Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2002, 17:06
xsten
xsten is offline
Waarom schamen mensen die geloven zich er toch bijna altijd voor om dit te zeggen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2002, 17:21
zomer_oud
zomer_oud is offline
Best simpel/jammer, Omdat wanneer je verteld dat je christen bent al heel snel anders word aangekeken(in een hokje word gestopt) Je dus een best goed karacter nodig hebt om gewoon met twee benen op de grond te blijven staan en voor je geloof uit te komen. Vooral als je zoals ik niet wild opvallen en dus gewoon normaal wil meedoen, Zo werd ik na 4 jaar mavo af en toe nog steeds uitgemaakt voor griffo. Terwijl ik gewoon een sportieve en stevige jongen ben die gelooft dat alles wat je doet met en door God doet. Dat is dus nie ff samen te vatten als Griffo.

Maarja das hoe ik het zie.. misschien komt het verder ook wel omdat christen jongeren naar mijn id ook bar weinig word verteld over hoe ze zig moeten opstellen..

Mzzls Rutger
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 18:19
Sterrenkijkster
Sterrenkijkster is offline
omdat de hele maatschappij met een verwijtende vinger wijst naar de gelovigen, luister maar naar de belgische politicus Karel de KLucht ... "de mens heeft geen ziel", "pluralisme in katholiek onderwijs" ...
de secularisatie staat bijna op het hoogtepunt.

en de meeste mensen lopen gewoon mee in de massa...

vandaar
Oud 03-07-2002, 19:42
Just Johan
Just Johan is offline
in mijn omgeving was de atheist juist de stille minderheid; gelukkig op de universiteit niet meer.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 19:47
HarmenM
HarmenM is offline
Ik schaam me dus niet!!!!!!

vind ik ook altijd zo vreemd? Voor veel christenen is God het belangrijkste in hun leven, als ze er maar niets over hoeven te vertellen.....
Oud 03-07-2002, 20:00
jimmyO
jimmyO is offline
Ik weet het eigenlijk niet. Zo op het forum kan ik wel veel kwijt, maar in the real world ligt dat iid iets anders. Als ik er iets over moet vertellen, dan zal de Heer mij daar wel in helpen. Maar daar laat ik het voorlopig bij, want ik ben ook nog niet zo lang christen.

btw: De meeste christenen hebben hier niet echt last van hoor.

HarmenM: pleased to meet you. Ik ben Lammetje!
Oud 04-07-2002, 02:27
Verwijderd
omdat je direct aangekeken wordt van ow.. ja geen sex voor het huwelijk en je mag niet uitgaan en al die onzin... mensen gaan je meteen in hokjes stoppen en denken meteen aan al die dingen die ze gehoord hebben over gelovigen dat ze dit niet mogen en dat niet mogen... ze kijken niet meer naar jou maar zijn meteen bevooroordeeld.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 10:01
rene-gn
rene-gn is offline
Mensen zijn inderdaad bang voor reacties van "buiten", maar ze weten het soms ook niet echt van wat het precies inhoudt. Denk ik.

o ja, ik schaam me er niet voor, kijk maar in "wie of wat is God"

René
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 10:12
HarmenM
HarmenM is offline
Sex voor het huwelijk is wel het meest befaamde onderwerp van niet christenen naar christenen toe. En vaak springen christenen onnodig in de verdediging.

In mijn ogen is geen sex voor het huwelijk volgens het boekje dogma nummer 1 van christenen, puur omdat ze zich er niet in hebben verdiept. Misschien moet je eerst weten wat de bijbel met het huwelijk bedoeld, en dan kom je er volgens mij toch al snel achter dat het in de bijbel draait om trouw aan elkaar. Niet dat je met iedereen in de kofferbak duikt.
Oud 04-07-2002, 10:20
rene-gn
rene-gn is offline
Dank je HarmenM, dat scheelt mij weer moeite. En inderdaad, huwelijk en trouw zijn verschillend, en sex zonder liefde.....nou ja, dat lijkt me duidelijk, hoef je niet eens Christen voor te zijn om dat te veroordelen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 10:39
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
en sex zonder liefde.....nou ja, dat lijkt me duidelijk, hoef je niet eens Christen voor te zijn om dat te veroordelen.
oh is dat zo?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 11:48
rene-gn
rene-gn is offline
Ja Johan dat is zo. Ik zeg alleen niet dat het per definitie zo is. Er zijn niet-Christenen in mijn omgeving, die alleen sex willen hebben met liefde.(klinkt raar, ik weet het) Maar, er zijn natuurlijk ook mensen die het niet veroordelen maar toejuichen, of iets daartussen in. Dat is natuurlijk hun goed recht.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 20:17
Just Johan
Just Johan is offline
Oh okay, je zin was op twee manieren op te vatten en in mijn cynisme koos ik de verkeerde ik dacht dat je met "hoef je niet eens Christen voor te zijn" iets bedoelde als "dat vindt natuurlijk iedereen"
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 07:51
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
Ja Johan dat is zo. Ik zeg alleen niet dat het per definitie zo is. Er zijn niet-Christenen in mijn omgeving, die alleen sex willen hebben met liefde.(klinkt raar, ik weet het) Maar, er zijn natuurlijk ook mensen die het niet veroordelen maar toejuichen, of iets daartussen in. Dat is natuurlijk hun goed recht.
Volgens de klassieke definitie van christendom ben ik geen christen, maar toch ben ik tegen sex zonder liefde.

Ten eerste omdat het veel lekkerder is als je van die persoon houdt, en elkaar niet alleen seksueel maar ook emotioneel bevredigt. Maar daarnaast heeft het te maken met respect. Ik kan geen meisje voor 1 avond gebruiken... Dat gaat gewoon tegen al mijn principes in.

Maarja, ik ben dan misschien wel weer een uitzondering

[ONTOPIC] Over het schamen voor je geloof, dat heb ik niet. Als mensen vragen wat voor geloof ik heb zeg ik het gewoon, en als ze dan willen weten wat dat is dan leg ik het uit (dat probeer ik althans )... [/ONTOPIC]
Grtz,
F

Laatst gewijzigd op 12-07-2002 om 07:54.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 15:34
xsten
xsten is offline
Ok mensen ik ben weer back:

Nu even mijn mening over waarom mensen zich schamen voor hun geloof.

Ik denk dat mensen zich (soms) schamen voor hun geloof omdat ze zich zelf niet kunnen verdedigen. Veel mensen horen het geloof alleen maar aan en denken er verder niet over na. Wanneer je er goed over nadenkt kun je met andere niet-gelovigen in discussie. Op deze manier zeg je precies wat je zelf denkt en heb je je argumenten. Wanneer je zo kunt praten/denken zou je je niet hoeven te schamen voor je geloof.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 15:36
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
xsten schreef:
Ok mensen ik ben weer back:

Nu even mijn mening over waarom mensen zich schamen voor hun geloof.

Ik denk dat mensen zich (soms) schamen voor hun geloof omdat ze zich zelf niet kunnen verdedigen. Veel mensen horen het geloof alleen maar aan en denken er verder niet over na. Wanneer je er goed over nadenkt kun je met andere niet-gelovigen in discussie. Op deze manier zeg je precies wat je zelf denkt en heb je je argumenten. Wanneer je zo kunt praten/denken zou je je niet hoeven te schamen voor je geloof.
Ik denk inderdaad dat dat het is.

Ik denk redelijk veel na over geloven ('mijn' geloof is een mengeling van het geloof waar ik bij ben aangesloten, satanisme, wicca, humanisme, en nog wat andere dingen), en daardoor kan ik er ook beter over praten denk ik.

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 13:30
JournyIntoSound
JournyIntoSound is offline
Ik denk dat het komt Omdat mensen overal een verklaring voor willen. En veel dingen wat in de bijbel staat is niet te verklaren. Dat is waar het geloof om gaat. Je moet dus ook gelofen!!
Wat hier ook vaak wordt gezegd dat je idd in een hokje wordt gezet. Als je een christen ben dan ben je dus automatisch een braaferikje of wathever. Maar dat is echt niet zo. En geen sex voor het huwlijk is iets waar je voor kan kiezen!
Oud 15-07-2002, 19:53
xsten
xsten is offline
Citaat:
JournyIntoSound schreef:
Ik denk dat het komt Omdat mensen overal een verklaring voor willen. En veel dingen wat in de bijbel staat is niet te verklaren. Dat is waar het geloof om gaat. Je moet dus ook gelofen!!
Wat hier ook vaak wordt gezegd dat je idd in een hokje wordt gezet. Als je een christen ben dan ben je dus automatisch een braaferikje of wathever. Maar dat is echt niet zo. En geen sex voor het huwlijk is iets waar je voor kan kiezen!
Wij leven in een land waar wij een vrije wil hebben en vrijheid van meningsuiting geldt, dus wij MOETEN niks jongeman!

Christenen worden inder daad vaak in een hokje gestopt omdat christenen over het algemeen zich zelf niet kunnen verdedigen wanneer je een discussie aan gaat over het geloof. Christenen missen de eigenschap: nadenken over en relativeren van je geloof een beetje. Dat maakt ze inderdaad al snel erg braaf. Wanneer je je afsluit voor de wereld en niet zelf kunt nadenken kan dat ook niet anders. Dan is je wereldje nou eenmaal erg klein.

Dat gedoe over sex voor of na het huwelijk vind ik trouwens een beetje triest om hier telkens te gebruiken. Dat is zo ontzettend achterhaald, zelfs bij christenen (tenzij je in één van de nog bestaande inteelt dorpen woont natuurlijk)...
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 20:37
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
xsten schreef:

Wij leven in een land waar wij een vrije wil hebben en vrijheid van meningsuiting geldt, dus wij MOETEN niks jongeman!

Christenen worden inder daad vaak in een hokje gestopt omdat christenen over het algemeen zich zelf niet kunnen verdedigen wanneer je een discussie aan gaat over het geloof. Christenen missen de eigenschap: nadenken over en relativeren van je geloof een beetje. Dat maakt ze inderdaad al snel erg braaf. Wanneer je je afsluit voor de wereld en niet zelf kunt nadenken kan dat ook niet anders. Dan is je wereldje nou eenmaal erg klein.

Dat gedoe over sex voor of na het huwelijk vind ik trouwens een beetje triest om hier telkens te gebruiken. Dat is zo ontzettend achterhaald, zelfs bij christenen (tenzij je in één van de nog bestaande inteelt dorpen woont natuurlijk)...
precies wat ik wilde zeggen
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 17:41
JournyIntoSound
JournyIntoSound is offline
Ik heb toch ook niet gezegd dat je je mening niet mag uiten, dat staat helemaal niet in mijn verhaal. Ik ben trouwens geen jongenman er staat volgens mij niet voor nix een v voor mijn leeftijd??
Ik vindt ook dat iedereen zijn eigen mening mag hebben. En zeg ook duidelijk dat niemand zich meer houd aan het "niet sex hebben voor je huwlijk". Dus volgens mij maak je je een beetje druk om nix.
Oud 16-07-2002, 17:57
Verwijderd
...omdat ze diep in hun hart wel doorhebben dat ze alleen maar slechte vluchtacties houden?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 18:30
commodo
commodo is offline
Citaat:
Morgan schreef:
...omdat ze diep in hun hart wel doorhebben dat ze alleen maar slechte vluchtacties houden?
denk 't niet
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 21:01
guapo
guapo is offline
Citaat:
commodo schreef:

denk 't niet
jij bent nu echt zo iemand die wat zegt om wat te zeggen (voor alle anderen mischien wartaal maar commodo begrijpt precies wat ik bedoel)
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 14:37
commodo
commodo is offline
En dat moet jij zeggen met deze nutteloze post. Jij gaat de hele tijd meteen off- topic. Ik geef alleen m'n mening, als je 't er daar niet mee eens bent kun je 't ook gewoon zeggen hoor.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 14:57
guapo
guapo is offline
beetje aangebrandżż en jij moet zeggen dat IK nutteloze post post
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2002, 15:00
commodo
commodo is offline
dat bedoel ik. ik zal d'r maar niet meer op in gaan
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 15:01
xsten
xsten is offline
Mensen als jullie die discussie nou eens houden via het onzin forum of msn ofzo.

Als iemand naar jouw idee een nutteloze post plaatst, reageer je daar toch niet op?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 15:12
guapo
guapo is offline
helemaal mee eens
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 15:14
commodo
commodo is offline
okkeej guapo, ga ff naar ozin.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 15:18
guapo
guapo is offline
ze had het tegen ONS niet tegen MIJ
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 15:18
commodo
commodo is offline
weetik, ik ben er nu ook
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 15:19
guapo
guapo is offline
okee
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 18:33
miro
miro is offline
Ik kan best begrijpen waarom mensen zich schamen voor hun geloof. Tenminste, als je bijvoorbeeld wel gedoopt bent maar voor de rest doe je er niks mee. Dat is volgens mij wel het meeste wat voorkomt nu. Tuurlijk zijn er mensen die nog streng geloven en die komen er zeker voor uit. Maar wat moet je als je wel gedoopt bent maar je gelooft niet? Het is idd zo dat mensen vaak anders tegen je aankijken als je zegt dat je gelovig bent. Des te erger als je dus niet gelooft maar wel gelovig bent (ofzo ). Zelf ben ik niet gedoopt en zeker niet gelovig. Iets waar ik heel blij mee ben. Mijn vriend is katholiek, mijn meeste vrienden zijn t, je merkt er niets van. Het is dat ze gedoopt zijn voor de rest doen ze er niks aan. (daar heb ik ook weer een mening over maar die hou ik even voor me) En ja dan kan ik best begrijpen dat ze zich schamen voor hun geloof.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 09:38
xsten
xsten is offline
Citaat:
miro schreef:
Ik kan best begrijpen waarom mensen zich schamen voor hun geloof. Tenminste, als je bijvoorbeeld wel gedoopt bent maar voor de rest doe je er niks mee. Dat is volgens mij wel het meeste wat voorkomt nu. Tuurlijk zijn er mensen die nog streng geloven en die komen er zeker voor uit. Maar wat moet je als je wel gedoopt bent maar je gelooft niet? Het is idd zo dat mensen vaak anders tegen je aankijken als je zegt dat je gelovig bent. Des te erger als je dus niet gelooft maar wel gelovig bent (ofzo ). Zelf ben ik niet gedoopt en zeker niet gelovig. Iets waar ik heel blij mee ben. Mijn vriend is katholiek, mijn meeste vrienden zijn t, je merkt er niets van. Het is dat ze gedoopt zijn voor de rest doen ze er niks aan. (daar heb ik ook weer een mening over maar die hou ik even voor me) En ja dan kan ik best begrijpen dat ze zich schamen voor hun geloof.
Ik ben ook gedoopt! En ik geloof zeker niet. Dopen, daar kies je niet zelf voor.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 13:51
miro
miro is offline
Citaat:
xsten schreef:

Ik ben ook gedoopt! En ik geloof zeker niet. Dopen, daar kies je niet zelf voor.
Dat zeg ik, je gelooft niet. De meeste mensen schamen zich er dan ook voor.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 14:57
xsten
xsten is offline
Citaat:
miro schreef:

Dat zeg ik, je gelooft niet. De meeste mensen schamen zich er dan ook voor.
Ik schaam me er niet voor. Het is iets waarvan mijn moeder dacht dat ze er goed aan deed. Ik was te klein om daar zelf over te beslissen. Je kunt je pas schamen voor dingen waar je zelf de keuze voor maakt. Als jij een jaar of 16 bent en gaat nog steeds naar de kerk dan kun je je er voor schamen. Ik heb na mijn dopen nooit meer iets met dat geloof gedaan dus schaam me er ook niet voor...
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 21:08
sublime
sublime is offline
denk dat er veel minder mensen zijn dan je denkt die zich schamen voor hun geloof. als je niet overal waar je komt roept dat je gelooft betekend dat toch niet gelijk dat je je er voor schaamt? ik kan me voorstellen dat je in sommige situaties zoiets niet gelijkt zegt, en zo zijn er meerdere dingen die je niet altijd (meteen) zegt...

kijk ik kan me voorstellen dat iemand die gelooft dat bijvoorbeeld in mijn klas niet van de daken zou schreeuwen. want ik heb een kwalitatief uitermate teleurstellende klas. maar dat zegt niet dat je je er voor schaamt, dat zegt eerder dat je jezelf in bescherming neemt tegen met name onbegrip en vooroordelen.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 09:15
xsten
xsten is offline
Citaat:
sublime schreef:
denk dat er veel minder mensen zijn dan je denkt die zich schamen voor hun geloof. als je niet overal waar je komt roept dat je gelooft betekend dat toch niet gelijk dat je je er voor schaamt? ik kan me voorstellen dat je in sommige situaties zoiets niet gelijkt zegt, en zo zijn er meerdere dingen die je niet altijd (meteen) zegt...

kijk ik kan me voorstellen dat iemand die gelooft dat bijvoorbeeld in mijn klas niet van de daken zou schreeuwen. want ik heb een kwalitatief uitermate teleurstellende klas. maar dat zegt niet dat je je er voor schaamt, dat zegt eerder dat je jezelf in bescherming neemt tegen met name onbegrip en vooroordelen.
Dat is natuurlijk een vergelijking van niks. Het gaat er hier niet over, wie er het hardste roept dat hij gelooft. Het gaat er om dat wanneer je gewoon met mensen staat te praten (school, feestjes, stappen) en het onderwerp geloof komt naar boven, dat gelovige mensen zich dan gaan schamen.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 13:43
sublime
sublime is offline
Citaat:
xsten schreef:

Dat is natuurlijk een vergelijking van niks. Het gaat er hier niet over, wie er het hardste roept dat hij gelooft. Het gaat er om dat wanneer je gewoon met mensen staat te praten (school, feestjes, stappen) en het onderwerp geloof komt naar boven, dat gelovige mensen zich dan gaan schamen.
ik weet niet of je dat schaamte kunt noemen.... en ik bedoelde ook niet letterlijk dat wanneer je ergens komt je gelijk roept dat je gelooft, maar meer dat je het niet zo snel zal zeggen. niet zozeer door schaamte maar meer als voorzichtigheid. als je mensen (nog) niet heel goed kent vertel je gewoon niet alles. das niet automatisch een kwestie van schaamte.

denk ik.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 15:24
xsten
xsten is offline
Citaat:
sublime schreef:

ik weet niet of je dat schaamte kunt noemen.... en ik bedoelde ook niet letterlijk dat wanneer je ergens komt je gelijk roept dat je gelooft, maar meer dat je het niet zo snel zal zeggen. niet zozeer door schaamte maar meer als voorzichtigheid. als je mensen (nog) niet heel goed kent vertel je gewoon niet alles. das niet automatisch een kwestie van schaamte.

denk ik.
Ik denk dat het in zekere zin wel schaamte is. Mensen zeggen het niet uit zelfbescherming. Ze weten dat als iemand ze uitlacht of in discussie met ze gaat, ze geen goed weerwoord kunnen voeren. Dit is dus naar mijn idee wel een schaamte.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 18:45
sublime
sublime is offline
Citaat:
xsten schreef:

Ik denk dat het in zekere zin wel schaamte is. Mensen zeggen het niet uit zelfbescherming. Ze weten dat als iemand ze uitlacht of in discussie met ze gaat, ze geen goed weerwoord kunnen voeren. Dit is dus naar mijn idee wel een schaamte.
kan me echt niet voorstellen dat dat altijd zo is... er zullen vast wel mensen zijn die een soort van schaamte hebben voor hun geloof. ik denk dat dat dan in de meeste gevallen komt door negatieve ervaringen met er wel open over zijn.
jij verteld toch ook niet alles van jezelf aan iemand die je net kent? ik denk dat je het in veel gevallen zo moet zien. als je iemand wel heel goed kent dan weet je vaak ook meer over diegene, bijvoorbeeld of hij of zij gelooft of niet.

veel mensen kijken eerst de kat uit de boom voor ze meer over zichzelf vertellen. das in mijn ogen geen kwestie van schaamte...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten