Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2006, 13:50
Marloeske
Marloeske is offline
Hallo;

Ik moet een jaarverslag uit gaan pluizen aan de hand van een aantal vragen.
Nu staat er alleen een vraag tussen, waar ik alleen maar vraagtekens bij heb.
Kan iemand mij helpen bij deze vraag:

Wat is het inhoudelijke verschil tussen de geconsolideerde en vennootschappelijke onderneming?

Alvast bedankt!
Oud 22-09-2006, 18:47
LB06
LB06 is offline
De "vennootschappelijke" of enkelvoudige jaarrekening is de jaarrekening van één enkele vennoot in bijvoorbeeld een holding.

De geconsolideerde jaarrekening is de jaarrekening waarin alle jaarrekeningen van de vennoten en die van het moederbedrijf zijn verwerkt.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 00:44
Verwijderd
Huh, wat bedoel je nu precies? Een enkelvoudige jaarrekening, de normale situatie dus, houdt in dat een rechtspersoon die een onderneming drijft, bijvoorbeeld een NV of een BV, een jaarrekening en jaarverslag opmaakt. Een geconsolideerde jaarrekening wil zeggen dat een moeder de financiële gegevens van de ondernemingen van haar dochters mee mag nemen in haar eigen balans. In ruil daarvoor hoeven die dochters niet zelf een volledige jaarrekening op te maken, maar kunnen ze volstaan met een zgn. summiere jaarrekening.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 10:27
LB06
LB06 is offline
Ik bedoel dit:

Je hebt een Moeder 1, dochter 1 en dochter 2. Moeder 1 heeft een meerderheidsbelang in beide dochters.

In dit geval hebben alle drie de partijen een enkelvoudige jaarrekening, en moet de moeder daarnaast volgens IFRS richtlijnenook nog een geconsolideerde jaarrekening opnemen, waarin de assets en liabilities van beide dochters zijn geconsolideerd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten