Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2006, 20:11
miekmuis
miekmuis is offline
Mijn vriend en ik hebben net twee jonge katjes uit het asiel gehaald. Ze zijn beide inmiddels 6,5 week. We weten alleen niet goed bij welke leeftijd je de beestjes kunt laten helpen en wanneer je ze naar buiten kunt doen. Ze plassen en poepen door de hele kamer heen, en dus wil ik ze het liefs zo snel mogelijk naar buiten laten gaan (wel eerst aan een riempje natuurlijk), maar mijn vriend wil dit niet voordat ze geholpen zijn.

Vanaf welke leeftijd zijn katten vruchtbaar en seksueel actief en is het inderdaad beter om ze binnen te houden tot ze geholpen zijn?
Oud 12-09-2006, 21:27
Verwijderd
Zes en halve week is veel te jong.

Maar goed, ik zou ze zeker een week of zes binnen houden, sowieso, omdat ze dan iig 'weten' waar ze wonen. Castreren/steriliseren kan vanaf een maand of zes, maar beter is wat langer te wachten. Daar loopt ook al een ander topic over.

Het lijkt me verstandig ze niet naar buiten te laten voordat ze geholpen zijn, tenzij je een nest kittens wilt (en zwanger worden is niet gezond voor een kat van een paar maanden).

Waarom maak je ze niet zindelijk? Dat lijkt me sowieso praktisch... Raar eigenlijk dat het asiel dat niet gedaan heeft...maar ik vind het ook raar dat ze ze met 6,5 weken al weg laten gaan...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2006, 21:28
Verwijderd
Het andere topic: http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1459292
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 10:42
juno
juno is offline
Een klein laag kattebakje, (ondiep afwasteiltje) en zelf voordoen hoe het moet. Dus met je handen kuiltje graven, en dan de katjes er even opzetten. Ze hebben het heel snel door, zeker als je er een drolletje inlegt die ze elders hadden gedaan.

Ze weten nu gewoon nog niet waar het moet. Normaal leren ze dat van hun moeder.

Etensbak niet naast de kattebak zetten. Eten en plassen vlak naast elkaar is onnatuurlijk voor een kat. Zet die dus zo ver mogelijk bij elkaar uit de buurt.

Zes en een halve week, dat zijn echt nog babies. Die mogen niet naar buiten, want ze zijn nog niet beschermd tegen allerlei enge ziektes waar kleine katjes aan dood kunnen gaan. Ze zijn pas goed beschermd na twee entingen.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 23:09
miekmuis
miekmuis is offline
Ze zijn dus wel zindelijk, maar af en toe doen ze hun behoefte ergens anders. Vandaag nog niks gevonden, dus misschien is het al over.

Nou goed, vanaf welke leeftijd kun je zo af en toe met een riempje met ze naar buiten? We hadden laatst de voordeur open en toen konden ze even voor het huis lopen (een vierkante meter ongeveer) Dit leken ze best interessant te vinden, kan zoiets kwaad?
Oud 14-09-2006, 19:33
Verwijderd
Uh.
Het lijkt me verstandig dat je ze eerst even volledig laat inenten voordat je ze naar buiten laat en die laatste inenting kan pas plaatsvinden bij twaalf weken.

Verder ben ik het met je vriend eens dat je katten niet naar buiten moet laten voordat ze geholpen zijn; de asiels zitten overal al zo vol.
Een poes kun je vanaf zes maanden laten steriliseren en een kater vanaf een maand of acht, negen. Bij een kater is het niet verstandig om het eerder te doen (al zijn er dierenartsen die dit wel doen) omdat dit er voor kan zorgen dat hij last krijg van verstoppingen, blaasgruis etc. (zeker als je goedkoop voer geeft)

Bij ons is de stelregel: op het moment dat je kater voor de eerste keer sproeit (stinkende urine tegen dingen omhoog plassen) moet je 'm laten castreren, dit wil zeggen dat hij geslachtsrijp is en als je dit niet op tijd doet, dan zal 'ie het blijven doen en daar ben je NIET blij mee.
Dat is de reden dat wij onze kater van ruim zeven maanden hebben laten castreren, maar zelf hadden we eigenlijk liever gewacht.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 20:04
Henkje
Henkje is offline
Bij het asiel bij ons in de buurt worden katjes gratis geholpen als je ze daar vandaan haalt (als ze nog te jong zijn, kun je later terug komen). Hebben ze je niets verteld over dit soort 'acties' en niet meer info gegeven over inentingen etc?
Oud 15-09-2006, 08:33
miekmuis
miekmuis is offline
Jawel, wij hebben ook formulieren meegekregen waarmee we ze bij de dierenarts kunnen laten inenten als ze daar oud genoeg voor zijn en de castratie/sterilisatie zat er ook bij in, maar over de leeftijd waarop dit gebeurt waren ze niet helemaal zeker. Ze had het zelf over een maand of 9 inderdaad, maar zei dat sommige dierenartsen het al bij zo'n 4 maanden doen. Maar ik wil gewoon eht beste voor de beestjes dus dan wacht ik liever wat langer. Het gepoep in huis is de afgelopen twee dagen ook niet meer voorgekomen. We hadden het verschonen van de bak een paar keer net iets te lang uitgesteld en waarschijnlijk gingen ze het daarom in huis doen.

Het zijn wel boefjes zeg, normaal klimmen ze als we op een stoel zitten in onze broek om zo op schoot te komen, maar vanochtend had ik geen broek aan en klom ze alsnog in mijn benen.... ouch
Oud 16-09-2006, 09:15
Verwijderd
Citaat:
miekmuis schreef op 14-09-2006 @ 00:09 :
Ze zijn dus wel zindelijk, maar af en toe doen ze hun behoefte ergens anders.
Dan zijn ze toch niet zindelijk?

Citaat:
Nou goed, vanaf welke leeftijd kun je zo af en toe met een riempje met ze naar buiten? We hadden laatst de voordeur open en toen konden ze even voor het huis lopen (een vierkante meter ongeveer) Dit leken ze best interessant te vinden, kan zoiets kwaad?
Tuurlijk vinden ze dat interessant. Maar ik zou het niet doen. Voor je het weet zijn ze weg, en zeker als ze nog maar kort ergens wonen en nog heel jong zijn lijkt de kans dat ze de weg terug vinden me erg klein.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 10:52
juno
juno is offline
Zelfs al ben je erbij, het ene katje gaat op ontdekkingstocht naar links en de ander slaat rechtsaf. Wat moet je dan doen? Je kunt er niet twee tegelijk in de gaten houden. Bovendien hebben ze de neiging om onder en achter dingen te kruipen waar jij er niet bij kunt of er goed achteraan kunt, en dan ben je hem uit het beeld kwijt.

Bovendien kennen ze jullie nog niet goed genoeg om op jullie stemgeluid terug te kunnen komen, en hebben ze nog niet de reflexen en vermogens van een volwasen kat. Ze kunnen wel lopen, maar nog niet goed genoeg springen en balanceren, en lopen dus in zeven sloten tegelijk. Dit zijn peutertjes, die laat je ook niet buitenspelen!

Hou nog maar lekker even binnen. 12 weken is echt het absolute minimum, tenzij je een eigen ommuurde tuin hebt waar ze niet uit kunnen. De buitenwereld is echt nog te groot voor kleine katjes, en het huis biedt echt nog uitdaging genoeg voor ze.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 12:04
FrantiC
FrantiC is offline
hey...
ik heb zelf ook een jong katje, dus ik kan je wel even wat tips geven... over hoe je een katje zindelijk maakt kan ik je niets vertellen, ik kreeg mijn katje toen hij negen weken was, en toen was ie al zindelijk..

Op advies van mijn dierenarts heb ik mika (praat wat makkelijker) niet naar buiten laten gaan voordat hij 12 weken oud was.. dat wil zeggen, dat hij overal naar toe kan.. ik zou je katjes sosiewo eerst 3 weken echt binnenhouden, zodat ze aan het huis kunnen wennen.. ik heb mika daarna wel naar buiten gelaten, maar alleen op het (afgezette) balkon.. inmiddels laat ik hem regelmatig lekker naar buiten ( hij is ongeveer 4,5 maand) en hij komt uit zichzelf regelmatig kijken hoe het binnen is.. als ik per se wil dat ie naar binnenkomt schud ik even met zn etensbakje, werkt altijd perfect...

wat betreft het castreren: dit kan vanaf 6 maanden (meestal als de katjes sproeien), maar het wordt aangeraden om dit uit te stellen tot de 8ste maand! k hoop dat je er wat aan hebt..
Oud 22-09-2006, 12:25
Verwijderd
Citaat:
FrantiC schreef op 22-09-2006 @ 13:04 :
hey...
ik heb zelf ook een jong katje, dus ik kan je wel even wat tips geven... over hoe je een katje zindelijk maakt kan ik je niets vertellen, ik kreeg mijn katje toen hij negen weken was, en toen was ie al zindelijk..

Op advies van mijn dierenarts heb ik mika (praat wat makkelijker) niet naar buiten laten gaan voordat hij 12 weken oud was.. dat wil zeggen, dat hij overal naar toe kan.. ik zou je katjes sosiewo eerst 3 weken echt binnenhouden, zodat ze aan het huis kunnen wennen.. ik heb mika daarna wel naar buiten gelaten, maar alleen op het (afgezette) balkon.. inmiddels laat ik hem regelmatig lekker naar buiten ( hij is ongeveer 4,5 maand) en hij komt uit zichzelf regelmatig kijken hoe het binnen is.. als ik per se wil dat ie naar binnenkomt schud ik even met zn etensbakje, werkt altijd perfect...

wat betreft het castreren: dit kan vanaf 6 maanden (meestal als de katjes sproeien), maar het wordt aangeraden om dit uit te stellen tot de 8ste maand! k hoop dat je er wat aan hebt..
Naar buiten met twaalf weken?!

Bij de meeste fokkers mogen de kittens pas bij dertien weken weg en dat is niet zonder reden.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 12:28
Uice
Uice is offline
'laten helpen' *kots*
Oud 22-09-2006, 13:45
miekmuis
miekmuis is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 22-09-2006 @ 13:25 :

Bij de meeste fokkers mogen de kittens pas bij dertien weken weg en dat is niet zonder reden.
Bij mijn ouders thuis lieten we onze katjes ook altijd naar buiten twee weken nadat we ze kregen en we kregen ze meestal met 8 weken. We lieten ze dan altijd eerst een tijdje aan een riempje om ze de omgeving te laten verkennen en daarna gewoon zelf. Ging altijd goed hoor. Alleen mijn ouders wonen in een klein fries dorpje en ik woon in de stad en daarnaast hadden mijn ouders altijd mannetjes en dus toch geen risico op zwangerschap.
Oud 22-09-2006, 13:48
miekmuis
miekmuis is offline
Citaat:
juno schreef op 16-09-2006 @ 11:52 :
Zelfs al ben je erbij, het ene katje gaat op ontdekkingstocht naar links en de ander slaat rechtsaf. Wat moet je dan doen? Je kunt er niet twee tegelijk in de gaten houden. Bovendien hebben ze de neiging om onder en achter dingen te kruipen waar jij er niet bij kunt of er goed achteraan kunt, en dan ben je hem uit het beeld kwijt.

Bovendien kennen ze jullie nog niet goed genoeg om op jullie stemgeluid terug te kunnen komen, en hebben ze nog niet de reflexen en vermogens van een volwasen kat. Ze kunnen wel lopen, maar nog niet goed genoeg springen en balanceren, en lopen dus in zeven sloten tegelijk. Dit zijn peutertjes, die laat je ook niet buitenspelen!

Hou nog maar lekker even binnen. 12 weken is echt het absolute minimum, tenzij je een eigen ommuurde tuin hebt waar ze niet uit kunnen. De buitenwereld is echt nog te groot voor kleine katjes, en het huis biedt echt nog uitdaging genoeg voor ze.
We wonen in een flatje met zo'n balkon waar je eerst een eind over moet lopen voor je de trap naar beneden kunt nemen. Als ik aan de ene kant van het balkon sta en mijn viend aan de andere kant kunnen ze nergens heen. Ze zullen toch niet snel van drie hoog naar beneden springen.
Oud 30-09-2006, 19:43
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 22-09-2006 @ 20:25 :

maar hij kon echt alleen op het balkon, en hij was volledig ingeent.. ze liepen bij hun moeder ook buiten vanaf n week of 7...
Oud 01-10-2006, 15:44
juno
juno is offline
Citaat:
miekmuis schreef op 22-09-2006 @ 14:48 :
We wonen in een flatje met zo'n balkon waar je eerst een eind over moet lopen voor je de trap naar beneden kunt nemen. Als ik aan de ene kant van het balkon sta en mijn viend aan de andere kant kunnen ze nergens heen. Ze zullen toch niet snel van drie hoog naar beneden springen.
Ze kunnen wel vallen als ze nog zo klein zijn. Die van ons zijn ook wel van het balkon gekukeld, maar dat was een hoog, dus dat is goed gegaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten