Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2006, 22:33
axgimpa
axgimpa is offline
Komende voorjaarsvakantie ga ik een paar dagen naar Roemenië.
Ik zou graag jullie ervaringen in Roemenië willen lezen en dan vooral over enkele bezienswaardigheden en de gebruikelijke omgangsvormen in het land (dan bedoel ik dus zoiets als dat het in Duitsland ongepast is als je een grapje maakt tijdens een gewoon gesprek).

En, is het een goed idee om er met de auto heen te gaan, of kunnen we beter vliegen en dan een auto huren?

Merci.
Oud 28-09-2006, 00:24
Roxy
Roxy is offline
Ik ben afgelopen zomervakantie geweest maar alleen in in boekarest, en brasov+ omgeving. Boekarest is een ervaring opzich qua armoede en straatkindjes enzo, maar in mijn boekje stond 'is een moeilijk te bezoeken stad' en dat was zo behalve het paleis van ceausueu (blabla) zijn de bezienswaardigheden lastig te vinden. Er is niet een echt centrum met winkels of mooie gebouwen ofzo.. Je hebt een aantal mooie boulevards met winkels en oude culturele gebouwen en daartussen is het armoe troef. Brasov was heel anders, beetje bourgondisch met een marktplein met restaurantjes, hele leuke stad en erg mooie omgeving.

Qua vervoer, tja ik zou gewoon uitrekenen hoeveel je auto verbruikt en wat je aan extra kosten hebt zoals tolwegen en vignets enzo en dan bekijken of dat goedkoper is dan een vliegticket.. Opzich ben je er nu nog vroeg bij dus zijn de tickets waarschijnlijk nog wel te doen. Ik heb trouwens gevlogen met wizzair.
Oud 10-10-2006, 20:58
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Het is voor mij alweer een tijdje geleden dat ik er geweest ben. Ik ben in 1999 geweest, na mijn eindexamen. Ik ben daar met de trein geweest (via Interrail). Net als Roxy ben ik in Boekarest en Brasov geweest.

In Boekarest zijn we alleen in het paleis van Ceauşescu geweest. Ik vond dat erg indrukwekkend en echt heel mooi. De armoede in de stad zelf was duidelijk aanwezig. Veel straatkinderen, en alles wat maar op zigeuners leek werd verafschuwd door de bevolking en als vuil behandeld door de politie.

Brasov vond ik ook heel anders, mooi en rustig. We zijn daar in de buurt nog naar het kasteel van graaf Dracula gegaan. Leuk uitstapje, maar wel erg touristisch. Wel even handig om te weten, als buitenlander betaal je daar 10x zoveel entree als Roemeense inwoner. Dus laat je niet verlekkeren door hele lage toegangsprijzen. In Brasov hebben we bij mensen thuis geslapen. Dat was een hele leuke ervaring om zo iets meer van de bevolking te leren kennen. De 'huismoeder' heeft ons ook voor (omgerekend) 4 euro pp gebracht naar het kasteel van graaf Dracula en nog een andere ruïne. Echt een mooie ervaring.

Maar hetgeen wat me het meest is bijgebleven is wel de toegang tot Roemenië. Wij kwamen vanuit Bulgarije, en hadden niet vooraf in Nederland een visum gekocht. Je mag daar de brug (Bridge of Friendship) niet te voet over, en in de trein mag je niet zitten zonder visum. We hebben toen een taxi moeten nemen. Die man hebben we 30 Duitse Mark betaald. Daarvan ging hij meteen bier en nootjes kopen, en wat bleek, die gebruikte hij om de douaniërs om te kopen . Het laatste stuk moesten we toch nog lopen, en daarna nog een heel stuk langs het spoor geslenterd tot het eerste station, maar het was wel een hele leuke ervaring!

Mijn ervaring is dat de mensen heel vriendelijk zijn. Maar zorg er wel voor dat ze niet denken dat je Duitser bent, want ze haten daar Duitsers! Beter eerst vragen of ze Engels spreken (doen ze meestal niet) en daarna Duits, anders heb je grote kans dat je onvriendelijk behandeld wordt. Verder moet je wel letten op zakkenrollers en oplichters, je bent buitenlander, je hebt veel geld, dus een makkelijke en gewilde prooi. Ik zou er daarom ook niet met de auto naartoe gaan, grote kans dat die gestolen wordt. Ik weet het ook niet meer zeker, maar volgens mij is het om die reden ook niet mogelijk om voor buitenlanders een auto te huren (dat was toen zo). De trein of het vliegtuig zijn een uitstekend alternatief.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik Roemenië misschien wel een van de mooiste en indrukwekkendste landen vindt die ik ooit bezocht heb. Heel veel plezier toegewenst alvast!
Oud 15-10-2006, 09:50
chaostar
chaostar is offline
Ik ben ook naar Bucharest en Brasov geweest en ongeveer dezelfde ervaringen gehad als hierboven. Mensen vond ik vriendelijk, al verstaan ze je vaak niet (tip: Frans willen ze nog wel eens spreken). Een visum is niet meer nodig trouwens. In Brasov heb ik in een hostel gezeten waar heel veel werd georganiseerd, we zijn ook naar ruïnes en dat kasteel geweest, maar zijn bijvoorbeeld ook gaan paragliden (was € 30 ofzo), heel gaaf, vooral omdat Roemenië heel mooi is.
Wij zijn trouwens met het vliegtuig gegaan, en van Bucharest naar Brasov met de trein. Dat was een leuke ervaring, treinkaartjes kopen op zich is dat al (misschien is dat nu veranderd, ik ben er in 2004 geweest), het gaat allemaal met de hand (met registratieboeken, geen computers) en aangezien iedereen een vaste plaats heeft in de trein, zorgt dat voor nogal wat werk, je moet als ik het me goed herinner het treinkaartje ook een dag van tevoren kopen. De trein was (net zoals alles daar) heel goedkoop trouwens (en van prima kwaliteit).
Oud 07-12-2006, 18:23
ZerO
ZerO is offline
Citaat:
Maar zorg er wel voor dat ze niet denken dat je Duitser bent, want ze haten daar Duitsers!
wie heeft je dat wijs gemaakt

Citaat:
Ik weet het ook niet meer zeker, maar volgens mij is het om die reden ook niet mogelijk om voor buitenlanders een auto te huren (dat was toen zo).
is nu wel mogelijk

Maar ik zou gewoon vliegen, is niet ontzettend duur en je bent binnen 3 uur in Boekarest. Met de auto is een hel zeker door de bergen

Als je in Boekarest bent zou ik met de metro gaan. Trams, bussen en taxi's nemen is een hel want het verkeer in Boekarest is dikke chaos!! Dit moet je eigenlijk niet missen als je daar bent
http://www.amsterdam.ro/

Nog een link met restaurants, tips & co over Boekarest.
http://www.inyourpocket.com/romania/bucharest/en/category?chid=125

Trouwens zoals iedereen zegt Boekarest is niet echt boeiend, dus als je van plan bent om andere steden te bezoeken zou ik Brasov, Timisioara en Sibiu doen. Dat laatste is dit jaar Culturele hoofdstad van Europa.

Laatst gewijzigd op 07-12-2006 om 18:39.
Oud 09-12-2006, 12:45
200E
200E is offline
Ik ben als kind in Roemenië (Mamaia) geweest, in de tijd dat Ceaucescu nog aan de macht was en toerisme naar het land bijna niet voorkwam. Ondanks dat het 20 jaar geleden is, kan ik me de "ontvangst" op het vliegveld van Boekarest nog heel goed herinneren. We vlogen in een oude Tupolev van de Tarom, de Roemeense luchtvaartmaatschappij, bestuurd door twee ex-straaljagerpiloten die blijkbaar dachten dat ze nog in een MiG zaten. De daling ging zo snel dat diverse mensen tranen in hun ogen van de pijn in hun oren hadden tijdens het aanvliegen.

Toen het vliegtuig tot stilstand kwam, kwamen twee tanks aangerold, en stonden beneden aan de trap enkele soldaten met mitrailleurs, die de reizigers tussen de twee tanks door naar de bus begeleidden, en zorgden dat geen foto's werden gemaakt op het vliegveld. Ook de douanecontrole ging met militair vertoon gepaard, een prima welkom voor toeristen al zeg ik het zelf...

Van het land zelf kan ik me weinig meer herinneren, behalve dat het enorm armoedig was, er nog paard en wagens rondreden en dat in de winkels weinig te krijgen was, behalve als je dollars had, dan hadden ze ineens alles voor je.

Hoe dan ook, ik hoef er niet meer zo nodig heen. Als je met je eigen auto gaat, dan zou ik erg oppassen. Je rijdt met een Nederlands kenteken en je bent op die manier een gewillige prooi voor rovers, die je daar nog veel hebt. Als je een auto huurt, dan heb je in elk geval een Roemeens kenteken en zien ze je minder makkelijk als toerist.

De bekende truc van met name zigeuners is om net te doen alsof ze autopech hebben. Ze gaan dan echter op de weg lopen zodat je wel moet stoppen om ze niet aan te rijden. Vaak vrouwen, kinderen, enz. erbij. Als je stopt en het raampje opendraait, dan zeggen ze dat ze pech hebben en wat geld nodig hebben om hun auto te laten maken. Maar op het moment dat je een portemonee trekt, heb je meteen een mes op je keel en kun je alles inleveren.
Deze truc heb ik in Frankrijk een keer meegemaakt met Roemenen (waarschijnlijk zigeuners), alleen had ik hem tijdig door toen ze een dikke gouden ring wilden wisselen voor één euro. Pakte mijn telefoon en deed net of ik de politie belde, en ze stapten direct in hun "defecte" auto en reden weg. Navraag heeft uitgewezen dat deze truc vaker voorkomt, ook in Roemenië zelf. De steden zijn relatief veilig, maar pas op op het platteland!
Oud 09-12-2006, 17:01
Roxy
Roxy is offline
mooi om te lezen dat het negatieve idee over de roma bevolking zelfs tot hier doordringt. Toen ik in Sofia mn portemonee verloren was/gezakkenrolt was en terug ging naar wat plaatsen waar we geweest waren was het ook steeds oh dat zullen de zigeuners wel geweest zijn blabla. Ik kan persoonlijk slecht tegen vooroordelen, de leukste 'contacten' die we met plaatselijke bevolking in roemenie/bulgarije hebben gehad waren voornamelijk met die bevolkingsgroep. Over een kam scheren gaat denk ik nooit op voor een hele bevolkingsgroep, wat niet wegneemt dat die autotruc zeker voorkomt hoor.

Wat betreft de rest van het verhaal is er natuurlijk veel veranderd sinds ceaucescus tijd. Ik heb geen tanks of geweren gezien dit jaar Maar de armoede blijft in sommige delen en het is misschien wel logisch dat het veel mensen afschrikt.
Oud 09-12-2006, 17:28
ZerO
ZerO is offline
Citaat:
200E schreef op 09-12-2006 @ 13:45 :
Ik ben als kind in Roemenië (Mamaia) geweest, in de tijd dat Ceaucescu nog aan de macht was en toerisme naar het land bijna niet voorkwam. Ondanks dat het 20 jaar geleden is, kan ik me de "ontvangst" op het vliegveld van Boekarest nog heel goed herinneren.
je zegt het zelf 20 JAAR geleden lijkt me alles behalve relevant voor dit topic

@roxy: Dat veel mensen zigeuners verafschuwen zegt denk wel iets over de plaats die zij in de maatschappij innemen. De sociale staat in Roemenie is een ramp en die mensen krijgen nauwelijks hulp aangeboden, maar de zigeuners zelf kunnen 9 van de 10 keer niet normaal functioneren in een samenleving. Ze willen nauwelijks naar school. (het is niet zo dat ze het niet zouden mogen) hoogstens 2 jaar . Ze wonen graag in tentenkampen met zijn alle, ze houden van rondtrekken en dat is hun goed recht, alleen je kunt niet leven van rondtrekken en rondhangen de hele dag. Wat ze vervolgens doen is stelen (want in Roemenie heb je geen uitgebreid uitkeringsysteem en zeker niet als iemand in staat is om te werken maar geen zin/geluk/opleiding heeft.) En ja ik heb 11 jaar in Roemenie gewoond en heb het vaak zien gebeuren. Er zijn ook roemenen die stelen maar vaak zijn het de zigeuners. Ze komen bedelen en als je ze geld geeft dan hebben ze vaak het lef om te zeggen OH ZO WEINIG !! en dan schelden ze je verrot. Als je ze niks geeft dan schelden ze je uit en spugen op je Nogmaals ik heb het zie gebeuren.

Conclusie mensen willen niks met roma's te maken hebben. Er zijn natuurlijk ook roma's die wel een normaal bestaan kunnen leiden, ze zijn niet allemaal "slecht." Het is net als in Nederland met de "kut marokkanen" hetzelfde imago probleem.

Het roma probleem in Roemenie en eigenlijk in oost europa is niet iets van de laatste tijd en ik vraag me ook af of ze ooit echt een oplossing voor zullen vinden. Het is een kwestie van miscommunicatie, twee culturen die ontzettend botsen en geen sociale staat om zigeuners hulp te bieden. Als mensen denken dat de roma's in oost europa te vergelijken zijn met de roma's die in west europa wonen in hun witte caravan's dan heb je het mis.
Oud 09-12-2006, 23:34
Roxy
Roxy is offline
Het was ook niet mijn intentie om alles goed te praten of blabla. Meestal is zo'n vooroordeel wel ergens op gebasseerd of dat nou ervaringen in de werkelijkheid of een soort van indoctrinatie is. Natuurlijk zijn er slechte mensen, dat is in iedere bevolkingsgroep, en misschien is dat het wel het overgrote merendeel maar als het bij voorbaat al wordt aangenomen dat je evil bent is het ook wel heel moeilijk om niet zo te worden.

Zelf heb ik natuurlijk ook weinig ervaringen met zigeuners gehad, zeker in roemenie niet echt. Dus mijn mening over deze problematiek is ook maar gevormd op verhalen uit boeken, wat ik daar in de steden heb meegekregen en gesprekken met mn vriendje die halfroemeens is en dus ook wel inside information had Maar die indruk van mij is dus dat het daar precies hetzelfde is als in nederland vaak de mening heerst dat hangjongeren/marrokanen alleen maar voor problemen en vandalisme zorgen. Net wat jij zegt, alleen speelt het daar al zoooo lang dat het me echt moeilijk lijkt om dat soort percepties mensen uit het hoofd te praten.

Wel heb ik hier nog de vraag als dit toch een algemeen topic over roemenie wordt. Vorig jaar ben ik een beetje van boekarest richting hongarije gegaan, maar heb alleen boekarest, brasov en wat natuurgebieden gezien. Ik zat er een beetje aan te denken om het land nu op een andere manier te doorkruisen, dus vanaf belgrado naar moldavie of oekraine. Iemand een idee voor interessante steden of gebieden? Want op mijn toeristische kaartje is het bij de grens van servie en bij modavie een beetje leeg.
Oud 10-12-2006, 12:36
ZerO
ZerO is offline
Citaat:
Roxy schreef op 10-12-2006 @ 00:34 :

Wel heb ik hier nog de vraag als dit toch een algemeen topic over roemenie wordt. Vorig jaar ben ik een beetje van boekarest richting hongarije gegaan, maar heb alleen boekarest, brasov en wat natuurgebieden gezien. Ik zat er een beetje aan te denken om het land nu op een andere manier te doorkruisen, dus vanaf belgrado naar moldavie of oekraine. Iemand een idee voor interessante steden of gebieden? Want op mijn toeristische kaartje is het bij de grens van servie en bij modavie een beetje leeg.
In Moldavie heb je Iasi is een grote oude stad zeker de moeite waard. Persoonlijk vind ik het mooiste gebied van Roemenie, Transylvania en daarin steden bezoeken als Timisoara, Sibiu, Cluj, Sighisoara.
Oud 18-12-2006, 22:28
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
ZerO schreef op 07-12-2006 @ 19:23 :
wie heeft je dat wijs gemaakt
In 1999 lag de tweede wereldoorlog daar nog erg gevoelig, ik heb zelf gezien en gehoord van Roemenen dat Duitsers niet echt geliefd zijn. Misschien dat het nu wel anders is hoor, maar bijvoorbeeld in de trein werden Duitsers extra gecontroleerd.

Ook bij de overtocht van Italië naar Griekenland konden wij gewoon doorlopen, achter ons liepen een paar Duitsers en ze zeiden letterlijk tegen ons: "Ah, you're Dutch, go on!" en vervolgens "Ah Germans! Here please, we want to see your luggage". Maar ja, dat was Italië, geen Roemenië natuurlijk.

Verder heb ik geen negatieve ervaring met Zigeuners, maar het valt op dat zigeunerkinderen echt overal letterlijk weggeschopt worden (in Boekarest). Overal stonden ze langs de straat, te bedelen, lijm te snuiven, ik vond het best zielig...
Advertentie

Regels voor berichten