![]() |
Edit: Het filmpje met de leuke methode werd verwijderd, spijtig ...
Laatst gewijzigd op 22-11-2006 om 08:30. |
![]() |
Leg de methode eens uit, anders?
__________________
Bad spelling and grammar make me [sic].
|
![]() |
Verwijderd
Lol, inderdaad best wel ingewikkeld als je nagaat hoe simpel zoiets uit je hoofd is uit te rekenen...
|
![]() |
Verwijderd
Mephostophilis schreef op 23-11-2006 @ 00:01 :
Lol, inderdaad best wel ingewikkeld als je nagaat hoe simpel zoiets uit je hoofd is uit te rekenen... Laatst gewijzigd op 23-11-2006 om 12:08. |
![]() |
Verwijderd
Vrolijk schreef op 23-11-2006 @ 13:23 :
Ik vrees dat je sowieso een beetje moet kunnen hoofdrekenen om deze methode te kunnen gebruiken. Stel bijvoorbeeld dat je 28 * 19 wil uitrekenen met deze methode. Ga je dan echt die 72 kruispunten rechtsboven *tellen*? Of bereken je die stiekum met 8 * 9 ? |
![]() |
Als ik 28 * 19 uitreken dan reken ik dit uit:
30*20 - 30 - 19 - 19. Maar meestal open ik Excel! |
![]() |
asdfesadf
Die methode kennen we hier ook wel hoor, Ilusion
![]() |
![]() |
Global1
(A-C) (B+C)
A-B=2C AB+AC-BC-C2 AB+C(A-B)-C2 AB+C^2 dus: 5,52=30.25 (5*6+0.25) 6,52=42.25 7.52=56.25 handig toch? |
![]() |
Verwijderd
Rhinus schreef op 23-11-2006 @ 19:28 :
Als ik 28 * 19 uitreken dan reken ik dit uit: 30*20 - 30 - 19 - 19. Maar meestal open ik Excel! Ik doe gewoon (28*20)-28 |
![]() |
Verwijderd
ILUsion schreef op 23-11-2006 @ 19:57 :
Mja, ik heb dan ook gezegd dat het even makkelijk of makkelijker gaat met cijferen (en ik weet niet of jullie dat in Nederland kennen, ik hoop in ieder geval van wel, zou me stom lijken dat je zo'n simpele methode niet zou kennen... Code:
34 12 x-- 68 34 +-- 408 |
![]() |
Global1
28*20-28 = 30*20-30-19-19
is toch zelfde hoor |
![]() |
Verwijderd
![]() ![]() |
![]() |
Vrolijk
Andijvie schreef op 24-11-2006 @ 16:27 :
Zo leren we dat hier op de basisschool ook gewoon. (Ik zou alleen een 0 schrijven onder de 8 van 68, jij laat die plek leeg, maar 't komt helemaal op hetzelfde neer.) Die 68 wordt in het plaatje gevormd door de bovenste twee blauwe cijfers. Die 34 wordt in het plaatje gevormd door de onderste twee blauwe cijfers. Het feit dat de 4 van de 34 recht onder de 6 in de 68 hoort, zie je in het plaatje aan de schuine blauwe balk. Dus in het plaatje doe je uiteindelijk precies hetzelfde als in de berekening van ILUsion (plus een heleboel extra). ----------- Blijft natuurlijk de vraag, waarom je al die extra moeite zou doen. Waarschijnlijk wordt het daar op een of andere manier duidelijke van ... |
![]() |
Verwijderd
Vrolijk schreef op 24-11-2006 @ 17:11 :
Zolang je die 0 weglaat, komt het precies overeen met het plaatje. Die 68 wordt in het plaatje gevormd door de bovenste twee blauwe cijfers. Die 34 wordt in het plaatje gevormd door de onderste twee blauwe cijfers. Het feit dat de 4 van de 34 recht onder de 6 in de 68 hoort, zie je in het plaatje aan de schuine blauwe balk. Dus in het plaatje doe je uiteindelijk precies hetzelfde als in de berekening van ILUsion (plus een heleboel extra). ----------- Blijft natuurlijk de vraag, waarom je al die extra moeite zou doen. Waarschijnlijk wordt het daar op een of andere manier duidelijke van ... ![]() |
![]() |
Vrolijk
Andijvie schreef op 24-11-2006 @ 17:42 :
Ik snap de methode van het plaatje, maar 't is zo omslachtig met die snijpunten ![]() Ik begrijp goed hoe je aan lagere-school-leerlingen die het plaatje gebruiken, kan uitleggen hoe ze het sneller kunnen doen (de methode die ILUsion en jij genoemd hebben). Maar ik niet goed hoe je ze de weken daarvoor zou kunnen uitleggen waarom dit plaatje een goede manier is om getallen van 2 (of meer) cijfers met elkaar te vermenigvuldigen. |
![]() |
Mephostophilis schreef op 23-11-2006 @ 00:01 :
Lol, inderdaad best wel ingewikkeld als je nagaat hoe simpel zoiets uit je hoofd is uit te rekenen...
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
|