Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2006, 21:37
Cherevo
Cherevo is offline
Misschien boeit jullie dit minder dan mij, maar na mijn bezoek aan de studiebeus van vandaag moet ik dit toch ff kwijt!

Wat gelijk opviel: de toegangsprijs (€9,00 pp), de drukte! (> 90.000 personen als ik de jaarbeurs-site moet geloven) en de leraren die bij de kassa envelopjes openden met daarin het entreegeld van hun leerlingen (€6,00 pp).

En als je dan hier kijkt voor de standprijzen (per m², per dag!)... Is ook nie mis.

Nou en dan nog de catering. pistoletje met worst: €3,50, bekertje (!) frites €1,80 (voor deze dag speciaal verhoogd naar €2,00 liet ik me vertellen door de barvrouw)

En dan heb ik het nog niet gehad over de reiskosten die middelbare scholieren moeten neerleggen voor een retourtje Utrecht.

Ik zou niet staan te kijken van meer dan 1 miljoen euries omzet. Kortom, lekker arme studentjes melken. Waar gaat dit geld heen? En waarom controleert/subsidieert de overheid dit niet? Waarom kunnen scholen niet meer bijdragen? Ze mogen blij zijn dat ze leerlingen kunnen werven.. Ze willen toch nieuwe talent aanmoedigen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2006, 22:00
Verwijderd
Ten eerste: de Jaarbeurs drie dagen afhuren kost een flinke smak geld, plus de kosten voor een paar duizend manuur en promotiematerialen. De overheid subsidieert dit natuurlijk indirect (budget van universiteiten).
De uni's doen er weinig mee, omdat het een weinig effectieve manier van scholieren werven is. Je maakt die VWO'ers veel lekkerder door ze naar jouw stad te laten komen en ze een dag lang te pamperen - een middag lang langs standjes slenteren en 200 folders oppikken werkt niet bij wezens met een concentratieboog van 15 minuten. Dat 'nieuwe talent' scoor je toch niet bij de Studiebeurs, maar dat ontwikkel je tijdens de opleidingen die je aanbiedt.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 07:13
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
wat is er mis met een bedrijf dat winst maakt ?
Oud 13-10-2006, 08:13
Canine 13
Canine 13 is offline
Ik vind de entré belagelijk hoog. Ik ben dit jaar ook niet gegaan. Ik ben niet van plan om zo veel geld uit te geven voor het praten met mensen en voor wat foldertjes.

Misschien dat ik vanmiddag nog wel ff probeer om illegaal binnen te komen. Tussen een schoolklas te gaan staan ofzo. Of is dat niet te doen?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 09:44
Balance
Balance is offline
Citaat:
K9 schreef op 13-10-2006 @ 09:13 :
Ik vind de entré belagelijk hoog. Ik ben dit jaar ook niet gegaan. Ik ben niet van plan om zo veel geld uit te geven voor het praten met mensen en voor wat foldertjes.

Misschien dat ik vanmiddag nog wel ff probeer om illegaal binnen te komen. Tussen een schoolklas te gaan staan ofzo. Of is dat niet te doen?
'dit jaar' niet gegaan? Voorgaande jaren wel dan? Waarom zou je dan uberhaupt dit jaar nog moeten gaan?
Als je het te duur vindt en dat niet over hebt voor de mogelijkheid om al die studies bij elkaar te zien, dan kun je gewoon naar open dagen van scholen gaan. Meteen het probleem opgelost.

@TS: waar moet de jaarbeurs van betaald worden? En waar moeten al die cateringmedewerkers van betaald worden? En voor de rest wat MightyMarcel zegt. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen.
Oud 13-10-2006, 09:51
martijn1985
martijn1985 is offline
€ 9,00 pp is toch nog wel te doen, kom op zeg. De mensen zijn geinteresseerd, waar maak je je druk om?
Oud 13-10-2006, 10:28
Verwijderd
Die 90.000 is natuurlijk wel het totaal van die vier dagen...
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 12:35
Verwijderd
Nou nou, 9 euro! WEET JE HOEVEEL JE DAARVAN KAN KOPEN?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 13:55
fractuur
fractuur is offline
Voor 9 euro kan je alle pennen, tassen en keycords meegraaien die je maar kan vinden.. Prima toch?
Oud 13-10-2006, 14:29
Orpa
Orpa is offline
Citaat:
fractuur schreef op 13-10-2006 @ 14:55 :
Voor 9 euro kan je alle pennen, tassen en keycords meegraaien die je maar kan vinden.. Prima toch?
Snoepjes, dobbelstenen met lampjes, fietsbellen, fluitjes, de kans om fietsen te winnen en ik heb er zelfs een keer een baantje aan overgehouden

Wat ik trouwens WEL gezeik vind is dat je het toeganskaartje niet mag houden, maar moet afgeven bij de uitgang. Dit houd dus in dat ik m op school niet kan laten zien en ik dus geen LOB uren krijg...
Oud 13-10-2006, 15:16
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Orpa schreef op 13-10-2006 @ 15:29 :
Snoepjes, dobbelstenen met lampjes, fietsbellen, fluitjes, de kans om fietsen te winnen en ik heb er zelfs een keer een baantje aan overgehouden

Wat ik trouwens WEL gezeik vind is dat je het toeganskaartje niet mag houden, maar moet afgeven bij de uitgang. Dit houd dus in dat ik m op school niet kan laten zien en ik dus geen LOB uren krijg...
Ach, meteen etui vol met universiteitspennen kan je toch ook wel aankomen zetten? Ik zou echt niet weten hoe je anders aan die dingen zou moeten komen..
Oud 13-10-2006, 15:48
Poepkind
Poepkind is offline
Het is duur, maar je krijgt er dan ook een boel onzin voor terug.
Oud 13-10-2006, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 13-10-2006 @ 16:48 :
Het is duur, maar je krijgt er dan ook een boel onzin voor terug.
Een klasgenoot van me won er een cheap mp3speler van 256mb...

Maar toch.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 17:01
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
nou, laat ik eens mijn visie hierop onderbouwen :

inkomsten 90.000 * 9 = 810.000 incl. btw
na afdragen btw = 810.000 / 119 * 100 = 680.672

standopbrengsten 125 euro per m2 (of dacht je dat de jaarbeurs gratis was ?) voor de organisatie, aantal m2 1000, opbrengsten 125.000 aan stand

inkomsten ex btw = 680k + (125k/119*100) = 785k

90.000 bezoekers, geven pp gemiddeld 7 euro uit aan eten, totaal 90.000*7 = 630.000

kosten catering is pakweg 75%, blijft over 25%, is 157.500, ex btw maakt dat 132k.

totaal inkomsten voor overige uitgaven is dan 810+680+132 = 1.622.000 euro.

de studiebeurs moet ook personeel inhuren. (beveiliging, entreemannetjes, voorlichters, relatiemanagers, etc.)
gemiddeld zal een personeelslid (incl. premies etc) 25 euro per uur kosten (een schoonmaker minder, een manager meer), aantal personeel voor 4 dagen zit rond de 80 man, 8 uur per dag, maakt 80*8*25 = 16.000 euro aan personeelskosten, op zn minst.

hou je over 1.606.000 euro.
reclamebudger voor de jaarbeurs zit gok ik rond de 125.000, hou je over 1.481.000 euro.
verzekeringskosten (brand, personeel, inboedel, wa) is voor die 4 dagen - voor zo'n evenement - tussen de 5000 en 15000 euro - maakt 1.466.000

dan gaat 33% linea recta naar de staatskas, hou je over 977333 euro.

winst van de jaarbeurs is tussen de 8 ton en 1.2 miljoen, denk ik. Niet overdreven veel of overdreven weinig, bedrijven maken nou eenmaal winst. Ik denk btw dat ik de winst wellicht eerder te hoog als te laag inschat, aangezien ik niet rpecies weet hoe de standkosten en de entreekosten verdeeld zijn tussen jaarbeurs en studiebeurs.
Oud 13-10-2006, 20:52
Verwijderd
Sinds wanneer moet je betalen?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 20:55
Drez
Drez is offline
sinds altijd.
Oud 14-10-2006, 18:10
Iduna
Iduna is offline
De meeste scholieren proberen op een schooldag vrij te krijgen, daar hebben ze wel 9 euro voor over. Maar goed, bijna alle scholen staan daar, dus het is gewoon makkelijk om daar naar toe te gaan. Ach, volgens mij maakt niemand zich druk om het geld.

Het is wel erg leuk om de studiebeurs mee te maken vanaf de andere kant (als voorlichter).
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 13:20
marrel
marrel is offline
9 euro en MightyMarcel noemt een gemiddelde van 7 euro aan eten pp. 15 euro zo erg lijkt me dat toch niet. Bovendien, niemand zegt dat je zelf geen flesje water en je eigen brood mee mag nemen als je het echt zo slecht hebt.

Je investeerd in je toekomst, het kost ook veel geld om zo'n evenement op te zetten en te promoten, bovendien willen ze er ook nog wat geld aan over houden de rest van het jaar nog meer dingen te doen.

Bovendien loopt er ook nog eens enorm veel beveiliging rond etc. moet ook betaald worden

Laatst gewijzigd op 16-10-2006 om 10:16.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 07:27
Verwijderd
Jezus, als de scholier van tegenwoordig niet eens meer negen euro over heeft voor een bezoekje aan een oriënterende studiebeurs, dan vind ik het niet zo gek dat de kwaliteit omlaag en de uitval omhoog gaat in het hoger onderwijs.

En sowieso, 'arme studentjes' melken? Ben jij niet drieëntwintig? Wat doe je dan überhaupt nog op zo'n studiebeurs?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 10:57
Verwijderd
ach die 9 euro lekker boeiend en ik denk dat de meeste het heus wel van hun pappie en mammie hebben gekregen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten