Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2002, 17:58
~Ierepier~
~Ierepier~ is offline
Heyhey..

Ik ga denk ik kleurlenzen nemen..maar elke keer als ik in die winkel sta durf ik nie meer... die man zegt dat het voor 99% veilig is... maar helemaal garantie geven kan ie me niet!!!

Srax verneuk ik mn oog en dat heb ik er echnie voor over.... dat ik strax blind ben... of dat dat ding helemaal achter mn oog schiet dat ik geopereerd moet worden.. BAH!!!

Maaar ik wil het wel zo graag

Heeft iemand er ervaring mee?
en is het nou echt zo eng?

XXXXiez
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 18:21
Roos
Roos is offline
Hm.. de kans op problemen met bij harde lenzen is miniem.
Bij gewone zachte lenzen wordt deze kans al 4x zo groot, en bij kleurlenzen is die kans nog eens 10x zo groot
Ik kan me deze getallen herinneren:
harde lenzen: 0,5
zachte lenzen: 2
kleurlenzen: 20

Ik weet niet meer of dit percentages zijn, of het aantal problemen per tijdsinhoud o.i.d.

Feit is wel dat kleurlenzen niet snel problemen geven als je je goed aan de gebruiksaanwijzing houdt (goed schoonmaken etc)

Volgens mij kan een lens niet zomaar achter je oog schieten trouwens, daar hoef je je echt geen zorgen over te maken (denk maar na, miljoenen mensen hebben elke dag lenzen in)
Oud 04-07-2002, 18:44
Desp
Desp is offline
Citaat:
rosi schreef:

Volgens mij kan een lens niet zomaar achter je oog schieten trouwens, daar hoef je je echt geen zorgen over te maken (denk maar na, miljoenen mensen hebben elke dag lenzen in)
Dat kan zeker niet, hij blijft altijd aan de voorkant of bij je neus/andere zijkant (zodat je hem nog goed terug kan schuiven)..
Om achter je oogbol te komen, moet je wel een heel raar oog hebben
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 18:51
Verwijderd
Nouw, ik weet alleen dat een vriendin van mij kleurlenzen heeft gehad en daar geen enkele last mee heeft gehad. Ikzelf heb gewone zachte maandlenzen, elk half jaar heb ik een check, en dr is nog nooit iets mis geweest.. kheb ze nu iig al 3 jaar..

Misschien stelt dat je meer gerust, als je eens in de zoveel tijd voor een oogcontrole naar de opticien gaat, die kijkt dan of je oog het goed uithoud en alles
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 18:55
Verwijderd
Citaat:
Desp schreef:

Dat kan zeker niet, hij blijft altijd aan de voorkant of bij je neus/andere zijkant (zodat je hem nog goed terug kan schuiven)..
Om achter je oogbol te komen, moet je wel een heel raar oog hebben
mmm, dan zal ik wel hele rare ogen zijn. een jaar geleden ofzo, k had net een maandje lenzen (daarvoor een bril) maargoed, op vlak na het indoen, goh, ik zie helemaal niet goed... was mn lens gewoon weg, niet in mn oog, niet op mn kleren, niet op de grond, gewoon weg, achter mn oogbol dus, denk ik. Maar ach.. daar zit ie dan nu al een jaar, nooit last van gehad

Maar met kleurlenzen heb ik geen ervaring, maar als je ze gewoon goed verzorgt kan het denk ik geen kwaad
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 20:13
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:

mmm, dan zal ik wel hele rare ogen zijn. een jaar geleden ofzo, k had net een maandje lenzen (daarvoor een bril) maargoed, op vlak na het indoen, goh, ik zie helemaal niet goed... was mn lens gewoon weg, niet in mn oog, niet op mn kleren, niet op de grond, gewoon weg, achter mn oogbol dus, denk ik. Maar ach.. daar zit ie dan nu al een jaar, nooit last van gehad

Maar met kleurlenzen heb ik geen ervaring, maar als je ze gewoon goed verzorgt kan het denk ik geen kwaad
dan heb je um toch gemist op de grond denk ik want het is onmogelijk dat een lens achter je oogbol schiet. Als dat kan, dan heb je geen lenzen nodig, want dan zie je toch al niks.
Oud 05-07-2002, 00:33
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:

heb je dan een glazen oog?
een normale oog zit namelijk vast met een zooi spieren die ervoor zorgen dat je je oogbol kan bewegen. daar kan niet zomaar iets langs. bovendien lijkt zo'n lens daar mij behoorlijk irriteren op den duur
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 06:40
lake bodom
lake bodom is offline
is niks gevaarlijks aan..
maar je moet gewoon eve kijken of je ogen er tegen kunnen
ik gebruik zelf gewone lenzen, maar soms heb ik wel eens rooie strepen, maar dat is maar heel af en toe, dat is verder niet gevaarlijk..
ik had ook een keer toen was er een stukje van me lens af, maar toen had ik ze nog 4 uur daarna in gehad, vet pijnlijk, en kheb er dus een paar dagen erna last van gehad, dus als zoiets gebeurd moet je ze wel meteen wegmikken.
en ik heb vaak als ik een hele dag buiten ben geweest ofzo, dan krijg ik eind van de dag een beetje last van hele erge moeie ogen, dat komt misschien omdat ik ze te lang in heb ofzo, dat is wel naar, maarja daar wen je wel aan, en dat is bij iedereen anders, dus jij hoeft daar geen last van te hebben...
maarja ik zou ze gewoon nemen als je ze heel graag wilt, je ogen gaan er echt niet aan kappot hoor
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 07:48
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:

dan heb je um toch gemist op de grond denk ik want het is onmogelijk dat een lens achter je oogbol schiet. Als dat kan, dan heb je geen lenzen nodig, want dan zie je toch al niks.
tja, ik vond het ook al vreemd, een lens die een jaar lang achter je oog kan blijven zitten...
Maar ik zag em echt nergens op de grond liggen, maarja... Hij zal er dan toch wel gelegen hebben
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 10:59
-Enid-
-Enid- is offline
als je normaal geen lensen hebt, kan je dan wel kleurlenzen nemen? omdat je oog nog niet gewent is aan lenzen enzo, weet ik niet of dat kan, ik wil wel graag kleurlenzen namelijk.
Oud 05-07-2002, 11:33
Choke
Choke is offline
Citaat:
Markiex schreef:

niet ACHTER je oogbol, maar wel naar boven! zodat je er bijna niet meer bijkomt..heel moeilijk in ieder geval, is niet pijnlijk ofzo, alleen irritant..
Oud 05-07-2002, 12:27
Desp
Desp is offline
Citaat:
Choke schreef:

niet ACHTER je oogbol, maar wel naar boven! zodat je er bijna niet meer bijkomt..heel moeilijk in ieder geval, is niet pijnlijk ofzo, alleen irritant..
Dan moet je je ogen dicht doen, naar je neus toe kijken, en dan naar boven, schiet hij zo *plop* goed

Ik heb voor mijn linkeroog een kleurlens, voor de andere een gewone. Ik ben dus blind aan een oog, en dat zie je (is erg lelijk als een groen oog hebt en eentje die raar lichtblauw is), daarom een kleurlens om het niet op te laten vallen. Tja, voor mij kan het weinig kwaad, ik ben toch al blind aan dat oog, blinder kan niet. Maar ik heb nooit begrepen dat het gevaarlijker is voor je ogen, zijn ze minder zuurstofdoorlatend ofzo?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 11:13
Choke
Choke is offline
Citaat:
Desp schreef:

Dan moet je je ogen dicht doen, naar je neus toe kijken, en dan naar boven, schiet hij zo *plop* goed

thnx
Oud 07-07-2002, 23:59
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
~Ierepier~ schreef:
Heyhey..

Ik ga denk ik kleurlenzen nemen..maar elke keer als ik in die winkel sta durf ik nie meer... die man zegt dat het voor 99% veilig is... maar helemaal garantie geven kan ie me niet!!!

Srax verneuk ik mn oog en dat heb ik er echnie voor over.... dat ik strax blind ben... of dat dat ding helemaal achter mn oog schiet dat ik geopereerd moet worden.. BAH!!!

Maaar ik wil het wel zo graag

Heeft iemand er ervaring mee?
en is het nou echt zo eng?

XXXXiez
Ik heb zelf lenzen, zachte lenzen. Aan gewone, zachte lenzen zijn geen risico's verbonden voor zover ik weet.
Je merkt snel genoeg of jouw ogen tegen lenzen kunnen, zo niet, dan houdt het op.

Hoe het met kleurlenezen zit weet ik niet.

Overigens kan een lens nóóit achter je oogbol gaan. Dat is niet open hoor
Oud 10-07-2002, 18:51
Coccinellidae
Coccinellidae is offline
Kijk ik denk altijd maar weer zo.. ik heb 2 gezonde ogen, en ga niet 't risico nemen om die door iets wat ik niet nodig heb, zoals kleurlenzen te verpesten.
Kijk als je alles goed schoon houdt dan heb je weinig kans dat het mis gaat, maar je loopt altijd 't risico dat er een vuiltje ofzo ergens onder komt, en dat 't gaat ontsteken enz. en wat nog meer.. Waarom zou je iets onnatuurlijk op iets waar je veel waarde aan hecht doen...
maargoed ieder eigen keuze
Oud 10-07-2002, 21:24
alpha
alpha is offline
Kleurlenzen zijn gevaarlijker omdat je ze ook gewoon in de winkel enzo kan kopen. Ze zijn niet echt speciaal gemaakt en ik neem aan dat de kwaliteit ook minder is. Ook is het zo dat mensen die geen lenzen of een bril hebben, over het algemeen slechter met lenzen omgaan dan mensen die zowiezo lenzen hebben. Je moet ze namelijk op tijd schoonmaken en er niet mee slapen enzo, dan drogen ze uit! (net zoals gewone lenzen dus)
Ik denk dat kleurlenzen wel goed zijn, als je je tenminste goed laat inlichten en ze goed schoonmaakt, etc.

Kijk, het kan altijd zijn dat je niet tegen lenzen kan of tegen de vloeistof. Ikzelf het jaren problemen gehad, en veel verschillende soorten lenzen geprobeert, van drie-jaar-lenzen tot maand-lenzen en van goedkope tot heel dure vloeistof. Ik kon gewoon niet tegen lenzen. Mijn ogen stootten dat af. En dat ligt dus niet aan de lenzen.

Ik heb een jongen op school en die heeft van die kleurlenzen, nou ja die heeft van die lenzen met alleen een pupil enzo, lijkt heel eng.
Oud 10-07-2002, 22:15
Desp
Desp is offline
Zijn kleurlenzen niet minder zuurstofdoorlatend?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 11:48
bonsai
bonsai is offline
kep zelf zachter lenzen, en een vriendin van mij heeft kleurlenzen gehad, volgens mij kan er niet echt iets gebeuren, maar je moet ze niet langer dan een maand in doen
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 14:42
Roos
Roos is offline
Citaat:
-Enid- schreef:
als je normaal geen lensen hebt, kan je dan wel kleurlenzen nemen? omdat je oog nog niet gewent is aan lenzen enzo, weet ik niet of dat kan, ik wil wel graag kleurlenzen namelijk.
Ja, dat kan prima.
Je ogen moeten alleen even wennen, net als de ogen van iemand die voor het eerst normale lenzen in doet.

Het is niet verstandig om die lenzen gelijk de hele dag in te houden. Begin met twee uurtjes, en bouw het elke dag met een uurtje op. Tenminste, dit advies kreeg ik toen ik harde lenzen kreeg. Dan kunnen je ogen veilig wennen
Oud 11-07-2002, 14:44
Desp
Desp is offline
Idd, probeer eerst 2 uurtjes, dan 3, dan 4 en dan even kijken hoe lang je het vol houdt... Na vier dagen hield ik mijn lens 8 uur in, daarna gewoon de hele dag... Als je er last van krijgt, gewoon eruit halen, gun je ogen het wennen even
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 13:49
moedergans
moedergans is offline
Het zal niet echt gevaarlijk zijn, maar ik zou ze niet elke dag dragen.

Regels voor berichten