Vanwaar die streepjes onderaan, heb je een opmerking ingeslikt maar vergeten de onderscheidings streepjes weg te halen?
De titel vind ik gaaf, ik vind het sowieso gaaf dat het gedicht gaat over de (/een mogelijke) toekomst, al klopt dat soms niet echt volgens mij maar daar kom ik later op terug.
De eerste strofe vind ik wat vreemd, er zit bijzonder strakke/sterke rijm (hoe zeg je dat?) in maar dat is gelijk bijna de enige plek in het gedicht waar je rijm tegenkomt. Het contrast is zo groot, ik krijg er zo'n stijlbreuk gevoel van.
De laatste twee zinnen zijn gaaf en dubbelzinnig. Ik struikelde er (positief) over; zit er zand in je haren terwijl je speurt, of sta je met korreltjes zand terwijl je in je haar zit te speuren?

.
Het begin van de tweede strofe (tot het streepje) vind ik erg tof. Je zegt alleen maar dat je je hand voor je ogen houdt, maar hoe je het verteldt is echt gaaf... alsof het iets heel groots is. Misschien vind ik het wel zo leuk omdat ik dat zelf niet kan, ik moet zelf altijd over iets (groots, belangrijks, wijs, etc) schrijven, of over het (grote) ontbreken ervan.
"dat
het, dat
hij, dat
je"
Gaaf stukje dit; eerst jullie beide als geheel (als het), dan de ander als onpersoonlijk en ondirect (hij is/gaat immers weg) en dan persoonlijk en direct (je). Of zie ik dat verkeerd?
Ik zou in die zin het woordje "nu" weghalen, dat het 'nu' moet zijn is wel duidelijk uit de context maar als je het weg haalt loopt het voor mijn gevoel wat beter.
Het einde vind ik veel te plotseling en abrupt en het is ook zo weer voorbij. Dat vind ik wat jammer, ik had gehoopt op meer hints/informatie over hoe hij het zal doen als hij wel/niet 'twijfelt'(?), of hoe het zou gaan als hij zou blijven, of zo iets. Anders zou ik liever hebben dat je het helemaal niet (zo direct) over hem hebt, maar bij de situatie/omgeving blijft.
Derde strofe... gewoon wel leuk, 'k heb er niet zoveel over te zeggen eigenlijk. Alleen "groenig" uit de eerste zin doet me denken aan 'groen gras', dus positief in plaats van negatief. Moet "ver
vlies" niet gewoon 'verlies' zijn, of mis ik een woordspelling?
Jezelf verliezen in
onmenselijk (mooi) water... wow, vrij subtiel neergezet maar echt een gaaf beeld

.
Het einde, waar je toch weer je even over zijn kant/hem gaat hebben vind ik weer te kort.
Vind je niet dat 'je zult me toch
wel missen' beter staat ipv "je zult me toch missen"?
De laatste strofe dan. Klein spellingsfoutje, er mist een 't' bij de 'acht'. Voor de rest heb ik er maar een ding over te zeggen eigenlijk, en dat is over het laatste woord: dankjewel. Bij dat woord krijg ik het gevoel dat er iets wordt afgesloten: er is iets gebeurt, je zegt dankjewel en je bent klaar... Dat terwijl het gehele gedicht (volgens mij) over een mogelijke toekomst gaat, en in de 2e strofe ben je nog aan het turen: je bent er nog druk bezig, of sterker nog: je gaat er nog druk mee bezig want dit gaat over wat er nog komen zal (en nu dus ook al speelt, omdat de persoon erover denkt).
Als totaal vind ik het een tof gedicht, de grote blokken tekst schrokken me eerst wat af maar de lange beschrijvingen zijn zeker niet saai, juist niet. Omdat je (bijna) alleen maar de situatie/omgeving beschrijft en niet echt de personen zelf (gedachten, gevoelens, etc) laat je op dat gebied veel over aan de lezer zelf, cool

. Soms vind ik dus wel wat jammer dat je als lezer (bijna) helemaal niets over de ander te weten komt van zijn kant. Over je eigen gevoelens/gedachten schrijf je ook weinig (op de vragen na) maar dat komt weer zo sterk (en goed) naar voren in de omschrijvingen.