiger te vinden in jeugdliteratuur, dat moet altijd een beetje positief blijven. Op zoek zijn naar jezelf is wel een thema dat vaak terug keert in jeugdboeken, bijvoorbeeld in Weg van de zon (Lydia Rood) en Ons Derde Lichaam (Edward van de Vendel)
Oud 06-09-2006, 13:18
Reynaert
Reynaert is offline
"De Wereld van Sofie" werd tijdens een college van mijn opleiding wel besproken als adolescentenliteratuur.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 14:37
Alwien
Alwien is offline
Hm, oke. Weer wat geleerd. In ieder geval dat Gaarder lastig te plaatsen is
Oud 06-09-2006, 17:18
hasseltboy
hasseltboy is offline
De Zwemmer van Zsusza Bank
Oud 06-09-2006, 20:05
lukas15
lukas15 is offline
Dank voor jullie tips. Ik ken 'De wereld van Sophie', en naar mijn mening is dat boek:
- geen écht jeugdboek;
- geen écht boek voor volwassenen.

Maar goed, nog andere tips?

Veel dank.

LM
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 00:03
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
lukas15 schreef op 06-09-2006 @ 21:05 :
Dank voor jullie tips. Ik ken 'De wereld van Sophie', en naar mijn mening is dat boek:
- geen écht jeugdboek;
- geen écht boek voor volwassenen.
Adolescentenliteratuur, misschien?

Ik heb verder geen tips paraat, maar ik zal later even rondkijken of ik nog aanraders voor je heb.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 14:11
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 06-09-2006 @ 18:18 :
De Zwemmer van Zsusza Bank
Won geloof ik de Europese literatuurprijs voor de jeugd vorig jaar, of dit jaar
Oud 24-09-2006, 15:50
Maresa
Maresa is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 06-09-2006 @ 14:18 :
"De Wereld van Sofie" werd tijdens een college van mijn opleiding wel besproken als adolescentenliteratuur.
Bij ons zelfs als jeugdliteratuur.

Heb je werk Floortje Zwigtman al gelezen? Ze schrijft over jongeren in oude tijden vooral. Schijnbewegingen en Wolfsroedel zijn twee titels van haar. Wolfsroedel vond ik prachtig, Schijnbewegingen heb ik nog niet gelezen.
Oud 05-11-2006, 09:03
apocrief
apocrief is offline
Een up. Iemand nog tips? 'De zwemmer' is geen jeugdliteratuur.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 13:54
Jones
De wereld van Sofie is geschreven om kinderen lezenderwijs kennis te laten maken met de basis van de filosofie. Met een redelijk dun verhaaltje er om heen is het een goed boek geworden. Het is dus officieel een jeugdboek, maar kan ook makkelijk door pubers en volwassenen worden gelezen omdat filosofie natuurlijk voor alle leeftijden is. Het verhaaltje dat de rode draad is door het boek zal voor een volwassene echter lang niet zo interessant zijn als voor een kind.

OT: sorry, ik kan echt geen enkel boek verzinnen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 13:36
Verwijderd
Citaat:
Jones schreef op 05-11-2006 @ 14:54 :
De wereld van Sofie is geschreven om kinderen lezenderwijs kennis te laten maken met de basis van de filosofie. Met een redelijk dun verhaaltje er om heen is het een goed boek geworden. Het is dus officieel een jeugdboek, maar kan ook makkelijk door pubers en volwassenen worden gelezen omdat filosofie natuurlijk voor alle leeftijden is. Het verhaaltje dat de rode draad is door het boek zal voor een volwassene echter lang niet zo interessant zijn als voor een kind.

OT: sorry, ik kan echt geen enkel boek verzinnen.
De manier waarop filosofie behandeld wordt in dat boek is dus echt niet voor kinderen. Eerder voor jongeren die ongeveer even oud zijn als de hoofdpersoon (een jaar of 14 dus), en vaak net wat ouder.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 13:34
Jones
Citaat:
MetalliCat schreef op 06-11-2006 @ 14:36 :
De manier waarop filosofie behandeld wordt in dat boek is dus echt niet voor kinderen. Eerder voor jongeren die ongeveer even oud zijn als de hoofdpersoon (een jaar of 14 dus), en vaak net wat ouder.
Beetje verkeerd gebruik van het woord kinderen. Maar ik doelde ermee op 12 en ouder.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Jones schreef op 07-11-2006 @ 14:34 :
Beetje verkeerd gebruik van het woord kinderen. Maar ik doelde ermee op 12 en ouder.
Dan klopt je verhaal alsnog niet, want je zegt 'maar het kan ook gelezen worden door pubers...'.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 21:35
Verwijderd
Up nummer twee.

Ik lees op het moment 'de Jongen in de gestreepte pyama' van John Boyne. Gaat over een jongetje wiens vader een SS officier is en hij wordt daar in mee getrokken zeg maar. Oftewel; WO II door de ogen van een Duits kind. Volgens mij is dit ook wel wat je zoekt.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 22:21
Verwijderd
Ik weet niet of het nog nodig is, maar:

Le Petit Prince.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 17:35
Sanctus
Sanctus is offline
Adrian Mole zijn dagboeken?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 12:06
Gagne
Gagne is offline
Jij, jij en jij van Per Nilsson

of zit ik er dan he-le-maal naast?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 12:14
apocrief
apocrief is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 09-12-2006 @ 18:35 :
Adrian Mole zijn dagboeken?
Die heb ik ook gevonden. Leuk boek. Dat is wel een jeugdboek in de categorie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten