Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2002, 21:05
Amoa
Amoa is offline
Joepie de poepie,
ik eet een snoepie!
Mjammjammjam,
wat lekker,
ik neem er nog een,
kan het nog gekker?

Keyyy mensjes op dit forum, dit gedicht slaat helemaal nergens op! Maarreh, is mijn ritme of metrum (ofzoiets) nu beter hiero?
I hope so...

GreetzzZ!
Oud 03-07-2002, 07:35
Gothic
Gothic is offline
Ik heb nog nooit zo'n geweldig gedicht gezien, als ik eerlijk ben
Oud 03-07-2002, 10:19
brainiac
brainiac is offline

Joepie de poepie,
ik eet een snoepie!
Mjammjammjam,
wat lekker,
ik neem er nog een,
kan het nog gekker?

Ritme; tja, regel 1 en twee goed, mooi ritme, in 1 adem zelfs
regel 3, euhm, meisje, ik zie niet in hoe je met een "woord" als dat ritme kan behouden... Probeer het te splitsen misschien?
regel 4 is wel heel kort, en als je doolde op elk 3 lettergrepen (r3 en r4) dan gaat dat hier niet op, omdat je deze lettergrepen ander gaat ervaren als lezer. r3 is namelijk veel trager om te lezen dan r4.
r5 en r6 dan weer wel goed, ritmisch goed. En omdat deze regels wat langer zijn zou ik je aanpassingen in r3 en r4 doen zodat ze elks sneller lezen, zoals r4...

hopelijk heb 'k een beetje kunnen helpen

bert

PS. je inhoud is nogal... vergeet niet dat je ook over banale onderwerpen mooie gedichten kan schrijven, zolang je het serieus bekijkt.

Gothic, even aan jou, als je elk experiment met misplaatste ironie de grond in boort krijg je nooit vernieuwing, zelfs geen ontplooiing van iemand die iets met "ataal" wil doen. Daar moet je 36 voor geworden zijn, spijtig.
Oud 03-07-2002, 10:29
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
brainiac schreef:
Gothic, even aan jou, als je elk experiment met misplaatste ironie de grond in boort krijg je nooit vernieuwing, zelfs geen ontplooiing van iemand die iets met "ataal" wil doen. Daar moet je 36 voor geworden zijn, spijtig.
Zoals je in mijn sig kunt leven ben ik geen 36. Ten 2e, als iemand onder zijn gedicht zet het gedicht slaat helemaal nergens op ... tja dan moet ik wel zo reageren... dit is een dichtersforum, plaats geen dingen die helemaal nergens op slaan...

[edit] Als iemand zichzelf niet serieus neemt, wie ben ik, om het wel te doen?

Laatst gewijzigd op 03-07-2002 om 10:34.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 10:37
brainiac
brainiac is offline
Citaat:
Gothic schreef:

Zoals je in mijn sig kunt leven ben ik geen 36. Ten 2e, als iemand onder zijn gedicht zet het gedicht slaat helemaal nergens op ... tja dan moet ik wel zo reageren... dit is een dichtersforum, plaats geen dingen die helemaal nergens op slaan...

[edit] Als iemand zichzelf niet serieus neemt, wie ben ik, om het wel te doen?

1. Sorry, ik ben geen sign lezer, ik hou het bij poëzie scusi

2. Die persoon had het duidelijk over de inhoud, en daarin geef ik hem/haar 100% gelijk. Inhoudelijk is het alweer het domste gedicht van de dag, en wetende dat ik al Van Ostaeyen heb gelezen vandaag is dat een hele prestatie... Maar het ging hem niet om de inhoud! Het ging hem/haar om ritme/metrum, iets wat toch volledig onafhankelijk is van inhoud? Deze persoon probeert te experimenteren met ritme, en dat is lovenswaardig, want enkel wie eens durft experimenteren wordt sterker in zijn uitingen.

Ik val je niet aan hoor gothic, helemaal niet, 'k vind het gewoon spijtig dat je niet leest wat die persoon vraagt...

groetjes,
bert
Oud 03-07-2002, 10:41
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
brainiac schreef:
1. Sorry, ik ben geen sign lezer, ik hou het bij poëzie scusi

2. Die persoon had het duidelijk over de inhoud, en daarin geef ik hem/haar 100% gelijk. Inhoudelijk is het alweer het domste gedicht van de dag, en wetende dat ik al Van Ostaeyen heb gelezen vandaag is dat een hele prestatie... Maar het ging hem niet om de inhoud! Het ging hem/haar om ritme/metrum, iets wat toch volledig onafhankelijk is van inhoud? Deze persoon probeert te experimenteren met ritme, en dat is lovenswaardig, want enkel wie eens durft experimenteren wordt sterker in zijn uitingen.

Ik val je niet aan hoor gothic, helemaal niet, 'k vind het gewoon spijtig dat je niet leest wat die persoon vraagt...

groetjes,
bert
Het is een haar...

Tja, we krijgen hier op dit forum redelijk vaak onzin, en ik neem zoiets als dit niet serieus, tja spijt me, sue me...

Ik zie dit niet als een aanval, alleen ben ik niet zo goed gelovig als jij
Oud 03-07-2002, 10:52
brainiac
brainiac is offline
Citaat:
Gothic schreef:

Ik zie dit niet als een aanval, alleen ben ik niet zo goed gelovig als jij
Dat is het niet, ik hou van taal, dat is alles.
Oud 05-07-2002, 13:19
Amoa
Amoa is offline
Thanks Braniac!
Ik weet dat m'n gedicht nergens op slaat, en dat is ook de bedoeling anders kan ik niet goed op m'n ritme en metrum letten want, zoals je ziet, mijn 'dichtkunst' is nog heeeel erg mini! hehe
Oud 05-07-2002, 14:45
brainiac
brainiac is offline
'k zit hier spijtig genoeg niet zo vaak, als je nog eens iets probeert mag je het me altijd mailen.

brainpower@kartgrid.be
Oud 06-07-2002, 16:58
Secreet
Secreet is offline
is dit echt serieus bedoeld?
want vind het echt stom dus...
Oud 06-07-2002, 18:13
brainiac
brainiac is offline
Citaat:
Secreet schreef:
is dit echt serieus bedoeld?
want vind het echt stom dus...
lees wat ik schrijf, jeezes...

taal leer je door te experimenteren. grote dichters kweek je niet door iemand gevoelens op een papiertje te laten schrijven...
Nee, grote dichters beheersen de taal, en hebben daar voor getraind...

Trainen doe je door middel van experimenten. En dat doet iedereen op zijn manier.
Spreek woordelijk (zie ergens anders op dit forum) was voor mij zo een experiment, maar dit is gewoon een iets minder poetisch klinkend experiment.

Als je wil leren ritme brengen in een gedicht, of in taal tout court, moet je je daar op toespitsen. Inhoud en stijlfiguren eventjes vergeten en proberen een strak ritme in je poëzie te brengen. En daarin is de schrijver hier wel geslaagd. Als gedicht is het geen euro waard, maar dat schreef hij/zij er ook heel expliciet bij....

Zoals ik al eens schreef vind ik het spijtig dat hier zo wordt gereageerd op iemand die wil leren. Vooral omdat de grootste schrijvers haar voor gingen... Ik weet van verschillende grote namen dat ze ook oefenden met domme en vaak banale gedichten. Of een Herman De Coninck, één van België's grootsten, die toch ook over dagdagelijkse dingen schrijft?

Van Ostaeyen of De Coninck zijn beroemde en befaamde dichters. Als zij dit soort commentaar hadden gekregen op hun experimenten hadden we misschien nooit goeie poëzie over Cruyff of Music Hall gehad...

spijtig, mij rest niets meer dan de schrijfster/schrijver een link te geven waar ze/hij objectieve en intelligente commentaar kan verwachten op haar (positieve) experimenten.

www.poetryalive.nl
ja, zelfs een belg zoekt de noorderburen op.

gegroet.
bert
Oud 06-07-2002, 18:21
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Amoa schreef:
Joepie de poepie,
ik eet een snoepie!
Mjammjammjam,
wat lekker,
ik neem er nog een,
kan het nog gekker?

Keyyy mensjes op dit forum, dit gedicht slaat helemaal nergens op! Maarreh, is mijn ritme of metrum (ofzoiets) nu beter hiero?
I hope so...

GreetzzZ!
Het slaat inderdaad nergens op; maar het ritme is beter
serieuzer ga ik er niet op in, want zo lijkt het me niet bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 21:21
Secreet
Secreet is offline
Het spijt me zeer dat ik een goede grol dichteres niet waardeer. thans dat is wat het kan zijn in ogen van anderen nietwaar? Voor mij echter ziet dit er meer uit als een persoon dat dergelijke reacties uit wil lokken, en ik zie er op geen enkele manier inhoud in. Ik geloof dat een befaamd dichter ooit zei: Poezie zit in hart en ziel, in de wereld om je heen. Niet in de kleine lettertjes die ritme en metrum heten.
Ik geef hem meer gelijk dan de talloze dichtkunsten van pricard en anderen die dichten enkel als spelen met woordjes zien. Helaas zijn er meerdere die dat zo zien...ieder zijn goed recht dan maar...

Nochtans, ook daar ging dit niet over, wat ik dus niet geloof is dat, hoezeer de topic starter haar "metrum" ook wil vinden, er echt een gedicht nodig was als "Mjammjammjam,
wat lekker,"

Als je dan toch denkt zo te willen schrijven neem dan een voorbeeld aan annie mg schmidt en probeer een beetje niveau te houden achter het gelul...
Oud 06-07-2002, 21:23
brainiac
brainiac is offline
annie mg schmidt
*kotst bijna forum vol*

komaan...

laat ons allemaal makkelijke poëzie voor de domme meute schrijven...

(en nu beledig ik een monument in de nederlandse poëzie? so be it)
Oud 06-07-2002, 21:35
Secreet
Secreet is offline
Citaat:
brainiac schreef:
annie mg schmidt
*kotst bijna forum vol*

komaan...

laat ons allemaal makkelijke poëzie voor de domme meute schrijven...

(en nu beledig ik een monument in de nederlandse poëzie? so be it)
Sjah als het op grol dichters aankomt heeft belgie niet veel he?

Maargoed dat staat dus totaal los van poezie verder (leren ze je dat niet in Belgie?)

Het punt van grol dichten is dus de waarheid verpakken in een komische vorm, verder heeft het geen poetische inhoud om over te brengen.

En wanneer jij zoiets poezie voor de domme meute vind, vind ik jouw behoorlijk oppervlakkig en vraag ik me af wat jij zware poezie vind...Shakespeare? Of is dat slechts een actieschrijver voor mensen zonder een hand om hun eigen leven, iets wat fictie overbrengt, geen enkele boodschap. Homerus idem dito?

Of beledig ik nu de Belgische poezie?
Oud 06-07-2002, 21:37
brainiac
brainiac is offline
"zware poëzie" heb ik nooit gezegd.

geef me een Herman De Coninck, een Paul Van Ostaeyen, en ik ben tevree
Oud 06-07-2002, 21:58
Secreet
Secreet is offline
Mkay en daar zie ik nog wel iets in...maar waarom dit?
Al wat ik zeg is dat ik de topic starter niet serieus neem...En kom op, lees eens goed en bedenk dan dat dit bijna niet serieus bedoeld KAN zijn?
Oud 06-07-2002, 22:00
brainiac
brainiac is offline
daar ben ik rotsvast van overtuigd.

het lijkt me een experiment. en nog niet ongeslaagd
Oud 07-07-2002, 09:12
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
brainiac schreef:
daar ben ik rotsvast van overtuigd.

het lijkt me een experiment. en nog niet ongeslaagd
Ik moet Secreet toch echt gelijk geven hoor.

Citaat:
Amoa schreef:
Ik ga nu ff een gedicht hiero dumpen. Ik wens mezelf succes. Ohja, en inspiratie want dat heb ik momenteel niet.

"Ik zie een dooie vogel,
een platgeslagen mug.
Zie jij ook die haas op z'n rug?
en het geweer met bijbehorende kogel?
Ikke wel, maar kheb niet geschoten,
alleen maar toegekeken,
Toen de kogel langs m'n oren is gefloten,
ben ik snel uitgeweken! (Slim he?!)
Dat is wat ik vandaag gezien heb van het leven,
die ene dag, dat hele even.
Tot ziens, vrienden, traladompompom!
nu is m'n dag alweer om. (En reincarneer ik als vliegen-, uhhh vlindervanger!)
GreetzzZ, de eendagsvlieg, uhhh -vlinder

(Whahaha! En dat schrijf ik ff in 5 minuten!)
(zeker) als ik deze twee gedichten samen zie, dan zie ik dus geen serieuze poging een goed gedicht te schrijven en ook geen geslaagd experiment; eerder wat gekrabbel in een inspiratieloze bui; verstand op nul uit verveling en niet uit kunstzinnig oogpunt ofzo.

Ik kan me niet voorstellen dat wanneer er hier iemand zó serieus, zelfs lovend, op ingaat de schrijfster niet gaat denken "ehh...ja "

(think about it: als iemand tegen jouw grote voorbeelden had gezegd dat dit was; had je misschien helemaal geen voorbeelden gehad)
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 09:25
brainiac
brainiac is offline
dat gedichtje van je heeft een slecht ritme
Reageren

Regels voor berichten