Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2006, 23:30
Everdream
Everdream is offline
Hoi mensen,
ik ben nieuw hier en weet nog niet zo heel goed hoe het er allemaal aan toe gaat, maar dat hoop ik snel te leren.

Ik wil graag een gedicht plaatsen en hoop dat jullie je gedachten daarover willen laten gaan.

Als er iets niet goed is hoor ik het graag...

Het heeft best wel een cliche-onderwerp, maar ik heb geprobeerd om niet clichematig te schrijven..

Dit is hem:

Liefde



Zomaar even in de ban van liefde
Alsof het niets is

Gegrepen door een vluchtige vlaag van...
Tja wat is dat eigenlijk dat mijn hart beroert?

Maar zo genietend,
zo stralend

Adem ik jou
__________________
~*~ All you have to deside is what to do with the time that is given to you ~*~
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2006, 23:51
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Hey,

Wat leuk dat je hier geregistreerd hebt, welkom! Ik ben blij dat je zegt dat je snel wil leren, want je gedicht vind ik eerlijk gezegd niet heel erg goed. Je gaf zelf al aan dat het een redelijk cliché-onderwerp heeft, maar dat je geprobeerd hebt om niet clichématig te schrijven. Dat is een goede gedachte en erg belangrijk als je een goed gedicht wil schrijven. Toch vind ik dat je gedicht nog behoorlijk cliché is, maar voor een eerste poging is het echt niet slecht. Hier zijn de zaken die naar mijn mening cliché zijn in je gedicht (vet gedrukt):
Citaat:
Liefde

Zomaar even in de ban van liefde
Alsof het niets is

Gegrepen door een vluchtige vlaag van...
Tja wat is dat eigenlijk dat mijn hart beroert?

Maar zo genietend,
zo stralend


Adem ik jou
Verder vind ik het jammer dat je spreektaal gebruikt terwijl het in je gedicht eigenlijk geen functie lijkt te hebben: "Tja wat is dat eigenlijk".

Tot zover over je gedicht, verder heb ik nog wel een aantal algemene tips voor je (waarvan je een aantal vast nog vaker zal lezen):
  • Lees andermans gedichten, hier of uit een bundel, en
  • geef commentaar op de gedichten van anderen, ook al vind je het moeilijk. Je leert erg veel van het beargumenteren van je mening over andermans gedichten.
  • Let goed op je interpunctie en het gebruik van hoofdletters. Zorg ervoor dat je tekst er netjes uitziet en dat de interpunctie je gedicht ondersteund, dat het een functie heeft.
  • Probeer een originele tekst te schrijven. Het gaat er niet heel erg om waarover je schrijft, maar hoe je daar over schrijft.
  • Maak gebruik van technische ingrepen om je tekst aantrekkelijker te maken, maar zorg ervoor dat je die technische ingrepen op de juiste manier en in de juiste mate gebruikt. Een topic wat hier over gaat vind je bijvoorbeeld hier
  • Blijft posten, maar probeer er dan wel voor te zorgen dat je zelf tevreden bent over je tekst, voordat je hem plaatst.
Ik hoop dat je het hier naar je zin gaat hebben. Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 00:16
Everdream
Everdream is offline
Bedankt voor je reactie.

Wat betreft technische ingrepen. Sommige dingen weet ik al, van andere had ik zelfs nog nooit gehoord, maar ik zal er vast veel aan hebben.

Ik ga dat eens rustig doorlezen allemaal.

'Liefde' was een poging van mij om wat minder concreet te schrijven (normaliter schrijf ik erg helder, verhalend ook vaak) en om toch vluchtig een gevoel weer te geven.

Hier hoop ik het kunstzinnige aspect van gedichten wat bij te kunnen schaven, want in de afgelopen jaren heb ik vooral erg veel expressief geschreven.

Schrijven is ondertussen toch erg belangrijk voor mij geworden, daarom wil ik nu graag wat dieper gaan.
__________________
~*~ All you have to deside is what to do with the time that is given to you ~*~
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 08:53
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Er zijn heel veel cliché onderwerpen waarover je toch een goed gedicht kunt schrijven (en dat is natuurlijk juist daarom ook een uitdaging). Leuk om te horen dat schrijven voor jou zo belangrijk is. Ik kan me wel vinden in wat je zegt, dat je nu ook de kunst van het dichten wilt gaan 'leren'. Daar is DoP zeker een goed forum voor: sinds ik hier post heb ik ontzettend veel geleerd (en dat geldt voor vele anderen ook denk ik). Verder kan ik me alleen maar bij Reynaert aansluiten.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Te veel citaat
Brownies IQ
27 30-06-2011 08:52
De Kantine je eerste post
=zwart wit=
87 05-02-2005 23:10
De Kantine Jouw eerste post op De Kantine.
Machiavelli
7 24-04-2004 19:31
De Kantine Je allereerste post
Thomas
116 29-11-2003 20:55
Verhalen & Gedichten [Kort verhaal] en tevens mijn eerste post
Flshman
9 07-09-2003 01:39
ARTistiek [tekening+eerste post] schetsen
coriat
13 03-01-2003 11:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.